3
UNIŠTAVANJE PRIJEDORSKE BOŠNJAÄŒKE ELITE JE JEDNA OD TEMELJNIH FAZA GENOCIDA U PRIJEDORU
POJAM ELITOCIDA
Elitocid je sistematsko, planirano neutraliziranje uticaja etlitnih slojeva Bošnjaka. Pojam elitocid kao pojam postoji u nauÄno-pravnoj teoriji, a posebno u teorijama koje se bave istraživanjem zloÄina genocida, gdje se spominje kao jedna od njegovih poÄetnih faza. Dakle, obiÄno se prvo eliminira voÄ‘stvo grupe da bi totalno istrebljenje bilo što uspješnije. Agresija na BiH je bila unaprijed osmišljena i razraÄ‘ena, a kao metode ostvarivanja ciljeva agresije primjenjivali su se razliÄiti oblici zloÄinaÄkog djelovanja, izmeÄ‘u ostalog i socijalna dekapitacija Bošnjaka. Tri razliÄita tipa elitocida; prvi je sam sebi svrha, uništenje neke elite da bi se ovladalo odreÄ‘enom grupom. Primjer za to je strijeljanje 19.000 poljskih oficira kod Katyna; Rusi nisu poÄinili genocid nad Poljacima, ali elitocid,, jesu. Drugi tip elitocida je dekapitacija stanovništva koja se sprovodi kao dio genocidnog poduhvata. KlasiÄan primjer je ubijanje uticajnih Armenaca 1917. godine u Istanbulu, gdje su ljudi faktiÄki preko noći odvedeni i pobijeni, što je bio uvod u genocid. I, na kraju, elitocid kao zamjenska radnja za genocid, što se desilo u BiH. Elitocid je bio jedna od metoda koje za trajnu posljedicu imaju uÄinak jednak klasiÄnom genocidu, i to "genocidu na duge staze", koji će svoje stvarne efekte pokazati tek kroz 20-30 godina.
Sam pojam ÄišÄ‡enje je neukusan jer sugerira nešto pozitivno. Kad Äistiš, nešto što je bilo loše praviš dobrim. Zapravo se radi o eufemizmu kojim se opisuje stanje nakon zloÄina, sa ciljem da se negira, banalizira genocid. Kad Biljana Plavšić kaže da Srbi nisu poÄinili genocid nego etniÄko ÄišÄ‡enje, ona zlobno miješa dva pojma. Genocid je zloÄin u našem i u meÄ‘unarodnom pravu, ima svoje ÄinjeniÄno stanje i elemente. EtniÄko ÄišÄ‡enje nije kriviÄno djelo, nego ishod. Ne može etniÄko ÄišÄ‡enje biti instrument ako njime već opisujemo ishod. Genocid, pak, može biti krajnji cilj zloÄinaÄkog poduhvata, ali mislim da se u sluÄaju BiH radilo o ratu koji je za cilj imao prije svega etniÄku homogenizaciju zemlje i uspostavu Velike Srbije, a ne prosto istrebljenje Bošnjaka.
BošnjaÄko ubijanje još uvijek traje jer se ljudi ne vraćaju u svoje domove. Suština genocida je u tome da jedna skupina bude uništena, nije bitno na koji naÄin. U Prijedoru je fokus bio na uništenju muškog, vojno i reproduktivno sposobnog stanovništva. Tamo mi je bilo najlakše dokazati elitocid jer su skoro svi ljudi koji su nešto znaÄili u zajednici bili pobijeni. Tako se zajednica PrijedoÄana raspršuje, nema više svoju koherentnost jer je izgubila niti koje su je držale zajedno. Ta skupina PrijedorÄana koja trenutno dolje živi potpuno je izolirana i nema apsolutno nikakvog uticaja na zajednicu. Sad Dodik, a ne PrijedorÄani, odluÄuje šta će biti s njima. Elitocid se osjeća svakodnevno - ljudi u Prijedoru su mi ukazali na sasvim konkretne probleme: nemaju pravnika da im napiše pismo, nemaju kompetentne ljude koji bi ih predstavljali. Ostali su bez glasa.
Općeprihvaćena definicija genocida je zastarjela i mora se mijenjati jer se zasniva na Lemkinovim identifikacionim elementima, a njemu je podloga bila Holokaust. Vrlo je malo vjerovatno da će se ikad više ponoviti zloÄin takvih razmjera. Zbog toga je nezahvalno promatrati druge zloÄine kroz prizmu Holokausta. U Rwandi nije bio problem dokazati genocid jer je bio toliko oÄit i masovan da se niko nije ni trudio da ga pokuša kamuflirati. Zato nije bilo pošteno prema BiH.
Što se tiÄe kolektivne srpske odgovornosti, mislim da ona postoji, jer u onom trenutku kad ti prihvatiš da tvoje rukovodstvo Äini zloÄine da bi tebi bilo bolje - ti si kolektivno odgovoran. Niti jedan od elemenata elitocida nije bio ispunjen u sluÄaju zloÄina nad Srbima jer Bošnjaci nisu bili u stanju takvo što isplanirati, bili su napadnuti. Nigdje nije pokazana ni dokazana namjera da se Srbi unište. I kad se govori o zloÄinima Hrvata nad Bošnjacima, i tu su prisutni elementi elitocida.
Presuda MeÄ‘unarodnog suda pravde nije pokazala ništa što već nije Haški tribunal uÄinio prije nje, a sudije su doslovno tražile papir na kom je Milošević zahtijevao da se Bošnjaci istrijebe.
Kompletan proces bespotrebno ispolitiziran i da je bilo nerealno oÄekivati da se jedna država osudi za genocid. Sama optužnica je pogrešno koncipirana jer se išlo na dokazivanje zloÄina koji je još trajao. Vjerujem da naša tužba ne bi pala da je ovdje stanovništvo bilo više ukljuÄeno u sam proces. Nadao sam se i, na kraju krajeva, oÄekivao sam da će presuda glasiti da se genocid desio u IstoÄnoj i Zapadnoj Bosni, jer se i desio. Oni su tražili dokaz oÄite namjere, a mi ne možemo izvoditi takve dokaze jer se u pravnoj praksi namjera rekonstruira na osnovu indicija, okolnosti i ÄinjeniÄnih stanja koji su se u tom trenutku dešavali. ZnaÄi, deduktivnim putem se rekonstruira namjera. Na kraju krajeva, ne postoji ni dokument u kojem Hitler nareÄ‘uje da treba uništiti sve Jevreje. Pominje se "konaÄno rješenje", ali je to širok i sveobuhvatan pojam. Tu je proces protiv Eichmanna u Jerusalemu imao znaÄajnu ulogu - tužitelji su uspjeli sistem genocida dokazati na osnovu voznih redova, na osnovu popisa stanovništva, žutih traka itd. Sve su to bile indicije koje su ukazivale na namjeru da se Jevreji unište. Sasvim je oÄito da sudsko vijeće nije ni namjeravalo osuditi Srbiju.
Ne mogu nama presude biti materijal za dnevnopolitiÄko potkusurivanje. Presude su presude, one mogu važiti ili ne važiti, biti dobro ili loše sastavljene. Ja joj ne pridajem važnost u politiÄkom smislu zato što politiÄari time ne Äine dobro ni zemlji ni ljudima. PolitiÄari trebaju biti pragmatici, a ljudi se trebaju približiti jedni drugima. U svakom sluÄaju, puno mi je važnije da se zloÄini istražuju, da se o njima piše, da se otvore arhive, da se o tom što više struÄno priÄa. Ja nemam potrebu nekom iz Beograda dokazivati šta su oni ovdje uradili, ja to vrlo dobro znam. Ne treba meni Dodikovo priznanje da je u Srebrenici bio genocid, ako ja imam nauÄnu podlogu za to.
Mi nismo ni dobili ni izgubili rat. Jevreji su svoj dobili jer su opstali. Sigurno je da treba tražiti odštetu, sigurno je da žrtvama treba dati neki poseban status, da im se na neki naÄin pokušaju kompenzirati gubici, iako znamo da je to nemoguće. Ja liÄno ne želim biti žrtva i ne želim iz te pozicije da tražim nešto za sebe. Dakle, iz pozicije žrtve ništa nećemo napraviti. Pa i u ratu nas svijet nije shvatio ozbiljno dok Armija BiH nije postala ofanzivna. Žive li SrebreniÄani išta bolje zbog toga što su politiÄarima puna usta genocida? Ne žive! Takve stvari naprosto nisu pametne, ni u politiÄkom, ni bilo kom drugom smislu.
Elitocid je svjesno, namjerno i planirano neutraliziranje utjecaja odreÄ‘enih elita, te odreÄ‘enih nacionalnih, etniÄkih, rasnih ili religijskih skupina na svoje stanovništvo. To je pokušaj eliminacije prvaka jedne nacije. 15 godina kasnije, poslije potpisivanja Daytonskog sporazuma, mnogi Bošnjaci koji su bili izloženi elitocidu, još se ne mogu reintegrirati u sredinama u kojima su doživjeli strahote, šikaniranje i maltretiranje, i to se u njihovim životima na neki naÄin nastavlja i danas. Elite su ljudi koji imaju utjecaj u svome društvenom okruženju, a elitocid je namjerni i sustavni progon i po mogućnosti i fiziÄko uništenje elita s ciljem da se stanovništvu oduzme njegov vodeći stalež. Elitocid u Bosni i Hercegovini je stvorio strukturne preduvjete za eroziju egzistencijalnih temelja i pokušaj sloma bošnjaÄkog naroda. Kako je napredovao elitocid, tako se on pretvarao u genocid protiv Bošnjaka.
U proljeće godine 1992 britanska TV-reporter Michael Nicholson je prvi put upotrebio termin elitocid kao zloÄin prema bošnjaÄkim elitama u Bosni i Hercegovini. Koristeći termin elitocid Nicholson je prvi objasnio sistematski progon, mućenje i ubijanje lidera bošnjaÄkih lokalnih zajednica na sjeveru, zapadu i istoku Bosne i Hercegovine. Naime, u razdoblju od samo nekoliko mjeseci srpske paravojne formacija na širem podruÄju gradova Bijeljina, BrÄko, Višegrad, Zvornik, Bratunc, Prijedor i drugih, neutralizirali su utjecaj lokalnih nesrpskih elita (eliminacija, optužbe ili kazne zatvora, progoni ) koje je imalo za posljedicu uništenje i raspad lokalnog bošnjaÄkog civilnog stanovništva.
Elitocid kao selektivno, sustavno i namjerno uklanjanja elitnih segmenata lokalnih bošnjaÄkih zajednica u Bosni i Hercegovinine je nepravedno zanemaren iako upravo ovaj aspekt nudi potencijalni niz odgovora za objašnjenje cilja i svrhe agresije na Bosnu i Hercegovini i zloÄina genocida protiv Bošnjaka. Razlog za znanstveno marginalizacija ovog specifiÄnog oblika sustavnog kriminala je prije svega nedostatak teorijskog okvira unutar kojeg se može praktiÄno elitocide istraživati i analitiÄki procijeniti. Za razliku od genocida, elitocid je pojam koji se izuzetno rijetko koristi u struÄnoj i znanstvenoj terminologiji, prvenstveno zbog svoje velike nejasnoće, odnosno nepostojanje Ävrste znanstvene kodifikacija. Etimološki, elitocid se sastoji od dva uvjeta: francuske rijeÄi elita (izabrao, voÄ‘e) i latinske imenice occidio (ukupno istrebljenje). Stoga, elitocid se može definirati kao sustavno eliminiranje vodećih i istaknutih liÄnosti u društvu ili grupi. U analizi i klasifikaciji elitocida u Bosni i Hercegovini Mark Danner je otišao najdalje, definiranjući uništavanje pripadnika bošnjaÄke elite kao jednu od temeljnih faza genocida u Bosni i Hercegovini.On posmatra elitocid nad Bošnjacima kao: koherentan u vremenu i prostoru, meÄ‘usobno zavisan proces, sustavno planirani lanac aktivnosti, namjerno poÄinjen zloÄin, sa ciljem eliminacije utjecaja elitnih segmenata bošnjaÄke nacije u cilju vladavine nad Bošnjacima i njihovim teritorijama.
Dakle osnovna svrha elitocida u Bosni i Hercegovini bila uništenje bošnjaÄkih elita u cilju zauzimanja teritorija na kojima žive i uspostavljanja srpske vladavine na tim teritorijama. Radilo se o socijalnom, kulturnom ekonomskom i fiziÄkom uništenju bošnjaÄke elite u ime onemoguÄavanja dugoroÄne revitalizacije preživjelog bošnjaÄkog etniÄkog korpusa sa osnovnim ciljem raspada bošnjaÄke zajednice, kako bi se tako izvršila potpuna dezintegracija bosanskohercegovaÄkog društva i države. Zato elitocid u Bosni i Hercegovini ima genocidni karakter.
NEVINO POGUBLJENA PRIJEDORSKA BOŠNJAÄŒKA ELITA SVJEDOĆI DA SMRT NIJE KRAJ, SMRT JE POÄŒETAK ISTINE I PRAVDE
ŠEHID ESAD SADIKOVIĆ, DOKAZ PRIJEDORSKOG ELITOCIDA
Novinska vijest od 28.jula 2007. godine: u Prijedoru je danas na stadionu Poljana u naselju Zagrad organiziran ispraÄaj 147 žrtava Äiji su posmrtni ostaci ekshumirani iz grobnica i identificirani u hali ŠejkoviÄa kod Sanskog Mosta. Na zajedniÄkom ispraÄaju bilo je oko 20.000 PrijedorÄana. U vijesti su navedena i imena žrtava. Pod rednim brojem 130 navedeno je:Sadiković Hasiba Esad, 17.06.1948. Uzoriti bošnjaÄki književnik Vehid Gunić u svojoj knjizi „Doktor Eso“ napisa: “Ko je ubio doktora Eso ubio je od sebe boljega, boljega od sve bagre koja je ubijala i bagre koja je davala naloge za masovna ubistva po Bosni i Hercegovini od 1992. do druge polovine 1995“.
Eso je tako otišao u red nevino pogubljenih muÄenika, šehida. Otišao je maher komedije, kao nedužna žrtva mrženje onih zlih likova koje se samopromoviraju u vlasnike života, pa Äak i ljudskih genija kakav je bio Eso. Na tekst Rade Mutića po naslovom „Komšiluk na probu“, Eso je napisao kolumnu za Kozarski vjesnik u kojoj je izmeÄ‘u ostalog stajalo: „Mutiću i sliÄnima mogu najodgovornije reÄi da se ne radi o nikakvom organizovanom odlasku Muslimana iz Prijedora, već o maspsihozi i strahu kada ljudi bježe ako imaju gdje.U mirnim urbanim sredinama samo rokaju bombe, lete u vazduh kuće i kafane, a ujutro prolaznici nalete na leševe ljudi od kojih se dobar dio ne identifikuje. Prijedor je pun straha koji u nemoći prelazi u bijes. Nikada dani nisu bili toliko važni“. Samo šest dana poslije objavljenog Esinog teksta u Kozarskom vijesniku, Srpska demokratska stranka, poslije klasiÄnog vojnog puÄa, 30. Aprila 1992. godine, srušila je dotadašnju, na demokratskim izborima legalno izabranu vlast, i putem Radio Prijedora izdala proglas o navodnom “demokratskom“ preuzimanju vlasti. Ubrzo je agresorska vlast osnovala koncentracione logorte smrti, od kojih je najgori bio Omarska.
„Zar nisi mogao otići iz Prijedora“, pitali su prijatelji Esu. „Mogao sam, naravno da sam mogao. Ali to više ne bi bio Eso kojeg narod voli. To ne bi bio Eso. Zato sam na ulici. ÄŒekam da me odvedu gdje su odveli i moj narod. Ja ću za narodom i oko toga nemam nikakvih dilema. Niti ću ih imati“.
U noći izmedu petog i šestog augusta 1992. godine, samo noć pred raspuštanje koncentracionog logora smrti Omarska odveli su Esu. I logoraši i on znali su kuda ga vode. Svi logoraši su ustali da ga na nogama isprate. Eso je zastao na vratima i, primjetivši da neki plaću, kratko odgovorio: „Držite se“. U tom mrklom mraku prolomio se aplauz živih ljudskih kostura.
Naše duše se neće smiriti sve dok se ne naÄ‘u i kazne ubice Ese i svih Esa širom Bosne i Hercegovine. Jer Eso i Ese su simboli nesalomljivog bosanskog duha kojeg ništa ne može dugotrajno poremetiti i ugroziti. To je baza iz koje je nastao bosanskohercegovaÄki Äovjek, nacija, društvo i država. Eso treba biti svrstan u bošnjaÄke heroje kako bi on i poslije svog nestanka moga vršiti svoju jedinstvenu i neponovljivu misiju koju mu je sudbina i historija dodjelila. Došlo je vrijeme da Bošnjaci uvrste Esu i sve Ese u nepostojeće bošnjaÄko historijsko pamćenje, da tako njihove vrijednosti poštujemo i slijedimo. Jer Eso, bard prijedorske Äaršije, ali i svih bosasnkohercegovaÄkih Äaršija je oliÄenje renesansnog bosanskohercegovaÄkog Äovjeka.
Esina krivica je bila njegova humanost, veselost, lijeÄnićki poziv kojim je pomogao na hiljade drugih ne pitajući ni ko su ni šta su, njegova struÄnost i zvanje dr. eksperta UN. Eso je bio Äovjek pun ljubavi prema svemu što se zove život na ovoj našoj planeti. Koji su to monstruozni likovi i umovi iskazivali svoju nemoć i ljudsku bijedu ubijajući Esu i sve Ese u Bosni i Hercegovini? ZloÄinaÄka želja za likvidacijom Ese, kao paradigme stradanja svih intelektualaca Prijedora i Bosne i Hercegovine i likvidacijom svega što on i oni personoficiraju, samo je dokaz bijede i ništavnosti krvnika, Äija želja se nikada neće ostvariti. Planetarna pravda Äe pobjediti povratkom digniteta i dužnog dostojanstva žrtvama. Slutimo oluju i krik pravednika, žrtve.
PRIJEDOR – GRAD KOLEKTIVNE KRIVICE
Prijedor je po zbivanjima u prošlom ratu, po tragediji jednog naroda, drastiÄniji Äak I od Srebrenice: u Srebrenici je u kratkom periodu ubijen znaÄajan broj civila, ali u Prijedoru je godinu dana kontinuirano trajao genocid. Zato se u Prijedoru može govoriti o kolektivnoj odgovornosti, kolektivnoj krivici Srba. Mi PrijedorÄani volimo svoj Prijedor, a voljeti znaÄi uvijek se vraćti i sjecati, jer zlo u Prijedoru neće ostati nekažnjeno. ZloÄin u Prijedoru je najveÄi bošnjaÄki I bosanskohercegovaÄki svjedok i simbol ljudskog zla najveÄih razmjera, oliÄenog u najveÄoj agresiji, najveÄem genocidu, kulturocidu, ekocidu, etnocidu, urbicidu, najveÄem zloÄinu protiv ÄovjeÄanstva i najveÄem ratnom zloÄinu. U Prijedoru je izvršena agresija SRJ {Srbije i Crne Gore} u saradnji sa domaÄim srpskim vojnim i policijskim formacijama I paraformacijama. {Pored tenkova I gomila ljudskog otpada tkz. JNA, pored zloÄinacćkih vojnih i policijskih formacija domaÄih srpskih zloÄinaca, u agresiji su uÄestvovali i pripadnici paravojnih formacija koji su se nazivale "arkanovcima", "belim orlovima", "šešeljovcima"}. U Prijedoru je izvršen genocid, masovno, namjerno, organizovano ubijanje, protjerivanje prije svega Bošnjaka, a zatim i Hrvata. Rezultat agresije i genocida je: 20.000 graÄ‘ana Prijedora se vodi kao ubijeni i nestali, 35.000 u izbjeglištvu. U Prijedoru je izvršen etnocid, namjerno, organizovano i masovno ubijanje, muÄenje, protjerivanje i silovanje prije svega Bošnjaka i Bošnjakinja. Cilj etnocida je bio potpuno oslobadjanje Prijedora i okoline od bilo kakvog traga bosnjaÄke kulture, duhovnosti, tradicije. U Prijedoru je izvršen urbicid, organizovano i namjerno uništavanje grada i njegove duše - gradskih ljudi. ÄŒitava podruÄija grada kao što su: ÄŒarsija, Stari grad, Zagrad, Hambarine, Kozarac, su sravnjeni sa zemljom. Ljudi protjerani i ubijeni, a njihova imovina i kulturna i duhovna baština uništeni. U Prijedoru je izvršen ekocid, organizovano uništavanje bošnjaÄke tradicionalne kulturne i duhovne okoline. Na podrucijima koji su etnicki oÄišÄ‡eni i na kojima su bili vrijedni spomenici bošnjaÄke i bosanskohercegovaÄke kulture, zloÄinci su podigli štale, parkinge, i druge sliÄne objekte koji su pokušali sakriti viševjekovno bivstvovanje bošnjaÄke kulture u Prijedoru. Od gradski Äetvrti i ulica napravljene su deponije smeÄa. U Prijedoru je izvršen kulturocid, namjerno i organizovano uništavanje bošnjaÄke I bosanskohercegovaÄke kulture i tradicije. U Prijedoru je izvršen zloÄin silovanja najveÄih razmjera sa ciljem uništenja ponosa i duhovnog prkosa Bošnjakinje-PrijedorÄanke sa ciljem uništenja ponosa žene, muslimanke, majke, kÄerke, djevojke, nane, sestre. Prema nekim procjenama silovano je više od 5 hiljada prijedorÄanki. Silovanje je zbog svoje zloÄinaćke okrutnosti postalo zlopÄin protiv Äovjećnosti poslije agresije i genocida u BiH. U Prijedoru je izvržen masovni zloÄin namjernog i organizovanog muÄenja u koncentracionim logorima smrti. U tri najokrutnija logora smrti u toku agresije I genocida u BiH Omarska, Trnopolje i Keraterm ubjeno je i muÄeno više od 10 hiljada Bošnjaka i Hrvata. Koncentracioni logori koje su Srbi formirali na podrucju prijedorske opÄine, najgomozorniji su od svih muÄilišta koje je svijet ikada vidio. U njima su klali Bošnjake kao zvijeri, gulili im kožu, žive ih spaljivali. Bošnjakinje su u njima silovali do smrti, a potom masakrirali. Srpski su im zlocinci nožem vadili djecu iz utroba i na njihove im oÄi komadali (Roy Gutman, "Svjedok genocida", Sarajevo 1995., str. 134-145). Prijedorska muÄilišta su bila prva koja je svijet u Bosni i Hercegovini otkrio, a slike iz njih užasnule su i najtvrÄ‘a srca. Iako su svi logori u našoj zemlji bili priÄa strave I užasa, svaka za sebe, ovi u prijedorskoj opÄini su naroÄito bili teški da bi Njemacki nacisti od njih mogli uÄiti! Svi gore nabrojani zloÄini su karakteristiÄni i za cijelo podruÄije BiH.
Ono što zloÄin u Prijedoru izdvaja od drugih jeste elitocid, zloÄin nesagledivih razmjera, oliÄen u masovnom, organizovanom, namjernom uništavanju bošnjaÄke politiÄke, kulturne, nauÄne, ekonomske i sportske elite u ime totalnog uništenja bošnjaÄkog korijena u gradu koji je obrise grada dobio zahvaljujući baš Bošnjacima. Više stotina pripadnika bošnjaÄke elite je na najbrutalniji naÄin ubijeno. Ubijeni su samo zato Äto su imenom odavali svoju umutrašnju smirenost, duhovnost, intelektualnost, nadmoć, oliÄenu u Islamu. Idejni tvorci i realizatori elitocida su tvorci velikog Ništa. Pokrenule su nas slike iz logora u okolici Prijedora koje su potresle gotovo cijeli svijet. Tvrditi da će se prošlost u Bosni zaboraviti kroz obnovu ekonomije i ulazak u Evropsku uniju, najobiÄnija je iluzija. Istovremeno u Parisu i Zurichu je objavljena knjiga dvoje francuskih novinara,: Isabelle Wesselingh i Arnauda Vaulerina, pod naslovom " Bosna:: Zivo sjecanje ", u kojoj pomenuti autori istrazuju zlocin genocida u Prijedoru. Predgovor knjizi je napisao nobelovac Elie Wiesel. O motivima ovog istrazivanja govori jedan od autora, novinarka agencije France Prese, Isabelle Wesselingh. Pokrenule su nas slike iz logora u okolici Prijedora iz 1992. godine koje smo vidjeli u medijima i koje su potresle gotovo cijeli svijet, pa i nas u Francuskoj. Nakon rata otišli smo u Prijedor koji je bio poprištem brutalne kampanje etniÄkog ÄišÄ‡enja što su ga izveli srpski nacionalisti. Željeli smo vidjeti kako, nekoliko godina kasnije, žive ljudi u mjestu u kojem su se dogodile takve strahote. Kako, jedni pored drugih, sada žive povratnici i neki od onih koji su sudjelovali u njihovom progonu. Vjerovali smo da je Prijedor, na odreÄ‘eni naÄin, simbolizirao karakter rata u Bosni i Hercegovini, kao što su to i opsada Sarajeva i sudbina Srebrenice, ali da je ono što se dogaÄ‘alo u tom gradu ostalo nepoznato meÄ‘unarodnoj javnosti. Razgovarali smo s mnogo ljudi, sa žiteljima tog grada, sa struÄnjacima, ljudima iz Haškog tribunala, pregledali smo ogromnu dokumentarnu grÄ‘u. Prijedor je bio grad s gotovo jednakim udjelom bošnjaÄkog i srpskog stanovništva u ukupnoj populaciji koja je živjela složno i zajedno. Da bi postigli stvaranje kompaktnog etniÄkog teritorija, srpski su nacionalisti morali zbilja uložiti veliki napor kako bi pokrenuki kampanju razdvajanja ljudi. Prvo je tamošnje Srbe, koji na prvim slobodnim izborima nisu toliko glasali za SDS, koliko za reformiste Ante Markovica, trebalo uvjeriti da su ugroženi. Prijedor je bio kljuÄna taÄka za spajanje teritorija pod srpskom kontrolom u Bosni i u Hrvatskoj i zato je bilo neophodno staviti ga pod punu kontrolu. nema sumnje da su mediji odigrali vrlo važnu ulogu u postizanju tog cilja. Keraterm, Trnopolje i Omarska su predstavljali kljuÄna mjesta u tom procesu. Najmanje 7,000 civila bilo je smješteno u te logore. Njihova je uspostava bila pažljivo planirana i nema nikakve sumnje da su bili dio opÄeg plana etniÄkog ÄišÄ‡enja ovog dijela Bosne. Postojanje logora stvaralo je strah I paniku kod ostalog stanovništva, tako da su imali i znaÄajnu psihološku ulogu. Procesi pred Haškim tribunalom dokazali su kako su uvjeti u logorima bili užasni, kako su ljudi muÄeni I ubijani, samo zato što su bili druge etniÄke pripadnosti. Režim u Omarskoj je bio najgori. MuÄenje je bilo sistematiÄno, stotine ljudi su ubijene, ali taÄan broj nije nikada utvrÄ‘en jer nisu otkrivena tijela žrtava. U Omarskoj je, meÄ‘u oko 3,000 zatoÄenika, bilo samo 37 žena. One su svake noći bile izložene seksualnom nasilju. Stigli smo u Prijedor poÄetkom 2002. i kad prvi put uÄ‘ete u grad sve se Äini normalnim. Nema ošteÄenih zgrada, barem ne onako kao u Mostaru, recimo. MeÄ‘utim, kad izaÄ‘ete van Prijedora, vidite veliki broj potpuno uništenih kuća, ali vidite i neke koje su netaknute zato što su u njima živjeli Srbi. Mnogo se ljudi do sada vratilo, možda njih oko 10,000. Sve dok ne poÄnete razgovarati s ljudima, život vam se Äini normalnim. MeÄ‘utim, ubrzo vam postaje jasno da nije dovoljno nekome samo vratiti kuću i neku vrstu sigurnosti. Rane su duboke i bolne. BošnjaÄki povratnici ne žele novi rat, niti se žele svetiti jer im njihovo dostojanstvo ne dopušta da se spuste na isti nivo s onima koji su im radili o glavi. No, minimum koji žele priznanje je njihovih patnji, prizanje da su se zloÄini dogodili, a sve to kao neku vrstu jamstva da se takve strahote više neće ponoviti. Oni ne mogu prihvatiti stajalište po kojem je najbolje sve zaboraviti i krenuti dalje kao da se ništa nije dogodilo. Bošnjaci žele da mjesta njihovih stradanja budu obilježena, da se barem jedan od zatoÄenićkih logora pretvori u muzej. To je uvjet bez Äijeg ispunjenja za njih nema ni pomirbe. Što se tiće srpskih vlasti u Prijedoru oni su danas nešto umjerenije. GradonaÄelnica je uÄinila dosta da se osigura povratak, ali je svaka priÄa o prošlosti potpuni tabuu. Bilo smo šokirani kada smo Äuli uznemirijuće srpske teorije o tome što desilo u Prijedoru 1992. PriÄali su nam kako su logori zapravo bili sabirni centri, pa Äak da su služili kao centri za zaštitu izbjeglica, što je izmišljotina. Prijedor kao dan opÄine sada slavi datum kada su nacionalisti preuzeli vlast i poÄeli kampanju etniÄkog Äišcenja. Škola u Trnopolju, koja je bila dio zatoÄenićkog logora, kao svoj dan slavi datum otvaranja logora. To je užasno uznemirujuće, a lokalne vlasti ne Äine ništa da bi se ove stvari promijenile. Kada se radi o gledanju na prošlost Božnjaci i Srbi u Prijedoru žive u paralelnim svjetovima. Glavni zakljuÄak ove knjige je da je neophodno suoÄiti se s vlastitom prošlošÄ‡u, bez obzira na to kakva je ona zbilja bila. Naveli smo tri evropska primjera koja pokazuju kako su i druge zemlje prolazile kroz takve probleme i kako Bosna nije izuzetak kada se radi o zloÄinima poÄinjenim u ime interesa odreÄ‘ene skupine ljudi. U Španjolskoj, naprimjer, desetljeÄima je dominiralo uvjerenje da ne treba govoriti o graÄ‘anskom ratu i da će to biti dovoljno da dvije strane normalno žive jedna pored druge. Sad se takvo uvjerenje nastoji nametnuti i u Bosni, pa i od strane meÄ‘unarodne zajednice koja poruÄuje: obnovimo ekonomiju, zaboravimo prošlost i u Bosni će biti dobro. No, vratimo li se ponovo primjeru Španjolske, vidjet Äemo da je i ona bila usmjeravana ka evropskoj integraciji kao jednom od naÄina da se prevaziÄ‘u problemi neprocesirane prošlosti. MeÄ‘utim, u posljednjih nekoliko godina Španjolci ponovo priÄaju o svojoj povijesti jer su njezine rane duboke I nezalijeÄene. Iskopavaju se masovne grobnice, traga se za 30,000 ljudi nestalih u GraÄ‘anskom ratu, baš kao i u Bosni. Izdaju se nove knjige, vode se rasprave, a neki od bivših Äelnika preuzeli su odgovornost za stvari koje su se dogaÄ‘ale u vrijeme Frankovog režima. Dakle, tvrditi da će se prošlost u Bosni zaboraviti kroz obnovu ekonomije i ulazak u Evropsku uniju, najobiÄnija je iluzija.
DA LI IMAMO SNAGE DA MISLIMO U POSTGENOCIDNOJ EGZISTENCIJI?
Prijedor je mjesto straviÄnog zloÄina genocida i simbol stradanja bosanskohercegovaÄkog graÄ‘anina, društva i države. U Prijedoru se zaokružuje i dovršava barbarski pohod ekspanzionistiÄkog režima koji je ognjem i maÄem pravio Veliku Srbiju. Da li smo nakon prijedorskog genocida i svih bosanskohercegovaÄkih genocida svjesni šta nam se desilo i šta nam se dešava? Da li imamo snage da mislimo u postgenocidnoj egzistenciji?
Genocid nad Bošnajcima ne tiÄe se više samo Bošnjaka – on je od kraja 20-og stoljeća sastavni dio evropske svijesti i savjesti. Pitanje genocida je pitanje cijelog ÄovjeÄanstva. Cjelokupnu dramu oko genocida treba posmatrati na evropskom i svjetskom nivou, u okviru internacionalnog prava, Povelje UN, Evropske Unije. Institucije entiteta RS, vojska i policija, prema presudi Internacionalnog suda pravde u Hagu poÄinile su genocid nad Bošnjacima. Bošnjaci, Srbi i Hrvati u institucijama dejtonske vlasti moraju ispoštovati ovu Presudu, jer je ona (Presuda Internacionalnog suda pravde u Hagu iz februara 2007.) nadreÄ‘ena svim pravno-politiÄkim i paradržavnim formama djelovanja. Borba za Bosnu i Hercegovinu danas se vodi kroz poštivanje vladavine zakona i priznavanje važnosti internacionalnog prava kojim se Älanica UN mora zaštititi od barbarstva, agresije i velikosrpskog ekspanzionistiÄkog projekta koji proizilazi iz ekspanzionistiÄko-integralistiÄkog nacionalizma. U entitetu RS oÄuvanje rezultata genocida postavljeno je kao glavni politiÄki i kulturni cilj svih vlada poslije Dejtona. Od 1995. do 2010. godine Bosna I Hercegovina je postala zatoÄenik entitetskog iredentistiÄkog i protivdržavnog djelovanja. Oni koji ne shvataju da je genocidna tvorevina Republika srpska ÄetniÄki antibosanskohercegovaÄki projekt trebaju odstupiti iz strukture vlasti koja se bori za državu Bosnu i Hercegovinu. Jer oni ne shvataju ili nežele da shvate da se entitet RS pokazuje kao Äuvar ostvarenog genocidnog zlodjela kojim se priprema stvaranje „srpske države“ na tlu države Bosne i Hercegovine.
Da li je moguće da djelo genocida ostane postojati na tlu države BiH? Danas ponovo treba pokrenuti to pitanje u kontekstu priÄe o ustavnim promjenama, jer ne može se iz genocida izvlaÄiti pravo, beneficije, ne može se na osnovu genocida ostvarivati pravo na bilo šta. ZloÄinom genocida stvorila se RS na tlu Bosne i Hercegovine i treba zahtijevati da se to djelo i njegovi izvršioci sankcioniraju pred institucijama prava. To, naravno, nije cjelokupan srpski narod. Dakle, ne smijemo genocid nad Bošnjacima pretvoriti u „manifestacije obilježavanja genocida“, a ništa ne poduzimati na strani prava i pravde.
Upravnici logora, batinaši, ubice, pljaÄkaši - realizatori ideje odvajanja Srba od nesrba, u Prijedoru danas ne žive kao obiÄni, mirni graÄ‘ani. Oni su, ÄešÄ‡e, ugledni stanovnici svoje sredine: pedagozi, direktori škola, policajci, trgovci… U gradu u kojem se desila "Srebrenica u kontinuitetu", u nekada lijepoj Äaršiji u kojoj je temeljito i krvavo provedeno etniÄko ÄišÄ‡enje, praćeno zastrašujućim zloÄinima, Bošnjaci opet pokušavaju živjeti. Perverzni mir doveo ih je do toga da im se sada za sigurnost imovine ili obrazovanje djece brinu oni što su ih prije deset godina zatvarali u koncentracione logore, palili im kuće, vodili na rub smrti. " (Ko oprašta zloÄin postaje u njemu sauÄesnik.) Ova Voltaireova misao otvara knjigu nestalih općine Prijedor: Ni krivi ni dužni je, nažalost, knjiga od punih 365 stranica, sa najtužnijom fabulom ikad sroÄenom: imenima, prezimenima, osnovnim podacima i najÄešÄ‡e praznim ramom za sliku onih kojih više nema. Nestale su cijele porodice, pa onda nema ko ni da pruži osnovne podatke o ubijenim. Prijedor je poÄetkom devedesetih bio lijepa i bogata Äaršija. Grad se protezao na obje obale prelijepe Sane, zbog koje su PrijedorÄani skovali svoju kletvu: koga najviše mrzim, poslao bih ga sa Sane na more! Godišnje se na ovom prostoru kopalo 3,5 miliona tona željezne rude i samo na njoj realiziralo gotovo 90 miliona dolara; proizvodio se još i papir, pigmenti po tada novoj svjetskoj tehnologiji, keks u sklopu zagrebaÄkog "Kraša", Äuvena viljamovka... Prijedor je imao svoje vrijedne montere, obližnju Kozaru, Äijih je 800 metara nadmorske visine bilo dovoljno za ski-lift i rekreativnu smuÄarsku stazu, imao je svoj fudbalski klub "Rudar", svoje gradske miljenike Predu i Esu, svoja okolna sela u kojima je svako domaćinstvo predstavljalo malo poljoprivredno dobro. Statistika kaže da je 35.405 prijedorskih Bošnjaka stiglo živo u treće zemlje tokom agresije na BiH. Više od 8.000 (pominje se cifra 8.800) ostalo je u Bosni I Hercegovini: najveći dio njih, zajedno sa oko 6300 prijedorskih Hrvata, preko Vlašića su prognani u srednju Bosnu.
SMRT PRIJEDORSKIH ŠEHIDA NIJE UZALUDNA
Prijedorski šehidi su ostavili neizbrisiv trag svjedoÄenja o zlotvorima i ubicama. Oni su žrtve jednog od najsvirepijeg, najstrašnijeg i najužasnijeg žloÄina ikad poÄinjenog protiv Äovjeka. Oni su šehidi-muÄenici koji su svoj život dali za našu i slobodu svih ljudi dobre volje. Oni imaju nešto reći o svojoj smrti; oni imaju nešto reći svakom Äovjeku koji je ostao nijem iza zastora dok su ih nevine muÄili i ubijali; oni imaju nešto reći svakom politiÄaru koji je nagovarao ljude na mržnju i netrpeljivost; oni imaju nešto reći svakom svešteniku koji nije pozivao na Božju zapovijed „Ne ubij"; oni imaju nešto reći svakom intelektualcu koji je iznevjerio Äast ljudskoga uma; oni imaju nešto reći svakom Europljaninu koji se nije oglasio protiv genocida.
Oni govore svima nama da se moramo probuditi, da se moramo opametiti, da se moramo ujediniti u zaštiti od zla zlih ljudi. Oni nam govore da osim što se mora znati ko ih je ubio, mora se spoznati i filozofija koja proizvodi ubice kao što su ubice ovih ljudi. Smrt ovih ljudi nam govori da moramo predano i bezprekidno raditi kako se zloÄin protiv Äovjeka u Bosni i Hercegovini, u Europi, u svijetu, više nikome i nikada ne bi ponovio. Moramo raditi na suživotu i toleranciji koja vodi našu zajednicu i naše društvo putem mira i suživota, a ne putem sukoba i iskljuÄivosti.
Smrt prijedorskih šehida nije uzaludna. Povijest nas uÄi da ljudska žrtva može biti razlog za novi poÄetak u povijesti jednog naroda. Nevina krv prijedorskih šehida živa je rana na savjesti ÄovjeÄanstva.
Preživjeli prijedorÄani, nemojte padati u oÄaj i beznaÄ‘e, nemojte pomišljati na osvetu nasiljem.
Vjerujte i borite se za istinu i pravdu. Mi ne smijemo izgubiti vjeru u Boga; mi ne smijemo izgubiti poštovanje prema našim komšijama. Moramo vjerovati da će se jednoga dana i najgori ljudi opametiti tako da moraju poštivati ljudsko pravo na život, vjeru, slobodu, imetak i Äast.
Bošnjaci su autohtona zajednica moralne tradicije, koja s ponosam zna da nosi svoj bol i patnju. U svako doba bošnjaÄka zajednica je imala ljude koji su bili savjest ÄovjeÄanstva, koji su branili istinu, pravdu i ljudsko dostojanstvo. Bosnjaci odbacuju mržnju, ne prihvataju nasilje i osuÄ‘uju teror uvijek i na svakom mjestu. BošnjaÄka zajednica je sposobna da se suoÄi sa svim izazovima i zato ne prihvata da joj se podmeću bilo kakvi tajni spiskovi koji treba da zaplaše njenu djecu, koji treba da uznemiravaju njihove komšije, koji treba da šire islamofobiju. Stoga traži da se objavi puna istina o terorizmu. Traži od države da nam se jasno i nedvosmisleno kaže puna istina o sigurnosti u BiH. Norod koji u svom sjećanju ima genocid osjetljiv je na nepoznanice, na poluistine i na sumnjiÄenja koja graniÄe sa pitanjem života i smrti. Dosta nam je straha, neizvjesnosti i nesigurnosti. Dosta nam je sumnjniÄenja. Mi smo narod koji nikome zla ne misli i zato hoćemo da to bude jasno i nedvosmisleno svima - našim komšijama i našim prijateljima u svijetu. Mi smo duboko svjesni zajedniÄke nam sudbine; mi znamo jedni za druge; mi brinemo o našoj zajednici. Jer, dok god budemo brinuli o našoj zajednici, ona će biti i postojati za dobrobit svakog našeg Äovjeka.
Prijedor, gradom Äine PrijedorÄani. Imao je Prijedor ljude, a ljudi su imali Prijedor. Ali tih ljudi više nema. Nestanak ljudi od Prijedora, kao ljudska, bošnjaÄka i prijedorska tragedija. “Jedan grad, ma koliki bio, ne Äine samo kuće, ulice, trgovi, parkovi, rijeke, mostovi... Dušu jednog grada, Äine prvenstveno ljudi toga grada, njihove naravi I sudbine”...
Ako se u cijeloj Bosni i Hercegovini traži grad koji je prošao kroz najteže, ljudskom umu nezamislive muke, Äije su stanovnike zloÄinci krvavih ruku, u kilometrima dugoj koloni mrtvih tijela otpremili sa ovog svijeta, grad kojemu su ubili dužu I pretvorili ga u pustinju, onda je to svakako Prijedor. Ovaj grad, u kojemu je po posljednjem popisu (1991.) živjelo 49.454 Bošnjaka (44%), danas više nema ništa bošnjaÄko, osim masovnih grobnica u kojima su dželatski pokopani njegovi nekadašnji žitelji - u najveÄem broju Bošnjaci, a djelimiÄno i Hrvati, njih oko 30.000. Time je ovaj grad po obimu ljudskih žrtava nedvojbeno postao najveÄe stratište u Bosni i Hercegovini. U njemu nema više onih što su posljednje jezero - skoro već samo lokva - od sanjanog ili stvarnog nekadašnjeg Mora - Ljudi... A teško onoj void što ostane odvojena kada se njeno More povuće! Spasa joj niotkuda neće biti!... Ali, neka se ta voda sjeti da je ona More u svakoj svojoj kapi. A nema te jare koja može isušiti jedno More, i nema tog blata koje može More progutati. Opština Prijedor nalazi se u sjeverozapadnom dijelu Bosne i Hercegovine. Prema popisu stanovništva iz 1991. godine, brojila je ukupno 112.543 stanovnika, od kojih se 49.351 (43,9%) Bošnjaci; 47.581 (42,3%) izjasnilo se kao Srbi; 6.316 (5,6%) izjasnilo se kao Hrvati; 6.459 (5,7%) izjasnilo se kao Jugosloveni; a 2.836 (2,5%) stanovnika se izjasnilo kao pripadnici drugih nacionalnosti. U ranim jutarnjim satima 30. aprila 1992. godine, snage policije i vojske SRJ I bosanskih Srba su fiziÄki preuzele kontrolu nad gradom Prijedorom. Preuzimanje vlasti je pokrenulo slijed dogaÄ‘aja koje je organizirao i kojima je rukovodio prvo Krizni štab, a kasnije srpska Skupština opštine. Do kraja 1992., ti dogaÄ‘aji će dovesti do smrti ili prisilnog odlaska skor kompletnog nesrpskog stanovništva opštine Prijedor. Glavni organizatori i Älanovi Kriznog štaba su:
GLAVNI ORGANIZATORI PRIJEDORSKOG ELITOCIDA
- SrÄ‘o Srdić-zubar, zapalio kuću i kafić "2M" svome sinu koji je bio oženjen Bošnjakinjom;
- Mile dr Radetić-ginekolog, prvi predsjednik SDS Prijedor;
- Milomir dr Stakić, prvi predsjednik Srpske opštine Prijedor, sve naredbe svojih voÄ‘a sa Pala Karadžića, Mladića i iz Banja Luke Vukića, Kuprešanina i BrÄ‘anina revnosno izvršavao, organizator osnivanja koncentracionih logora Omarska, Keraterm i Trnopolje u kojim je ubijeno oko 10.000 civila, organizator etniÄkog ÄišÄenja, jedan od najodgovornijih za genocid u Prijedoru gdje je ubijeno oko 20,000 civila i brutalno silovano oko 5000 žena i djevojaka, naredbodavac likvidacije svih prijedorskih lijeÄnika - Jusufa Pašića, Zdenka Sikore, Osmana Mahmuljina, Eniza Begića, Rufada Suljanovića, Esada Sadikovića-eksperta UN,
-Simo Mišković- predsjednik SDS,sledbenik velikosrpske ideje i njen revnosni izvrišitelj,
- Simo DrljaÄa-pravnik, naÄelnik srpske milicije, odgovoran za funkcionisanje koncentracionih logora smrti, za hapšenje, privoÄ‘enje i odvoÄ‘enje u logore, potpisnik svih spiskova i naredbi za smaknuÄa,
-Slobodan Kuruzović-nastavnik, komandant logora Trnopolje, uz njegovu saglasnost izvršena su mnoga ubijan ja i silovanja u Trnopolju, obogatio se pljaÄkajući imovinu Bošnjaka i Hrvata,
- Mile Mutić-nastavnik, direktor Informativnog centra u kome su bili Kozarski vjesnik i Radio Prijedor, pretvorio Kozarski vjesnik u srpski, isticao se u fašistiÄkoj propagandi pozivanja Srba da izvrše genocid nad Bošnjacima i Hrvatima – autora ovog priloga osudio na smrt, stavivši ga na listi za smaknuÄa,
-Dragan Savanović-predsjednik Kluba poslanika SDS,
- Slavko Budimir-komandant srpskog Sekreterijata za narodnu odbranu, potpisnik svih naredbi o iseljavanju Bošnjaka i Hrvata,
- Milovan Dragić-ekonomista, organizator oduzimanja imovine od Bošnjaka i Hrvata,
- Slobodan Balaban-inžinjer, naredio likvidaciju svih inžinjera i tehniÄara koji su radili u Rudniku željezbe rude Ljubija, ubijeni su Ibrahim Paunović, Ilijaz Drobić, Mehmedalija Sarajlić, Ešref Crnkić, Mato Tadić i još oko 90 inžinjera i tehniÄara,
- Dušan Kurnoga-ekonomista, za potrebe srpskih zloÄinaca opljaÄkao sve državne robne rezerve nafte i bemzina,
-Bogdan Delić-profesor, zadužen za likvidaciju profesora i nastavnika,
-Vladimir Arsić-pukovnik, pogazio sve ženevske konvencije, prvi je naredio stavljanje ÄetniÄkih obilježija na odore vojnika kojim je komandovao,
- Radmilo Zeljaja-major, na ulazu u Kozarac postavio je tablu sa natpisom Radmilovo i tako gradu koga je srušio dao svoje ime, komandovao operacijama etniÄkog ÄišÄenja Prijerora, formirao koncentracione logore smrti i uÄestvovao u masovnoj likvidaciji logoraša, jedini je mogao potpisati nalog za oslobaÄ‘anje iz logora,
-Zoran Karlica rezervni kapetan, liÄni uÄesnik etniÄkog ÄišÄenja Prijedora,
- Drago Tubin, rezervni poruÄnik, komandovao jedinicama koje su izvršile zloÄine u Kozarcu, Hambarinama, ÄŒarakovu i Prijedoru, naredio masovno strijeljanje civila u Partizanskoj ulici i Lukovici, kada je brutalno ubijeno 320 ljudi,
- Savan Runjo nastavnik ONO I DSZ , major, rukovodio kampom za obuku ÄetniÄkih dobrovoljaca u Podgradcima, glavni vojni strateg Äetnika,
-Zeljko Mejakić, komandant koncentracionog logora Omarska.
- Duško Sikirica-komandant koncentracionog logora Keraterm,
Nakon preuzimanja vlasti u Prijedoru silom, Krizni štab je za ne-Srbe, uglavnom Bošnjake i Hrvate, uveo stroga ograniÄenja u svim aspektima života, ukljuÄujući slobodu kretanja i zaposlenja. Zbog tih ograniÄenja, ne-Srbi su ostali zatvoreni u onim selima i dijelovima opštine u kojima su živjeli. Zatim su, poÄev od kraja maja 1992., na te oblasti izvršeni žestoki napadi širokih razmjera od strane vojske SRJ i vojske Republike Srpske (VRS), paravojnih snaga, teritorijalne odbrane, policijskih jedinica i civila koje su ove snage naoružale. Snage bosanskih Srba su zarobile mnoge Bošnjake i Hrvate koji su preživjeli te prve artiljerijske I pješadijske napade i prebacile ih u zatoÄeniÄke objekte koji su bili osnovani i radili po direktivama Kriznog štaba. Od maja do augusta 1992., vlasti bosanskih Srba u opštini Prijedor protivpravno su odvojile, lišile slobode i zatoÄile u logore Keraterm, Omarska i Trnopolje preko 10.000 Bošnjaka, Hrvata i drugih ne-Srba iz prijedorskog kraja. Logor Omarska je bio smješten u bivšem rudarskom kompleksu u selu Omarska, otprilike 20-25 kilometara od grada Prijedora. MeÄ‘u zatoÄenicima su bili vojno sposobni muškarci, te politiÄki, privredni i društveni rukovodioci I intelektualci iz redova Bošnjaka i Hrvata. U logoru je bilo zatoÄeno oko 37 žena. Logor Keraterm nalazio se u krugu fabrike keramiÄkih proizvoda smještene na "novoj" cesti Prijedor-Banja Luka, nedaleko od centra grada Prijedora. U logoru Keraterm, većina zatoÄenika bili su vojno sposobni muškarci. U logorima Omarska i Keraterm svakodnevno su vršena ispitivanja. Ta ispitivanja su Äesto bila praćena batinama. Surovo batinanje, ubijanje i drugi oblici fiziÄkog i psihiÄkog zlostavljanja, ukljuÄujući seksualno zlostavljanje, bili su uobiÄajena pojava u logorima Omarska I Keraterm. Stražari u logoru i druga lica koja su Äesto dolazila u logor koristili su sve vrste oružja i predmeta za batinanje i druge vidove fiziÄkog zlostavljanja zatoÄenika. Posebno su politiÄki i društveni rukovodioci iz redova Bošnjaka I Hrvata, intelektualci, imućniji graÄ‘ani i ne-Srbi za koje se smatralo da su ekstremisti ili da su pružali otpor bosanskim Srbima, podvrgavani naroÄitom premljaćivanju i zlostavljanju, Äesto sa smrtnim ishodom. Nije preživjelo najmanje nekoliko hiljada zatoÄenika, od kojih su neki identifikovani, a neki nisu. Pored toga, logorima Omarska i Keraterm upravljalo se na naÄin sraÄunat da se ne-Srbi diskriminiraju i podjarme, nehumanim djelima i okrutnim postupanjem. Ta djela su obuhvatala nametanje surovih životnih uslova zatoÄenicima. VoÄ‘ena je smišljena politika prenatrpavanja i uskraćivanja osnovnih životnih potrepština, ukljuÄujući nedovoljno hrane, zagaÄ‘enu vodu, nedovoljnu ili nikakvu medicinsku njegu i život u nehigijenskim i stiješnjenim uslovima. U logoru se i psihiÄko i fiziÄko stanje zatvorenika znatno pogoršalo i živjeli su u neprekidnom strahu. Nakon što je meÄ‘unarodna zajednica saznala za postojanje logora Omarska i Keraterm, vlasti bosanskih Srba su u augustu 1992. zatvorile ova dva logora, a preživjele zatoÄenike prebacile u ostale objekte u opštini Prijedor, ukljuÄujući logor Trnopolje, i logor ManjaÄa u opštini Banja Luka. Skoro svi preživjeli iz tih objekata na kraju su prisilno premješteni ili deportovani sa tog podruÄja.