Recenzije

RECENZIJA KNJIGE ASIMA BAJRAMOVICA - AMANET BOSNE

Asim Bajramović - Pjesnik koji Bosnu i Hercegovinu nosi u srcu

Pred nama je knjiga o kojoj će se pričati!  Knjiga Amanet  o Bosni u kojoj Asim Bajramović  pjeva o neuništivosti ideje Bosne i Bosanskog duha, tog bosanskohercegovačkog odgovora na pitanje ljudske, porodične i društvene egzistencije. A toj su ideji, praksi, životu, društvenom i državnom ustrojstvu od kad se pamti, mnogi radili o glavi. Asim pjeva o onoj Bosni i Hercegovini iz snova i budućnosti, o Bosni i Hercegovini bez gnjeva, u kojoj svakom čovjeku dobre volje ima taman mjesta. Kolika je koja knjiga, ne vidi se po broju stranica u njoj, nego po veličini onoga s čime se u koštac uhvatila. Da ono važno, veliko, ono zbog čega se živi i bez čega se mrije ispriča, da istinu potraži, makar je i ne našla, jer svakom čovjeku je dato da traži svoju istinu. A samo je Bog dragi zna. Velika knjiga ne sudi, nego se otvori svima, pusti svakoga da rekne svoje. Jer samo je jedan Sudija koji sudi za sve na ovom svijetu. A, Asim se uhvatio u koštac sa idejom Bosne i bosanskim duhom, ispjevao je ono najvrijednije u i oko Bosne i Hercegovine, potražio istinu u bosanskohercegovačkom odgovoru na pitanje ljudske i društvene sudbine i pustio je svakom čitaocu da za sebe izvuće nit bitnosti ideje Bosne i Bosanskog duha.

Žal za bosanskohercegovačkim žuborima smiruje Asim kroz poeziju. Našavši privremeno utočište u Chicagu, svojom knjigom “Amanet Bosne” u izdanju Udruženja za kulturu – Novo Sarajevo, pjesnik razgaljuje ranjenu bosanskohercegovačku dušu i oživljava uspomene na vrijeme kada smo rasli sa idejom Bosne i Bosanskim duhom. On nas nostalgično vraća  Bosni i Hercegovini, našoj radosti i tuzi. “Amanet Bosne” je antologija bola i patnje bosanskohercegovačkog čovjeka u tuÄ‘ini, bol za domovinom i bol za svojim bosanskohercegovačkim izvorima, korijenima, tradicijama.

Mnogo se nepravde nabralo, mnogo zla naplastilo, mnogo otrova stočilo u bosanskohercegovačko srce. Ono što se nigdje ne može ni zamisliti, u Bosni i Hercegovini može se i zamisliti i dogoditi. Asim  zna prepoznati i opjevati veličinu bosanskohercegovačke duše oličene u neuporedivosti bosanskohercegovačkog  karaktera, ljutine i merhameta. Ta istinska veličina duše je iskorijenjena i opstala u Bosni i Hercegovini i sigurno je da još ima svoje vrelo u srcima njenih ljudi. Pjesme su ispjevane  jasno i britko, kao istinite povijesti bosanskohercegovačkog zla i dobrote, mržnje i praštanja. Višeslojne i mnogoznačne, pjesme narastaju u jedan rijedak Amaner Bosne, prijeko potreban bosanskohercegovačkoj matici i dijaspori, dobrodošao svijetu, dragocjen književnosti.

Asim dotiče Bosnu i Hercegovinu  iz prošlog, sadašnjeg i budućeg iskustva. Njegovo bosanskohercegovačko historijsko  doticanje, izraženo u najljepšoj knjževnoj formi, poeziji je proizvod traganja za idejom Bosne i Bosanskim duhom, historijskim tekovinama čovjeka, porodice i društva u Bosni i Hercegovini. To je neiscrpna pjesnikova inspiracija koja čitaoca vodi putem hiljadugodišnje historije bosanskohercegovačke civilizacije.

Želja za povratkom ideje Bosne i Bosanskim duhom, kao temeljna inspiracija pjesnika iskazana sa historijskom tematikom u kojoj se očituje duh narodnog – epskog stvaralaštva, produkuje pouku i poruku čitaocu da bosanskohercegovačka bitnost i bitisanost u sklopu evropske i svijetske civiliazacije je istina koja ne zna za zaborov unatoć mnogim pokušajima kroz historiju da se poništi bosanskohercegovačko biće, čovjek, porodica i društvo.  Svojom porukom da sa Bosnom i Hercegovinom, sa idejom Bosne i Bosanskohercegovačkim duhom ništa nije mjerljivo, pjesnik šalje poruku svijetu da su pokušaji za uništenjem bosanskohercegovačke civilizacije, historije, kulture, tradicije osuÄ‘eni na propast.

Asim Bajramović je od malih nogu zaljubljen u narodno, epsko pjevanje. Još dok je bio djete babo mu je kazivao mnoga usmena predanja koja su se prenosila s koljena na koljena preko mnogih  članova njegove familije. Babo je govrio, a Asim pamtio i tako snažio svoju dušu. Uzimajući historijsku tematiku u svom orginalnom duhu i stilu narodnog – epskog stvaralaštva, pjesnik koristi i tako oživljava, pomalo zaboravljene riječi u bosanskom jeziku. Tako čuva od zaborava bogatstvo izvorne bosanskohercegovačke riječi, kao najboljeg simbola bosanskohercegovačke bitnosti i bitisanosti.

Poseban vid Asimovog pjesničkog stvaralaštva je sevdah. Sevdah je simbol ideje Bosne i bosanskog duha, koji prati historijski hod Bosne i Hercegovine. Ako želite naučiti hstoriju Bosne i Hercegovine samo se okrenute sevdahu. Sevdah je pjesmom zapisao to bogastvo bosanske tradicije, neuništivost bosanskog čovjeka i trajnost ideje bosne i bosanskog duha. Kao zaljubljenik Bosne i Hercegovine, Asim je prihvatio sevadh jer nije moguće odvojiti pjesmu o Bosni i Hercegovini od sevdaha.

Uz zahvalnost izdavaču, Udruženju za kulturu – Novo Sarajevo, za sve što je ta izvanredno važna i vrijedna institucija uradila na planu očuvanja i jačanja kulturnog blaga Bosne i Hercegovine i posebno povezivanja matice i dijaspore na kulturnom i svakom drugom planu, toplo preporučujem knjigu Asima Bajramovića Amanet Bosne za štampanje uz napomenu da tu knjiga treba imati svako bosanskohercegovačko domaćinstvo ma gdje bilo.

Profesor Emir Ramić

Hamilton, 30 juni, 2010.

Kanada