BOŠNJAÄŒKI MEMORANDUM
Kako su pokrštavana bošnjaÄka djeca, na haremima graÄ‘ene biskupske bašÄe, stoÄna sajmišta, javni zahodi i bludilišta, a smrvljenim nišanima nasipani putevi, otimana vakufska imovina…
PoÄetkom juna ove godine navršit će se taÄno 107. godina od kada je grupa predstavnika bošnjaÄkog naroda tog vremena liÄno u BeÄu predala caru i kralju Franji (Francu) Josipu I bošnjaÄki Memorandum, te, nešto prije, i zajedniÄkom ministru financija Zemaljske vlade i austrougarskom upravitelju u BiH Benjaminu pl. Kallayu u Sarajevu. Ovi, za Bošnjake izuzetno važni dokumenti bili su zapostavljeni, skrivani, pa Äak i zabranjivani u Kraljevini, odnosno komunistiÄkoj, Titovoj Jugoslaviji! Iz ovih razloga Memorandum uglednih Bošnjaka je, iako ima izuzetnu vrijednost, gotovo nepoznat u ukupnoj našoj historiografiji. Razlog skrivanja i zabranjivanja ovog i sliÄnih dokumenata vjerovatno je u tome što je Memorandum jedan od vrhunaca borbe Bošnjaka za vjersko-prosvjetnu autonomiju u doba Austro-Ugarske, ali, posebno, kao simbol i peÄat ukupne borbe Bošnjaka za svoja prava, dostojanstvo i opstojnost u Bosni i Hercegovini od kraja 19., tokom cijelog 20., pa i danas u 21. stoljeću. On iznova dokazuje da muke Bošnjaka i nastojanje njihovog uništenja u BiH ne traju od juÄer, već da je to dio namjera koje se provode već desetljećima i da vodje nije nimalo bilo lako opstati. Osim toga Memorandum ruši stereotip i naše zablude o tome da je Bošnjacima pod Austro-Ugarskom vlašÄ‡u bilo potpuno ugodno. Memorandum caru i kralju Franji Josipu I potpisali su Äuveni mostarski muftija Ali Fehmi Efendi Džabić, te Hamid-beg Hasanpašić, Hadži Osman Efendi PrÄić, Hadži Sulejman-beg Cerić, Hadži Salih-aga BiÄakÄić i Šerif Efendi Arnautović. Bošnjaci su u Memorandumu caru i kralju Franji Josipu otvoreno predložili da im se u cilju opstanka osigura vjerska samouprava, te u tu svrhu izradili i priložili statut te samouprave. - Najsmjelije molimo da se islamskom narodu okupiranih zemalja osigura vjerski opstanak i napredak vjerskom samoupravom… Tome dubokome uvjerenju dao je islamski narod vidljivog izražaja u pokretu koji je zahvatio cijeli islamski milet do krajnjih dubina njegovih, a koji je se pokazao u silnim mnogobrojnim gomilama iseljenika, u glasnom vapaju preostalih, da se opstanak islamske vjere u okupiranim zemljama osigura vjerskom samoupravom islamskog naroda… - istiÄe se u Memorandumu Franji Josipu I. U Memorandumu Bošnjaci negoduju zbog toga što se «islamskom narodu zabranilo žaliti na ugroženi vjerski opstanak, zabranilo mu se moliti i tražiti kod zemaljskih vlasti osiguranje svoje vjere i za taj i takav rad proglasilo ga se buntovnikom i progonilo ga se kao takvog». - To je urodilo posljedicom da se jedan dio islamskog naroda stao u gomilama seliti iz starodrevne mu otadžbine, a drugi dio, koji neće da napušta sveta ognjišta svojih oÄeva, stao se gušÄe okupljati oko svojih odabranika… - navodi se u Memorandumu. To potvrÄ‘uju i dijelovi Memoranduma upućenog Benjaminu Kalaju, u kojem se kaže da se «hiljade (pripadnika – op.a.) islamskog naroda odvajaju od otadžbinske rodne grude i traže spas na žarkim obalama maloazijskim, daleko do zemlje svojih otaca, svojih svetih uspomena…». Cijeni se da je za 23 godine vladavine Austo-Ugarske, dakle, do trenutka sastavljanja Memoranduma, Äak 200 hiljada Bošnjaka napustilo BiH i uputilo se pretežno prema Turskoj! Zajedno sa njima je otišao znaÄajan broj bošnjaÄke uleme, što je posebno ostavilo nepopravljive posljedice. S druge strane, znajući utjecaj vjerske uleme kod Bošnjaka, Austro-Ugarska vlast je odmah po svom dolasku instalira novu organizaciju Islamske zajednice, koja je bila podržana od vlasti i nije odgovarala potrebama Bošnjaka. - Duboko uvjerenje islamskog naroda u okupiranim zemljama da današnje njegovo nepovoljno vjersko stanje ima svoj korijen u današnjoj i njegovoj vjerskoj organizaciji, koju je stvorila inovjerna vlada i koja stoji sama pod utjecajem inovjerne vlade … - navodi se u Memorandumu. Posebno ogorÄenje je iskazano prema veoma lošem obrazovanju vjerskih službenika. O Äemu se radi najbolje govori Äinjenica da u tzv. školama "Daru-l-muallimin" buduće hodže uopće nisu izuÄavale predmete iz domena islamske tematike, niti su uÄili arapski i turski jezik?! Nivo obrazovanja je bio na razini osnovne škole. Rezultat su bile loše obrazovane hodže, koje nisu mogle uÄiti djecu, niti istinski predvoditi narod. Bošnjake je, kako se može vidjeti u Memorandumu, posebno pogodilo to što su vlasti Austro-Ugarske, suprotno zakljuÄcima famoznog Berlinskog kongresa, tražile od njih da prekinu svaku duhovnu vezu sa Carigradskim Mešihatom, duhovnim zamjenikom Halife, vrhovnog vjerskog poglavara svih sunitskih muslimana. Zbog toga su u prijedlogu statuta vjerske samouprave Bošnjaka od kralja i cara tražili da se «imenovanje reisu-l-uleme (vrhovnog poglavara-op.a.) može izvršiti samo uz prethodnu privolu Carigradskog Mešihata». U Memorandumu upućenom austrougarskom upravitelju BiH Benjaminu Kalaju predstavnici Bošnjaka su, prvi put nakon 23 godine austrougarske uprave, detaljno opisali probleme zbog koji je bošnjaÄki narod doveden u težak položaj, te zašto insistiraju samo na samoupravi. - Poslije dvadesetgodišnje okupacione vlade, vidio je islamski narod oko sebe porušene džamije, razrovana i razgrabljena islamska groblja, uništene zadužbine pobožnih muslimana, džamije prerušene u katoliÄke crkve, na islamskim grobljima podignute katoliÄke samostane, šetališta i marvinska sajmišta, a sa islamskim nadgrobnim kamenima kaldrmisane drumove… Našao je islamsku omladinu lišenu islamske svijesti i ponosa, pusti plijen katoliÄke propagande! – kaže se u Memorandumu. Kap u Äaši strpljenja Bošnjaka prelio je poznati sluÄaj Fate Omanović iz sela Kuti, sjeverno od Mostara, koji se dogodio u noći 2 na 3 maj 1899. godine. Naime, kako se navodi, tada su katolici ugrabili djevojÄicu Fatu, kćerku težaka Osmana Omanovića i odveli je u nepoznatom pravcu. Kako se kasnije ispostavilo, djevojÄica je bila smještena kod lokalnih Äasnih sestara i pokrštena! No to, kako se navodi u Memorandumu, nije bio jedini sluÄaj pokatoliÄavanja u BiH tog vremena. Tako se u Memorandumu navodi i sluÄaj pokrštavanja malodobnog siroÄeta Šerifa BaruÄije u franjevaÄkom samostanu GuÄija Gora, na padinama Vlašića, kod Travnika. Upozorava se i da pojedini Äinovnici politiÄke vlasti pomažu pokatoliÄenje i savjetom i novcem kako što se sluÄaj pokatoliÄenja izvjesnog Osmana Krupića. - Jasno se vidi da se pokatoliÄenje izvršava nad malodobnicima, na pravno i djelatno nesposobnim osobama, da se izvršava naÄinom nedopuštenim u pravnoj državi. Roditeljima otimaju djecu, muževima žene, nasilno se ruše temeljni osnovi porodiÄnog i braÄnog života - pišu bošnjaÄki prvaci. Poseban znaÄaj Memorandum ima zbog Äinjenice da sadrži obilje podataka o rušenju džamija, uzurpacijama i skrnavljenju harema i otimaÄini vakufske imovine. Tako je, kako se navodi u Memorandumu, na Isabega džamiji u Sarajevu sagraÄ‘ena zgrada, na Ajaz-paša džamiji podignuto je svratište, na Ćemal-beg džamiji je napravljeno skladište piva, a na Admejdan džamiji skladište drva. U Travniku su, kako se navodi, jezuiti oborili novu «Tophane džamiju», a na njenom mjestu podigli svoj samostan i crkvu. U Zvorniku su katolici u crkvu preobratili «Fahtijci-džamiju», oborili joj munaru i podigli zvonik. U Konjicu na «RepovaÄkoj džamiji» izgraÄ‘en vojni magacin, dok je jedna džamija u Stocu srušena nakon što je duže vrijeme bila vojni magacin. Džamija je sušena i u Bosanskom Novom… Posebna surovost, kako se tvrdi, pokazana je u postupanju sa muslimanskim haremima. U Sarajevu je tako od velikog islamskog harema zvanog «ÄŒekrdžinica» napravljen gradski park. Harem uz ćupriju u Višegradu austrougarske vlasti su uništile, a njemu je napravljen kamenolom. Nadgrobni kameni «nišani» sa harema su smrvljeni i njima je cesta nasuta! Pored Višegrada putevi su nasipani smrvljenim «nišanima» sa harema u Sarajevu, Livnu i drugim mjestima u BiH. Štaviše, «nišani» sa harema u Trebinju ugraÄ‘eni su u tamošnju rimokatoliÄku crkvu! Katolici su u selu Grožđani kod Fojnice prisvojili su harem u privatne svrhe. Na haremu Okolišta u Višegradu sazidana je kuća cestaru, a od ostatka harema napravljena bašÄa. A inovjerci su kuće sazidali i na haremu u ÄŒajniću. Na Lakišića haremu u Mostaru površine od Äak 20-tak hiljada kvadrata u centru grada sagraÄ‘ena je željezniÄka stanica i magacin, gdje je kasnije izgraÄ‘ena robna kuća HIT. U mostarskoj mahali Zahum poznati biskup Buconjić je harem uredio za svoju bašÄu! Preko jednog harema napravljen je put za hrvatsko-katoliÄko društvo. U Trebinju je na haremu Ćatović napravljena zgrada općinskog ureda, osnovna škola, općinska mesnica, Babića spomenik, dvije gostione i kuglana, na trebinjskom haremu «Stari mezari» perivoj, a na Begovskim mezarima, kako navode autori Memoranduma, «šetalište koje služi kao tajno bludilište»! U PoÄitelju u medresi smještena je politiÄka kotarska ispostava. U Travniku je rimokatoliÄka crkva sagraÄ‘ena na haremu koje je bilo uz tzv. «Rahimino turbe», kuće Äinovnika graÄ‘ene su na haremskoj zemlji, a na travniÄkom haremu «Šupljika» bolnica izniklo je šetalište, skladište špirita i željezniÄka stanica. Nekadašnji naÄelnik Jajca Jozo Filipović je na haremskoj zemlji napravio kuće koje je izdavao u najam, a u istom gradu je za proširenje jedne tvornice uništen veliki prostor harema. U Livnu je na Turnića haremu napravljena zgrada općinskog ureda, a u Donjoj Tuzli oteto je muslimansko groblje od 18 dunuma te izgraÄ‘ena željezniÄka stanica, magazin i skladište suhih šljiva. U GraÄanici je na haremu sagraÄ‘ena zgrada kotarskog ureda. U Zvorniku su u gruntovnicu kao erarno dobro upisana dva harema. U Banja Luci je na haremu «Hišeta» napravljena nepotrebna cesta, mezarje Beglućko pretvoreno u šetalište, baš kao i harem kod Šehove džamije i harem kod Ićhisar džamije u Bihaću. Na banjaluÄkom mezarju «Musline jaruge» izgraÄ‘en je javni zahod! U Derventi je na haremu postavljenrezervoar za vodovod, u Doboju je izgraÄ‘ena zgrada općine, a u Bihaću je na haremu naÄinjeno ni manje, ni više do javno stoÄno sajmište! U Sanskom Mostu je na haremu nikao hotel. Veliko vakufsko zemljište «Musala» u Sarajevu oteto je i na njemu napravljen park, a u Mostaru je, takoÄ‘er, na «Musali» napravljen kasnije Äuveni hotel «Neretva»i, takoÄ‘er, park. ÄŒetvrtinu vlasništva u slanim bunarima u Donjoj Tuzli bio je za vjerske svrhe uvakufio Gazi Tuarlibeg, što je austougarska vlast poništila i pripisala ih sebi. Uzete su i vakufske šume «Dubrave», «Grabež» i «Lisina» u Mrkonjić Gradu (Varcar Vakufu), kao i livade i pašnjaci u tom gradu, a na vakufskom dobru napravljen kamenolom. Vlasti su vakufsku zemlju uzimale i u Orašju, a u ModriÄi za male pare prodale nekom Janku Odžakoviću.
«Za 10 godina svi će se muslimani morati prekstiti»
U Memorandumu se posebno opisuju dešavanja prilikom proslave 50-godišnjice pape, hrvatsko-jezuitska gimnazija u Travniku priredila zabavu.
- Jezuita koji je govorio u proslavu papinu, rekao je meÄ‘u inima: «Mauri, kako i ostali muslimani, nesposobni su za život, pošto im stoji na putu pogana vjera Muhamedova» - navodi se u dokumentu. Upravitelj Varcear Vakufski dr. Strassman, nadalje, izjavio je pred svjedocima, uglednim Bošnjacima, da će se «svi Muslimani u BiH za 10 godina morati pokrstiti». Izvjesni politiÄki Äinovnik Lekavski je trojici ugledni Bošnjaka u Hotelu «Posavina» u BrÄkom rekao da su Hrvati. Kada su se oni usprotivili, ovaj je udarajući šakom po stolu rekao: «Kakav musliman, to nije ništa, to je vjera lažna, vaš je svetac Muhamed najveći magarac na svijetu»! U «Općoj povjesnici», knjizi za osnovnu školu navodi se da je poslanik Muhamed a.s. «bolovao od živaca», a Halifa «lukavi Sultan».