Bosanski stećak je svjetska kulturna baština
Stećci, srednjovjekovni nadgrobni spomenici u kontekstu njihove brojnosti i interkonfesionalnosti su svjedoci bh. multikulturalnosti. Iako su pripadali sljedbenicima Crkve Bosanske, KršÄ‡anske i Pravoslavne crkve, na njima se to nije moglo uoÄiti. Stećak obuhvaća sve što je znaÄilo evropsku dimenziju reprezentacije smrti i njezinu lokalnu izvedbu u srednjovjekovnoj Bosni.
Britanski arheolog Arthur Evans je još 1875. godine ustanovio da bi stećak mogao biti nadgrobni spomenik.
Šefik Bešlagić, kulturni historiÄar, ne samo da je uradio najveći broj radova o stećcima, nego je i objedinio sve što su prethodne generacije pisale o stećcima.
Stećak je bh. kulturno naslijeđe u samom vrhu evropske kulture.
Stećak, kao dio bh. kulturnog nasljeÄ‘a, presonifikacira BiH i njenu hiljadugodišnju tradiciju. On je ujedno i najbolji svjedok postojanosti BiH i njenih unikatnih obrazaca multikulture, koji su na ovim prostorima bili daleko prije bilo gdje na svijetu.
U postdejtonskoj BiH prirodno kulturno naslijeÄ‘e prepušteno je samo sebi. Razara se i devastira i zato su neophodne efikasne mjere kako bi se uspostavio adekvatan sistem upravljanja kulturnim naslijeÄ‘em. Mora se uspostaviti institucionalni okvir kako bi se razvila strategija i uspostavili odreÄ‘eni elementi upravljanja sukladno meÄ‘unarodnim principima i lokalnim potrebama.
Piše prof. dr. Dubravko Lovrenović
MISTIÄŒNO BLAGO
Ulazak srednjovjekovnih nadgrobnih spomenika – popularno nazvanih stećcima – u svijet znanosti nije se odigrao u najsretnijim okolnostima. To se desilo stotinama godina nakon što je ovaj kulturološki fenomen postao reliktom jedne povijesne epohe, odnosno na prijelazu iz XVIII. u XIX. stoljeće kada su u zapadni svijet poÄele prodirati vijesti o postojanju jedne neobiÄne umjetnosti na nadgrobnim spomenicima iz Bosne i Hercegovine i Dalmacije. To su najprije bile putne zabilješke nedovoljno dokumentirane da bi na Zapadu pobudile znaÄajniji odjek, posebno jer je zapadna znanost tada bila zauzeta analizom potpuno drukÄijih umjetniÄkih djela, tako da realistiÄni pa i nezgrapni prizori sa stećaka nisu uspjeli izazvati ni pažnju ni oduševljenje. S druge strane, u tadašnjoj osmanskoj Bosni nije bilo snaga sposobnih za samostalno prouÄavanje i prezentiranje ovog umjetniÄkog blaga. Od tada nad nekropolama bosanskih i humskih stećaka lebdi magla tajanstva, legende, mita, magije i romantike. Otežavajuća je okolnost što autori stećaka nisu ostavili nikakvo pismeno obrazloženje o svojim motivima i umjetniÄkoj poruci njihovih djela, kao što su to uÄinili tvorci nekih drugih srednjovjekovnih spomenika. Zato se i ne može reći da je bilo koja teza o podrijetlu stećaka općenito prihvaćena, kao što se može reći da osnovnu prepreku na tom putu predstavljaju razliÄite startne pozicije. Da prilikom njihova prouÄavanja "treba uvažavati mnoge sliÄne ili srodne pojave u IstoÄnoj i Zapadnoj Evropi", jedan je od preduvjeta za izgradnju stabilne istraživaÄke platforme.
Najblaže reÄeno, Äudi da jedna od najstarijih poznatih zabilješki o stećcima potjeÄe tek iz 1530. i to iz pera jednog stranca, Slovenca Benedikta Kuripešića, koji je kao tumaÄ i Älan poslanstva austrijskog cara Ferdinanda I. upućenog osmanskom sultanu Sulejmanu II. te godine proputovao Bosnom. ÄŒudi, naime, da tijekom cijelog srednjeg vijeka, podjednako iz domaćih kao i stranih izvora, o stećcima ne možemo saznati baš ništa, iako je Bosna bila izuzetno otvorena zemlja, višestrukim nitima povezana s bližim i daljim okruženjem, kao što Äudi i šutnja kasnijih franjevaÄkih kroniÄara o ovim nadgrobnim spomenicima koji su već samom svojom pojavom privlaÄili pažnju.
Ništa manje ÄuÄ‘enje danas ne izaziva karakter narodne tradicije o tim spomenicima koji nisu pripadali nekom dalekom nepoznatom podneblju nego su stoljećima stajali tu, pred oÄima, da bi se o njima na koncu saÄuvala tek maglovita predodžba dovodeći ih u vezu s pradavnim ljudima svijeta ili s nekim gorostasnim neprijateljima. Putnici u regiji XVIII. i XIX. st. izvještavaju da lokalni seljaci poistovjećuju igraÄe u kolima na stećcima s vîlama. O dubini te praznine na svoj naÄin svjedoÄi i to da koncem XIX. st. bosanski kmet nije prezao od toga da prostor za Äuvanje krumpira naÄ‘e nigdje drugdje do u grobnici pod jednim stećkom u Starom Selu kod Jajca. Sve to nedvojbeno ukazuje na diskontinuitet povijesnog pamćenja kod sve tri glavne bosanskohercegovaÄke konfesije podjednako, odnosno na odsutnost baštinjenja bilo kakve ÄvršÄ‡e zasnovane tradicije povezane sa svijetom stećaka i pokojnicima Äije su vjeÄno poÄivalište oznaÄavali. Možda i kao rezultat etniÄkih migracija, "savez" izmeÄ‘u živih i mrtvih bio je raskinut: to objašnjava zašto su tijekom stoljećâ mjesto dobile puÄke legende i to je najbolji pokazatelj o raskidu izmeÄ‘u dviju povijesnih epoha – srednjovjekovne u kojoj su stećci nastali, i osmanske u kojoj je umjetnost izrade stećaka doživjela svoj kraj. Tako su pred oÄima više domaćih generacija stećci stoljećima Äekali da ih "otkriju" stranci i da upravo oni o njima povedu rasprave koje se ne stišavaju ni danas.
ZEMLJA STEĆAKA
U takvim su okolnostima već od sredine XIX. st., kada su se zahuktavali procesi modernih nacionalnih integracija, a pitanje Äija je Bosna sve više poprimalo politiÄko pa i apokaliptiÄko znaÄenje, istraživaÄi su bili skloni umjetnost stećaka tumaÄiti kao posljedicu bogumilskog uÄenja. To mišljenje dodatno se hranilo jednom, dugo vremena neobjašnjivom i neobjašnjenom okolnošÄ‡u, da u povijesti kulture srednjovjekovna Bosna zauzima posebno mjesto kao zemlja stećaka – nadgrobnih spomenika – koji su toj njezinoj kulturi utisnuli crtu ekskluzivnosti. Tako se mogla roditi iluzija o "izvornoj primitivnosti stećaka" i naivnom karakteru srednjovjekovne bosanske kulture za koju se sve doskora vjerovalo da nije pripadala krugu dostignuća gotiÄke umjetnosti. Bilo je to vrijeme pionirskih poÄetaka moderne historiografije u Bosni i Hercegovini, kada je i naizgled skromni prilog o tehnici "snimanja" natpisa sa stećaka znaÄio mnogo, kada je tek zapoÄela sistematizacija nekoliko stotina danas poznatih epitafa.
Smatra se da je u zaživljavanju teze o stećcima kao bogumilskim nadgrobnicima presudnu ulogu odigrao Englez Arthur Evans koji je, putujući kao mladi novinar po Bosni u vrijeme ustanka 1875., zabilježio da markantni stećci mogu biti bogumilski nadgrobni spomenici. Nedugo zatim Evans je postao arheolog svjetskoga glasa, što je znatno pridonijelo da se teza o stećcima kao bogumilskim nadgrobnim spomenicima ukorijeni u europskoj i južnoslavenskoj historiografiji. Evansova je teza gotovo cijelo stoljeće presudno odreÄ‘ivala naÄin razumijevanja svijeta stećaka, iako je u nju već 1899. godine razložno posumnjao tadašnji direktor Zemaljskog muzeja iz Sarajeva Kosta Hörmann. Tako se moglo desiti da joj, pored brojnih drugih autora, podlegne Äak i Miroslav Krleža. Teza o bogumilskom karakteru stećaka naslonila se na teoriju o bogumilskom podrijetlu bosanskohercegovaÄkih muslimana – Bošnjaka. Tako su stećci – kaže jedna od najboljih poznavateljica ovog još uvijek do kraja neistraženog fenomena – dani na poklon Muslimanima, naglašavajući njihova nasljedna prava na zemlju i implicirajući da su kasniji kršÄ‡ani, usporedno, 'pridošlice'.
Najnoviji pokušaji reanimacije arhaiÄne teze o bogumilskom karakteru stećaka podudarili su se s poÄetkom rata u BiH 1992., iako već sâm naziv za nekropole stećaka – "kaurska groblja" – uobiÄajen kod muslimana/Bošnjaka demantira njihov navodni bogumilski karakter. Ni usmene predaje stećke nikad ne dovode u vezu s bogumilima, što bi se s obzirom na znaÄaj kulta mrtvih i ukupno patrijarhalno naslijeÄ‘e s pravom oÄekivalo da je takva veza uistinu postojala. Mit o bogumilskom karakteru stećaka još uvijek se podgrijava i u dijelu meÄ‘unarodne historiografije, Äemu je znaÄajno pridonijelo to što je taj isti mit tijekom zadnjih pola stoljeća na široka vrata kroÄio u razna enciklopedijska izdanja, gdje su njegovu validnost jamÄila afirmirana znanstvena imena. Ta ideja poÄivala je na koliko još do juÄer važećoj tezi o križarskim ratovima voÄ‘enim iz Rima i Ugarske protiv tzv. bosanskih bogumila, Äija je umjetnost promatrana kao "umjetnost jednog naroda koji neće da se pokori katoliÄkim silama". Osim bogumilizaciji, stećci su bili izloženi naknadnim pokušajima da ih se ubilježi i u neke druge "vlasniÄke knjige". Tako su nastale pseudoznanstvene teze o njihovom ekskluzivno srpskom i hrvatskom karakteru.
DEBOGUMILIZACIJA
Postupno je ipak, nakon što je 1878. vlast Osmanskoga u Bosni i Hercegovini zamijenila vlast Austro-Ugarskog Carstva, posebno osnivanjem Zemaljskog muzeja u Sarajevu, oživio znanstveni interes za ove nadgrobne spomenike, što je urodilo objavljivanjem mnogobrojnih podataka o njihovim oblicima, ukrasima i natpisima. To je znatno proširilo osnovu za njihovu daljnju znanstvenu valorizaciju, ali se i tada još uvijek osjećala potreba "njihovog sistematskog opisa". ZvuÄi pomalo nestvarno da je prije 1899. godine u Zemaljskomu muzeju postojala detaljna statistika stećaka, odnosno da se raspolagalo brojem od 59.500 nadgrobnih spomenika, kao i zemljopisnom kartom njihove rasprostranjenosti. RaÄunajući sa svim nedostacima te statistike njezini su rezultati bili zasnovani na opsežnoj akciji Zemaljske vlade tijekom 1897. i 1898. kada je preko kotarskih ureda, tj. preko žandara, lugara, cestara, knezova-muhtara, uÄitelja i svećenika bio obavljen popis stećaka, utvrÄ‘eno njihovo brojno stanje i teritorij rasprostiranja.
Nakon što je u razdoblju izmeÄ‘u Prvog i Drugog svjetskog rata taj istraživaÄki zamah donekle splasnuo, odnos prema stećcima iz korijena je izmijenjen poslije 1945. godine, kada su poduzeta sustavna istraživanja pojedinih nekropola ili skupina nekropola, tako da je tijekom dvadesetak godina objavljen niz monografskih studija koje predstavljaju osnovu znanstveno sreÄ‘ene graÄ‘e za njihovo daljnje istraživanje. Tako sabrani rezultati omogućili su potpuno novi pristup ovim nadgrobnim spomenicima, da bi prva sintetska studija o ukrasnim motivima na stećcima i službeno oznaÄila novi iskorak prema njihovoj debogumilizaciji.
Bio je to rezultat razvojnog puta jedne historiografije koja se od samoga poÄetka morala hrvati s utvarama ideologije i predrasuda, puta duljeg od jednog stoljeća na Äijem je kraju bilo jasno što stećci nisu, ako već do kraja nije bilo jasno ono što jesu.
Ako se stećci ne mogu objasniti bogumilizirajućom teorijom, onda jedino preostaje vratiti ih u njihov izvorni svijet u kom su nastali, razvijali se i, s nestankom srednjovjekovne bosanske države, doživjeli svoj kraj. Uspostava vlasti Osmanskoga Carstva 1463. uvjetovala je brzi silazak sa scene ovih monumentalnih grobnih obilježja, odnosno promjena politiÄkih okolnosti donijela je druge društvene odnose i druge obiÄaje. Još je Truhelka ustanovio da su stećci pretežito vezani za planinska mjesta koja su vremenom opustjela budući da ih je stanovništvo napustilo, ali je isto tako ustanovljeno da je nestanak stećaka prethodio samome raseljavanju i da je bio uvjetovan novim životnim okolnostima. To ukazuje da su stećci izraz jedne mnogo rasprostranjenije materijalne i duhovne kulture, pri Äijem su nastanku odluÄujuću ulogu odigrali davni kult mrtvih, karakter zemljišta, socijalni odnosi i utjecaji iz kulturno razvijenog susjedstva.