NOBELOVKE NA KONFERENCIJI U QUEBECU U KAMPANJI PROTIV SILOVANJA ŽENA
Autor: GLORIA GALLOWAY
Silovanje je zloÄin koji se sve više koristi kao oružje u ratu, posebno u sukobima koji imaju plemensku ili etniÄku pozadinu. Ono na najranjiviji naÄin uništava živote žrtava. Iz tog razloga, dobitnica Nobelove nagrade, Amerikanka Jody Williams, odluÄila je uÄiniti nešto u vezi s ovim pitanjem.
"Uvijek je bilo silovanja u ratu. Ali, sve više se ono masovno pojavljuje kao dio ratne taktike, a to smo mogli vidjeti u Kongu, u Darfuru, Ruandi, Bosni, Burmi", kaže Williamsova koja je dobila Nobelovu nagradu zbog svog angažmana na iskorjenjivanju nagaznih mina.
Ona se u Montebellu, Quebec, pridružila drugim dvjema dobitnicama Nobelove nagrade, Irkinji Mairead Corrigan Maguire i Iranki Shirin Ebadi, kako bi razgovarale o silovanjima u zonama sukoba. Pozvale su više od 100 žena iz cijelog svijeta, od kojih su mnoge doživjele seksualno nasilje, da im se pridruže.
"O tome nam je svima neugodno govoriti. MeÄ‘utim, mi se zaista moramo suoÄiti s tim jer je to uz ubistvo jedan od najgorih oblika nasilja", kazala je Maguireova.
Veljko PlaninÄić doveo silovatelje u komšijinu kuću
MeÄ‘u uÄesnicama našla se i Bakira HaseÄić, predsjednica Udruženja Žena-žrtva rata iz BiH. U aprilu 1992, nakon što je BiH proglasila nezavisnost od Jugoslavije, HaseÄićeva je bila u kući s mužem i dvije kćerke u dobi od 13 i 18 godina u njihovom Višegradu, kada im je neko pokucao na vrata. Bio je to Veljko PlaninÄić, lokalni šef policije, koji je takoÄ‘er bio njen prvi komšija i prijatelj njenog muža s kojim je Äesto zajedno išao u ribolov. PlaninÄić je bio Srbin i pravoslavac, a HaseÄićeva i njena porodica muslimani.
PlaninÄić je stigao s još 15 ljudi. HaseÄićeva ih je sve poznavala, izuzev dvojice. Tražili su novac i ona im ga je dala. No, to nije bilo dovoljno. Oni su nasilu uveli njenu 18-godišnju kćerku u spavaću sobu gdje ju je jedan od dvojice koje HaseÄićeva nije poznavala silovao pred oÄima porodice. PlaninÄić i drugi su preostalim Älanovima porodice HaseÄić uperili puške u glavu, upozorivši ih da se ne miÄu, ali HaseÄićevu taj horor nije mogla mirno gledati. Ona je utrÄala u spavaću sobu i skoÄila na leÄ‘a silovatelju, no napadaÄi su je brzo odvojili od njega.
"Nisam mogla vjerovati da ljudsko biće može silovati porodicu svoga komšije, posebno u tako malom gradu gdje svako zna svakoga", rekla je HaseÄićeva, dok su joj se suze slijevale niz obraze.
Silovatelj je njenu kćerku najprije udario kundakom puške u glavu, pri Äemu je zadobila frakturu lobanje. Preživjela je. Njena porodica držana je u kućnom pritvoru, a Srbi koji su okupirali njihovo imanje su u narednim sedmicama nekoliko puta silovali i HaseÄićevu i njenu 18-godišnju kćerku. Sestra HaseÄićeve je još i gore prošla. Njenu kuću su srpski vojnici pretvorili u logor za silovanje, a ona je umrla nakon višestrukih silovanja.
"Višestruka silovanja su se koristila kao strateško oružje u etniÄkom ÄišÄ‡enju", navela je HaseÄićeva i dodala: "Što god su mogli ubiti, silovati, opljaÄkati..., to su uÄinili".
Osim što je u BiH silovanje bilo sredstvo za etniÄko ÄišÄ‡enje, ono je takoÄ‘er uÄinkovita metoda za društveno slamanje protivnika. U Sudanu, naprimjer, pripadnici arapske milicije Janjaweed su silovali žene razliÄitih etniÄkih zajednica kako bi uništili tkivo tih društava.
"Ako silujete jednu ženu u selu, sigurno ste joj uništili porodicu, jer će je muž u 99,9 posto sluÄajeva ostaviti. Silujete li dovoljno žena u tom selu, tad ste potpuno uništili to selo, a ako to uÄinite u dovoljnom broju sela, tad ste uništili to društvo", dodala je ona istiÄući kako se to obiÄno provodi s prešutnim pristankom vojnih lidera.
"Ondje gdje su na snazi tradicionalne vrijednosti i gdje ljudi jedni druge tretiraju u skladu s tim, kad se sve to jednom slomi, tad ljudi Äine stvari koje obiÄno ne bi. I to je dio užasa ratova koji se Äesto previÄ‘a, zanemaruje i ne govori o tome, jer je previše neugodno", navela je Williamsova.
U nekim sluÄajevima žene koje su silovane zatrudne ili budu zaražene virusom HIV-a. Wangu Kanja iz Kenije je silovana 2002. dok je išla kući s posla u Nairobiju. To je bio Äin obiÄnog nasilnika, a ne vojnika. Ali, ona je kasnije osnovala udruženje žrtava koje su zlostavljane tokom politiÄkih previranja 2008. godine. "Žene i djeca su, može se reći već rutinski, žrtve plemenskih ratovanja. Dok ljudi odlaze da se bore, oni ostaju kući, nezaštićeni. Za silovatelje, to je dobitna kombinacija, kazala je Kanja.
Na skupu je još jednom prezentovano koje su to zemlje najviše pogoÄ‘ene ovim zloÄinom. Rezultate je u septembru 2010. objavio MeÄ‘unarodni centar za konverziju, agencija usmjerena na mir i razvoj.
Demokratska Republika Kongo: Silovanje je služilo kao vojna strategija, posebno kad je rijeÄ o Demokratskim snagama za osloboÄ‘enje Ruande u znak odmazde protiv vlade u Kongu. Žrtve su Äesto navodile da su kažnjene zbog saradnje sa vladom Konga. Silovanja su namjerno Äinnjena pred svjedocima, Äesto Älanovima porodice, a takoÄ‘er su Äesto to bila višestruka silovanja u kojima je uÄestvovalo po nekoliko vojnika. Prošle godine bilo je gotovo 15.000 novih sluÄajeva seksualnog nasilja u Kongu.
Sudan: Silovanje je konstantan alat Janjaweede, arapske milicije koja je u sukobu s darfurskom pobunjeniÄkom grupom od 2003. Žene su stalno izloženje toj opasnosti i brutalna silovanja su Äesta. Neki struÄnjaci sugeriraju da se tu radi o sredstvu za etniÄko ÄišÄ‡enje.
Nepal: Oružani sukob koji je bjesnio izmeÄ‘u KomunistiÄke partije Nepala i provladinih snaga izmeÄ‘u 1996. i 2006. doveo je do mnogo žrtava silovanja, od kojih su većina mlade djevojke. Većinu silovanja poÄinili su pripadnici državnih sigurnosnih službi koji su djelovali nekažnjeno.
Bosna i Hercegovina: Policija i paravojne jedinice bosanskih Srba su poÄinile veliki broj silovanja tokom rata 1990-ih. Žene su odvoÄ‘ene u logore i tu su seksualno zlostavljane. ÄŒlanovi porodica su nerijetko bili prisiljeni da gledaju kako im siluju žene, kćeri i sestre.
IstoÄni Timor: Tokom indonezijske okupacije IstoÄnog Timora izmeÄ‘u 1975. i 1999. zabilježena su brojna silovanja poÄinjena s obje strane, i od indonezijskih vojnih snaga i od policije IstoÄnog Timora.
Tri su rezolucije Vijeća sigurnosti UN-a donesene 2000. i one pozivaju strane u sukobu da zaštite žene od seksualnog nasilja te apeluju na države da silovatelje privedu licu pravde. MeÄ‘utim, Jody Williams kaže da se rezolucije u praksi ne provode dosljedno. "Rezolucije su u redu, meÄ‘utim, moramo se pobrinuti da države zaista djeluju na osnovu njih, kako ne bi ostale mrtvo slovo na papiru", kaže Williamsova.
Stoga su dobitnice Nobelove nagrade u Quebecu, kako je prenio kanadski list The Globe and Mail, usvojile odreÄ‘ene smjernice, budući da je za njih osnovno rješenje kriviÄni progon silovatelja.
- Nekažnjavanju silovatelja mora se stati u kraj
- Mora se osigurati novac za medicinske i pravne usluge žrtvama
- Potrebno je poduzeti odreÄ‘ene korake za ukljuÄivanje žrtava u društvo
- Rezolucije Vijeća sigurnosti UN koje imaju za cilj zaštitu žena i djece od seksualnog zlostavljanja u zonama sukoba moraju se provoditi
- Mora postojati odšteta za preživjele žrtve
- Izvještavanje o seksualnom nasilju mora biti standardizirano
- Prevencija mora biti poboljšana
Sistematsko silovanje Bošnjakinja u minuloj agresiji od agresora srpske nacionalnosti, koji su po instrukcijama vlastitog ratno-politiÄkog vrha silovali ženske Älanove porodice pred zavezanim muškim Älanovima (otac, muž, brat, sin, itd.), upućuje na jasan zakljuÄak da ti zloÄini nisu raÄ‘eni iz seksualne potrebe nego u sklopu proraÄunatog politiÄkog plana za uništenje dostojanstva i cijele psihe svih Älanova jedne bošnjaÄke porodice ili jednog muslimanskog društva.
Najbolji naÄin da ustanovimo karakter odreÄ‘enih muškaraca je kroz njihov odnos prema ženama. Odnos muškog roda prema ženama je lakmus-papir na kojem išÄitavamo njihov odgoj, karakterne osobine, prepoznajemo edukatore, odsustvo empatije, uvažavanje neverbalnih poruka, psihopatološku historiju, itd. U srednjovjekovnoj Evropi silovanje je bila potpuno legalna metoda discipliniranja onih žena - prije vješanja i lomaÄe - koje su se usudile, na razliÄite naÄine, napustiti društvenu marginu. Taj srednjovjekovni duh svakih šest minuta ulazi meÄ‘u sjevernoameriÄke muškarce, jer statistike ukazuju da je svakih šest minuta po jedna žena brutalno silovana u SAD-u. Silovanje kao forma napada gdje individua prisiljava drugu na seksualni odnos nije samo jedan od naÄina na koji neuspješni muškarci dolaze do željenih partnerica, nego je to bolestan naÄin potvrÄ‘ivanja vlastite dominacije u jednom agresivnom ritualu u kojem silovatelj poprima sve fiziološke karakteristike ubice, jer Äin silovanja liÄi na ubijanje tokom kojeg ubica ignorira sve svoje zdrave instinkte. Tokom pomenutog ubijanja, silovatelja preplavljuje ugodan osjećaj moći pošto stiÄe privid da vlastitim rukama raspolaže tuÄ‘im životom, i to kroz uzimanje duše, nasilnu penetraciju u tuÄ‘i tjelesni entitet i prenos svojih gena na nove generacije. Kada Gospodar svjetova kaže: "... neka spuste haljine svoje niza se.
Tako će se najlakše prepoznati, pa neće napastvovane biti..." (El-Ahzab, 59.) Time ne istiÄe zavodljivost ženskog bića koliko istiÄe postojanje muškaraca slabog karaktera koji traže kakav-takav opravdavajući povod za seksualno napastvovanje. Milostivi Stvoritelj uvijek pravovremeno šalje upozoravajuća saopštenja za svoja (ženska) stvorenja koja se kroz odgovarajući bonton odijevanja i meÄ‘uspolnog komuniciranja mogu zaštiti od pomenutih nasrtaja. MeÄ‘utim, šta uraditi kada silovanje postane smišljena ratna strategija nad odreÄ‘enim narodom i kako se nositi s posljedicama iste?
Sredstvo za masovno uništenje
Sistematsko silovanje Bošnjakinja u minuloj agresiji od agresora srpske nacionalnosti, koji su po instrukcijama vlastitog ratno-politiÄkog vrha silovali ženske Älanove porodice pred zavezanim muškim Älanovima (otac, muž, brat, sin, itd.), upućuje na jasan zakljuÄak da ti zloÄini nisu raÄ‘eni iz seksualne potrebe nego u sklopu proraÄunatog politiÄkog plana za uništenje dostojanstva i psihe svih Älanova jedne bošnjaÄke porodice ili jednog muslimanskog društva. Ovim proraÄunatim zloÄinom nije samo nanesena šteta njegovim najslabijim Älanovima, nego je svjesno poljuljana cijela duhovna arhitektura suptilnih osjećaja i povjerenja koji povezuju pripadnike unutar jedne porodice. ÄŒlanovima porodice koji su morali bespomoćno gledati zloÄince na svojoj ženskom Äeljadi ponos je smrskan u paramparÄad, i bez obzira na vrijeme koje proteÄe od vremena uÄinjenog zloÄina - svaki put kad se pogledaju, osjete ponovno urušavanje i propadanje u ambis bez dna koje može jedino zaustaviti odgovarajuća (pravna) odmazda. MeÄ‘utim, ukoliko odgovarajuća pravna odmazda izostane, u smislu da zloÄinci dobiju svu teritoriju koju su tuÄ‘om krvlju uprljali, a izbjegnu najobiÄniju novÄanu odštetu, te uz to budu nagraÄ‘eni (viznim) povlasticama unutar većih meÄ‘unarodnih subjekata koji su prešutno kumovali pomenutim zloÄinima, imamo nove turbulencije unutar svijesti žrtve koja još nije stigla preraditi vlastito iskustvo genocida. Govoreći o genocidu, pokoljima, silovanjima žena od malenih djevojÄica do oronulih nena, Bošnjaci već 14 godina obilježavaju dan stradanja Srebrenice, prezentirajući na raznim skupovima slike i priÄe koje bude najgorÄe uspomene i emocije. MeÄ‘utim, sve te gorke uspomene i emocije ostaju neobraÄ‘ene u grlu ili samo pretoÄene u pokoji jecaj, suzu ili suhu kletvu. Naravno da glavnu krivicu, zbog upadanja u zamku kolektivnog emocionalnog mazohizma nakon agresije, snose isti oni vjersko-politiÄki autoriteti koji su doÄekali posljednju agresiju na vlastiti narod nespremno, poput radniÄke klase koja ne Äita ni dnevnu štampu, a kamoli da ima uvid u mjesta na kojima se donose izvršno-zakonodavne odluke. Ti isti i danas tvrde da vole svoj narod i da ga izvode na sveopšti boljitak.
"Genocid" u laboratoriji emocionalne alhemije
Ukoliko se iskustvo genocida sa svim bolnim slikama, ranama na srcima i kolektivnom emocionalnom gorÄinom, poniženošÄ‡u, bijesom, neosvećenim ubijenim itd., tretira samo kroz godišnja obilježavanja najkrvavijih dana genocida, bez obrade svega pomenutog i pretvaranje pomenutih slika i emocija u jasne ciljeve i razvojne planove - Bošnjaci podsjećaju na uredno poredane kokoši koje sjede ispred mikrovalne peći te pasivno i dotuÄeno posmatraju kako cvrÄi pile na vatri. Dobar primjer ispravne obrade gorkih emocija probuÄ‘enih od strane ljubomorne braće koja su se okomila na najslabijeg brata je primjer Jusufa, a.s., koji je te emocije iskoristio kao vjetar u jedra tokom napredovanja do najvećih društvenih pozicija. Nakon što je preživio bacanje u bunar, nije krenuo da im vrati istom mjerom žedan njihove krvi, ali je razvio fenomenalan višedecenijski razvojni plan te doveo svoju kriminogenu braću u stanje ekonomskog ropstva nakon kojeg su doživjeli i vrlo jasnu moralnu katarzu. Kao što Kur'an ukazuje na postojanje potencijalnih seksualnih napasnika propisujući ženama jasne preventivne mjere: "... neka spuste haljine svoje niza se. Tako će se najlakše prepoznati, pa neće napastvovane biti..." (El-Ahzab, 59.) Isto tako Kur'an ne ispušta iz vida široku lepezu potencijalnih zloÄinaca razliÄitih profila, nudeći jasan program pravovremene kolektivne samozaštite: "A vama je u odmazdi život, o posjednici razuma, da biste se vi zaštitili..." (El-Bekare, 179 - Prijevod M. Mlive) Prethodni ajet istiÄe da svijest o eventualnoj odmazdi pasivizira potencijalnog zloÄinca u njegovom monstruoznom naumu, te tako i potencijalni zloÄinac i potencijalna žrtva ostaju u životu. Drugim rijeÄima, ukoliko neki narod nema naviku da zahtijeva odmazdu (milom ili silom) za svoje žrtve, tih žrtava kao i njihovih dželata će kroz generacije biti još više, i u tome je smrt za odreÄ‘eni narod, odnosno njegovo teritorijalno-populacijsko smanjivanje do nestanka. BošnjaÄki narod je - s obzirom na svoje iskustvo kontinuiranih genocida - jedan od najboljih primjera koji potvrÄ‘uju prethodnu Äinjenicu. U prethodnom ajetu Gospodar svjetova se obraća posjednicima razuma originalnim izrazom ja ulil-elbab. Bosanski prijevod "posjednici razuma" isuviše je škrt s obzirom na bogatstvo znaÄenja koju nosi ta sintagma, jer kroz originalni arapski izraz "ja ulil-elbab", Stvoritelj u biti poziva pojedince zavidne intelektualne i emocionalne zrelosti s izuzetno izraženim osjećajem za nijanse praviÄnosti da promišljaju prihvatljive koncepte odmazde, Äije će teorijsko-praktiÄno postojanje služiti kao štit u odnosu na zle duhove odreÄ‘enog mjesta i vremena koji jedva Äekaju da prevladaju ljudskim bićima, a u našem sluÄaju - susjednim narodima.
U današnjem, još uvijek pred-politiÄkom bošnjaÄkom društvu, juÄerašnji agresor uspijeva izvršiti institucionalnu odmazdu nad vlastitom žrtvom (primjer Ilije Jurišića) zato što - umjesto vjersko-politiÄkih autoriteta koji osmišljavaju programe zaštite naroda od budućih vojno-politiÄkih najezdi, savremenog ekonomskog ropstva i drugih poniženja - imamo politiÄke lidere koji djeluju i izgledaju kao Diznijevi likovi koji su zalutali u neki vestern, i vjerske lidere koji patetiÄnim bosanskim dovama rješavaju sve probleme svijeta od erektivne disfunkcije do globalnog zagrijavanja. Govoreći o pojedincima zavidne intelektualne zrelosti, zanimljivo se osvrnuti na genocid koji se desio u Ruandi i pravovremenu reakciju pomenutih pojedinaca. Genocid Tutsija u Ruandi 1994. nije zaustavljen od "meÄ‘unarodne zajednice" (niti je ikoga bilo briga), već od odliÄno organizirane, obuÄene i disciplinirane armije, kreirane i razvijane u tajnosti tokom 80-ih godina od pojedinaca iz ugandske Tutsi dijaspore. Dakle, Äitavu deceniju prije samog genocida. Nakon izvojevane pobjede na bojnom polju, nova vlada Ruande, voÄ‘ena bivšim generalima, poduzela je strateške korake kako se genocid ne bi ponovio u skorašnjoj budućnosti. Neki od poduzetih koraka ukljuÄuju reformu školskog sistema (instistiranje na zajedniÄkom, ruandskom identitetu), masovne programe memorijalizacije genocida, muzeje, fokus na ekonomski razvoj, lokalni sudski sistem koji za cilj ima primjereno kažnjavanje i reedukaciju svakog izvršitelja genocida (ne samo planera), te vojno gonjenje ljudi odgovornih za genocid koji su utoÄište našli u susjednom Kongu (od 1994. Ruanda je izvršila dvije-tri invazije na Kongo upravo sa ovim ciljem).
ZakljuÄak
Razvoj strategije mentalnog i fiziÄkog silovanja cijelih naroda radi ostvarenja politiÄkih ciljeva ne poÄinje u umovima silovatelja, već u glavama uglaÄ‘enih akademika/utjecajnih osoba koji obiÄno proÄ‘u neprimjećeni, a koji programiraju željene strukture ćelija unutar kolektivnog mozga. Šta je potrebno da se desi pa da moralnu katarzu doživi silovatelj inspirator i izvršitelj koji, kako navodi Jovan Cvijić u Antologiji srpske književnosti, smatra da "... pogubiti mnogo Turaka znaÄi ne samo osvetiti svoje pretke, već i ublažiti njihove bolove koje i on osjeća". Kako se zaštiti od zlih duhova naroda koji i danas osjeća rane kosovskih junaka te na toj - guslarsko-književnim vizualizacijama - oživljenoj emotivnoj boli gradi svoj krvavi odnos prema svojim komšijama muslimanima? Šta može vratiti osmijeh na lice desetaka hiljada silovanih djevojÄica, djevojki, majki, supruga i nena koje kriju Äinjenicu da su silovane jer se boje da će ih tom straviÄnom slikom ošamariti i vlastiti ukućani, naprimjer, u obiÄnoj porodiÄnoj svaÄ‘i? Kvalitetan nastavak života pomenutih žena je imperativ uprkos izumiteljima projekta kojeg su bile žrtve i svaki njihov naredni uspjeh na porodiÄnom i društvenom planu najveći je nacionalni interes jer urušava zloÄinaÄku arhitekturu genocidnog projekta koji nije uspio ubiti njihov duh. Usvajanje ispravnih naÄina razmišljanja, izlaganje zvuku i znaÄenjima Kur'ana, izoštravanje Äula, kreativna zanimanja, druženje s rijetkim slobodnim pojedincima današnjice koji ne robuju pogrešnim ideologijima niti predrasudama i boravak u nepatvorenoj prirodi Äiju dušu osjećamo u treperavom žuboru planinskog potoka, u krošnji stogodišnjeg drveta, u rascvjetavanju cvjetova, lepetu krila agilnih ptica - neki su od naÄina efikasnog osnaženja vlastitog duha. MeÄ‘utim, gdje su nam "ulul-elbab"?