EMIR RAMIĆ: POGLEDI
Istraživać, osnivaÄ, lobist, predavać
Više godina istražuje multidimenzionalnost bosanskohercegovaćkog društva i države, te potrebitost bošnjaÄkog dijaloga. OsnivaÄ je škole bosanskog jezika u NjemaÄkoj, škole bosanskog jezika u Kanadi, BošnjaÄkog Biltena Hamilton.
Lobist i zagovornik: priznavanja multidimenzionalnosti bošnjaÄkog narodnog bića; priznavanja Bosanstva kao nacionalnog, državotvornog, teritorijalnog, graÄ‘anskog pripadanja jedinstvenoj, samostalnoj, nezavisnoj, suverenoj državi BiH i otovorenom, slobodnom, civilnom društvo; bošnjaÄkog dijaloga, kao revolucionarne transformacije bošnjaÄkog bića u okviru koje će steÄena i krvlju plaÄena sloboda Bošnjaka, oliÄena u definitivnoj produkciji Bošnjaka kao naroda i defintivnoj odbrani Bosne i Hercegovine kao jedine domovine Bošnjaka biti stvarno materjalizovana u slobodu odluÄivanja o svim uslovima bošnjaÄke egzistencije; bosanskog dijaloga kao revolucionarne transformacije svih nosilaca ideje Bosne i bosanskog duha i svih pristalica nove BiH u ime definitivne potvrde i pobjede priznavanja, prihvatanja, poštovanja i tolerisanja drugog i drugaÄijeg kao bosanskohercegovaÄkog odgovora za dalji razvoj Äovjeka i civilizacije; produkcije bošnjaÄkog pamćenja ne u ime osvete, već u ime konaÄne i stalne negacije egzistencije i razvoja srpsko-hrvatskog establišmenta hranjenog na osnovama nestanka Bošnjaka i BiH, unutrašnjeg pomirenja Bošnjaka u smislu lijeÄenja unutrašnje bošnjaÄke mržnje; aktiviranja bošnjaÄke inteligencije kao preduvjeta svekolike bošnjaÄke razvijenosti; prava na bosanski jezik, bošnjaÄku historiju, kulturu, tradiciju, narod, vjeru, bibliografiju i književnost; produkcije bošnjaÄkih nacionalnih institucija: bošnjaÄkog sabora, bošnjaÄke akademije nauka i bošnjaÄkog nacionalnog muzeja pamćenja u ime akademskog odgovora da bošnjaÄko biće više nikada neće biti ponižavano i potlaÄeno u ime odgovora da u BiH neće biti Republika Srpska kao daytonsko priznanje genocida i etniÄkog inžinjeringa, koja neće biti anti bošnjaÄki protektorat i svojevrsna multikulturna inkvizicija; priznavanja bosanskog jezika, ali ne samo kao internacionalnog jezika, već i kao warld heritage language u dijaspori što omoguÄuje produkciju škola bosanskog jezika, bosanskih biblioteka, odjela za bosanski jezik pri državnim bibliotekama u zemljama u kojima se nalaze Bošnjaci, osnivanje katerdri bosanskih sudija na univerzitetima u zemljama u kojima se nalaze Bošnjaci.
ÄŒlanstvo
Amnesty International Kanada, Društva za ugrožene narode NjemaÄka, BošnjaÄkog akademskog foruma, Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike, Instituta za istraživanje zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava Univerziteta u Sarajevu, Bosansko - kanadskog humanitarnog društva Toronto, BošnjaÄkog islamskog centra Hamilton, Kolegija Bošnjaci.net, Liberalne partije Kanada, mnogih mirovnih multikulturnih, multivjerskih i multietniÄkih asocijacija. Bio je predsjednik Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike, krovne organizacije ameriÄkih i kanadskih Bošnjaka. Dao je veliki doprinos jaÄanju ove organizacije koja danas predstavlja istinski glas sjevernoameriÄkih Bošnjaka od koga strahuju neprijatelji Bošnjaka i BiH. Produkovao je Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike kao nezavisnu organizaciju, nezavisnu od bilo kojih opcija u dijaspori i matici. Bio je menadžer Bosanske ekonomske grupe, rukovodilac škole bosasnkog jezika u NjemaÄkoj i Kanadi, glavni i odgovorni urednik BošnjaÄkog Biltena, rukovodilac Instituta za istraživanje genocida Kanada.
Priznanja
Plaketa Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike za doprinos u oÄuvanju i jaÄanju bošnjaÄkog narodnog bića i jedinstvene, suverene, samostalne države BiH i otvorenog slobodnog, civilnog društva; Priznanje Rijaseta Islamske zajednice BiH; Plakete bošnjaÄkih organizacija Kanade za doprinos u širenju istine o agresiji na BiH i širenju istine o genocidu nad Bošnjacima u Kanadskom parlamentu; Priznanje Saveza logoraša BiH za doprinos u oÄuvanju istine o agresiji i genocida od zaborava; Priznanje Ambasade BiH u SAD za doprinos u afirmaciji vrijednosti i potecijala bh dijaspore u SAD, Priznanje Udruženja za zaštitu tekovina borbe za BiH za doprinos u oÄuvanju tekovina borbe za BiH; više od stotinu drugih priznanja, plaketa i zahvalnica razliÄitih organizacija i zajednica iz BiH i dijaspore.
Hamilton Mundialization Committee dodjelio the World Citizenship Award
Ovo visoko priznanje kao prvi i do sada jedini Bošnjak u Kanadi, Emir Ramić je dobio za: dorpinos miru, saradnji, toleranciji izmeÄ‘u razliÄtih etniÄkih, kulturnig i vjerskih zajednica, doprinos rješavanju meÄ‘unarodnih problema kroz meÄ‘unarodno pravo i OUN, doprinos ideji da je Planeta Zemlja naš dom, a ljudskost naša familija, dorprinos za izdizanje ljudi i njihovih organizacija i zajednica iznad socioloških, politiÄkih, ekonomskih, kulturnih, vjerskih, tradicijskih razlika, dorpinos na iznalaženju rješenja za globalni mir, saradnju i koegzistenciju meÄ‘u ljudima i državama. Ovo visoko priznanje je Emiru Ramiću uruÄio legendarni Alexandar Lincon.
Predavanja
U saradnji sa prof. dr. Mona Azizi i prof. dr. Joanna Santa Barbara Emir Ramić je održao niz predavanja na univerzitetima u Kanadi na temu kulture, tradicije i historije Bošnjaka i BiH.
DUHOVNI, BOŠNJAÄŒKI, BOSANSKOHERCEGOVAÄŒKI I PRIJEDORSKI POGLEDI
Duhovni pogledi - Bože, daj da istinu spoznam onakvom kakva jeste, a ne onakvom kakvom mi se Äini, Bože daj da budem pomagaÄ istine i pravde
Ljudsko dostojanstvo i ljudska dobrobit su fundamentalni principi življenja, koje razliÄitost pretvaraju u prednost, nikako u nedostatak, putem bitke za Äovjeka perom i jezikom. To je zapravo pobjeda nad samim sobom. Kada nestane dostojanstva, nemoguće je izvršiti preporod. Kada nestane dostojanstva uznemiravaju se ljudi, brukaju se ljudi, otkrivaju se ljudske mahane, društvo postaje ispnjeno smutnjom i prorokom.
RazliÄitost ljudskih ubjeÄ‘enja je Božije djelo. Zato budi blag prema drugom i drugaÄijem. Napravi spoj izmeÄ‘u ljubomore prema sebi, svojoj duhovnosti, tradiciji, kulturi, jeziku, historiji i duhu tolerancije prema drogom i drugaÄijem. Napravi spoj izmeÄ‘u uvjeta bošnjaÄke esencije oliÄenih u bošnjaÄkoj tradiciji, kulturi, historiji, jeziku, duhovnosti, narodnosti i uvjeta bošnjaÄke egzistencije oliÄenih u državi Bosni i Hercegovini.
Potrebno je da se oslobodimo uskosti svih vrsta i da u životu gledamo unaprijed sa optimizmom, da se oslobode mržnje koja danas razara ljudsko tkivo. OslobaÄ‘anje uskosti, prizivanje optimizma i oslobaÄ‘anje od unutrašnje mržnje je ljudska progresivna ideja koja podupiru slavu Äovjeka i civilizacije, poštovanjem, prihvatanjem, priznavanjem i tolerisanjem drugog i drugaÄijeg.
Izreke, citati i misli poznatih, mudrih i pametnih ljudi
Budite zahvalni na savjetima a ne na pohvalama. La Fonten
Ko svoju požudu zna da zadovolji, pametan je. Ko zna da je obuzda, mudar je.Imanuel Kant
Onaj koji ograniÄava svoje želje uvek je veoma bogat.Fransoa Volter
Onaj ko govori samo lijepe rjeÄi ima loš karakter. Blez Paskal
Mudar Äovjek ne kaže sve što misli ali misli sve što kaže.
Biti sretan znaći biti slobodan, ne od boli ili straha, već od brige ili tjeskobe. (Auden)
Možda postoji jedan osnovni grijeh: nestrpljivost. (Audin)
Istina je povik svih, ali igra nekolicine. (Dzordz Berkli)
Istina se ne nalazi u Äinjenicama, već u skladu izmeÄ‘u Äinjenica. (Tagore)
Laž progleda u istini, a istina vidi u laži. (Katarina Sijenska)
Ljudi se razlikuju po onome što pokazuju, a lice po onome što kriju. (Valeri)
Najveći dokaz vrline je imati neograniÄenu moć, a ne zloupotrebiti je. (Didro)
Ne možeš propovijedati ljudima ono što poriÄeš. (Gorki)
Nikad se ne može reći toliko mudrosti koliko se može presutiti gluposti. (Kung Fu-Ce)
Nikad ne vjeruj potpuno u Äovjeka dok ne vidiš kakav je u srdžbi. (Omar Ibn Al Katas)
Mudrac traži sve u sebi, bezumnik sve u drugom. (Konfucije)
Mudrac ne zna mnogo stvari, a onaj ko zna mnogo stvari - nije mudrac (Lao Ce)
Onaj koji ograniÄava svoje želje uvijek je veoma bogat. (Volter)
Onaj ko sam laže najlakše se vrijeÄ‘a. (Dostojevski)
Pametan Äovjek primjeÄuje sve. Glupi ima za sve poneku zamjerku. (Hajne)
Strah je svojstvo onoga koji misli samo na sebe. (Rasel)
Nesreća pojedinaca, nesreća porodice, nesreća cijelog društa raÄ‘a zabrinutost nad opstankom najsavršenijeg Božijeg stvorenja - Äovjeka kao pojedinca, porodice i društva uopće. Kada se suoÄavamo s mnogim pošastima, kada se ljubav i dobrota gube u bespućima mržnje molim Äovjeka da ne Äini drugome što ne bi htio da drugi njimu Äini.
Budimo ljudi onakvi kakve nas je Tvorac stvorio, gradimo mir i doprinosimo napretku, bez obzira na sve razliÄitosti. Molimo se Bogu da nam da snage da idemo putem istine, pravde, pomirenja, napretka i blagostanja u kojem će naše sveukupno društvo biti u službi Äovjeka i njegovom zdravom odnosu prema drugom Äovjeku.
BošnjaÄki pogledi – Bošnjaci su narod koji vjeruje u svoju sudbinu
Kontinuitet genocida nad Bošnjacima i diskontinuitet kulture bošnjaÄkog pamćenja
Govori se o 11 genocida poÄinjenih nad Bošnjacima, a u stvari to samo jedan genocid koji se dešava u nastavcima kao plod Velikosrpske i Velikohrvatske politike i doktrine. Genocid je najteže kriviÄno djelo koje je pravno definisano. Da bi se genocid tretirao kao genocid mora postojati mentalna spremnost nekog kolektiviteta, državnog, nacionalnog, etniÄkog, vjerskog ili rasnog, da potpuno ili djelimiÄno uništi neki drugi kolektivitet. Ako postoje presude da je nad Bošnjacima uÄinjen genocid, i zna se od kojeg dželata, onda znaÄi da je u svijest tog dželata internalizirana, ili unešena u svijest ta mentalna spremnost da uništi odreÄ‘enu grupu koja se zove Bošnjaci. Molim Allaha dž.š. da nikada ne internalizira tu mentalnu spremnost u moj narod. Sljedeći genocid nad Bošnjacima dogoditi kada Bošnjaci zaborave ovaj posljednji koji se dogodio u Srebrenici.
Bošnjaci kao veÄinska nacija u BiH su na žestokom udaru srpske i hrvatske propagande, kojoj se po pravilu prikljuÄuje i dio evropske propagande. Na mnoge izreÄene neistine Bošnjaci ne odgovaraju. Samosvijest u Bošnjaka, nakon agresije i genocida i traumatiÄnog iskustva je na nedovoljnom nivou. Dotiću samo površno tema samosvijesti i ne pokušavajući odgovoriti na pitanje šta je suština te samosvijesti, kako se ona gradi i koji su preduslovi da se ona uopće može razvijati i postati dio bošnjaÄkih narodnih interesa.
Da bi jedan narod bio svjestan sebe i svojih interesa on treba da se usmjeri ka prouÄavanju sljedeÄih fenomena:
- nacionalna kultura koju Äine jezik, pismo i književnost, i kultura u širem smislu, govori,
- nacionalna historija sa nacionalnom tradicijom, bibliografijom, kulturom pamćenja, nacionalnim institucijama,
- nacionalni teritorij u smislu domovine, životnog prostora.
Teška tragedija 1992-1995. nad Bošnjacima, oliÄena u višestrukoj agresiji na državu BiH i zloÄinima genocida, kulturocida, ekocida, etnocida, urbicida, elitocida, organizovanog, namjernog i sustavnog silovanja, organizovanog, namjernog i sustavnog protjerivanja je dorpinijela ubrzanju narodnog osvješÄenja. Doživljeno je nepredstavivo mnogo zla. Bošnjaci su gonjeni sa svojih stoljetnih ognjišta. Muškarci su odvoÄ‘eni na muÄilišta, inavalidirani i ubijani. Žene i nejaÄ silovani, pljaÄkani, cviljeni. ÄŒitavom bošnjaÄkom narodu stavljena je sintagma malovrijednosti. Taj pogrom poÄivao je na pripomoći vjerskih i mitskih raspoloženja. Krstovi su stajali iza noža, kome je bila dodijeljena uloga dokusurivanja islama, bošnjaštva i bosanstva kao navodnih neprijatelja kršÄanstva. Bošnjaci su razbacivani širom zemaljske kugle. Ali došao je i otpor Bošnjaka. Dok je napadaÄ još bio na poslu i uništavao posljednje znakove prisustva Bošnjaka u BiH, dotle je meÄ‘u ucviljenim poÄelo sazrijevati osjećanje o vlastitom identitetu. Tok je bio neuzastavljiv. Tako je krajem septembra 1993. na Drugom SvebošnjaÄkom saboru donesena jednodušna odluka, da se odbaci zabludno deklariranje "Muslimanima u nacionalnom smislu" i da se jednom za sva vremena prihvati staro, historijsko ime Bošnjaci.
Svakoj politiÄkoj i vojnoj okupaciji na Bošnjake prethodi mentalna okupacija. Cilj mentalne okupacije na Bošnjake jeste da se gušeći ideje i istraživanja bošnjaÄkih historiÄara, društvenih teoretiÄara Bošnjacima, kao kiÄmi BiH, oduzme tlo pod nogama, da im se "razvuÄe pamet", da se - slijedom dalekosežne propagandne konstatacije iz "doktorske disertacije" Ive Andrića prema kojoj je, sa dolaskom islama u BiH, prestao svaki duhovni i kulturni razvoj ove zemlje - pokaže kako su Bošnjaci izgradili mit o svome identitetu te kako su oni "nepostojeći," "izmišljeni" narod, ili "zakasnjela" nacija, narod bez vlastite kulture - jer je kultura najveći svjedok trajanja jednog naroda - a kad smo već takvi, onda smo "opasni", onda stvaramo svoju "velikobošnjaÄku ideologiju" kojom, navodno, BiH prisvajamo samo za sebe te bi naš ulazak u zajednicu ravnopravnih evropskih naroda bio "remetilaÄki" i za tu zajednicu.
Materjalizacija mentalne okupacije Bošnjaka se sprovodi putem konsocijacijske demokratije, što je zapravo najgora politiÄka projekcija koja se pojavila u posljednje vrijeme u BiH, a koju su lansirali neki bosanskohrvatski krugovi. Ona podrazumijeva dubinsku podjelu izmeÄ‘u naroda u BiH: podjelu vlasti, društvenih ustanova i teritorija. Prema Ivi Andriću i projektatima i izvršiocima mentalne okupacije Bošnjaka, BiH je zenlja mržnje, bošnjaÄka kultura iskljuÄiva, Bošnjaci slijede "ratniÄku religiju" te, prema tome - nakon što je velikosrpski pokret profitirao na ovim potpuno neutemeljenim i BiH apsolutno neprimjerenim idejama, koje demantira gotovo Äitavo njezino povijesno trajanje - navodno, ni Hrvati ne mogu da žive zajedno sa Bošnjacima, i onda nam preostaje "jedino rješenje", a to je konsocijacijska demokratija.
Odgovor bošnjaÄke politike na mentalnu okupaciju Bošnjaka i konsocijacijsku demokratiju ne postoji, Bošnjaci nemaju poltiÄku opciju niti postoji politika bošnjštva.
Ne postojanje bošnjaÄkog intelektualnog odgovora na procese mentalne okupacije bošnjaÄkog nacionalnog bića, i konsocijacijske demokratije, ne postojanje bošnjaÄke politike i politike bošnjaštva, RS kao genocidna tvorevina, suspendiranje Ustava RBiH u Dejtonu, opća slika bošnjaÄkoga kulturnog, nauÄnog, intelektualnog, institucijskog, politiÄkog i ekonomskog stanja u i van BiH, novo ustavno ureÄ‘enje, prudska veleizdaja, haški tribunali, pogledi na povijesna pitanja u bošnjaÄki identitet, su nezaobilazna pitanja oko Äijih nauÄno utemeljenih i politiÄki promišljenih odgovora je potrebno ujediniti bošnjaÄku i bosanskhercegovaÄku energiju, obratiti se Bošnjacima, Bosancima i Hercegovcima, Evropljanima i graÄ‘anima Svijeta postaviti minimume ispod koji nijedan politiÄki predstavnik Bošnjaka neće ni smjeti ni moći ići. Zato podržavam treći bošnjaÄki Sabor. Sabor treba da pokaže da je bošnjaÄki koncept multidimenzionalne države i društva u BiH i koncept Bosanstva kao državne, teritorijalne i nacionalne pripadnosti nije prijetnja već saveznik Evrope i Svijeta.
Sabor treba da intelektualno valorizira da su Bošnjaci autohtoni narod BiH sa milenijskim kulturno – politiÄkim kontinuitetom.
Sabor treba takoÄ‘e intelektualno valorizirati da je BiH maternja država autohtonog bošnjaÄkog naroda (ma gdje on živio), da je bosanski jezik maternji jezik svih Bošnjaka, bilo da oni žive u BiH ili izvan nje. Srbija, Crna Gora i Hrvatska su maternje države srpskog, crnogorskog i hrvatskog naroda. Sve propagandne djelatnosti usmjerene protiv bošnjaÄkog naroda od strane srpskih i hrvatskih propagandnih historiografa osuÄ‘ene na propast. Pošto su planovi ostvarivanja etniÄki Äiste Velike Srbije odnosno Velike Hrvatske još od poÄetka bili osuÄ‘eni na propast, šovinistiÄki nastrojenim intelektualcima i nije preostalo ništa drugo nego da prisvajaju bošnjaÄko nacionalno blago i nijeÄu historijsko pravo bošnjaÄkog naroda na svoju zemlju, ime, jezik, književnost, tradiciju, i dr. Svako kreiranje lažne historije i nacionalni romantizam – u cilju asimilacije bošnjaÄkog naroda i pripajanja bošnjaÄkih velikana srpskom ili hrvatskom nacionalnom korpusu je suludo i ništa drugo nego propagandni terorizam neviÄ‘eno podmuklih razmjera.
Dvadeset i cetiri posto teritorije BiH bošnjaÄki politiÄki establišment predstavljaju. Problem nije u tome što je bošnjaÄki narod na vlasti na manje od Äetvrtine teritorije svoje domovine i što ga ima više u dijaspori nego u matici. Već u tome što se javljaju i što su sve glasniji oni što se zarad oÄuvanja vlasti bošnjaÄkog naroda na komadiću BiH ne mire sa politikom koja i srpskim i hrvatskim nacionalistima doÄ‘e kao dobro pokriće za realizaciju vlastitih planova.
Nova bošnjaÄka oligarhija odbranu vlasti umotava u odbranu nacionalnih bošnjaÄkih interesa. Radi se o tome da se razvlasti bošnjaÄki narod. Vladavina bošnjaÄkog poltiÄkog establišmenta je jedino domentula osvajanje statusa nacionalne veliÄine. Rane na smrt uvrijeÄ‘enog bića bošnjaÄkog naroda i dalje krvare. BošnjÄka oligarhija koja parazitira i lešinari na iskomadanom tijelu BiH napušta Bošnjake, BiH, dijasporu u ime svoje interesa.
BosanskohercegovaÄki pogledi - svebosanskohercegovaÄko nacionalno oblikovanja - pretpostavka nastanka bosanske nacije je perspektive zemlje BiH i njenih ljudi
Nacionalno pitanje u BiH je središte kroz koje se prelamaju svi apekti njene historije, od klasiÄno politiÄkih, vjersko-duhovnih, vjersko-institucijskih, demografskih, etnoloških, socijalno-privrednih, pravnih, kulturoloških, sociolingvistiÄkih, socijalno-psiholoških do antropoloških i psihološki. To je projekat koji zahvaća transtemporalni društveni organizam i kontekstualnost BiH.
Mada su za bosanskohercegovaÄku naciju postoje faktiÄki uslovi i nesporni argumenti, spontani proces njene identifikacije nije izdržao probu historijskog vremena ustuknuvši pred jaÄim, inaÄe svojim stalnim pratiocem i protivnikom, velikosrpskim i velikohrvatskim nacionalizmom koji su se, oÄekivano, razvili do neslućene mjere mirišući plijen u vidu razdiobe BiH. Kontekst agresije na BiH pokazao je svu moć manipulacije emocionalnim nabojem etniÄke pripadnosti. ZajedniÄko bosanskohercegovaÄko zemaljsko teritorijalno obilježje koliko - toliko subjektivizirano i u samim bosanskim Srbima i bosanskim Hrvatima, bar na simboliÄnoj ravni i sa njihove strane usvojeno, tada je u njima uveliko razoreno posredstvom šireće se agresivne etno-nacionalne homogenizacije, iz BiH, susjednih nastajajućih samostalnih država Srbije/reducirane Jugoslavije i Hrvatske. Bosanskim Srbima i bosanskim Hrvatima nametnut je imperativ etniÄko-identitetske lojalnosti sa "Svojima", Sve-Srbima i Sve-Hrvatima, što je ujedno znaÄilo, uostalom, i bilo usmjereno ka što jaÄem odjeljivanju meÄ‘u etniÄkim kolektivitetima unutar BiH. Konkretne historijske politiÄke okolnosti na prelazu 20. i 21. stoljeća koje su izrazito nenaklonjene mogućem procesu sve-bosanskog etniÄkog oblikovanja nisu proizvele, ni u momentu preimenovanja Muslimana u Bošnjake ni u narednim godinama, Äak ni pokušaja komplementarnog nominiranja Srba i Hrvata u BiH u bosanske Srbe odnosno bosanske Hrvate. U pogledu bosanske nacije nekog znaÄajnijeg konsenza nema u nauÄnoj literaturi ni na internacionalnom planu.
Bosanska nacija hronološki se razvila, sticajem historijskih okolnosti u bošnjaÄku. Takav polazni koncept svodi pojam nacije na njenu etniÄku podlogu, njenu etniÄku suštinu, zapostavljajući onaj ostatak znaÄenja pojma nacija koje sadrži, prema drugaÄijim shvatanjima, i izrazito neetniÄku, civilnu komponentu. U sluÄaju definiranja ameriÄke i kanadske nacije je ta graÄ‘anska (civilna), državno-identitetna komponenta ne samo osnovni već zapravo i jedini sadržaj pojma nacije. AmeriÄki melting pot i Kanadsku kulturni mozaik su u historijskom procesu uveliko potisnili znaÄaj etniÄke komponente, ukljuÄujući rasne razlike. BiH je, kao i većina zemalja Europe, posve drugaÄiji historijski sluÄaj, gdje pojam nacije nije sadržajno napunjen kao u Sjevernoj Americi. U eri već nezadrživog svjetskog procesa globalizacije i opštih demokratskih razvojnih tendencija društvenog ureÄ‘enja državnih zajednica, pojam nacije objektivno sve više poprima obilježja novovremenih, modernih društvenih strujanja i sve više gubi etniÄki prizvuk. Etnikum kao etnikum u svojim osnovnim sadržajnim dimenzijama (maternji jezik, zajedniÄki teritorij, historijska memorija, sistem obiÄaja itd.) ostaje i dalje, negdje jaÄe, negdje slabije na historijskoj sceni, ali, historijski zakonito, gubi korak sa graÄ‘anskim principom. UkljuÄivanje BiH u europsko i svjetsko okruženje je nezadrživ historijski proces koji, sliÄno kao u sluÄajevima drugih pojedinaÄnih zemalja, iziskuje organizaciju državne zajednice kao dotiÄne nacije, dakle, bosanske nacije. U bosanskom sluÄaju nužno je pomoći mehanizme za oba kolosjeka, etniÄki odnosno etnonacionalni (puno meÄ‘usobno uvažavanje Bošnjaka, bosanskih Srba i bosanskih Hrvata) i državnonacionalni (bosanska nacija).
Totalnom promjenom formalnog zemaljskopolitiÄkog statusa, BiH postaje iz zemlje koja je bila kroz duga stoljeća ukljuÄena u neko veće imperijalno, državno okruženje, po prvi put u novijoj historiji, zemlja koja je nezavisna, meÄ‘unarodno priznata država te bi time bosanskohercegovaÄki društveni organizam već objektivno poprimio obilježje bosanske nacije, da narod BiH svoju državu zaista i hoće. Jer, po uzoru na Europu, semantiÄko objašnjenje izraza nacija skladno je slijedećoj prostoj jednaÄini: narod + država (samostalna, nezavisna) = nacija. Dok su, tako, narodi svih zemalja uglavnom jedinstveno htjeli, pa i borili se za svoju nezavisnu, samostalnu državu, postajući njenim osvajanjem nacijama, u BiH takvog narodnog konsenza, konsenza unutar velikovećinskog djela bosanskohercegovaÄke populacije još nema.
To što svoju samostalnu, nezavisnu državu BiH njen velikovećinski dio populacije neće, tu Äinjenicu, opet iz svojih razloga, ne prihvaća globalno europsko i svjetsko društvenopolitiÄko okruženje, prosto imperativno tražeći, od druge polovice 90-ih godina, politiÄkim i ekonomskim mjerama, presudnu promjenu, preokret u pomenutoj populaciji, njen definitivni zaokret u pravcu voljnog usvajanja bosanskohercegovaÄke države kao svoje, svoje vlastite. Da li to okruženje, u pomenutim naporima, postupa optimalno ili ne, posebno je pitanje. Nakon nametnutog za BiH opšteg mirovnog ugovora ne nudi se uvjerljivi dokaz o uspješnosti te politike. Historijski je provjereno da se nesamjerivo teže i sporije od politike mijenja svijest, kako individualna, tako i kolektivna, pa valja, u datim okolnostima vrlo sporog i postepenog društvenog uranjanja demokratskih vrijednosti i procedura, strpljivo Äekati da proces sazrijevanja te svijesti konaÄno proizvede velikovećinski (kognitivni i afektivni) konsenzus u bosanskoj populaciji o potrebi identifikacije sa svojom državom, jedinom koja im zapravo to može biti i jedinom koja im je na volju, sa državom BiH. Sam proces prepliće se aspekte politiÄke socijalizacije i participacije proizvodeći graÄ‘ansku politiÄku kulturu u vidu savremenog evropskog poimanja. Konkretna putanja tog procesa ispoljava se nastajanjem bosanske nacije. Bosanska nacija može se, stoga, oznaÄiti kao politiÄko-kulturni produkt u samoosviješÄ‡enom razvoju bosanskohercegovaÄke populacije iz statusa nedržavotvornog narodnog entiteta u status državotvornog subjekta.
Kompliciranost bosanskog puta je, pri tome, obilježena unutarnjim razilaženjima po, dijelom, politiÄki nametnutom kriteriju interesa triju bosanskih konstitutivnih etnoentiteta, dijelom kao prirodna poslijedica stanja faktiÄkih etnorazlika. Oba sluÄaja, oba ponaosob i oba zajedno, neodvojivi su od (civilnog) procesa nastajanja bosanske nacije. Većinsko populacijsko subjektiviziranje bosanske države odnosno nastajanje i dozrijevanje bosanske nacije jeste i biće uslovljeno sistematskim stvaranjem, održavanjem i reprodukcijom opštedruštvenih okolnosti za jednakopravan status i jednakovrijedan tretman sva tri bosanska konstitutivna etnoentiteta: Bošnjaka, bosanskih Srba , bosanskih Hrvata. Pretpostavka nastanka bosanske nacije je perspektive zemlje BiH i njenih ljudi. Osnovni princip održavanja BiH je u sljedećem što je politiÄki jaÄi jedan narod u BiH to je slabija BiH, koja može biti stabilna i jaka ukoliko u praksi uspješnije obuzdava i savladava sopstvene nacionalizme. BiH je utoliko jaÄa ukoliko su njeni nacionalizmi slabiji.
Treba pokazati da je bosanskohercegovaÄka raznolikost moguća, treba podržati najznaÄajnije pojedince u zagovaranju te moguće Bosne i Hercegovine
U BiH je laž postala bitan sadržaj kolektivnih i individualnih psihologija. Laž je odbrambena perspektiva, najefikasniji naÄin postizanja neprincipijelnih ciljeva. U matici i dijaspori postaje jednostavno do apsurdnih razmjera o ljudima lagati, govoriti o njihovom radu bez ikavog utemeljenja, bez pozvanosti. Ti neobranjivi položaji lupeža, branitelja zloÄina, ne mogu se braniti istinom, pravdom. Oni se mogu braniti jedino lažima i pokazivanjem prstom na krivu stranu. SreÄ‘ivanje prilika u BiH pretpostavlja pravdu. Pravda je pokazivanje i govorenje istine. Pokazivanje i govorenje istine u BiH ugrožava izravne i neizravne sadržaje tog društva, uvažavanje ljudskog dostojanstva u njoj.
Suštinsko pitanjima za BiH je zašto nema javnog dijaloga niti svijesti o tome u kakvoj agoniji se trenutno BiH nalazi. To ukazuje na nepostojanje bh. politike, bilo kakve strategije i cilja koji bi BiH izveli iz takve situacije.
U BiH nema suprotstavljanja mišljenja, ima oblagivanje, ima izljeve mržnje, straha. Ako se upustite u dijalog s takvom vrstom ponašanja, vi ga zapravo podržavate i dajete mu znaÄaj. Odgovor na takvo ponašanje, po mom mišljenju, treba biti zalaganje za otvoreni dijalog, iznošenje mišljenja, stavova, sa ciljem da se pomogne mijenjanju znanja. Nema definitivnih znanja ni o Äemu. Sve što znate u bilo kojoj oblasti, morate javno iznijeti i to je podložno procedurama racionalnog ispitivanja. ZnaÄi, drugi koji to preispituje bitan je preduvjet za vaš opstanak u tom procesu. ÄŒim iskljuÄite drugoga iz tog procesa, a vi više ne možete mijenjati svoje znanje, vaše znanje postaje dogma koja je uvijek izvor nasilja prema drugom. Baviti se ljudskim slabostima iz kojih proistiÄu laganja, te vrste strasti, izmišljanje i tako dalje, jest sprijeÄiti samog sebe u tome što radite svakodnevno. Ozbiljan dijalog, rasprava, žestoki javni diskurs nedostaje u matici i dijaspori.
U nedostatku dijaloga i na njemu zasnovane bh poltike sve se više uobliÄavao mehaniÄki sklop triju etnonacionalizama, podržavan pripremom, a potom voÄ‘enjem agresije na BiH izvana, pri Äemu se raÄunalo na bosanskohercegovaÄku pometenost i razliÄite oblike kolaboracije iznutra. Tada je postignut politiÄki destruktivni konsenzus meÄ‘u oligarhijama u BiH o rješenju koje je znaÄilo mehaniÄku podjelu, teritorijalizaciju etnonacionalnih ideologija. Potrebno je u javnom prostoru BiH odluÄno svjedoÄiti, pokazivati da bosanskohercegovaÄko društvo ne samo da je moguće nego da je njegova revitalizacija na temelju povjerenja meÄ‘u njegovim razliÄitostima zapravo jedini zbiljni i održivi interes svih bosanskohercegovaÄkih ljudi. Gotovo dva stoljeća u BiH su prošla u razvijanju antibosanskih ideologija, prijelaz od tradicijskih oblika društva prema modernom izvršen je naglo, bez artikuliranja u Äemu su posebnosti tog sadržaja, bez artikuliranja bosanske historije, meÄ‘ureligijskih komunikacija, refleksija na sekularizam, liberalne demokratije, nacionalizama i religije. Navedeno artikuliranje trebalo bi ići u susret toleranciji, demokratiji i mogućnostima istinskog religijskog predanja koje nije iskljuÄivo nego postaje motiv za razumijevanje ideje Bosne i bosanskog duha, na znanstvenim temeljima tražiti odgovore na nedostajuća pitanja o BiH.
U nedostatku debata o kljuÄnim pitanjima bh društva i njegove budućnosti, došli se u situaciju da se bh društvo razlaže na dva pola. Prvi saÄinjava skupina bolesnih, prestrašenih ljudi, obuzetih mržnjom koji iz te perspektive pokušavaju definirati pojave u tom društvu. To se svodi na to da oni prstom pokazuju na pojedince i skupine nudeći jedino sebe za njihovo odreÄ‘ivanje. Druga strana je presuÄ‘ivanje iz perspektive meÄ‘unarodne zajednice koja sama i radi sebe taj bosanskohercegovaÄki nered, malignost ne može prihvatiti. lzmeÄ‘u ta dva pola imate neku vrstu ravnoteže i nemate nikakvu jasnu ponudu izlaska iz tog labirinta. Izlazak iz tog labirinta bi podrazumijevao da u BiH postoji prvi preduvjet dekonstrukcije u politici, kulturi, organizirana intelektualna snaga s jasnim pogledom na svijet, s politiÄkim pragmatizmom, snaga koja je duboko svjesna da nikakvo rješenje nije moguće iz geta. Danas u BiH su prešutno prihvaćene egzistencije etnonacionalih geta. ZnaÄi, prvi faktor je ustvari pokretanje gradnje znanja kojim bi se utjecalo na stavove i ponašanja koja svi osjećamo kao neprihvatljive. A to podrazumijeva da se bh. pitanje vidi kljuÄno i kao regionalno i kao evropsko pitanje. To ne znaÄi relativiziranje bh. ukupnosti, to zapravo znaÄi njeno afirmiranje.
U BiH imamo savez koji ide od meÄ‘unarodnih nezakonitih mreža, stjecanja novca, utjecaja, koji su u savezu sa državnim sustavima koji su se raspali na Istoku, s dijelovima mafijaških kriminalnih mjera, kriminalnih sadržaja, ta vrsta saveza u kojima je rat protiv BiH privlaÄan i podržavajući okvir je zapravo uspostavio i razvio pojedince i skupine s politiÄkom i materijalnom moći koja se ne može zakonito opravdati. Svako konsolidiranje, razvijanje vlasti osjeća se kao ugroženost u tim nezakonito steÄenim statusima. Iz tih perspektiva, te vrste nezakonito steÄene i održavane moći, potrebni su savezi s pseudointelektualcima, pseudoreligijskim tribunima koji će stvarati privid neprijatelja na drugoj strani, a zapravo kljuÄno pitanje bh. društva jest etabliranost mafijaških skupina.
Bh. politika i bh poltiÄka platforma danas ne postoji, ne postoji društvena kritika. Danas je bh. politika tek mehaniÄki zbir triju tendencija koje su u svome izvoru i sadržaju meÄ‘usobno suprotstavljene. Iako meÄ‘u njima postoje razlike, tri etnonacionalne pseudopolitiÄke ideologije smatraju da teritorijaliziranje njihovog politiÄkog interesa jest ono bez Äega one ne mogu opstati. Svi oblici sreÄ‘ivanja politiÄkih prilika u BiH nailaze na prikriveni otpor triju etnonacionalnih ideologija. Današnja raspodjela vlasti u BiH koja je izravna posljedica rata protiv BiH, koja je uspostavljena danas kao ustavni poredak, neosporno ne može biti osnova za dosezanje budućnosti u kojoj bi država bila kompatibilna s evropskim mjerilima.
Prijedorski pogledi - Svaki Bošnjak Prijedora je knjiga o ljudskom stradanju i paklu
Digni se iz pepela kao što put do sada, sad sa mirisom ljiljana ljubavi moja
Prijedor, Bosnia and Herzegovina
Zemljo mojih djedova, dok je tvojih sinova, ti ćeš biti prkosna, slobodna i ponosna
Moj nasilni odlazak iz Prijedora je sinteza i metafora sudbibe istinskih prijedorÄana, sada razbacanih po Äitavom svijetu u kome i dalje traže onaj svoj bivši Prijedor. Prijedor je za mene mnogo više od grada. To je božanstvena darovanost raznovrsnosti osjeÄaja, tuge, nostalgije, snova, suživota, života. Prijedor je jedan zatvoreni i pažljivo saÄuvan svijet, koga ja ne dam da ga niko precrta, rašÄupa, poremeti. Prijedor je zapravo Äitav moj svijet. Prijedor je moj blagdan. U vremenu kada se moj Prijedor sunovratio sa svoga jedinog moguÄeg puta, puta priznavanja, poštovanja, prihvatanja, tolerisanja drugog i drugaÄijeg u hendek zloÄina, mržnje, u hendek metropole terora, genocida, kulturocida, ekocida, etnocida, elitocida, muÄenja i ubijanja u koncentracionim logorima smrti, silovanjima, nasilnim protjerivanjima… Ja hoću da pamtim samo onaj Prijedor koji gaji toleranciju držeći tako nadu i šansu za spas od prijeteće propasti ljudskih vrednota u zatvorenom prijedorskom getu u kome caruje ksenofobija, moralna i ideološka degradacija. Patiće prijedorski zloÄinci zbog nasilja nad prijedorskim uspomenama, patiće zbog dirigirane manipulacije graÄ‘anima, patiće zbog izostanka djetinstva roÄ‘enih ili tek onih koji trebaju biti roÄ‘eni PrijedorÄana. UÄiće prijedorski zloÄinci u kolektivnu neurozu, u destrukciju, ostaće na putu nacionalistiÄke zombije. Ja sam prijedorÄanin po roÄ‘enji i po vokaciji i zato ne prestajem i neću nikada prestati tražiti svoj Prijedor, svoju Atlantidu, svoju Prijedor Äaršiju, svoj grad koji je nasilno zadavljen. Grado gradom Äine ljudi. Prijedor za sada nije grad. Mogu prijedorski zloÄinci uništiti duh Prijedora, prijedorÄana, Bošnjaka, Bosanaca. Mogu zloÄinci istjerati graÄ‘ane iz Prijedora da bi ga za sebe bez obzirno zadržali. Mogu se ti prijedorski zloÄinci samo privremeno osjeÄati gospodarem Prijedora, ali nikada neće uspjeti oteti moje pravo na Prijedor. To što su se prijedorski zloÄinci uspavali u navodnoj svojoj pobjedi, živeći u našem zajedniÄkom gradu, trajaće kratko. Jer zloÄin i mržnja kratko traju, a duh ljubavi prema svome voljenom gradu traje vjeÄno.
Svaki Bošnjak Prijedora je knjiga o ljudskom stradanju i paklu
Prema Udruženju PrijedorÄanki “Izvor” ukupan broj do sada evidentiranih je 3,178 ubijenih i nestalih u opštini Prijedor. Poznato je da je u Prijedoru postojala samo jedna srpska civilna žrtva, a to je Jovan RadoÄaj koji je ubijen u Keratermu. Predrag Banović je priznao ovo ubistvo zajedno sa još Äetiri druga. Uglavnom u Prijedoru su najvise stradali Bošnjaci zatim Hrvati te znaÄajan broj Albanaca I Roma koji su živjeli do rata u gradu. Od ukupne cifre od 3,178 identifikovano je 1,905 ekshumiranih tijela. Za 1,273 lica se još uvijek traga, a od ovog broja više od 200 neidentifikovani tijela se nalazi u hali na Sejkovaći kod Sanskog Mosta. Dakle za ovih 200 stotine se pretpostavlja da su PrijedorÄani, ali još uvijek nisu identifikovani pa ih ne možemo smatrati da su zvaniÄno pronaÄ‘eni.
Prema “ Institut za istrazivanje zlocina protiv covjecnosti i medjunarodnog prava” koji vodi prof. dr. Smail Cekic, gdje su kao izvor imali izjave stradalih i nestalih PrijedorÄana, pa pominju cifru od cak 20,000 ubijenih PrijedorÄana. Taj podatak je iznio tim koji je zastupao našu državu pred MeÄ‘unarodnim sudom pravde u tužbi protiv Srbije.
Advokatska odbrana Srbije je predocila cifru od 1.000 ubijenih PrijedorÄana.
Prema “IstrazivaÄko dokumentarnom centru u Sarajevu” koji posjeduje popis žrtava za Prijedor navodi da je više od 4.000 stradalih PrijedorÄana, bošnjaÄkih i hrvatskih civila.
Razmjere zloÄina su takve da je 3.178 ubijenih dosada najveÄi broj ubijenih po opštinama. Veoma dobro znamo da su u opštini Srebrenica žrtve iz deset ili više opština s podruÄja Podrinja. Dakle svih tih ljudi koji su se u zbijegu sklonili u Srebrenicu da bi 1995 godine bili odvojeni I pobijeni. Znaći po opštinama Prijedor ima najviše stradalih.
TakoÄ‘e držimo neslavni rekord po broju optuženih i osuÄ‘enih za ratne zloÄine. Ono što nas PrijedorÄane posebno pogaÄ‘a je da držimo rekord na nivou Evrope. U Evropi je Prijedor grad sa najviše živih ratnih zloÄinaca na slobodi. Za razliku od mjesta u Podrinju gdje su dolazile jedinice iz Srbije, Crne Gore, ili drugih podrinjskih opština, u Prijedoru 99% zloÄinaca su lokalni Srbi. Svi oni su uglavnom na slobodi i svi žive mirno u Prijedoru. Tek nedavno smo imali uÄestalija hapšenja za ”KoriÄanske stijene” što nam daje nadu da će zloÄinci ipak biti privedeni pred lice pravde.
Mi ne možemo oživjeti mrtve, ali možemo dati dostojanstvo i pravdu preživjelim. Ono što kažemo danas nije usmjereno na prošlost, već na budućnost, i ne samo Prijedora, već i Bosne i Hercegovine, Evrope i Svijeta. Dugujemo to, ne samo prijedorskim žrtvama i preživjelim, već ÄovjeÄanstvu uopšte. Poruka koja treba biti odaslana svim potencijalnim poÄiniocima zloÄina u ime uvrnute ideologije mora biti kristalno jasna: Nemojte Äak ni razmišljati o tome, vaš teror se neće isplatiti. NagraÄ‘ivanje genocida bi moglo poslati opasnu poruku širom svijeta, te bi sigurno ugrozilo šanse za stalni mir i stabilnost u Bosni i Hercegovini i Svijetu. PotraživaÄi pravde nisu neprijatelji mira. Oni su zaštitnici mira.
Ja znam da je voda na vrelu najbistrija. Znam i da se uvijek nađe neka pogan koja dolje, nizvodno, vodu zamuti. Vrelo ostaje bistro. Vrelo ostaje vrelo. Dobra zemlja Bosna uvijek ostaje Dobra.
Prema podacima MKCK, 200.000 ljudi je ubijeno, od kojih 12.000 djece, do 50.000 žena je silovano, i 2,2 miliona je protjerano iz svojih kuća. Ovo je bio dokazan genocid i sociocid. Namjera poÄinioca ovog genocida je bila da zauvijek unište jedinstvenu multietniÄku kulturu Bosne i Hercegovine kroz masovna ubistva, silovanja, muÄenja, zvjerstva, protjerivanja i pljaÄku. Bez obzira na to, branioci naše zemlje su se ponašali Äasno, što je dokazano kroz oslobaņajuće presude ICTY za većinu vojnog rukovodstva Bosne i Hercegovine. Sve ovo je kulminiralo u Srebrenici u julu 1995. godine. Meņunarodni sud pravde, u svojoj Presudi od 26. februara 2007. godine, je odluÄio da: Bosanski Srbi su osmislili i implementirali plan da ubiju što je više moguće bosanskih muslimana vojne dobi koji su bili prisutni u enklavi…, da su akti poÄinjeni u Srebrenici…poÄinjeni sa specifiÄnom namjerom da se dijelom uništi grupa muslimana Bosne i Hercegovine kao takva; te da su stoga ovo djela genocida, poÄinjena od strane Älanova VRS-a u i oko Srebrenice od oko 13. jula 1995. godine.' Srebrenica je kristalizirala istinu koja je shvaćena isuviše kasno od strane Ujedinjenih nacija i svijeta uopšte: da je Bosna jednako bila moralna obaveza koliko i vojni konflikt. Tragedija Srebrenice će nas zauvijek proganjati.
Pogled na zloÄine i BiH
Agresija, genocid, kulturocid, ekocid, etnocid, urbicid, elitocid, protjerivanje, uništenje i progonstvo nekoga naroda, podizanje koncentracionih logora i logora u kojima se vrše silovanja, jesu zloÄini uvijek i svuda, i u prošlosti, i u sadašnjosti, i u budućnosti.
Vama koji negirate genocid pobrojat Äemo zloÄine genocida u Bosni i Hercegovini:
1. U Bosni i Hercegovini osnovano je preko stotinu koncentracionih i zatoÄeniÄkih logora, kao i logora u kojima su vršena silovanja. Ukupno je bilo zateÄeno preko 200.000 civila.
2. Više hiljada zatoÄenika ubijeno je u koncentracionim logorima Omarska, Manjaća, Keraterm, Trnopolje, Luka BrÄko, Sušica i Foća.
3. Sustavno su hapšeni i ubijani pripadnici akademske i politiÄke elite.
4. Protjerano je preko 2,2 miliona Bosanaca, koji su se raselili na Äetiri kontinenta.
5. Ubijeno je više hiljada ljudi koje nije evidentirala ni jedna institucija i koji se ne vode ni u jednoj statisici. MeÄ‘u njima bili su i djeca, starci, bolesnici i ranjeni civili koji su umrli tokom bijega i nakon njega.
6. Za vrijeme gotovo Äetvorogodišnje blokade pola miliona Bosanaca je izglaÄ‘ivano i granatirano, a u znaÄajnome broju i izgubilo živote u tzv. zaštiÄenim zonama UN-a (Tuzla, Goražde, Srebrenica, Žepa, Cerska, Bihać).
7. U Äetverogodišnjem bombardiranju Sarajeva, šeste tzv. zaštiÄene zone UN-a, ubijeno je 11.000 ljudi, od toga 1.500 djece.
8. U mnogobrojnim opštinama i gradovima sjeverne, zapadne i istoÄne Bosne (Posavina, podruÄje Prijedora i Podrinje) poÄinjeni su masakri i masovna strijeljanja.
9. Sustavno je razoreno više stotina sela i gradskih Äetvrti.
10. Posve su uništena ili ostešena djela materijalne islamske kulture (meÄ‘u njima i 1189 džamija i medresa) te ogromni dio graÄ‘evina katoliÄke kulture (oko 500 katoliÄkih crkava i crkvenih objekata) .
11. Traga se za 15.000 nestalih osoba, a neophodna je i ekshumacija i identifikacija tih žrtava.
12. 284 vojnika UN-a korištena su kao taoci i kao "živi štitovi".
13. Silovano je više od 20.000 Bošnjakinja u logorima za silovanja i izvan njih.
14. Po aktualnim saznanjima, ubijeno su 8.376 odrasla muškaraca i mladića iz grada Srebrenice i zakopana u masovne grobnice.
Pogled na Presudu ICJ, Dejtonski sporazum
Srbija negira ratne zloÄine i genocid, podržavanjem Dodika opstruira konsolidovanje BiH kao države jer želi da saÄuva svoj ratni plijen koji se zove Republika Srpska.
PolitiÄki i pravno presuda ICJ-a za dobrobit pravde, prava odnosno Bosne i Hercegovine nije materjalizovana niti kapitalizovana. Srbija je po ovoj presudi morala izruÄiti Tribunalu Ratka Mladića. Ona to nije uradila. Institucije RS policija i vojska koje su poÄinile genocid u Srebrenici nisu sankcionirane. Iskreno se nadam da će suÄ‘enje Karadžiću i Perišiću otkriti nove dokumente pomoću kojih možemo izršiti reviziju naše tužbe. Bilo bi užasno ako bi se sudilo samo Radovanu Karadžiću a
ne i njegovom djelu koje je nastalo genocidom. Srebrenica je u najmanju ruku trebala biti izdvojena iz RS, ako ne u Dejtonu, a ono poslije njega, posebno nakon presude ICJ-a. Tvorci Dejtonske Bosne i Hercegovine najviše krivi što Srebrenica nakon uÄinjenog genocida nije izdvojena iz RS. Nakon presude ICJ-a Srebrenica se mogla izdvojiti iz te genocidne tvorevine da su bh politiÄari, posebno bošnjaÄki bili jedinstveni i da su to iskreno željeli.
BiH je de facto protektorat UN-a. Ima oktroisani ustav koga treba mijenjati. Dejtonski sporazum i Dejtonski ustav postao je odbrana ratnog plijena koji se zove Republika Srpska.