Husaga ÄŒišić je naš prvi politiÄar koji je u Titovoj Jugoslaviji otvorio pitanje položaja Bošnjaka i Bosne
Ove godine navršava se taÄno 130 godina od roÄ‘enja Mostarca Huseina Husage ÄŒišića, velikog bošnjaÄkog politiÄara i intelektualca, iznimne liÄnosti koja je dala peÄat ne samo mostarskoj već i ukupnoj historiji Bosne i Hercegovine i posebno Bošnjaka u prelomnim vremenima s kraja 19., poÄetkom i sredinom 20 stoljeća.
Šira javnost svakako premalo zna o ÄŒišiću, za što se ponajviše ima zahvaliti decenijama komunistiÄke vladavine, kada se njegovo djelo smišljeno zataškavano, budući da se radilo o jednom od najvećih boraca za prava Bošnjaka i Bosne. Jasno, ÄŒišićevom prešućivanju kumovao je svakako i tradicionalni nemar samih Bošnjaka. Nedavnim objavljivanjem ÄŒišićeve knjige «Postanak i razvitak grada Mostara», mostarski intelektualci okupljeni oko Islamske štamparije (IC) Mostar zapoÄeli su reafirmaciju djela ovog velikog Äovjeka.
Husaga ÄŒišić će u historiji poglavito biti zapamćen kao naš prvi politiÄar koji je u Titovoj Jugoslaviji otvorio pitanje položaja Bošnjaka i Bosne u toj novoformiranoj državi. On je tako na Trećem zasjedanju AVNOJ-a podnio amandman na novi Ustav socijalistiÄke Jugoslavije i jasno istupio protiv negiranja prava muslimanskog naroda i BiH kao republike.
Naime, mada je Bosna i Hercegovina ušla u sastav Federacije kao jedna od šest ravnopravnih Republika, Bošnjacima nije bilo mjesta kao «šestoj buktinji» na grbu nove države, koja je trebala biti njihov simbol. ÄŒišić je predlagao unošenje šeste buktinje u državni grb Jugoslavije, zato što su Bošnjaci, pored Srba, Hrvata, Slovenaca, Makedonoca i Crnogoraca, šesta jugoslavenska nacija.
No, tadašnji ministar za konstituantu, kasniji disident Milovan Äilas je ÄŒišiću odgovorio da to da li su Bošnjaci nacija jeste «teorijsko pitanje koje se ne može rješavati jednim dekretom». S obzirom da njegov prijedlog nije usvojen, ÄŒišić je prigovorio Predsjedništvu Ustavotvorne skupštine i s tim u vezi bio jedini poslanik koji je 1946. godine glasao protiv Ustava socijalistiÄke Jugoslavije! Za taj Äin je u postratnoj Jugoslaviji, kada se sa «unutrašnjim neprijateljima» žestoko obraÄunavalo, trebalo je isuviše hrabrosti.
O ovoj ÄŒišićevim amandmanima i glasanju protiv Ustava Jugoslavije doskora se nije ništa znalo. KomunistiÄke vlasti oÄito su se potrudile da sakriju, prije svega, razloge koji su ÄŒišića, Äiji su sinovi Husref i Mithad dali živote u borbi protiv fašizma, ponukali na ovakvu reakciju.
No, u svome dopisu Predsjedništvu Skupštine naroda Ustavotvoren skupštine od 18. januara 1946 godine ÄŒišić sasvim jasno istiÄe nepravdu koja je nanesena Bošnjacima.
- Nama Bosancima, kao nesumljivom izdanku onih starih Bošnjana ostavili su pravo da se zovemo muslimanima s prozirnom tendencijom da nam u znaku toga, u svim danim zgodama, ospore pravo rijeÄi u nacionalnim i državno-pravnim pitanja naše uže otadžbine Bosne i Hercegovine – navodi se u ÄŒišićevom dopisu. Protivio se stavovima da je BiH zasnivana ravnopravnosti Srba i Hrvata, istiÄući da BiH na ravnopravnostima ta dva naroda, bez Bošnjaka, nema izgleda za opstanak. Husaga ÄŒišić je još tada ukazao na srpski nacionalizam:
- Jer po srpskoj nacionalnoj ideologiji, naša uža otadžbina BiH spada u životni prostor srpske nacije, kao i još mnoge druge nacionalno ne proÄišÄ‡ene zemlje, te se zato nameće dužnost svakom nacionalnom Srbinu, ma gdje se nalazio, da nastoji, da bi se te zemlje i stvarno uklope u svoj nacionalni matiÄnjak, kao sastavni dio njegov – istakao je ÄŒišić, napomenuvši da Bošnjaci «mirne duše ne podnose da se na tako problematiÄan naÄin progira ugled njihove uže otadžbine BiH».
Jedan od istraživaÄa djela Husage ÄŒišića, profesor sociologije iz Mostara Enes Ratkušić cijeni kako je ÄŒišićev doprinos, u kontekstu ukupne borbe za nacionalnu i politiÄku afirmaciju Bošnjaka i BiH, izniman.
- Razumijevajući i sagledavajući sve to u današnjim povijesno-politiÄkom kontekstu, bez imalo straha ode eventualne nedosljednosti, može se zakljuÄiti sljedeće – većina današnjih bošnjaÄkih predstavnika u vlastima nije dostojna ni da spomene njegovo ime, a kamoli da se s njim poredi – rekao je Ratkušić. On dodaje da je Husaga bio dobrano otvorio put borbi Bošnjaka za nacionalnu afirmaciju, ali da znaÄajan broj bošnjaÄkih politiÄara i intelektualaca, kao i danas, nije bio dosljedan Husaginom put.
- Posebna priÄa su politiÄari, ali i intelektualci koji su došli nakon Husaginog politiÄkog sklanjanja, od vladajuće komunistiÄke garniture, koji su rješenje tzv. «muslimanskog pitanja» u to vrijeme vidjeli iskljuÄivo u srpskom ili hrvatskom opredjeljivanju. Većina ih nije bila dorasla vremenu u kojem su živjeli – navodi Ratkušić.
Poznati mostarski književnik, rahmetli Alija Kebo pišući o liku i djelu Husage ÄŒišića naveo je da su «njegova stajališta, otvorenost, objektivnost i britkost smetali ljudima uskih pogleda i afiniteta, raznim zavidnicima, i smutljivcima koji su htjeli i hoće da bošnjaÄki narod biološki istrijebe s ovih prostora».