Emir Ramić
1.UVOD
STOTINU GODINA OD BOŠNJAÄŒKE NACIONALNE POLITIÄŒKE IDEJE I STOTINU GODINA BORBE BOŠNJAKA SJEVERNE AMERIKE PROTIV NEGATIVNE ASIMILACIJE U KANADSKOM KULTURNOM MOZAIKU SU RAZLOZI ZA POKUŠAJ TRAŽENJA ODGOVORA O HISTORIJI KANADSKIH BOŠNJAKA U IME STVARNOG DEFINIRANJE SLOBODNOG BOŠNJAÄŒKOG BIĆA U KANADSKOM DRUŠTVU. PRED KANADSKIM BOŠNJACIMA JE NOVO NACIONALNO, DUHOVNO I KULTUROLOŠKO SAMOODREÄENJE, ŠTO JE ISTOVRMENO I ODREÄENJE PREMA BIH I KANADI.
Prva bošnjaÄka dijaspora u Kanadi nije bila takvog obima i takve snage da bi odmah preuzela ulogu predvoditeljskog i oblikujućeg faktora bošnjaÄkog biÄa kanadskih Bošnjaka. Intelektualno malobrojna i nepovezana, politiÄki i nacionalno - patriotski dezorjentirana, optereÄena paradigmima i rješenjima koja su povijesno već bila prevaziÄ‘ena, bez institucionalnih oblika življenja i djelovanja i bez institucionalne potpore, kanadska bošnjaÄka dijaspora se borila za goli fiziÄki opstanak. Njena povremena upuÄenost na znatno brojniju, stariju, organizovaniju i bogatiju srpsku i hrvatsku dijasporu bila je Äinjenica povijesne zbiljnosti i nužnosti, iz kojih se izvodila dodatna cijepanja i podvajanja.
I pored toga kanadski Bošnjaci, prvo putem vjerskog organizovanja, a zatim puten nacionalno - patritskog organizovanja uspjevaju izraziti vlastitost, dići glas u odbranu bošnjaÄke Äasti, duhovnosti i identiteta, bošnjaÄke kulture, tradicije i obiÄaja, bosanskog jezika i demokratske, jedinstvene države BiH i otvorenog, slobodnog civilnog duštva kao jedinih matica i matrica Bošnjaka. To je proizašlo iz toga što su Bošnjaci u Kanadu sa sobom donijeli snažnu svijest o svojoj nacionalnoj posebnosti, koja se tada jedino mogla izraziti kroz dva elementa: islamska vjeroispovijest i bosanski jezik.
U 2006. godini se navršava stotinu godina od bošnjaÄke nacionalne politiÄke ideje. Ali beg Firdus je u decembru 1906. godine osnovao Muslimansku narodnu organizaciju, prvu bošnjaÄku politiÄku stranku. Povod za osnivanje ove stranke je nasilno pokrštavanje djevojÄice Fate Omanović iz Travnika i demonstracije Bosanskih muslimana nakon toga.
Nekoliko godina kasnije Mehmed Spaho, Älan Muslimanske narodne organizacije osniva Jugoslovensku muslimansku organizaciju.
Godinu dana nakon što je Spaho izabran za predsjednika Jugoslovenske muslimanske organizacije, 1922. godine roÄ‘en je Salih Behmen, kako rahmetli Alija Izetbegović reÄe prilikom Behmenove smrti: "Otišao je najveÄi meÄ‘u nama".
Prvog maja 2006. godine navršiće se taÄno stotinu godina od kako je utemeljena prva bošnjaÄka nacionalna organizacija u Sjevernoj Americi pod imenom Uzajamno podpomagajuće muslimansko društvo Dzemijetul Hajrije Chicago. Kroz cijelo stoljeće u kojem je ovo udruženje iz Chicaga doživjelo svoju evoluciju i brojne transformacije možemo reći da je oÄuvalo do današnjeg dana i ostavilo nam svima u nasljeÄ‘e svih pet elemenata specifiÄnog bošnjaÄkog nacionalnog bića: islam, bosanski jezik, bošnjaÄku kulturu, tradiciju i obiÄaje. Na ovaj naÄin kao nacija kroz cio jedan vijek Bošnjaci u Kanadi su oÄuvali svoju posebnost i oduprili se negativnoj asimilaciji koja je tako snažno izražena u kanadskom kulturnom mozaiku.
1. 1. Dolazak Južnih Slavena u Kanadu
Dijaspora (starogrÄki - rasutost, rasprostranjenost) oznaÄava od druge polovice 20. vijeka skupinu ljudi ili etniÄke grupe, koje su pod pritiskom sile napustile svoju tradicionalnu etniÄku domovinu i nastanile se po cijelom svijetu. Pojam dijaspora može istovremeno oznaÄavati i status manjine, na primjer odreÄ‘enih vjerskih skupina. Prvobitno je pojam dijaspora oznaÄavao samo Jevreje, koje su Babilonci 586. godine p.n.e. istjerali iz Judeje, a Rimljani ih 135. godine istjerali u sve krajeve Rimskog carstva.
PoÄetke južnoslavenske, pa time i bošnjaÄke i bosanskohercegovaÄke povijesti u Kanadi struÄnjaci povezuju s Vikinzima i vremenom Leifa Ericsona, drugi opet, ne bez valjanih razloga, s ekspedicijom Johna Cabota koji je pod engleskim patronatom 1497. brodom "Matthew" otkrio
Kasnije susrećemo mnoga južnoslavenska imena meÄ‘u britanskim, ali i francuskim vojnicima, te Älanovima ekspedicija u Novoj Francuskoj. Intenzivnija istraživanja i provjere popisa putnika i mornara u ekspedicijama koje su vodili James Cook, George Vancouver, Bodegay Quadra na kanadskom Pacifiku, te popisa ljudi koje je vodio Alexandar Mackenzie koji je kopnenim putem prešao Kanadu i dospio do pacifiÄke obale, dat će zasigurno više uvida u najstariju južnoslavensku povijest u Kanadi.
Među posadom ekspedicije Bodegay Quadra spominje se 1779. neka južnoslavenska imena, koja spadaju u one koji su se iskrcali i ostali na obali Pacifika.
Tako se spominje da je 30. prosinca 1859. u Victoriju stigli na brodu više Južnih Slavena na brodu "Pacific". Neki od njih koje je zlatna groznica dovela u Victoriju i odatle 600 kilometara dalje prema sjeveru, u Cariboo pokrajinu, nisu nikad više vidjeli ni civilizacije ni svojih bližnjih. Uvjeti rada bili su straviÄni, a nasilje, kartanje, šverc zlatom i ucjene meÄ‘u kopaÄima iz svih mogućih nacija bile su sastavni dio života, kao i nada u brzo bogaćenje. Kad je Rusija 1867. godine za 7,200.000 dolara prodala Americi Aljasku, put prema sjeveru je postao još otvoreniji, pa u to vrijeme južnoslavenske trgovce krznom i drugom robom po Aljasci.
Veliki val emigracije krajem 19. i poÄetkom 20. stoljeća opustošio je mnoge bosanske krajeve i napuÄio više zemalja svijeta. Jedan dio tih iseljenika dospio je i u Kanadu. Stizali su najprije kao ribari na obale Pacifika, zatim kao graditelji trans-kanadske pruge donoseći sa sobom veliko iskustvo u tom poslu, potom kao rudari i drvosjeÄe, i tek jedan
1873. jeftino žito iz Kanade prouzroÄilo je slom beÄke mjenjaÄnice i zadalo novi udarac zemljoposjednicima na Balkanu. Glas o bogatoj Kanadi povukao je tada mnoge Južne Slavene koju su se nadali da će brzo zaraditi dovoljno da po povratku kupe komad zemlje i ostvare san o vlastitom gazdinstvu. Ubrzo su dva dodatna faktora još više pojaÄala omÄu: okupacija Bosne i Hercegovine 1878. godine, i filoksera. Gubitkom vlasti u Bosni i Hercegovini, bivši veleposjednici turskog carstva željeli su što prije rasprodati svoje posjede: jedni, da bi otišli u Tursku, a drugi, jer nije više bilo kmetova koji bi obraÄ‘ivali zemlju. To je navelo mnoge Bosance da odu u Novi Svijet, kako bi priskrbili dostatnu sumu novca za otkup zemlje koju su nekad obraÄ‘ivali kao kmetovi. Odlazak u tuÄ‘inu mnogih "skrivila" je filoksera koja je naprosto opustošila vinograde koji su bili važan, a Äesto i jedini izvor prihoda u Hercegovini. Valovi iseljenika krajem 19. stoljeÄa zapljusnuli su i Kanadu. Tako susrećemo prve rudare u rudnicima ugljena oko Nanaima, Wellingtona, Ladysmitha, Cumberlanda. Južni Slaveni su krajem 19. stoljeća radili u rudnicima cinka i olova u predjelu Trail-Rossland uz granicu ameriÄke države
1. 2. Prva useljavanja u Kanadu
Useljavanje Južnih Slavena u Kanadu u veÄem broju zapoÄinje tek poslije Prvog svijetskog rata. Kanadska imigraciona služba je do Prvog svijetskog rata registrovala vrlo
O broju graÄ‘ana južnoslavenskog porijekla u Kanadi ne postoje precizniji statistiÄki podaci, iako je redovan popis stanovništva poÄeo da se vrši 1871. godine. Manje etniÄke grupe iz Evrope nisu iskazivane posebno veÄ u kategoriji "ostali". Poslije Prvog svijetskog rata kanadska statistika o iseljeništvu vodila se prema državi porijekla, a ne prema nacionalnosti, tako da se prvi put u kanadskom popisu pojavljuje grupa naroda "jugoslovenskog" etniÄkog porijekla tek u 1921. godini. Tim popisom je registrovano 1.946 lica roÄ‘enih u Jugoslaviji, od Äega je 655 bilo naturalizovano. Ukupan broj lica Äije je etniÄko porijeklo bilo "jugoslovensko" iznosio je 3.906, što ukljuÄuje i ona lica koja su roÄ‘ena u Kanadi. Kanadsko Odjeljenje za državljanstvo i useljavanje vodi potpuno odvojenu statistiku o broju useljenika koji stižu u Kanadu, u koju nije ukljuÄena ona dobijena popisom stanovništva. Statistika Odjeljenja za državljanstvo i useljavanje je, nema sumnje, vrlo znaÄajna iako nije ni ona potpuna. Ona se obicno ne iskazuje po nacionalnoj pripadnosti već prema zemlji, tj. državi porijekla.
Kao i u sluÄaju SAD, podaci o useljavanju iz tog ranog perioda nalaze se kod brodskih kompanija koje su prevozile ljude do kanadskih luka. Tako, u periodu 1900-1914. godine broj useljenika "jugoslovenskog etniÄkog" porijekla iznosio je 17.806 lica. Za vrijeme Prvog svijetskog rata taj broj je nešto opao, ali poslije 1918. godine useljavanje ponovo poÄinje, pa su do 1921. godine registrovana nova 234 useljenika, Äime je dostignuta cifra od 18.050 lica. To pokazuje da je broj useljenika gotovo deset pu ta veÄi nego što je registrovano
popisom 1921. godine.
Ponovno useljavanje graÄ‘ana Jugoslavije u Kanadu dobija na znaÄaju tek 1924. godine, kada se sa teritorije Jugoslavije uselilo u tu zemlju preko 2.000 ljudi. Oni su se nastanjivali u provinciji
Prema popisu stanovništva iz 1931. godine, u Kanadi je registrovano 17.110 lica roÄ‘enih u Jugoslaviji. Njih 10.521 su odgovorili da im je maternji jezik srpsko-hrvatski. Deset godina kasnije, rezultati popisa pokazuju sljedeÄe brojke: 21.214 lica "jugoslovenskog" etniÄkog porijekla, 17.416 lica roÄ‘enih u Jugoslaviji. MeÄ‘u njima je bilo 14.863 lica Äiji je maternji jezik bio srpsko-hrvatski.
Do 1971. godine, u kanadskom popisu stanovništva figurirao je samo srpsko-hrvatski kao maternji jezik za jugoslovensku grupu. Poslije toga, u popis su uvedene i nacionalne odlike, pa su se javile Äetiri grupacije: srpska, hrvatska, slovenaÄka i jugoslovenska.
U periodu izmeÄ‘u dva svijetska rata Kanada postaje znatno znaÄajnija useljeniÄka zemlja za narode Jugoslavije, zahvaljujuÄi promjeni zakonodavstva. Otuda, prema nekim podacima, u periodu izmedju 1919. i 1939. godine u Kanadu se uselilo 33.503, a vratilo u Jugoslaviju 9.070 lica. Neto priliv po godinama je dosta oscilirao. MeÄ‘utim, taÄan broj nije poznat, ali je procjenjeno da je poÄetkom Drugog svijetskog rata, u Kanadi bilo oko 20.000 graÄ‘ana Jugoslavije (od kojih oko dve treÄine u provinciji
Posle Drugog svijetskog rata, u ovu zemlju se uselilo preko 110 hiljada ljudi iz SFRJ. Kanada je, isto tako, pružila utoÄište priliÄnom broju "raseljenih lica". Kao izbeglice, raseljena lica ili apatridi "etniÄkog jugoslovenskog" porijekla uselili su se u Kanadu i to:
- u periodu 1947-1958. godina 19.683 lica;
- u periodu 1959-1962. godine 4.609 lica;
- u periodu 1963-1965. godine 4.266 lica, i
- u periodu 1966-1967. godine 2.275 lica.
Dakle, za dvadeset godina u Kanadu se uselilo 30.933 izbjegla lica. Posle 1967. godine kanadsko Odjeljenje za državljanstvo i useljavanje je reorganizovano i dobilo je novo ime Odjeljenje za radnu snagu i imigraciju. U toj godini se prekida kontinuitet posebne evidencije izbjeglica.
Do kraja sedamdesetih godina udio onih koji se iz Jugoslavije useljavaju u Kanadu poveÄao se na preko 77% u ukupnom useljavanju Jugoslovena. Oni se sada uglavnom smatraju ekonomskom emigracijom.
U drugoj polovini šezdesetih i tokom sedamdesetih godina, broj useljenika iz Jugoslavije se poveÄavao. Taj broj je pao na cifru ispod hiljadu kada su uvedene restrikcije u kanadskoj imigracionoj politici. Tako se 1979. godine, prvi put od 1947. godine, u Kanadu uselilo manje od 1.000 iz Jugoslavije. U toku devete decenije godisnji priliv useljenika iz Jugoslavije u Kanadu bio je niži od 1.000 godisnje. Od 1973. godine kanadska satatistika daje više podataka o useljenicima, o njihovom porijeklu, obrazovanju i profesiji. MeÄ‘u useljenicima iz Jugoslavije ima sve više inženjera, ljekara, arhitekata, tehniÄara i sliÄno. To je, takoÄ‘e, u skladu sa imigracionom politikom Kanade koja više forsira useljavanje mladih i obrazovanih ljudi.
Prema kanadskom popisu stanovnistva, u 1981. godini - prema maternjem jeziku
- kao Hrvat se izjasnilo 32.210 lica,
- kao Srbin 6.305,
- kao Slovenac 6.720,
- kao Makedonac 10.650 i
- kao Jugosloven 42.635 lica
Dakle, najveÄi broj iseljenika ili njihovih potomaka izjasnio se da je njihov maternji jezik "jugoslovenski".
Od 1990. godine useljavanje Bošnjaka u Kanadu dobija na znaÄaju. Taj znaÄaj je naroÄito izražen nakon promjene u useljeniÄkom zakonodavstvu 1993. godine, kada su uvedeni dodatni kriterijumi koji stimulišu useljavanje struÄnih i kvalifikovanih ljudi. S obzirom na veliku ponudu radne snage koja je stvorena nakon poÄetka agresije i genocida na BiH useljavanje BiH u Kanadu se naglo poveÄalo. U 1993. godini BiH je usla u prvih deset najveÄih snabdjevaÄa struÄne radne snage za kanadsko tržište. Kanada je u toj godini izdala preko sedam hiljada useljeniÄkih viza i postala prva i najvažnija useljeniÄka zemlja.
SudeÄi po planovima daljeg zapošljavanja u Kanadi, Bošnjaci Äe i ubuduÄe migrirati u tu zemlju. Na to upuÄuje i migraciona politika koju ova zemlja sprovodi. Kanadska imigraciona politika zasniva se uglavnom na iskustvima SAD, tako da su se i zakonske regulative donosile približno kada i u SAD. I u ovoj zemlji useljavanja se vrše u najveÄoj mjeri na osnovu okupljanja porodice. Oni koji se useljavaju van porodiÄnih veza, to su obrazovani i struÄni useljenici. ÄŒak i prije 1967. godine, kada je lansirala novu useljeniÄku politiku prvenstveno u funkciji privrednih potreba zemlje, Kanada je useljavala profesionalne i visokostruÄne ljude. Propisi donijeti 1967. godine potvrÄ‘uju principe uvedene jos 1962. godine Propisima o
useljavanju se razraÄ‘uje useljeniÄki sistem, uvodeÄi devet kriterijuma koji nose odreÄ‘eni broj poena za rangiranje potencijalnih useljenika.
1. 3. Kanadski Bošnjaci
Bosanska dijaspora je pojam novijeg datuma, iako je i prije 1990-ih godina kao takav postojao u sklopu politiÄke (Bošnjaci iz Bosne i Sandžaka u Turskoj poÄetkom 20.vijeka) i ekonomske migracije (posebno u zemlje Zapadne Evrope tokom 1960-ih i 1970-ih godina). U većoj mjeri bosanska dijaspora postoji kao društveni fenomen ili zasebna društvena skupina tek od poÄetka 1990-ih godina, kad su velike skupine stanovništva Bosne i Hercegovine (uglavnom Bošnjaka} prognane iz matiÄne zemlje od strane agresorskih vojski i paramilitarnih jedinica. Migracijski ciljevi bosanske dijaspore bili su prvobitno zemlje u kojima su već postojale odreÄ‘ene grupe bosanskih graÄ‘ana (NjemaÄka, Švicarska, Austrija), prijateljski naklonjene zemlje i zemlje sa posebnim historijskim vezama sa Bosnom (Turska, Italija, MaÄ‘arska, ÄŒeška), te tradicionalne emigrantske zemlje sjeverne Evrope (Norveška, Švedska, Danska, Holandija). Zbog pogoršanja ekonomske situacije u zemlji dio stanovnika Bosne i Hercegovine odluÄuje se tokom druge polovine 1990-ih godina da napusti zemlju u pravcu zemalja "Novog Svijeta": Sjedinjenih AmeriÄkih Država, Kanade, Australije i Novog Zelanda. SliÄan potez poduzima i dio bosanskih iseljenika u NjemaÄkoj, koji zbog nerješenog boravišnog statusa nije mogao ostati u zemlji, a svoju perspektivu ne viÄ‘a u povratku u domovinu. Grube procjene govore danas o oko 1,5 do 2 miliona Bošnjaka u dijaspori, izvan matiÄne zemlje Bosne i Hercegovine.
Mjesta sa znaÄajnom bosanskohercegovaÄkom emigracijom: Sjedinjene AmeriÄke Države 250,000; NjemaÄka 180,000; Norveška 12,000; Švedska 54,000; Danska 16,000; Nizozemska 25,000; Švajcarska 40,000; Austrija 90,000; Turska 45,000; Hrvatska 20,755; Kanada 30,000; Australija 35,000; Novi Zeland 1,000 Slovenija 21,542 ; Makedonija 17,018, Francuska 10,000, Velika Britanija 8,000, Belgija 4,000, Luksemburg 3,000, Irska 2,000, Rusija-Ukrajina-Bjelorusija 5,000.
U društvenom i kulturnom životu kanadskih Bošnjaka znaÄajno mjesto imali su ne samo BošnjaÄki islamski centri, već i mnoga nacionalna udruženja i klubovi, kao i brojni pojedinci.
BošnjaÄki islamski centri bili su prva mjesta duhovnog i kulturnog života kanadskih Bošnjaka.
Nevolje koje su zadesile bošnjaÄki narod u BiH okupile su i još više ujedinile kanadske Bošnjake, Äije organizacije i zajednice imaju zadatak da pred kanadskim vlastima štite nacionalne bošnjaÄke interese i interese BiH.
Samo tokom 1993. godine u Kanadu se doselilo 2.300 Bošnjaka iz Bosne i Hercegovine. To su uglavnom bile izbjeglice. Pored te kategorije imamo još tri kategorije bošnjaÄkih useljenika u Kanadu. Prva kategorija Bošnjaka koji su u Kanadu ulazili u periodu izmedu 1890.-1920. u većini sluÄajeva su bili neoženjeni muškarci, neobrazovani, koji su iskljuÄivo imali namjeru da zarade novac i što prije da se vrate u maticu. U tom prvom valu useljenja Bošnjaci su većinom bili iz Hercegovine. Druga kategorija bosanskih emigranata u Kanadu slijedi nakon Drugog svjetskog rata. Razlozi pored ekonomskih, bile su velike socijalno-politiÄke promjene nastale dolaskom komunista na vlast na prostorima bivše SFRJ. Treća generacija useljenika, koja je bila i najobrazovanija, došla je 60tih godina prošlog vijeka kada je vlast u Jugoslaviji odobrila odlazak u druge zemlje na privremeni rad.
Najvažnija koÄnica bošnjaÄkog asimiliranja u kanadski Kulturni mozaik, kao specifiÄni kanadski oblik multikulturalizma jeste vjera. Zato je organizacija bošnjaÄkih islamskih centara u Kanadi bila od velike važnosti za bošnjaÄko biće.
Prema rezultatima istraživanja profesora Emira Ramića, 2004. godine je u Kanadi bilo oko 30.,000 Bošnjaka, skoncentrisanih uglavnom u Južnom Ontariu.
Zbog nepoznavanja jezika, bošnjaÄke izbjeglice su na samom poÄetku bile prisiljene živjeti od pomoći države, ili prihvatati poslove koji su bili vrlo slabo plaćeni. Kasnije se ta slika vremenom mjenjala. Djeca koja su došla sa roditeljima dobili su mogućnost obrazovanja, i mnoga od njih danas završavaju ugledne i priznate fakultete. MeÄ‘utim, ova djeca više osjećaju Kanadu svojom domovinom, dok roditelji i dalje sa BiH gaje neraskidivu vezu. Tu nastaju konflikti.
Izbjeglice rastegnute izmeÄ‘u želje za povratkom u BiH ili ostankom u Kanadi radi ekonomske sigurnosti, želja da im djeca budu Bošnjaci-Bosanci a sa druge strane opet bojaznost od asimilacije, suoÄeni sa traumama rata, imaju pred sobom ozbiljan konflikt koji valja polahko rješavati i prevazilaziti. Kako?
SaÄuvati svoj jezik, folklor, kulturu,vjeru, brak i porodicu. To može samo kroz adekvatno vjersko, kulturno i nacionalno organizovanje i Äeste posjete domovini.
To je jedan od naÄina kojim BošnjaÄka zajednica u Kanadi treba da pokaže dostojanstvenu pažnju i po mogućnosti usmjeri svoju intelektualnu elitu bilo da se radi o vjerskim, kulturnim, jeziÄkim, nacionalnim i svim drugim djelatnicima, da razvijaju programe u oÄuvanju jezgre jednog naroda-porodice.
Broj kanadskih muslimana sa cifrom od 750 hiljada je premašio broj Jevreja a ozbiljno ugrožava da prestigne Prezbiterijance i Luterance. Broj muslimana Kanade se rapidno povećava zadnjih 30 godina. Evo pokazatelja. Prvo muslimansko prisustvo u Kanadi zabilježeno je 1871. godine sa 13 muslimana. Godine 1921. u Kanadi je bilo samo 478 muslimana, godine 1931. je bilo 645 muslimana da bi onda naglo poÄeo rasti kako slijedi: godine 1981. bilo je 98.165 muslimana, godine 1991. bilo je 253.260 muslimana. Islam u Kanadi je najveća nekršÄ‡anska vjera koja je i dalje u stalnom porastu. Samo u Torontu trenutno živi oko 150 hiljada muslimana. Muslimani reprezentuju najmlaÄ‘u kategoriju KanaÄ‘ana sa prosjeÄnom starošÄu od 28,1 godinu {kanadski prosjek starosti je 37 godina} Muslimani su najedukativnija populacija u Kanadi {6% muslimanske populacije u Kanadi ima titulu magistra, više od 120,000 muslimana je pohaÄ‘alp razliÄite stepene škola u Kanadi, 6310 muslimana ima titulu dokrora nauka u Kanadi}.
Prva džamija Kanade a ujedno i Sjeverne Amerike je Al Rashid Moscque u
Provincija
Najstariji bosanski musliman, emigrant u Kanadi je najvjrerojatnije rahmetli Meho Hebib, koji emigrirao nakon Prvog svjetskog rata, drugi bi mogao biti Ejub Reis koji emigrirao nakon Drugog svjetskog rata, taÄnije 1947.god. Ejub Reis je iz Austrije, u kojoj kao engleski zarobljenik proveo 2,5 godine, bio jedini musliman u grupi od 24 Hrvata emigrirao u
1. 4. ZAKLJUÄŒAK
Ako bi se htjelo ukratko sažeti osnovne karakteristike života, rada i uspjeha kanadskih Bošnjaka onda bi se moglo reći da su u tom razdoblju Bošnjaci "probili led", poÄeli se kućiti, stjecati dobra, graditi svoje džamije i nacionalne institucije u kojima je prisutno sve više mladih obitelji s djecom. Bilo je to razdoblje sportskog i školskog povezivanja, vrijeme politiÄkog naboja i sazrijevanja, vrijeme proboja u poslovni i politiÄki život Kanade, ali i vrijeme gradnje mostova izmeÄ‘u demokratske Kanade i BiH.
2. ORGANIZOVANO I INSTITUCIONALNO OÄŒUVANJE I JAÄŒANJE ISLAMSKE SVIJESTI MULTIDIMENZIONALNOG BOŠNJAÄŒKOG BIÄŒA KANADSKIH BOŠNJAKA
2. 1. BošnjaÄka Islamska zajednica Gazi Husrev-beg,
PreteÄa ideji osnivanja prvog bošnjaÄkog džemata u Torontu bio je rahmetli prof. Dr. Ahmed ef. Smajlovic. Odluka o formiranju ovog džemata donešena je na OsnivaÄkoj skupštini održanoj u ljeto 1977., u mjesecu Ramazanu, u Albanskoj džamiji na
Sa formiranjem OIZ-e Gazi Husrev-beg, poÄeo je proces postepenog ali sigurnog rastakanja Islamske bratske zajednice. Uporedo sa njenim slabljenjem džemat OIZ-e Gazi Husrev-beg je jaÄao. Ovo je i bio cilj Imama i tadašnjeg rukovodstva OIZ-e Gazi Husrev-beg, jer je Islamska bratska zajednica sve više napuštala ciljeve na kojima je prvobitno bila zasnovana i sve se više otvarala prema drugim nacionalnostima, naroÄito Crnogorcima i Srbima. Sa dolaskom Imama Pašanbegovića džemat OIZ-e Gazi Husrev-beg je sve vise jaÄao, što je rezultiralo gašenjem Islamske bratske zajednice. Time su se naši muslimani oslobodili direktnog uticaja drugih.
U svom radu Imam i Odbor džemata OIZ-e Gazi Husrev-beg su potencirali vjerski i nacionalni identitet naših muslimana. Putem raznih programa, štampanja raznih materijala vjerskog i nacionalnog (bošnjaÄkog) sadržaja i uporednog aktivnog obilaska džematlija sve se izraženije budila svijest našeg svijeta. Kad je u ljeto 1984.godine kupovinom veÄe kuće u Etobiku utemeljen i prvi bošnjaÄki mesdžid, osjetno je intenziviran proces profilacije i jaÄanja džemata OIZ-e Gazi Husrev-beg. Najbolji pokazatelj podrške koju je ovaj džemat uživao kod našeg svijeta je šinjenica da je od oko 120 bošnjaÄkih familija koliko ih je bilo na širem podruÄju od Belleville i Kingstona na istok, preko Toronta, do Windsora na zapad Sudbury na sjever, njih 95 bilo uÄlanjeno u džemat, što je veliki procenat i po ondašnjim i sadašnjim standardima.
U proljeće 1990.godine, kad su u BiH formirane prve politiÄke stranke, pripadnici OIZ-e Gazi Husrev-beg su se ukljuÄili u tamošnja dogaÄ‘anja, finansijski i informativno pomogli svoj narod. Džemat je poÄetkom septembra bio domaÄin rahmetli Aliji Izetbegoviću, predsjedniku SDA prilikom njegove kraÄe turneje po Kanadi i SAD-a. Poslije toga su se redale posjete istaknutih Bošnjaka Godine 1991. vrlo je dobro organizirana i kampanja popisa stanovništva. Kako je prijetnja od agresije postajala sve opipljivija, u okviru džemata je pokrenut kratko-valni radio program, Äime je krenula snažna informativna aktivnost.
Sa osnivanjem BošnjaÄko-kanadskog humanitarnog društva unutar naše zajednice 1992.godine pristupilo se organiziranom pomaganju našeg naroda u domovini. U toku trajanja agresije zajednica je putem ovog društva uputila u BiH oko 3 miliona dolara i 57 kontejnera raznih vrsta humanitarne i medicinske pomoći.
Uporedo s tim putem World Harwest Radia u Indiani, koji se emitovao na bosanskom i engleskom jeziku, naša zajednica je pronosila istinu o zbivanjima u Bosni i Hercegovini. Informativna borba je voÄ‘ena i na javnim tribinama (na univerzitetima, u raznim vjerskim i etniÄkim centrima, putem organiziranja protestnih skupova i sl.).
BošnjaÄka Islamska Zajednica je jedina bosansko-hercegovaÄka (i bošnjaÄka) institucija u provinciji Ontario koja je od samog poÄetka politiÄkih previranja u BiH odluÄno i kontinuirano bila dio fronta naše borbe.
U oktobru 1995. godine BošnjaÄka islamska zajednica je realizovala kupovinu zgrade u kojoj je danas smješten naš Islamski i kulturni centar. Rukovodstvo zajednice i imam stavljaju poseban akcent na izgradnju islamskog i bošnjaÄkog identiteta djece i omladine. Vjeronauka za djecu od 4 - 15 godina održava se šest dana heftiÄno. ÄŒesto su na programu i prigodna predavanja, kao i seminari (naša zajednica je bila organizator Seminara o porodiÄnom životu, Skupa Bošnjaka Sjev.Amerike, Prvog skupa Islamskih konvertita, Seminara za muslimansku omladinu itd.). BošnjaÄka Islamska zajednica Gazi Husrev-beg je ukazom Reisu-l-uleme Dr.Mustafe ef. Cerića o naimenovanju džematskog imama Tajiba ef Pašanbegovića za glavnog imama bošnjÄke dijaspore u Kanadi u julu 1994. godine, postala i službeno glavna naša zajednica u Kanadi.
Nagli priliv imigranata je rezultirao višestrukim poveÄanjem bošnjaÄke populacije. To je nametalo potrebu obezbjeÄ‘enja veÄeg prostora.
Kupovinom zgrade sa blizu 14.000 sq.f. na 2,13 akri zemlje u oktobru 1995. je otvoreno novo poglavlje u radu zajednice. Veći prostor je omogućio upražnjavanje raznih sadržaja.
Džemat se osjetno otvorio i prema vani. U džematu je u ljeto 1996. godine inicirana ideja Susreta Bošnjaka Sjev. Amerike, koja je nakon nekoliko godina dobila široku podršku, pa je na IV Susretu, kojem je ponovo, po Äetvrti put domaÄin bio ovaj džemat, od strane domaÄina data inicijativa za formiranje Kongresa Bošnjaka Sjev. Amerike, koja je materijalizirana slijedeće 2000. godine na V Susretu Bošnjaka SA-e u ÄŒikagu. OIZ-e Gazi Husrev-beg je na jubilarnom X Susretu Bošnjaka inicirao i formiranje BošnjaÄke omladinske Asocijacije za Sjevernu Ameriku.
2. 2. Najstarija bošnjaÄka džamija u Kanadi, zvana doskora Hrvatska džamija
Najstarija bošnjaÄka džamija u Kanadi, zvana doskora Hrvatska džamija osnovana je 1973.god. To je za sada jedina kanadska džamija s minaretom u osmanlijskom stilu.
Sadašnji natpis na džamiji Bosasnki islamski centar je postavljen 1995.god. U njoj imami Nedžad ef Hafizović a džamijom upravljaju Bošnjaci još od njenog uvakufljenja.
Prve mesdžide, od kojih nastale prve tri najstarije džamije Toronta, su osnovali Bošnjaci i Albanci 1968.god. Taj prvi mesdžid Toronta, nazvan Jami Mosque (adresa 56 Boustead Ave. Toronto) je kasnije zaslugom Dr. Qadeer Baig r.a., profesora University of Toronto, otukpljen od azijskih muslimana da bi nakon toga Albanici i Bošnjaci osnovali svaki svoje džamije: Albanian Muslim Society of Toronto na 564 Annette St. i Hrvatska džamija. U svim aktivnostima, kod osnivanja svih mesdžida i džamija uÄestvovao derviš halvetijevskog reda, šeih sufia dr. Asaf Duraković koji u Kanadu došao 1968.god. Dakle Bosanski muslimani hrvatske nacionalnosti su osnovali 1973. god. džamiju izgradivši godine 1985. prvi minaret Ontarija. Na današnjoj adresi, za 75 000 kanadskih dolara, kupljena je manja katoliÄka škola i iste godine pretvorena u mesdžid. Objekat je otplaćen za godinu dana.
Prve 3 godine, do 1977. imam mesdžida je bio Hišam ef. Badran iz Jordana a kasnije, sve do dolaska Nedžad ef Hafizovaća (došao 01.02.1989.) imamio je džematlija volonter. Ta škola pretvorena u mesdžid bila je u vrlo trošnom stanju, pa se godine 1983. pokrenula akcija izgradnje potpuno novog objekta. Organizovana su 2 odbora: Upravni odbor kog Äinili pomenuti Bošnjaci i GraÄ‘evinski odbor kog Äinili Pakistanci i ostali muslimani. U to doba došlo do zategnute situacije izmeÄ‘u Bošnjaka i Pakistanaca jer su Pakistanci angažovali svog arhitektu s namjerom da izgrade džamiju u njihovom stilu. Prkosni Bošnjaci to nikako nisu mogli dozvoliti pa je hadži Kerim Reis uÄinio napor više dobivši od lokalne katastarske uprave dozvolu da gradi minaret bilo koje visine i stila. Džamija se izgradila za samo godinu dana i to s minaretom u bosanskom stilu, a gradnja nije zapoÄeta dok se nije skupilo 100 hiljada CAD. Džamija je proklanjala aprila 1985.god.
Nakon dolaska bošnjaÄkog imama Nedžad ef Hafizovića (1989 god.), ova džamija, osim svog izgleda, dobija bosansko ime i bošnjaÄku dušu. Jedan od najzaslužnijih i svakako najvjernijih džematlija ove džamije, dugogodišnji strateg i voÄ‘a mudrog rukovodstva, je svakako rahmetli hadži Kerim Reiz. BošnjaÄki duh ove džamije, nije ometao niti ometa, svjetske muslimane svih podneblja i meseba, da i danas posjećuju i održavaju ovu džamiju
Dzemat je formiran i registrovan kao neprofitabilna organizacija 18, Oktobra 1974 godine.
2.3. BošnjaÄki islamski centar
BošnjaÄki islamski centar
Tako se sada u džamiji redovno obavljaju sve islamske vjerske dužnosti kao što su: namazi, džume, islamska vjerska poduka za mlade, žene i stare, uÄenje Sufare i Kurana, vaz za odrasle - Tefsir Kurana, predavanja na islamske teme za mlade, žene i starije, obilježavanje islamskih vjerskih praznika, druženja džematlija.
TakoÄ‘e u našem centru organizovano se radi na Äuvanju i jaÄanju nacionalne komponete bošnjaÄkog biÄa kroz: izdavanje vlastitog glasila, pokretanju škole bosanskog jezika, predavanja iz oblasti nacionalnog kod Bošnjaka, obilježavanju svih nacionalnih praznika Bošnjaka, organizovanju bošnjaÄkih sijela i teferića, organizovanju kulturno umjetniÄkog društva, organizvanju i radu omladinske organizacije, organizovanju i radu organizacije žena-Bošnjakinja, pokretanju prve bošnjaÄke biblioteke u Hamiltonu i formiranju sekcija za sport, odnosno fudbal.
Organizovano se radi i na Äuvanju i jaÄanju bosanske patriotske komponente bošnjaÄkog biÄa kroz redovna predavanja i obilježavanja državnih praznika BIH, te kroz komunikaciju centra sa svojim Älanstvom putem vlastitog glasila, i direktnih kontakata odgovornih centra sa lokalnim, provincijskim i federalnim organima Kanade. U tim kontaktima Bošnjaci i BIH se predstavljaju KanaÄ‘anima, lobira se za bošnjaÄki i bosanskohercegovaÄki interes i prenosi KanaÄ‘anima ono što je najbolje iz bošnjaÄke i bosankohercegovaÄke tradicije.
Tako je Bošnjacki islamski centar
Bošnjaci Hamiltona su tamu hladnog kanadsko - hamltonskog podruma uzdigli na nivo svijetla džamije i centra. Svjetla koje će od sada stalno svjetliti i pozivati slijedeÄe bošnjaÄke generacije i generacije mnogih muslimana da se okupljaju oko džamije i centra i tako saÄuvaju svoj identitet, svoju vjeru, kulturu, naciju i tradiciju, svoju jedinu maticu Bosnu i Hercegovinu.
Bošnjacki Islamski Centar Hamilton postaje svojevrsno mjesto produkcije bošnjaÄkog fronta koji će putem bošnjaÄkog dijaloga realizovati kritiÄnu masu vjersko-nacionalno-patriotskih Bošnjaka, koji će zapoÄeti veliku misiju produkcije minimuma zajedniÄkih elementa bošnjaÄke egzistencije { islam, bošnjaštvo i bosanstvo}.
2. 4. Bosansko kanadski islamski centar {BKIC}
Bosansko kanadski islamski centar {BKIC}
Za Ramazan 2005, u BKIC došao je iz Sarajeva Hadzi-Hafiz Mensur Malkic, koji je razvio sve aktivnosti u džematu i preporodio dzemat. Pored klanjanja namaza, najveći uspjeh je postigao u radu sa djecom, mekteb se održava svake subote i nedelje, zikr je svake subote, svako veće je uÄenje sufare, za dva mjeseca 7 uÄenika je poÄelo uciti Kur'an.
BKIC razvija saradnju sa državnim ustanovama Kanade i pokrajine Ontaria.
BKIC uÄestvuje u mirovnim akcijama, kao i u organizaciji istih. Uspostavljena je saradnju sa mnogim sredstvima informisanja.
Predstavnik BKIC je pozvan na “DoruÄak sa ambasadorima” i “ekipom Doktora bez granica” na Äelu
Nedavno je predstavnik BKIC bio na prijemu kod Älana kanadskog parlamenta, Joe Fontana, gdje su bili Ministar za zdravlje Kanade i Ministar Finansija gos. Ralph Goodale.
Svake godine BKIC uÄestvuje u manifestaciju povodom internacionalnog dana protiv rasizma gdje je predstavnik BKIC bio Älan žirija koji je izabrao najbolje likovne radove srednjoškolaca, kao i na sveÄanosti podijelio nagrade najuspješnijim studentima-umjetnicima.
U BKIC je organizovano dobrovoljno davanje krvi -Canadian Blood Service – Crveni križ, je bio zadovoljan za doÄekom i odzivom.
Predstavnici omladine BKIC prisustvuju na “Interfaith dinner”.
Svake godine BKIC održava “Open House” kada otvoraju vrata džamije za posjete komšija KanaÄ‘ana.
BKIC je uÄestvovao u pripremama za ceremoniju “Opening of court ceremony” što je prvi put u istoriji Kanade da jedna islamska institucija bude izabrana da bude domaÄin otvaranja te važne ceremonije.
Pored nabrojanih bošnjaÄkih islamskih centara u Kanadi postoje i bošnjaÄki islamski centri-džemati u osnivanju
Formiranje bošnjaÄkih islamskih centara je bio snažan korak u jaÄanju islamske svijesti bošnjaÄkog biÄa kanadskih Bošnjaka. U procesu oÄuvanja i jaÄanja islamske svijesti kanadskih Bošnjaka ubzo se javila potreba za institucijom koordinacije džemata i bošnjaÄkih islamskih centara. Na toj liniji prvo se produkuje institucija Glavnog imama bošnjaÄke dijasore za Kanadu 2004. godine}, zatim neformalno koordinaciono tijelo džemata Južnog Ontaria, a ubrzo iza toga i Islamska zajednica Bošnjaka Sjeverne Amerike, u Äiji sastav kolektivno ulaze svi bošnjaÄki džemati – bošnjaÄke islamske zajednice u Kanadi.
Formiranje islamske asocijacije Bošnjaka Sjeverne Amerike (Islamic Association of Bosnjaks of North Amerika-IABNA) na OsnivaÄkoj skupštini odrzanoj u St. Louisu 25.05. 2003 predstavlja jedan od najvažnijih momenata u historiji Bošnjaka Kanade, u procesu oÄuvanja i jaÄanja islamske svijesti kanadskih Bošnjaka. IABNA je pružila snažan impuls naporima na planu razvijanja interesovanja prema Islamu kod kanadskih Bošnjaka i time njihove islamske svijesti, kao i na planu jaÄanja bošnjaštva, Äija je snaga uvijek ovisila o tome koliko se ono napajalo na Äistim izvorima Islama.
IABNA, kao krovna organizacija bošnjaÄkih džemata u Kanadi i SAD, nudi ne samo nadu da Äemo još veÄim intenzitetom jaÄati duhovnu osnovu i meÄ‘usobnu povezanost bošnjaÄkih džemata u Kanadi, nego i da Äemo sa više uspjeha formirati nove džemate. Isto tako, njeno formiranje predstavlja nesumnjivo važan korak naprijed u pravcu monolitnijeg, organiziranijeg i koordiniranijeg nastupanja pred relevantnim institucajama Kanade, ali i u pravcu boljeg osmišljavanja suradnje bošnjaÄkih islamskih zajednica Kanade sa Islamskom zajednicom u BiH.
2. 5. ZAKLJUÄŒAK
Zahvaljujući bošnjaÄkim islamskim centrima - džematima, te institucijama Glavnog imama bošnjaÄke dijaspore za Kanadu, Koordinacionog tijela bošnjaÄkih džemata Južnog Ontaria i Islamske zajednice Bošnjaka Sjeverne Amerike, kanadski Bošnjaci izgraÄ‘uju svijest o islamu kao najsigurnijoj brani njihove potencijalne asimiliranosti u kanadski Kulturni mozaik. Istovremeno se kod njih izgraÄ‘uje svijest o islamu kao najširem i najdubljem differentia specifica od drugih. Zato kanadski Bošnjaci u samom poÄetku, svoje nacionalne potrebe izražavaju vjerskim iskazivanjem. Kod kanadskih Bošnjaka se putem navedenih institucija razvija i svijest o islamu kao vjeri razbora i zdravog razuma jer ona zagovara duševnu i znastvenu slobodu. Putem svojih bošnjaÄkih zajednica - žarišta islamske osobenosti bošnjaÄkog biÄa, kanadski Bošnjaci postaju svijesni znaÄaja islama kao neuništive duhovne jezgre bošnjaÄkog biÄa. Na kraju islam kao jezgro svih oblika bošnjaÄke kulture nije opreÄan kanadskom društvenom duhu, oliÄenom u kanadskom putu u multikulturalizam - Kulturni mozaik, koji je emanentno kršÄanski, te nema razloga za bilo kakvu mržnju od strane subjekata kanadskog Kulturnog moyaika prema kanadskim Bošnjacima koji nisu nikakvo strano tijelo u kanadskom društvenom sistemu, već njegov konstruktivni dio.
3. ORGANIZOVANO I INSTITUCIONALNO OÄŒUVANJE I JAÄŒANJE NACIONALNE I PATRIOTSKE SVIJESTI MULTIDIMENZIONALNOG BOŠNJAÄŒKOG BIÄŒA KANADSKIH BOŠNJAKA
3. 1. Akademsko društvo BiH u Kanadi
Inicijativni odbor Akademskog društva BiH u Kanadi je poÄeo raditi neposredno po poÄetku agresije i genocida u BiH, aprila 1992. godine. Društvo je odmah poÄelo vrlo aktivno politiÄko lobiranje, objašnjavanje šta se dogaÄ‘a u BiH, nastupi u medijima, uÄešÄ‡e u diskusiji na okruglom stolu organiziranim u kanadskom parlamentu na kome se raspravljalo o BiH, kontakti s vladom i opozicijom u Kanadi, kontakti s Ministarstvom vanjskih poslova Kanade i pomoć drugim bosasnkohercegovaÄkim organizacijama u Kanadi u prikupljanju humanitarne pomoći i drugim aktivnostima. Akademsko društvo je postiglo znaÄajne rezultate. U radu društva su bili ukljuÄeni lojalni Bosanci/ke i Hercegovci/ke razliÄitih vjera i nacija, koji su podržavali jedinstvenu i demokratsku BiH. TakoÄ‘e društvo je bilo u kontaktu s legalnim vlastima u BiH, te indirektno (preko Älanice Upravnog odbora društva ), ucestvovalo u prvim akcijama na podizanju Tužbe BiH protiv SR Jugoslavije pred MeÄ‘unarodnim sudom u Den Haagu. Društvo je službeno formirano u januaru 1993 u Torontu. Prof. Dr. Naim Košarić izabran je za prvog predsjednika. U januaru 1995 godine profesora doktora Naima Košarića je naslijedio inžinjer Emir Kadić, a Prof. Dr. Amila Buturović je izabrana za predsjednicu Izvršnog odbora. Društvo je bilo vrlo aktivno sve do jeseni 1996 godine (u jednom periodu je imalo oko 180 aktivnih Älanova, meÄ‘u njima i nekoliko univerzitetskih profesora stranaca). Nažalost po prestanku rata u BiH, osjetio se u Älanstvu izvjestan zamor, a možda i razoÄaranje nepravednim aranžmanom nametnutim Dejtonskim sporazumom, tako da se nivo aktivnosti poÄeo smanjivati, dok nije došlo do sadašnjeg praktiÄki samo formalnog postojanja. Principi na kojim je društvo osnovano su slobodna, jedinstvena, demokratska BiH, otvorena za sve ljude dobre volje.
3. 2. Bosansko kanadsko humanitarno društvo
Na agresiju na BiH i genocid nad Bošnjacima koje su uzrokovali katastrofalnu tragediju i humanitarnu krizu, Bošnjaci Toronta i drugih mjesta Ontaria, Bošnjaci Otave, Montreala, Vankuvera i drugih kanadskih mjesta, odgovorili su formiranjem humanitarnog društva u cilju organiziranog sakupljanja pomoći za unesreÄene sunarodnike. U džematu Gazi Husrev beg, na inicijativu nekoliko džematlija je formirano BošnjaÄko kanadsko humanitarno društvo. SkuÄen prostor na 4146
Nekoliko miliona dolara finansijske pomići, uz 59 kontejnera raznovrsne humanitarne robe, su brojevi koji kazuju o radu Društva. Više od brojÄanih rezultata imponuje ljubav s kojom su brojni volonteri davali svoje vrijeme i sredstva, pokazujući time svoju ljudskost i svoju vezu sa BiH.
Zaustavljanje rata nije stavilo taÄku na pomaganje Društva BiH. Posljedice agresije i genocida bile su katastrofalne, zemlja razorena, hiljade djece osiroÄeno, hiljade ljudi uÄinjeno doživotnim invalidima, privreda devastirana. BiH je trebala i treba još uvijek pomoć. Rukovodstvo Društva je užurbano radilo na izmjeni prioriteta, s obzirom da je trebalo preći na djelovanje u izmijenjenim uslovima. Prednost je dobio prijedlog projekta sponsorovanja siroÄadi-jetima. TeoÄak i Hrasnica bili su prva mjesta s kojima je uspostvaljen konatakt. Lista jetima ubrzo je narasla na 400. Akcija Kurbana je drugi priojekat u kome je Društvo uÄestvovalo. Na stotine Kurbana je obezbjeÄ‘eno za muslimane širom svijeta. Društvo i dalje radi na pomaganju teških humanitarnih sluÄajeva u BiH. Društvo pomaže povratnike u IstoÄnu Bosnu, javne kuhinje, bolnice i druge ustanove.TakoÄ‘e se pomažu ratni vojni invalidi.
U 2005. godini Društvo je sponsorovalo 400 jetima u BiH. Društvo je pružilo pomoć u izgradnji i obnovi više džamija u BiH. BKHD je zbog svoje aktivnosti dobilo više priznanja. Proglašeno je i zvaniÄnom humanitarnom organizacijom Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike. Društvo trenutno radi na više projekata humanitarne pomoći od kojih izdvajamo pomoć djeci šehida, pomoć najboljim studentima, pomoć siromašnim studentima, akcija Kurbana, pomaganje u obnovi i izgradnju porušenih džamija, prikupljanje starih kompjutera, njihovo servisiranje i slanje u BiH, dovoÄ‘enje istaknutih politiÄkih, kulturnih i javni liÄnosti iz BiH u cilju povezivanja Bošnjaka matice i dijaspore, te u cilju podizanja humanitarne kulture Bošnjaka dijaspore.
3. 3 Deset godina Škole bosanskoga jezika
Maternji jezik se govori Äelijom, krvlju, srcem
“Naš jezik je naš moral i ne treba osobit trud da bismo objasnili pojam: BOSANSKI JEZIK. Bosanski jezik nije nastao ni u okrilju srpskoga ni u okrilju hrvatskoga jezika, nije njihova izvedenica, već jedna od objektivnih naporednosti. Bosanski jezik je imao i svoj vlastiti tok do poÄetka XX vijeka, kada su politiÄke prilike izmjenile njegov javni status…’’
Alija Isaković ''RjeÄnik karakteristiÄne leksike u bosanskome jeziku''.
''
''Dovodite svoju i našu djecu, ovo je naša škola, ovdje se Äuva maternji jezik, upoznaje se kultura, obiÄaj, a to je najjaÄa odbrana, to su najjaÄi odbrambeni štitovi. Zaboravljajući maternji jezik, zaboravljamo sebe, zaboravljajući sebe podloga smo napadu svih vrsta, svih štetnih uticaja zapadne kulture. Zaboravljajući jezik nema komunikacije djeteta i roditelja, a kud će nam šta gore. Aristotel je svojevremeno rekao: Ako Atina nema brijaÄa, onda Atinjani mogu hodati neobrijani, ako nema obućara, Atinjani mogu hodati bosi, ali ako Atina nema uÄitelja, nema ni Atinjana. Dovodite djecu, ovo je mjesto druženja, neko će nekog okom zabilježiti, neko će nekog srcem sevdisati. Za ovih deset godina ovdje su se rodile najveće ljubavi i najveća prijateljstva'', poruka je je neumorne profesorice Emina Rizvanbegović.
Još prije masakra Srebrenice, u jesen 1994.god., Inicijativni odbor za otvaranje škole bosanskoga jezika je krenuo u akciju, da bi 9-tog februara 1995. bili obavljeni prvi pregovori sa kanadskim vlastima o otvaranju škole na bosanskome jeziku. Proljeća 1995.god. išlo se od kuće do kuće i razgovaralo sa roditeljima o otvaranju škole.
Prvi pregovori sa prestavnicima ''Country Board of Education'' su obavljeni 09. februara 1995.god. a već 12.aprila iste godine, nakon isrpljujućih razgovora sa direktorom programa ''Adult and Continuing Education'' gosp. Cameron Condrad i dokazivanja o posebnosti bosanskog jezika od strane Emine Rizvanbegović, je odobreno otvaranje zasebne Škole bosanskog jezika.
''Sa direktorom Cameron Conrad, do kojeg je bilo teško doći sam imala sastanak'', govori Emina. ''Bilo je pravo Äudo da sam uspjela dobiti taj sastanak, i sat vremena sam ga ubjeÄ‘ivala, kao lingvista, o posebnostima bosanskoga jezika i zašto mi trebamo školu. I zašto smo mi posebni. I zašto smo žrtve ovog rata. Da je za nas bilo neprihvatljivo da nas doÄekuje Danijela, Maca, Cica, Vesa, i da mi želimo svoju zvaniÄnu ustanovu, koja je bi, kako se kasnije i pokazalo, bila najjaÄa referenca za priznavanje bosanskoga jezika i otvaranje bosanske biblioteke u sklopu gradske biblioteke i Äitav niz drugih projekata vezanih za naše bitisanje ovdje. Napravila sam Äitavu analizu bosanskoga jezika, šemu praslavenskih jezika, pa slavenskih i njihovog grananja, pa južnoslavenskih gdje su bile tri grupe, bosanski, hrvatski, srpski. Bila sam izložena pritiscima Srba i Hrvata i nerazumijevanju KanaÄ‘ana. Ovi prvi nisu vjerovali da će do toga doći, meÄ‘utim naša grupa je vjerovala i nikad takvog entuzijazma kod naših ljudi nije bilo kao te 1995. godine. To je bilo pitanje života. Sa srpske i hvratske strane je dosta Äinjeno da se naši ljudi vrbuju tako da se poÄeo osipati jedan dio djece, jer su bili pod uticajem te njihove propagande. I jedan dio djece je Äak pohaÄ‘ao srpsku šlkolu".
Kao žrtva fiziÄke torture u okupiranoj Banja Luci (1993.god.), kao lingvistica i zaljubljenik svog poziva, Emina se pokazala nesalomljivom. Uprskos svim podvalama, klevetama i lažima na ime bosanskoga jezika ona je dobila odobrenje nakon Äega se prišlo tehniÄkoj realizaciji. Direktor ''Heritage Languages'' Brian Rahn iz Kitchenera je pomogao oko traženja pogodne lokacije za ovu školu pa su 11.juna 1995. (mjesec dana prije masakra u Srebrenici) obavljeni pregovori na tu temu. On i Emina su 07.septembra 1995.god. obišli školu
Tog dana uz 38 polaznika (tada u Kitcheneru živjelo samo 20-tak bošnjaÄkih familija) održan je i roditeljski sastanak na kom izabran savjet roditelja.
Škola Äije bivše uÄenice već poÄele dovoditi svoju djecu u istu školu i istu klupu je priznaćete škola koja traje, koja opstaje. Škola bosanskoga jezika
Roditelji uÄenika zaslužuju posebnu pažnju, oni žrtvuju svoje slobodno vrijeme dovodeći djecu ne samo u školu već i na brojne prezentacije i takmiÄenja. Roditelji se prosto utrkuju ko će više lijepih rijeÄi reći o vrijednostima ove škole i ko će više djece dovesti u školu.
Poslije ove škole u Kicheneru, otvorene su škole bosanskog jezika u Torontu, Hamiltonu, Londonu i Ottawi.
U Torontu djeluje prvo bosanskohercegovaÄko pozorište u Kanadi Karadžoz, pod upravom Emira Gelje.
Kulturno umjetniÄka društva djeluju u Torontu, Hamiltonu, Londonu.
Jedno vrijeme u Kanadi su izlazili
Bosanski pogledi, jedine bosanskohercegovaÄke novine u Kanadi, pod uredništvom Sanije Hodžića.
Nažalost Bosanski pogledi su brzo ugašeni, tako da BošnjaÄki informator, koga već pet godina ureÄ‘uje profesor Emir Ramić i koji se iskljuÄivo bavi problematikom BošnjaÄkog islamskog centra
Trenutno u Kanadi imamo tri bosasnkohercegovaÄka radija uTorontu, Windsoru i Ottawi.
U Torontu, Hamiltonu, Kitcheneru, Londonu postoje bošnjaÄke biblioteke.
3. 4. Društvo "Prijatelji Bosne"
Društvo "Prijatelji Bosne" je osnovano 1995. godine dolaskom prvih graÄ‘ana BiH u Ottawu, Kanada.
Od prvog dana postojanja, u Društvu djeluje nogometni tim "Bosna" sa dva tima juniori i seniori. Unutar Društva djeluje i škola bosanskog jezika
3. 5. BosanskohercegovaÄki kulturni centar London (BHKC)
BosanskohercegovaÄki kulturni centar
U radu BHKC uÄestvuju predstavnici nogometnog kluba koji egzistira više od 10 godina, predstavnici Škole bosanskog jezika koja egzistira već 8 godina, predstavnici muziÄkih sekcija, mladi školovani ljudi adaptirani u kanadski naÄin života koji poznaju kanadske propise i zakone i stariji iskusniji ljudi koji poznaju puls bosanske emigracije Londona i okoline. Tu su oni koji dugo žive u Kanadi i oni koji došli u zadnjih deset godina. Geografski gledano tu su ljudi iz svih krajeve Bosne i Hercegovine.
Vizija BH kulturnog centra je dugoroÄna a fokus je kulturno-društveni karakter
To da inicijativa za osnivanje BH kulturnog udruženja dolazi baš iz Londona za dobre poznavaoce bh. dijaspore Kanade nije iznenaÄ‘enje.
3.6. Udruženje Toronskih intekektualca ''Grupa iz biblioteke''
Udruženje Toronskih intekektualca ''Grupa iz biblioteke'' (arhitekt Harisa Mazgić, inžinjer Amila Jamak, kompjuter specijalist Medina Peco, ekonomista FeÄ‘a Kusturica, mašinski inžinjer Muamer Hodža, proces inžinjer Zlatan Ljubijankić, doktorski kandidat iz historije Rijad Kusturica i drugi). Udrženje je organizovalo sedmodnevni Paviljon Sarajevo u Torontu sredinom juna 2002.god., prvu internet stranicu BIZ GHB Toronto, obilježavanje godišnjice masakra u Srebrenici jula 2000-te, akciju skupljanju donacija prilikom dolaska bošnjaÄkog bicikliste i humaniste Alena Okanovića (prešao biciklom cijelu Kanadu), omladinske susrete i peticiju OSCE-u zbog nedobijanja glasaÄkih listića iz Bosne, te protestnog pisma ''History Channel'' povodom propagandnog srpskog dokumentarnog filma ''Rat koji se mogao
izbeći". Ova grupa intelektualca je pomagala oko izlazenja lista " Bosanski pogledi" , Äiji je nekoliko brojeva ureÄ‘ivao Sanija Hodžić.
3. 7. Istaknuti kanadski bošnjaÄki intelektualci
Profesor emeritus dr. Naim Košarić, biohemija
MeÄ‘u Bošnjacima malo je poznato veliko djelo roÄ‘enog Sarajlije sa ÄŒobanije, 25 godina profesora Univerziteta Zapadni
Dr. Asaf Duraković, atomska medicina
Drugog po starini doktora nauka bošnjaÄkih korijena, takoÄ‘er zagrebaÄkog Ä‘aka, roÄ‘enog StoÄanina (r.1940.god.) i veliko svjetsko ime iz oblasti atomske medicine i istraživaÄa štetnosti osiromašenog uranija, bivšeg ameriÄkog vojnika (17 godina) i šeiha sufiju tri sjevernoameriÄke tekije, dr. Asafa Durakovića, je teško predstaviti budući da se on sedamdesetih godina knjigom ''Mjesto Muslimana u Hrvatskoj narodnoj zajednici'' (izdata u Torontu 1972. god.), svojom poezijom i javnim djelovanjem opredijelio za hrvatsku nacionalnost tj. izjasnio se kao Hrvat islamske vjere. Javnih istupa, osim nauÄnih, ovog talentovanog Hercegovca u zadnje vrijeme skoro da i nema. Nema ni njegovih politiÄkih pogleda na probleme Balkana niti odreÄ‘eneg stava prema Bošnjacima i njihovoj borbi. Jedino zapadna štampa vrvi njegovim nauÄnim otkrićima. Za nauÄni rad, prošle godine, dobio je veliku meÄ‘unarodnu nagradu za mir sponzoriranu od 134 nacije za velika otkrića štetnosti vojne upotrebe osiromašenog uranija zbog Äega je ustvari (nakon poznatog pisma upućenog predsjedniku Klintonu) bio otpušten iz ameriÄke vojske a sam njegov život bio u opasnosti. OsnivaÄ je neovisne neprofitne organizacije ''The Uranium Medical Research Centre'' (skraćeno UMRC), registrovane 1997.god. u SAD-u i Kanadi, koja okuplja velike eksperte i istraživaÄe štetnosti vojne upotrebe osiromašenog uranija. Poslije Kuvajta istraživao Balkan (Balkanski sindrom), Avganistan i sva podruÄja gdje se vrši upotreba ovog oružja a trenutno analizira Irak.
Prof. dr. Amila Buturović, islamske nauke
Dr. Amila Buturović je profesor islamske vjerske tradicije i islamske literature na ''York Universtity u Toronto'' (Professor of Religious Studies and Humanities at York University) autor knjige ''Stone Speaker: Medieval Tombs, Landscape, and Bosnian Identity in the Poetry of Mak Dizdar’’, nekoliko zapaženih publikacija o Kur'anu, Maku Dizdaru, Meši Selimoviću, prijevodu na engleski: kratke priÄe Ćamila Sijarića ''Ni crkva ni džamija'', historijskog prijevoda Adema Handžića ''Stanovništvo Bosne u vrijeme Otomskog carstva, historijski pregled'', prijevodu poeme ''Hercegovina'' AnÄ‘elka Vuletića i tako dalje. Doktorsku disertaciju odbranila 1994. god. na ''McGill Univerzity'' u Montrealu nakon Äega je iste godine na Haverford koledžu u Pensilvaniji zajedno sa profesorom religije Michael Sells-om, profesorima antropologije Laurie Hart i Janet Marcus osnovala fondaciju ''Bosanska zajednica'' (The Community of Bosnia Founation, skraćeno COB) koja putem više od stotinu volontera aktivno djelovala na rasvjetljavanju istine o ratu u Bosni i aktivne pomoći bosanskim studentima i izbjeglicama. IstoÄnobasanski grad FoÄa je praglašena posestrimom ove bosanske zajednice o kojoj profesor filozofije Lucius Outlaw skupio sve podatke na jedan disk zajedno sa slikama svih monumentalnih islamskih spomenika kulture i poznate ''Plave džamije'' izgraÄ‘ene 1550. godine. Dva bosanska studenta su dobila besplatno školovanje na ovom koledžu a predavanje o bosanskom multikulturalizmu, tradiciji i njenom uništavanju održao profesor lijepe umjetnosti sa Harvarda, prof. Andras Riedmayer. Tu je lijepo bio prihvaćen i bosanski arhitekta Amir Pašić. Svi ovi aktivisti i volonteri bili inspirisani tragiÄnom smrću Aide Buturović, sestre Amile dr Buturović, koja avgusta 1992. godine ubijena granatom prilikom spašavanja rijetkih manuskripti iz zapaljene Nacionalne biblioteke
Prof. dr. Šahza Hatibović Kofman, stomatologija
Druga Sarajka je dr. Šahza Hatibović Kofman, profesorica Stomatološkog fakulteta i šef jednog odjela UWO London, (Chair od the Division of Peadiatric Dentistry and Orthodontics at The University of Western Ontario) i sa svojih 50-tak stuÄnih radova dosta poznata kanadskoj i švedskoj javnosti. Doktorirala u Sarajevu, prije dolaska u Kanadu jedno vrijeme boravila u švedskom gradu Jönköping gdje se bavila istraživanjima i držeći predavanja na univerzitetima u Sloveniji, BiH, Rusiji, Kini i Švedskoj na koje ju Äesto pozivali. Kasnije iz Kanada je sa svojim mužem Jonathanom Kofmanom, takoÄ‘er profesorom jednog od londonskih fakulteta, slala na Balkan stomatološku opremu i ureÄ‘aje (Kosovo) te uÄestvovala, u akademskim krugovima, na rasvijetljavanju istine i karakteru rata u Bosni i Hercegovini. Potpisnik je nekoliko peticija za hapšenje za genocid optuženih zloÄinaca.
Dr. Amer Alagić, biohemija
Mladi Mostarac, dr. Amer Alagić, doktorirao na ''University od
Dr. Jasmin Kantarević, ekonomija
Dr. Jasmin Kantarević je prije nekoliko mjeseci doktorirao iz ekonomskih nauka (Disertacija: "The Married Widow: Marriage Penalties Matter!") , on je ujedno prvi bošnjaÄki doktor iz ove oblasti u Ontariju. Dijete mekteba ZagrebaÄke džamije (Kuvajćani ga na prijedlog Ševke ef. Omerbašića kao djeÄaka iz mekteba odveli u Kuvajt), roÄ‘en u Zagrebu, porijeklom iz Bosanskog Novog, preko univerziteta u Kuvajtu (Kuwait University) na arapskom jeziku, je dospio u Kanadu gdje magistrirao na ''Carleton University’’ u Ottawi a doktorirao na ''University of Toronto'' na engleskom. Dakle dva velika jezika: arapski i engleski. Zaposlen je u ''The Ontario Medical Association’’, istražuje na ''Institute for Policy Analysis at the
Dr. Belma Ljutić, imunologija
Dr. Belma Ljutić, doktorirala iz oblasti imunologije na ''
.
Mr. Emir Ramić, doktorski kandidat iz politiÄkih nauka na
Prije pominjanja mlaÄ‘ih nadolazećih doktorskih kandidata svakako ne treba izostaviti veliko bošnjaÄko ime, magistra matematike i univerzitetskog profesora Rudarsko-geološkog fakulteta u Tuzli, sada u penziji, mr. Mehmeda hadži Pašića, koji doduše nije poznat široj kanadskoj javnosti ali je poznat mnogim inžinjerima koje priprema za državne ispite. Doktorski kandidati Bekim Sadiković (istraživanje raka dojke na
Od kulturnjaka u Torontu djeluje sarajevski glumac Jasmin Geljo (Mima Šiš iz Audicije), poznat po kanadskoj verziji Audicije (Audition) i nekoliko uloga u ameriÄkim filmovima (Marko ''Assault on Precinct 13'', Ryjkin u ''Cube Zero'', vozaÄ u ''Beyond Borders'' i td) koji ovih dana (14.maja 2005) u Torontu organizuje omladinsko veÄe ''Bosnian Party''. Tu je i Emir Geljo, diplomirani scenograf iz Sarajeva, koji još prije pet godina u Torontu (u prostorijama BošnjaÄkog islamskog centra GHB) sa amaterskim glumcima osnovao Bosnian-Canadian Chamber Theatre ''KaraÄ‘oz'' koji muziÄku komediju Alije Nametka ''Omer za naćvama'' izveo jedanaest puta (nažalost ni ovog više nema). Poznati novinar Izet Žiško je takoÄ‘er u Ontariju, ali rijetko piše. Nekoliko pisaca i profesionalnih politiÄara je tu, ali ni za njih se ne Äuje. Mnogo je pjevaÄa i sportista takoÄ‘er.
3. 8. Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike, ogranak za Kanadu
Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike, ogranak za Kanadu artikulira i predstavlja bošnjaÄke interese te promovira pozitivne aspekte bošnjaÄkog kulturnog, historijskog, etniÄkog i vjerskog nasljeÄ‘a, bošnjaÄke etike i bošnjaÄkih vrijednosti. Istovrmeno Kongres se zalaže za demokratsku, jedinstvenu i prosperitetnu BiH u kojoj će svi konstitutivni narodi i graÄ‘ani živjeti u miru i ravnopravnosti, te za otvoreno civilno društvo.Organizovanje Kongresa je važan korak u procesu okupljanja i organizovanja kanadskih Bošnjaka. Kongres je pokazao da je došlo vrijeme da kanadski Bošnjaci odrede svoje potrebe i ciljeve u procesu oÄuvanja i jaÄanja njihove nacionalne i patriotske svijesti u kanadskom Kulturnom mozaiku. Putem Kongresa kanadski Bošnjaci se odupiri decenijama nametanom zaboravu vlastite nacionalne bitnosti i samobitnosti, te definišu svoje vlastito mjesto u kanadskom društvenom sistemu. Kongres je trasirao put oslobaÄ‘anja kanadskih Bošnjaka od kompleksa manje vrijednosti, te trasirao put kanadskim Bošnjacima da odluÄuju sami o svojoj sudbini. Pored redovnih aktivnosti na planu lobiranja za bošnjaÄki i bh interes, predstavljanja bošnjaÄkih i bh vrijednosti u kanadskom društvu, Kongres je posebno bio aktivan u sljedeÄem:
Kongres je rekao ne fondaciji "The Trillium Foundation" Toronto zbog sramane donacije u iznosu od 75.000 dolara ÄŒetniÄkom ravnogorskom pokretu Kanada, koji je od tih sredstava izgradio bistu Draže Mihajlovića u njegovoj prirodnoj veliÄini, Kongres je rekao ne najmultikulturalnijem univerzitetu u svijetu, Univerzitetu Ottawa, Kanada, koji je pokušao formirati mirovne studije na etniÄki oÄišÄ‡enom univezitetu u Banja Luci, Kongres je pozvao UN i druge meÄ‘unarodne organizacije da ispitaju odgovornost kanadskog generala Lewisa MacKenzia za vrijeme njegove misije u BiH, Kongres je rekao ne kanadskoj novinarki Diani Jonstone koja je u svojim sramnim kolumnama negirala agresiju i genocid u BiH, Kongres je zahtijevao od svih sredstava informisanja Kanade da upotrebljavaju ime Bošnjak, a ne vjersku odrednicu musliman, te da upotrebljavaju stvarne nazive države BiH i njenih entiteta, lobiranjem Kongresa, po prvi put u bošnjaÄkoj i bh. historiji, bosanski jezik je priznat kao World Heritage Language u Kanadi, Kongres je formirao po prvi put u historiji bošnjaÄke i bh dijaspore, Klub prijatelja BiH u kanadskom parlamentu, sastavljen od najistaknutijih Älanova kanadskog parlamenta, Kongres je poslao pisama svim Älanovima kanadskog parlamenata u kome traži od istih usvajanje posebnih izjava povodom 10.godišnjice srebreniÄke tragedije, delegacija Kongres je primljena kod svih važnijih politiÄkih subjekata Kanade. Od akcija Kongresa posebno istiÄemo manifestaciju Never Again, povodom desetogodišnjice agresije na BiH na kojoj su u jednoj od najvećih univerzitetskih sala na Univerzitetu u Torontu, pred više hiljada Bošnjaka, Bosanaca i Hercegovaca i KanaÄ‘ana, najistaknutija svijetska pera govorili o BiH. Bili su tu David Rief, Susan Sontag, Peter Moss, Amila Buturević, Thomas Coshman, Stjepan Meštrović, Gordana Knežević, Emran Qureshy, Nader Hashemy, Mujeeb Khan, Richard Hobrooke, James Rubin, Christian Amanpour, i drugi. Najveći uspjeh Kongresa je u tome što su kroz isti Bošnjaci u Kanadi imali priliku da se oslobode kompleksa nepovjerenja u vlastite snage i straha od drugih. Prije formiranja Kongresa za Bošnjake u Kanadi se jedva znalo. Sada kanadski Bošnjaci sve više postaju respektabilna snaga. Kongres je izlobirao usvajanje Izjave u Kanadskom parlamentu povodom 10. godišnjice genocida u Srebrenici, te posebne Izjave Parlamenta o potrebi izmjena Dejteonskog ugovora.
Genocid, je dakle rijeÄ kojom Kanadski parlament naziva politiku agresije i etniÄkog ÄišÄ‡enja izvršenu od strane srpskih snaga u Bosni i Hercegovini u periodu od 1992. do 1995 godine. Nadalje se navodi da je politika agresije i etniÄkog ÄišÄ‡enja izvršena od strane snaga bosanskih Srba uz direktnu podršku vlasti Savezne Republike Jugoslavije (Srbije i Crne Gore), dovela do progona preko 2 miliona ljudi, oko 200 hiljada ubijenih, na desetine hiljada silovanih ili na druge naÄine muÄenih, te do stalnog granatiranja i snajperskih napada nedužnih civila Sarajeva i drugih urbanih centara. Prisjećajući se žrtava Srebrenice, Parlament napominje da svijet nije zaboravio šta se dogodilo u Bosni i Hercegovini niti 10 godina poslije rata i šalje jasnu poruku da zloÄin mora biti kažnjen te da će Kanada nastaviti podržavati nezavisnost i teritorijalni integritet Bosne i Hercegovine.
Usvajanjem Izjave prije obilježavanja deseto godišnjice genocida u Srebrenici, Parlament odaje duboku poÄast svim žrtvama agresije i genocida u Bosni i Hercegovini. TakoÄ‘er odaje svoju poÄast stranim državljanima, ukljuÄujući i kanadske, koji su radeći u mirovnoj misiji u BiH dali svoje živote. Parlament poruÄuje Ujedinjenim nacijama i njenim Älanicam da bi zbog svog neodluÄnog i neblagovremenog djelovanja trebale dijeliti odgovornost zbog dopuštanja masakra u Srebrenici i genocida u BiH. Nacionalni je interes Kanade da sve osobe odgovorne za ratni zloÄin, genocid i zloÄin protiv ÄovjeÄnosti snose odgovornost za svoje postupke i budu privedene pred lice pravde, pri Äemu se pozivaju sve zemlje na obaveznu suradnju sa MeÄ‘unarodnim sudom za ratne zloÄine u Hagu.
Veliki uspjeh KBSA u 2005. godini predstavlja i Deklaracija i Apel KBSA za ustavne promjene u BiH. Radeći na Deklaraciji i Apelu Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike zajedno sa jednim brojem istaknutih nauÄnih, kulturnih i politiÄkih radnika u BiH, SAD i Kanadi (da spomenem samo neke: prof dr. Ferid Muhić, prof. dr. Mustafa Tanović, prof. dr. Rizo Dzafić, Aid Kurtović, Azem i Nadira Vllasi, dr. Mirsad Mujović, Muhamed Jusić, dr. Sead Avdić, Isnam Taljić, Fatmir Alispahić, Emir Zlatar, Fuad Džidić, Muhamed Šaćirbey, dr. Nedzib Šaćirbey, mr. Nedžad Grabus, mr. Mujko Erović, dr. Senad Agić, mr. Bajram Mulić, prof. dr. Francis Boyle, te Hon. Jean Augustine, Rahim Jaffer, Hon. Jack Austin, Älanovi Kanadskog parlamenta), stalno se postavljalo pitanje: u Äemu je osnovni smisao rada Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike na Deklaraciji i Apelu za promjene Ustava BiH? Odgovor je u sljedećem:
Prošlo je deset godina od završetka agresije i genocida u BiH, a posljedice rata nastavljaju i danas da utiÄu na živote graÄ‘ana i naroda u BiH. Ogromna ljudska stradanja su nepovratna. MeÄ‘utim i druge posljedice rata nastavljaju da djeluju negativno i umnogome otežavaju živote ljudima u BiH. Subjektivne prepreke, kao što su: nepovjerenje, razoÄaranje, povrijeÄ‘enost, bijes, osjećaj nemoÄi i beznaÄ‘a onemogućavaju napredak u ekonomskoj, politÄkoj, kulturnoj, pravnoj, bezbjednosnoj i kulturnoj sveri. Kako kaže prva reÄenica preambule ustava UNESCO-a, pošto ratovi zapoÄinju u ljudskim umovima, upravo u njih treba ugraditi ideju mira. Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike želi Deklaracijom i Apelom za promjene Ustava podsjetiti ljudi na ideju pravednog mira.
Za istinski i trajni mir sam potpis na mirovnom ugovoru nije dovoljan. On takoÄ‘er zahtijeva kulturu mira, to jest, obuhvatan, široko društveno podržan sistem vrijednosti, uvjerenja i stavova, Äije bi meÄ‘udejstvo i uticaj u društvu i na društvo usmjeravalo graÄ‘ane i narode BiH da u svojim svakodnevnim životima vide mir kao vrhunsku vrijednost, te da žele, teže i zalažu se za mir. Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike smatra da se to ne može postići postojećim Ustavom.
Mirovni sporazum sam po sebi ne može dovesti do istinskog mira.On je samo novi skup moguÄnosti koje su promijenljivog karaktera. Tu je prema Kongresu Bošnjaka Sjeverne Amerike osnovno uporište za promjenu Ustava.
Da bi omoguÄili skupljanje sredstava za Tužbu meÄ‘u graÄ‘anima BiH koji žive u Sjevernoj Americi, KBSA je podrzao formiranje Agenciju Odgovor na genocid. Cilj formiranja Agencije je obezbjeÄ‘ivanje materjalnih sredstava i drugih pretpostavki za voÄ‘enje i okonÄanje sudskog spora pred MeÄ‘unarodnim sudom pravde u Hagu,a po Tužbi BiH protiv bivše SFRJ, odnosno države Srbije i Crne Gore, a radi utvrÄ‘ivanja istine o stradanjima graÄ‘ana i naroda BiH u minulom ratu i postizanju pravde radi pomirenja. Tužba je podnesena prije 1993. godine, od strane legitimne vlasti Republike BiH, vjerujući u snagu meÄ‘unarodnog prava, visoke pravne i moralne standarde za koje se zalaže meÄ‘unarodna zajednica i zatražila da se osudi genocid koji se dogodio na tlu BiH, te da se krivci kazne kako se više nigdje i nikada ne bi ponovilo. Jedino na ovaj naÄin se mogu izbjeÄi politikantske i dnevno politiÄke manipulacije dogaÄ‘ajima iz prošlosti BiH. Nepristrasnom utvrÄ‘ivanju istine suprostavljaju se samo oni koji su svijesni svoje odgovornosti za stradanja BiH i njenih graÄ‘ana i naroda.
U agresiji i genocidu je stradalo bh. društvo, kao supstrat iznad vjerskih društava u Bosni i Hercegovini. Stradala je i bosanska država. To nadnacionalno, bosansko društvo nije propalo ni tokom osmanske, niti tokom austrougarske vladavine. Ni jedna od dvije Jugoslavije nije uništila to društvo, koje je sad na umoru. Stradalo je obrazovanje, djeca su razdvojena na nastavi, po programima, samim tim im se razdvaja sudbina što je klica poÄetka kraja bh. društva. Mi nismo samo muslimani. To je bitan dio našeg identiteta, ali ne i jedini. Mi smo u isto vrijeme i Evropljani, zatim južni Evropljani, Balkanci u najljepšem smislu te rijeći, pa smo i muslimani. Totalno Bošnjaštvo ne moze biti jedini politiÄki identitet u BiH. Dešava se podjela unutar Bošnjaka na populaciju u dijaspori i populaciju u zemlji.
Sve više se ova dva pola udaljavaju. Unutar te podjele dijaspora je podjeljena geografskim uvjetima. Velika je razlika izmeÄ‘u dijaspore u Evropi, Australiji i Sjevernoj Americi. Postoji razlika unutrar svake dijapsore na starosjedioce, gastarbjatere i izbjeglice. Bošnjaci u matici su se isuviše istrošili i materijalno i fiziÄki za unaprjeÄ‘enje i vlastiti oporavak, te samo aktivnijim ulaskom dijaspore u sve tokove života i rada u BiH može donijeti prekretnicu za bolji start u narednom periodu. Kombinacija izlaska istine i pravde o zloÄinu u BiH sa investicionim, politiÄkim i kulturnim angažovanjem dijaspore u BiH, može sprijeÄiti nazadovanje bh društva i države. Uspavanost u procesu odbrane i jaÄanja bošnjaÄke nacionalne politiÄke ideje, ideje iznevjerene od pojedinih lidera koji nisu u sadašnjem trenutku dostojni da nose teret i znaÄaj plemenitosti iste, produkuje se bošnjaÄka podjela unutar treÄeg bh entiteta - dijaspore. Prije razriješenje Republike Srpske mi moramo riješiti problem treÄeg entiteta - dijaspore. U sudaru civilizacija, bošnjaÄko biÄe iako reprezentovano malom bošnjaÄkom populacijom, ima šta pounuditi. U toj ponudi, zaboravnost bošnjaÄkih heroja, koja se reflektuje negativno na bošnjaÄku nacionalnu politicku ideju ili na sve tri komponente bošnjaÄkog nacionalnog biÄa - vjeru, naciju i patriotizam, posebno se prelama preko dijaspore, koja se se želi suprostaviti tome vlastitom akcijom. KBSA svojom vlastitom transformacijom i reorganizacijom treba ponuditi snagu argumenta, snagu koja je bila karatkteristiÄna za nas Bošnjaka prije mnogih drugih, sada razvijenijih nacija, u smislu institucionaliziranje odnosa dijaspore i matice u procesu jacanja bošnjaÄke nacionalne politicke ideje, sto će omoguÄiti izlazak Bošnjaka i medijske i svake druge blokade. Sve ovo nabrojano traži reformu sadašnjeg KBSA, produkciju KBSA kao stvarne krovne organizacije Bošnjaka, koja će objedinjavati: duhovnu, politiÄku, lobistiÄku, kulturnu, izdavaÄku, nauÄnu, ekonomsku, humanitarnu u omladinsku dimenziju. S druge strane to traži rad na produkciji svijetskig kongresa Bošnjaka, koji će navedene bošnjaÄke dimenzije oblikovati i ivezati na nivou svijeta. U tom smislu predstojeći Susreti Bošnjaka Sjeverne Amerike i Skupština KBSA u Cikagu, kada Äemo proslaviti veliki jubilej 100 godina od formirtanja prve bošnjaÄke organiyacije u Sjevernoj Americi, imaće veliki znaÄaj za dalji razvoj ideje KBSA.
3. 9. ZAKLJUÄŒAK
BošnjaÄka politiÄka dijaspora u Kanadi nije bila takvog obima i takve snage da bi preuzela ulogu predvoditeljskog ili oblikujućeg Äinioca bošnjaÄkog biÄa kanadskih Bošnjaka. Intelektualno malobrojna i nepovezana politiÄki i nacionalno dezorijentirana, optereÄena paradigmima i rješenjima koja su povijesno već bila prevaziÄ‘ena, bez institucionalnih oblika življenja i djelovanja i bez institucionalne potpore i zaštite, kanadska bošnjaÄka dijaspora se borila za goli fiziÄki opstanak. Njena upuÄenost na znatno brojniju, stariju, ustrojeniju i bogatiju srpsku i hrvatsku diasporu bila je Äinjenica povjesne zbiljnosti i nužnožnosti, iz kojih su se izvodila dodatna cijepanja i podvajanja. I pored toga kanadski Bošnjaci prvo putem vjerskog organizovanja, a zatim putem nacionalno patritskog organizovanja oliÄenog u Kongresu Bošnjaka Sjeverne Amerike, ogranak za Kanadu {Kongres}, uspjevaju izraziti vlastitost, dići glas u obranu svoje skupnosti, Äasti i duhovnosti.
Do zbijanja kanadskih Bošnjaka i njihovog poÄetnog ukrupnjavanja, posebno do iskazivanja njihovog politiÄkog i jasnijeg nacionalnog gledišta dolazi sa formiranjem Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike, ogranak za Kanadu, pod vodstvom profesora Emira Ramića. Kongres nije govorio u ime svih kanadskih Bošnjaka, ali se trudio da sve što piše i radi odgovara interesima Bošnjaka u Kanadi i interesima države BiH. Dokazjući da islam nije uzrok kulturne i ekonomske stagnacije Bošnjaka, već diskriminatorska politika prema Bošnjacima u BiH, Kongres zapoÄinje proces nacionalnog i državotvonog oslobaÄ‘anja Kanadskih Bošnjaka. U tom procesu posebna pažnja se poklanja cjelovitoj, samostalnoj, demokratskoj, neovisnoj BiH, koju Äuvaju i svijedoÄe Bošnjaci. Bošnjaci su Äuvari bosanskog poslanja. Za Kongres Bošnjaštvo je više od regionalnog osjeÄaja, više od geografskog pojma, više od kulturno-historijske posebnosti, mada u sebi ovo sve obuhvata. Bošnjaštvo za Kongres je stvarna i jedina nacionalna identifikacija. Kongres se zalaže za samostalnu BiH, te za ravnopravnost, toleranciju i demokraciju svih bosanskih faktora. Iz toga proizilazi Bošnjaštvo kao temeljna i najvrijednija karakteristika Bosne. U svojim dokumentima Kongres jasno kaže: "BiH je nedjeljiva povijesna i politiÄka cjelina, a bošnjaštvo je naše jedino nacionalno obilježje".
Kongres je pokušao artikulirati proces razumjevanja bošnjaÄke vlastitosti i posebnosti. Pri tome posebno se istiÄe nedostatak unutar bošnjaÄkih intelektualnih snaga koje bi u jednom nacrtu odredile naÄela bošnjaÄke opstojnosti - nacionalni program. U tom programu Kongres smatra važnim tri stvari, Prvo, Bošnjaci su svoj nacionalni položaj uvijek razumjevali u dijalektiÄkom odnosu s bosanskom posredovanošÄu. Drugo, i u najtežim momentima za vlastitu opstojnost, Bošnjaci ne napuštaju ideju Bosne, kao multidimenzionalne višesložne vjerske, kulturne, nacionalne, i civilizacijske zajednice. TreÄe, Bošnjaci nikada nisu, s obzirom na narav njihove bosanske ukorijenjenosti pristajali uz ideju nacionalnog ekskluzivizma i produkciji Bosne kao jednonacionalne države. BošnjaÄki krugovi vrijednosti su vjera, nacija, država.
Poslije agresije na BiH i genocida nad Bošnjacima analize bošnjaÄkog stanja još nema. Bošnjaci još nisu unutar sebe demokratizovani prema zapadnim naÄelima, niti moralno ustrojeni prema islamskim naÄelima. Danas bošnjaÄko biÄe opstoji na naÄelu odanosti pojedincima, a pojedinci ili uske interesne grupe nisu, niti mogu biti osnov jednog društva, jednog naroda, jedne države.
Preduvjet za biološki, ekonomski i teritorijalni oporavak Bošnjaka, Kongres vidi u jaÄanju bošnjaÄke svijesti i duha. Agresija i genocid nisu uništili duh Bošnjacima, ali taj duh još nije postao bošnjaÄki duh. Nizak nivo nacionalne i državotvorne svijesti ni danas se nije znaÄajno popravio Kongres Äe istrajati na planu bošnjaÄke samospoznaje, jer znanje sebe znaÄi i znanje drugog, razluÄivanje prijatelja od neprijatelja, svoga dobra od tuÄ‘eg zla.
Polazeći od konstatacije o nedostatku intelektualnog ustroja bošnjaÄke politike, što se ogleda u politiÄkoj nedjelotvornosti, izostanku predviÄ‘anja buduÄih zbivanja i poduzimanju vlastitih koraka, što direktno utiće na nedovoljnost razvijenosti bošnjaÄke nacionalno politiÄke samosvijeti i samouvjerenosti, Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike, u cilju potrebitosti demokratizacije bošnjaÄke nacije, predlaže produkciju analize bošnjaÄkog stanja.
Osnovne odrednice unutarbošnjaÄke analize ili analize bošnjaÄkog stanja su:
1. Evropa se nije ujedinila na kršÄanstvu kao svjetonazoru i ideologiji, već kao zajednica slobodnih naroda, kultura i pojedinaca, bez granica, mitova i predrasuda prema razliÄitostima.
2. Bosasnko okruženje je i dalje ostalo protubosanski, protubošnjaÄki i protuislamski. To okruženje Äine Srbi i Hrvati sa svojim velikonacionalnim i velikodržavnim nacrtima.
3.Svijest o okrenutosti sebi, svojoj jezgri, Bošnjaci ni nakon agredsije i genocida nisu na skupnoj razini dosegli. Okrenutost izvanjskom još je preovlaÄ‘ujuća.
4. Nakon agresije i genocida, Bošnjaci su se našli u situaciji da mogu sami bez pritiska velikih sila i svijeta donijeti sudbonosne odluke o svojoj buduÄnosti. To za nas prestavlja problem, jer u dugom vremenu neko drugi je odluÄivao o državi Bošnjaka. Svijet je već rekao svoje: Postojeće stanje u Bosni i Hercegovini je neodrživo jer je država nefunkcionalna. Osnova za postojeći nefunkcionalni ustav (Dayton-ski ustav) je internacionalni ugovor (Pariški sporazum) koji je rezultat agresije i genocida, koji nikada nije ratifikovan od strane žrtve (Republike BiH), tako da je Ustav Republike BiH još uvijek zakonit (legalan) i samo suspendovan.
Svijet je jasno definisano koja je strana žrtva agresije i genocida i koja je strana agresor i poÄinilac genocida. Daytonski ustav proglašen od “svijeta” nefunkcionalnim, a Ustav Republike BiH je samo suspendovan. Bez Daytonskog ustava nema “Republike Srpske”. U Republici Bosni i Hercegovini nema “Republike Srpske”. Venecijska komisija proglasava nefunkcionalnim Daytonski ustav a time i “Republiku Srpsku”. Venecijska komisija, Evropa, Amerika i svijet, ne mogu ukinuti “Republiku Srpsku” jer na to nemaju pravo bez zhtjeva Bošnjaka kao žrtve agresije i genocida.
Americki kongres je usvojio rezolucije o genocidu povodom desetogodišnjice zloÄina u Srebrenici i još jednom potvrdio ko je žrtva, a ko agresor i poÄinilac zloÄina genocida u Bosni i Hercegovini. Evropa i Amerika donose preporuke da se promjene Daytonskog ustava vode u pravcu da Bosna i Hercegovina bude jedinstvena država bez etniÄke ili bilo koje druge podjele, da se ukine “Republika Srpska”.
Haški tribunal donosi oslobaÄ‘ajuću presudu za komandanta Armije Republike BiH i time svijet još jednom potvrÄ‘uje legalnost Republike BiH.
Nema više vojne prijetnje iz Srbije, u uslovima gdje je Srbija vojno poražena. Srbija je suoÄena i sa tužbom na Internacionalnom sudu pravde za agresiju i genocid u Bosni i Hercegovini. Genocid je već dokumetovan punovažnim presudama pojedincima na Haškom tribunalu. Srbija je prisiljena da sama sudi nekim od zloÄinaca SrebreniÄkog genocida.
Nema niti vojne prijetnje iz Hrvatske. Danas, na Äelu Hrvatske je vlada koja podržava jedinstvenu Bosnu i Hercegovinu.
Bošnjaci imaju punu slobodu ne samo da diktiraju uslove svoje buduÄnosti.
Bošnjaci će dobiti maksimum od svojih zahtjeva, tako da nikada više ne mogu reći kako je ono u Äemu će se naći u buduÄnosti bilo rezultat agresije i genocida ili volja svijeta. Bošnjaci su šrtve genocida i njihova prava će se ostvariti putem mehanizma potpune slobode u pregovorima. To je jedini naÄin da Amerika i Evropa i svijet saperu svoju odgovornost za genocid u Bosni i Hercegovini.
U dugoj istoriji jedan narod nije imao tako povoljne uslove kao što sada imaju Bošnjaci. SliÄnu podršku od Amerike su imali i imaju samo još Jevreji zbog genocida u Drugom Svjetskom ratu. Ako je zahtjev Republika Bosna i Hercegovina, Bošnjaci će je dobiti, kao što su Jevreji dobili Izrael. A Bošnajci i tu imaju prednost jer bi tražili državu koja im je oteta kao rezultat genocida i agresije, a ne na raÄun nekog drugog naroda i tuÄ‘e teritorije.
Šta je to BošnjaÄki projekat za Bosnu i Hercegovinu. Mi znamo šta je to što hoće oni koji poÄiniće agresiju i genocid. Oni hoće etniÄku državu u podjeljenoj Bosni i Hercegovini sa pravom na otcjepljenje, što nikada neće ostvariti. Hrvati hoće jedinstvenu državu Bosnu i Hercegovinu, jer samo tako mogu obezbjediti povratak suvereniteta kojeg su imali u Republici BiH.
Šta je to što hoće Bošnjaci? U cilju odgovra na pitanje Äime su Bošnjaci izašli ispod agresije i kakvo je njihova stanje danas, Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike prerdlaže
- na polju dijaspore, formiranje svjetskog kongresa Bošnjaka i produkciju odjeljenja Kulturne zajednice Bošnjaka Preporod i odjeljenja Matice Bošnjaka, najmanje po jedno odjeljenje u Sjevernoj Americi, Australiji i Evropi.
- na polju matice, organizovanje novog bošnjaÄkog sabora u Sarajevu koji će produkovati bošnjaÄku nacionalnu ninstituciju za izradu bošnjaÄkog nacionalnog programa.
4. BUDUĆNOST KANADSKIH BOŠNJAKA
Tokom stogodišnje evolucije preko razliÄitih oblika bošnjaÄkog organizovanja kroz oÄuvanje, jaÄanje i prezentiranje svih vrijednosti bošnjaÄkog nacionalnog bića na najbolji naÄin su kanadski Bosnjaci bili ambasadori vrijednosti, dometa i dostignuća Bošnjaka i bošnjaštva. Istovremeno su promovirali pozitvni oblik asimilacije, to jest stepen uklopljena bošnjaÄke zajednice u kanadski kulturni mozaik. Kanadski Bosnjaci su svojim djelovanjem jasno pokazali još jednu vrijednost bošnjaÄke dijaspore, kroz cijelo proteklo stoljeÄe kanadski Bosnjaci su ostali vjerni jedinstvenoj, nezavisnoj, demokratskoj, tolerantnoj državi BiH i otvorenom, slobodnom civilnom društvu, u kojima svaki narod i graÄ‘anin uživa jednakopravnost, mir, slobodu. Oni su svojim djelovanjem širili istinu o dogaÄ‘ajima u BiH tokom posljednje decenije 20. vijeka u ime postizanja pravde za sve žrtve agresije i genocida, tih strašnih zloÄina protov Äovjećnosti, mira i slobode u Evropi i svijetu. Jer bez pravde, istine i kažnjavanja produkatora i realizatora zloÄina nema istinskog pomirenja meÄ‘u narodima i ljudima u BiH.
Na temeljima dostignuća generacija koje su prošle kroz rad i aktivnost kanadskih bosnjackih organizacija, koje su znale da se uklope u kanadski kulturni mozaik, a da istovremeno oÄuvaju i jaÄaju bošnjaÄke nacionalne osobenosti i vrijednosti, treba se okrenuti u procese transformacije i reorganizacije svih bošnjaÄkih inistitucija i organizacija. Bez svijesti o pripadnosti bošnjaÄkom etnosu svaki pojedinac po dolasku u kanadski kulturni mozaik nalazi se pred iskušenjem gubitka svoga nacionalnog identiteta što ima višestruke negativne ljudske i egzistencijalne reperkusije. Svijest o nacionalnoj posebnosti, Bošnjake motivira da se udruže i izgrade nacionalne institucije koje će Äuvati i jaÄati zajedniÄke vrijednosti: vjeru, jezik, tradiciju, obiÄaje i kulturu.
Kanadski Bošnjaci još nemaju odgovore na osnovna pitanja bošnjaÄke egzistencije, bošnjÄke bitnosti i bitisanosti.
Kanadski Bošnjaci nemaju još odgovora na pitanja:
Koliko postojeće bošnjaÄke institucije štite i unaprijeÄ‘uju bošnjaÄke vrijednosti i posebnosti u Kanadi?
Koliko procenata Bošnjaka aktivno participira u izgradnji i unaprijeÄ‘enju nacionalnih, vjerskih i patriotskih institucija?
Kojim metodama, sadržajima i aktivnostima animirati Bošnjake za rad u nacionalnim, vjerskim i patriotskim institucijama dijaspore, posebno mlade, inteligenciju i žene?
Koliko je bošnjaÄka nacionalna zajednica u Kanadi spremna da pored oÄuvanja bošnjaÄkog nacionalnog identiteta poradi i na promoviranju osnovne bosanskohercegovaÄke vrijednosti - multikulturnog, multivjerskog i multinacionalnog društva i države u BiH?
Može li BošnjaÄka zajednica u Kanadi, izbjeći zamke getoizacije i zatvaranju u samu sebe, najprije kroz otvaranje prema drugim nacionalnim zajednicama, prvenstveno onim koji pored Bošnjake Äine i znaće BiH, bez obzira na traumatiÄne i tragiÄne posljedice iz prošlosti.
Odgovori na gornja pitanja će trasirati buduÄnost bošnjaÄkih nacionalnih organizacija u Kanadi. Bez svijesti o pripadnosti bošnjaÄkom etnosu, Bošnjaci se nalaze pred velikim iskušenjem gubitka svoga identiteta. Bez identiteta Bošnjaci su bezliÄna amorfna masa koju svako može oblikovati po svome nahoÄ‘enju, po svojim potrebama i ciljevima, po svojim interesima.
Gubici Bošnjaka tokom agresije i genocida su 10% populacije, polovina preostalog stanovništva je protjerana iz vlastite zemlje diljem svijeta, a ostatak se nalazi na Äetvrtini teritorije BiH. Veliki dijelovi bošnjaÄkog naroda, od kojih je Sandžak najveća grupacija su u nezavidnom politiÄkom, ekonomskom i kulturnom položaju i okruženju, bez moguÄnosti neposredne povezanosti s maticom zemljom i narodom. Razorenost bošnjaÄkih materjalnih dobara je ogromna.
Preduvjet za biološki, ekonomski i teritorijalni oporavak Bošnjaka jeste jaÄanje njihove svijesti i duha.
Unutar bošnjaÄkog naroda nema intelektualne snage koja bi odredila osnovna naÄela bošnjaÄke opstojnosti, strategiju nacionalnog razvoja na bazi realne analize nacionalnog stanja. Razlog za to je nedostatak prostora za razvoj kulture tolerancije i dijaloga unutar kojih neslaganja ideja neznaće liÄna neslaganja. Bošnjacima treba uvezanost na principu jednakih moguÄnosti za sve. Bošnjaci su Äuvari bosanskog poslanja. Bošnjaštvo je više od regionalnog osjeÄaja, više od geografskog pojma, više od kulturno historijske posebnosti, mada u sebi ovo sve obuhvata. Bošnjaštvo je stvarna i jedina nacionalna identifikacija. Bošnjaštvo je temeljna karakteristika ideje Bosne i bosanskog duha.
U procesu artikuliranja bošnjaÄke vlastitosti i posebnosti posebno se istiće nedostatak bošnjaÄkih intelektualnih snaga koje bi u jednom nacrtu odredili naÄela bošnjaÄke opstojnosti. U istom procesu artikuliranja bošnjaÄkih vrijednosti nedostaje i politiÄko kulturni prostor unutar koga će se precizirati nacionalni položaj Bošnjaka kroz dijalektiÄko bosasnkohercegovaÄko posredovanje, kroz prihvatanje višesložene BiH države i društva, kroz odbacivanje jednodimezionalne BiH države i društva.
Bošnjaci nemaju analizu bošnjaÄkog stanja.Oni nisu još unutar sebe demokratizovani prema zapadnim naÄelima, niti moralno ustrojeni prema islamskim moralnim naÄelima. Danas bošnjaÄko biÄe opstoji na naÄelu odanosti pojedincu ili uskoj interesnoj grupi, a pojedinci i uske interesne grupe nisu, niti mogu biti osnov društva, države, naroda, nacije. Energija koja je unutar Bošnjaka osloboÄ‘ena u agresiji i genocidu, nije prešla u kvalitativno novo stanje. Ta energija nije zadobila novi oblik, život se nije poboljšao, nadanja nisu ostvarena, realnost je nadjaÄala iluzije, a energija se raspršila. BošnjaÄko stanje nikada nije bilo teže, mada bošnjaÄki položaj nikada nije bio bolji. Taj odnos izmeÄ‘u sjajnog položaja i katastrofalnog stanja osnov je svakog budućeg bošnjaÄkog rada. ÄŒesto izricana konstatacija da su Bošnjaci danas prvi put samostalan i slobodan narod, izgleda kao fraza. Sloboda i samostalnost omoguÄuju jedno novo bošnjaÄko definiranje sebe, a ne redefiniranje naslijeÄ‘enog. Definiranje prije svega, zato što su sva dosadašnja odreÄ‘enja bila ili iznuÄ‘ena sa strane, ili mimikrijska, ili ideološka, a u najmanju ruku su bila situaciona reagiranja. Pred Bošnjacima je danas novo nacionalno, duhovno i kulturološko samoodreÄ‘enje.
Šta je bošnjaštvo, da li je to etniÄka, nacionalna ili politiÄka kategorija, ili sve to skupa? Da li su Bošnjaci samo muslimani, kako to mi danas mislimo i pronosimo? Da li je izvršena renominacija Musliman u Bošnjak samo promjena imena ili osnaženje starog politiÄkog stava o autonomiji Bosne? Sadržaj pojma Bošnjak oÄito znanstveno nije definiran. To su pitanja na koja nema odgovora u matici.
Snaga bošnjaÄke nacije jeste u kritiÄkoj samorefleksiji. Istina, samo onaj ko jeste, a Bošnjaci danas jesu, to sebi može priuštiti. Bez obzira na navedeni povoljan položaj, takvog toka svijesti unutar Bošnjaka nema. Naprotiv, ima previše romanticizma, samoglorifikacije, nadmenosti i osjeÄaja vlastite superiornosti. Smjeravanje dobrog položaja i lošeg stanja Bošnjaka jeste neminovno u što skorijoj buduÄnosti. Za dostizanje tog cilja dovoljno je prihvatiti naÄela politiÄkog liberalizma, izvršiti demokratizaciju društva i individualizaciju njegovih nosioca, gdje u otvorenoj i fer konkurenciji na povijesnu scenu mogu doći snage koje sve postižu
Polazeći od nedostatka intelektualnog ustroja bošnjaÄke politike, što se ogleda u politiÄkoj nedjelotvornosti, izostanku predviÄ‘anja buduÄih zbivanja i poduzimanju vlastitih koraka, što direktno utiće na nedovoljnost razvijenosti bošnjaÄke nacionalno politiÄke samosvijeti i samouvjerenosti kanadski Bosnjaci, u cilju demokratizacije bošnjaÄke nacije, trebaju poraditi na analizi bošnjaÄkog stanja.
Osnovne odrednice analize bošnjaÄkog stanja su:
1. Evropa se nije ujedinila na kršÄanstvu kao svjetonazoru i ideologiji, već kao zajednica slobodnih naroda, kultura i pojedinaca, bez granica, mitova i predrasuda prema razliÄitostima.
2. U takvoj Evropi bosansko okruženje je i dalje ostalo protubosanski, protubošnjaÄki i protuislamski. To okruženje Äine Srbi i Hrvati sa svojim velikonacionalnim i velikodržavnim nacrtima.
3.Svijest o okrenutosti sebi, svojoj jezgri, Bošnjaci ni nakon agredsije i genocida nisu na skupnoj razini dosegli. Okrenutost izvanjskom još je preovlaÄ‘ujuća.
4. Nakon agresije i genocida, Bošnjaci su se našli u situaciji da mogu sami bez pritiska velikih sila i svijeta donijeti sudbonosne odluke o svojoj buduÄnosti. To za njih prestavlja problem, jer u dugom vremenu neko drugi je odluÄivao o državi Bošnjaka.
Svijet je već rekao svoje: Postojeće stanje u Bosni i Hercegovini je neodrživo jer je država nefunkcionalna. Osnova za postojeći nefunkcionalni Dejtonski ustav je internacionalni ugovor (Pariški sporazum) koji je rezultat agresije i genocida, koji nikada nije ratifikovan od strane žrtve (Republike BiH), tako da je Ustav Republike BiH još uvijek zakonit (legalan) i samo suspendovan.
Svijet je jasno definisano koja je strana žrtva agresije i genocida i koja je strana agresor i poÄinilac genocida. Dejtonski ustav proglašen od “svijeta” nefunkcionalnim, a Ustav Republike BiH je samo suspendovan. Bez Dejtonskog ustava nema “Republike Srpske”. U Republici Bosni i Hercegovini nema “Republike Srpske”. Venecijska komisija proglašava nefunkcionalnim Dejtonski ustav a time i “Republiku Srpsku”. Venecijska komisija, Evropa, Amerika i svijet, ne mogu ukinuti “Republiku Srpsku” jer na to nemaju pravo bez zahtjeva Bošnjaka kao žrtve agresije i genocida. U dugoj historiji jedan narod nije imao tako povoljne uslove kao što imaju Bošnjaci.