Prof. dr. SMAIL ČEKIĆ
NEGIRANJE GENOCIDA U BOSNI
Na kraju XX stoljeća u Evropi je, pred oÄima svjetske javnosti, u skladu sa, prije svega, srpskim velikodržavnim projektom - srpskom fašistiÄkom ideologijom i politikom i genocidnom zloÄinaÄkom praksom, izvršen genocid nad bosansko-hercegovaÄkim Muslimanima - Bošnjacima, zbog njihove nacionalne, etniÄke i vjerske pripadnosti, kao i zbog zauzimanja njihovog životnog prostora. Oni koji su bili u obavezi i imali mogućnosti da sprijeÄe i zaustave genocid to svjesno nisu uÄinili. Organizacija ujedinjenih nacija nije zaštitila Republiku Bosnu i Hercegovinu - svoju Älanicu, žrtvu oružane agresije i genocida. Umjesto toga, Vijeće sigurnosti, nažalost, služeći interesima velikih sila, ne samo što je propustilo da brani Bosnu, već joj je uskratilo (25. septembar 1991.) neotuÄ‘ivo pravo da se brani od agresije i genocida. Žrtve agresije i genocida su bile kažnjene embargom na oružje, Äime im je uskraćeno pravo na samoodbranu. Nametnut (SFR) Jugoslaviji, a ne Republici Bosni i Hercegovini, embargo je bio nezakonit i bez pravne snage, jer je lišio jednu suverenu zemlju, Älanicu Ujedinjenih nacija, njenog prirodnog prava na individualnu i kolektivnu samoodbranu, utvrÄ‘enu Äl. 51. Povelje Ujedinjenih nacija.
Mnogi vodeći politiÄari na Zapadu su, nažalost, zbog nacionalne, etniÄke i vjerske pripadnosti žrtava genocida (bosanski, evropski muslimani - Bošnjaci) podržavali osvajaÄki rat protiv Bosne i Hercegovine i genocid nad Bošnjacima, pri Äemu su mnogi, pored ostalog, uÄestvovali u podjeli i u uništavanju države Bosne i Hercegovine i donošenju besmislene, apsurdne i sramne Presude (Presuda MeÄ‘unarodnog suda pravde u Predmetu: Bosna i Hercegovina protiv Srbije i Crne Gore, 26. februara 2007.), koja, izmeÄ‘u ostalog, kao takva predstavlja zloÄin genocida, jer negira genocid u (svim) okupiranim mjestima u Bosni i Hercegovini i gradovima u opsadi, izuzev u sigurnoj zoni Ujedinjenih nacija - Srebrenici, jula 1995, i oslobaÄ‘a Srbiju i Crnu Goru (Saveznu Republiku Jugoslaviju) od odgovornosti za izvršeni genocid. Nažalost, najveći broj zapadnih intelektualaca je bio ambivalentan po pitanju spreÄavanja i zaustavljanja velikosrpske (i velikohrvatske) agresije i genocida nad nedužnim i golorukim civilima. Na sliÄnu pojavu je, poslije Drugog svjetskog rata ukazao Adorno, pitanjem “Kako je moguća poezija poslije Aušvica?”. SliÄno pitanje je devedesetih godina XX stoljeća postavio jedan poznati istraživaÄ Tomas Kuschman: “Kako je ideja Evrope moguća nakon Bosne”, odnosno genocida u Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća.
Negiranje (kolektivno i pojedinaÄno) genocida (neprihvatanje - odbijanje prihvatanja Äinjenica o izvršenom genocidu) je, prema istraživanjima poznatih nauÄnih autoriteta holokausta i genocida, posljednja faza genocida, koja uvijek prati taj najteži oblik zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava i može trajati (veoma) dugo nakon izvršenog genocida.
Genocid je izrazito složena empirijska pojava društvene stvarnosti, dinamiÄna struktuirana i razvojna pojava, u Äijem se sadržaju nalaze brojni i raznovrsni Äinioci, koji su aktuelno, potencijalno i perspektivno predmet nauÄnih istraživanja i izuÄavanja brojnih, raznorodnih i raznovrsnih nauka i nauÄnih disciplina. S tim u vezi, može se govoriti o raznim dimenzijama i aspektima društvenog i nauÄnog interesovanja i interesa i nauÄnih saznanja do kojih se dolazi kroz proces nauÄnih istraživanja u okvirima raznih i raznovrsnih nauka i nauÄnih disciplina.
Gеnоcid је, pо dеfiniciјi, najteži, najkompleksniji i najgnusniji oblik zloÄina u historiji ÄovjeÄanstva i jedan od najsloženijih društvenih procesa i pojava, projiciran u vremenu i prostoru kao proces koji je rezultat kolektivne ideologije, politike i prakse, koji ima svoje faze, sistematski i planski karakter, širi kontekst, dinamiku i intenzitet i koji se vrši u kontinuitetu (nad nezaštićenim, bespomoćnim, nedužnim i nenaoružanim žrtvama, odabranim samo zato što pripadaju nekoj, po meÄ‘unarodnom pravu, zaštićenoj grupi, koja je meta napada samo zbog takve pripadnosti), kao niz meÄ‘usobno funkcionalno povezanih razliÄitih djelâ, poÄinjenih od velikog broja organizovano udruženih uÄesnika u procesu koji karakteriše planiranje, pripremanje, organizovanje i izvoÄ‘enje, uz potpunu saglasnost, koordinaciju, neposredno uÄešÄ‡e i kontrolu najviših državnih organa vlasti, što je karakteristiÄno i za genocid nad Bošnjacimu u Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća. Nesumnjivo je da se radi o pojavi koju najneposrednije proizvodi i iza koje stoji najmoćniji politiÄki subjekt - država, koja planira, priprema, organizuje i usmjerava (neposredno i posredno) masovno (masovnije) uÄešÄ‡e naroda (bez masovnog uÄešÄ‡a stanovništva genocid nije moguć, jer je to pojava, koja, pored ostalog, podrazumijeva masovnost, kako na strani žrtve, tako i kolektivitet na strani izvršioca), koga (narod) organizuje (država) na legalne i/ili ilegalne naÄine, koji (narod) je direktno ukljuÄen u (iz)vršenje genocida i drugih oblika zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava. Kada je rijeÄ, primjera radi, o masovnom uÄešÄ‡u naroda u genocidu, tako je samo u genocidu nad Bošnjacima Bosne i Hercegovine u sigurnoj zoni Ujedinjenih nacija Srebrenici, jula 1995, prema istraživanjima Vlade Republike Srpske, uÄestvovalo (po raznim osnovama i na razne naÄine) preko 25.000 Srba.
Negiranje genocida je valjan i pouzdan indikator koji ukazuje da je genocid izvršen. Negiranje ima razliÄite motive: ideološke, strateške i druge, pri Äemu su posljedice po (i za) žrtve uvijek tragiÄne.
Negiranje genocida je zloÄin (genocida), koji se odvija u dvije faze: tokom Äinjenja zloÄina i nakon izvršenja zloÄina. Negiranje ima za cilj da: - svjesno i namjerno falsifikuje Äinjenice, posebno u vezi sa uzrocima, ciljevima i karakterom rata (insistiranje na graÄ‘anskom ratu, umjesto meÄ‘unarodnom oružanom sukobu), te prirodom zloÄina (insistiranje na “etniÄkom ÄišÄ‡enju”, umjesto genocidu); - izjednaÄi izvršioce genocida i žrtve; - namjerno dezinformiše i obmani domaću i meÄ‘unarodnu javnost; - ukaže na postojanje više razliÄitih (ratujućih) strana i njihovu podjednaku krivicu i odgovornost; - izvršioci izbjegnu odgovornost za genocid; - prikaže izvršioce kao heroje, koji se navodno bore za pravednu stvar, kao što je to, primjera radi, po srpskoj “kulturi” mržnje i nasilja istrebljenje muslimana, ukljuÄujući i Bošnjake, sveti i herojski Äin, Äime je genocid postao dio porodiÄne tradicije i herojska srpska prošlost; - ohrabri izvršenje genocida; - demonizira žrtve i prikaže ih kao izvršioce zloÄina; - prikriva, minimizira i relativizira genocid, posebno Äinjenice o broju i statusu žrtava, pri Äemu se ublažavaju planska i sistematska masovna i pojedinaÄna ubistva; - održi prisustvo genocidne ideologije, politike i prakse, itd.
Krajem XX i poÄetkom XXI stoljeća sve su prisutniji mnogobrojni i raznovrsni historijski falsifikati iz politiÄkih i ideoloških razloga, kojima se iznose neistinite Äinjenice o dogaÄ‘ajima na zapadnom Balkanu, posebno Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća, kojima se oni tumaÄe, bez oslonca na dokumentacionu i arhivsku graÄ‘u i konstruišu politiÄke istine primjerene aktuelnim okolnostima. Nažalost, na sceni je prisutna najbezoÄnija zloupotreba nauke od strane nauÄnika bez moralnog lika i odgovornosti, kao i od kvazi nauÄnika - istraživaÄa. To je posebno svojstveno velikosrpskim intelektualcima i politiÄarima, koji grade i formiraju osnove za ideologiju, politiku i praksu genocida.
Srpski nacionalisti i dalje istrajavaju na ostvarivanju i sprovoÄ‘enju srpskog velikodržavnog projekta, uvjereni da će u promijenjenim meÄ‘unarodnim okolnostima ostvariti nacistiÄki i genocidni plan - ujedinjenje svih “srpskih” zemalja (“zaokruživanje svih srpskih zemalja”) i srpskog naroda (“ujedinjenje Srpstva”), odnosno formiranje jedinstvene srpske države - Velike Srbije. U tom procesu ostvarivanja aktivnosti koriste se politiÄke metode i sredstva djelovanja primjerene novonastalim okolnostima (uslovima). U okviru navedenog procesa naglašeno se pod uticaj velikosrpske ideologije i politike, koristi i nauka/e. Nju jednim imenom možemo oznaÄiti kao službena nauka, koja ima zadatak da obezbijedi “argumente” kojima dokazuje svoje teze o potrebi izgraÄ‘ivanja, konstruisanja i formiranja jedinstvene velikosrpske države.
ZnaÄajan dio srpske politiÄke i intelektualne (svjetovne i duhovne) elite, posebno u Srbiji i entitetu Republika Srpska (u Bosni i Hercegovini), u skladu sa velikosrpskom genocidnom ideologijom, politikom i praksom, kao i jedan broj njihovih istomišljenika - kvazi istraživaÄa na Zapadu, skoro dvije pune decenije uporno prikriva, minimizira, relativizira, osporava, poriÄe i negira genocid nad Bošnjacima u Bosni i Hercegovini, ukljuÄujući i na podruÄju sigurne zone Ujedinjenih nacija - Srebrenici, jula 1995; permanentno i kontinuirano izjednaÄava žrtve genocida i izvršioce (zloÄince), te proglašava žrtve agresije i genocida zloÄincima, kako bi izmijenila karakter oružanog sukoba i prirodu zloÄina u Bosni i Hercegovini, s ciljem da meÄ‘unarodni oružani sukob (agresiju) “prekvalifikuje” u graÄ‘anski rat, a zloÄin genocida u “etniÄko ÄišÄ‡enje”, manipuliše žrtvama genocida, pri Äemu se posebno angažuju kvazi istraživaÄi; obmanjuje domaću i meÄ‘unarodnu javnost lažnim epsko-mitskim tezama: - o Bosni i Hercegovini kao “srpskoj zemlji”, a Bošnjacima kao “Srbima islamske vjeroispovijesti”; - o tome da fašistiÄki, kolaboracionistiÄki, izdajniÄki i zloÄinaÄki pokret Draže Mihailovića ima antifašistiÄki karakter; - da su za raspad SocijalistiÄke Federativne Republike Jugoslavije krive tzv. secesionistiÄke republike (Republika Slovenija i Republika Hrvatska), vatikansko-njemaÄko-ameriÄka zavjera protiv Srba i islamski fundamentalizam; - da je u Republici Bosni i Hercegovini voÄ‘en graÄ‘anski rat, unutrašnji sukob izmeÄ‘u tri strane, a ne zloÄin protiv mira, odnosno klasiÄna oružana agresija (meÄ‘unarodni oružani sukob) Srbije i Crne Gore/Savezne Republike Jugoslavije (kao i Republike Hrvatske) na Republiku Bosnu i Hercegovinu, te umjesto genocida koriste pojam i termin “etniÄko ÄišÄ‡enje”, u kome su tri strane (podjednako) vršile zloÄine, pri Äemu jedni negiraju postojanje srpskog velikodržavnog projekta, a drugi mu odriÄu odredbu fašistiÄkog i zloÄinaÄkog karaktera, itd. itd. RijeÄ je o smišljenom, planskom i sistematskom napadu na istinu o dogaÄ‘ajima u Republici Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća i sjećanju na žrtve genocida. Time je, pored ostalog, ljudsko dostojanstvo povrijeÄ‘eno negiranjem genocida, kao što je povrijeÄ‘eno Äinjenjem tih zloÄina i falsifikovanjem historijskih Äinjenica, lažima i propagandi, što prelazi u stepen odvratnosti. Svaki razuman i civilizovan Äovjek i antifašista je užasnut Äinjenicom negiranja genocida nad Bošnjacima i uopšte genocid u historiji bilo gdje na svijetu. Zbog toga se naš odgovor mora zasnivati na ÄinjeniÄnim i empirijskim podacima, o Äemu je neophodno blagovremeno, potpuno, objektivno i jasno informisati najširu domaću i meÄ‘unarodnu javnost o pojavi negiranja genocida i uopšte o genocidu.
Historijska je Äinjenica (zasnovana na mnogobrojnim relevantnim dokumentima razliÄite provenijencije), pored ostalog, sljedeća: - prvo, srpski nacizam je, za razliku od srpskog antifašizma, ponovo - tokom posljednje decenije XX stoljeća - generirao najteže zloÄine, ukljuÄujući i genocid nad Bošnjacima, koga je, kao i agresiju protiv Republike Bosne i Hercegovine, planirala, pripremila, organizovala, naredila, vodila i (iz)vršila država Savezna Republika Jugoslavija (Srbija i Crna Gora) i njihovi kolaboracionisti i petokolonaši (agresija Republike Hrvatske protiv Republike Bosne i Hercegovine i (njeni) drugi oblici zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava nad Bošnjacima nisu predmet u ovom izlaganju);
- drugo, entitet Republika Srpska je genocidna tvorevina velikosrpskog nacizma, odnosno države Savezne Republike Jugoslavije /Srbije i Crne Gore (Republika Srpska je nasljeÄ‘e genocida - ona je nacional-socijalistiÄka/nacistiÄka genocidna tvorevina), nastala na teškim kršenjima meÄ‘unarodnog humanitarnog prava, obilježena i natopljena, uglavnom, bošnjaÄkom krvlju, te omeÄ‘ena i prekrivena brojnim masovnim grobnicama i koncentracionim logorima, u kojoj legalno djeluju fašistiÄke organizacije. PolitiÄko rukovodstvo i druge strukture Republike Srpske, u skladu sa velikosrpskom genocidnom ideologijom, politikom i praksom, falsifikuju historijske Äinjenice i negiraju genocid nad Bošnjacima, te na sve moguće naÄine opstruiraju jaÄanje države Bosne i Hercegovine i konstantno sprovode politiku secesije, uništavanja i uništenja države Bosne i Hercegovine;
- treće, Dejtonski sporazum je legalizovao velikosrpsku nacistiÄku ideologiju, politiku i praksu, genocidnog karaktera. On je, pored ostalog, promijenio i ime države (Republika Bosna i Hercegovina), iskljuÄivši iz naziva rijeÄ Republika, dodjeljujući ga zloÄincima kao nagradu za izvršeni genocid. Iz struktura entiteta Republike Srpske nisu odstranjene snage koje su uÄestvovale u agresiji i genocidu, ukljuÄujući i u genocidu nad Bošnjacima u i oko sigurne zone Ujedinjenih nacija - Srebrenici, jula 1995, što potvrÄ‘uju rezultati istraživanja Vlade Republike Srpske, kao što je to bio sluÄaj sa izvršenom denacifikacijom u NjemaÄkoj nakon Drugog svjetskog rata, pa su one ostale politiÄki aktivne i danas otvoreno uništavaju državu Bosnu i Hercegovinu.
Sveti je zadatak i odgovornost istraživaÄa, nauÄnika i intelektualaca da govore istinu i razotkrivaju falsifikate, laži i obmane u vezi sa genocidom i drugim oblicima zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, ukljuÄujući i negiranje genocida. O genocidu ne smije biti šutnje ni ravnodušnosti. Stoga je obaveza istraživaÄa, kako to piše nobelovac, Elie Wiesel, da govore u ime žrtava genocida, podsjećaju na njihove patnje i suze i potiskuju strah od zaborava.
Ukupnom istraživaÄkom djelatnošÄ‡u, istraživaÄkim naporima, poduhvatima i rezultatima kroz organizovan, ciljan, sistematiÄan, permanentan i kontinuiran rad istraživaÄi dolaze do nauÄnih saznanja, odnosno nauÄne istine, koju blagovremeno i adekvatno predstavljaju domaćoj i meÄ‘unarodnoj javnosti, Äime opominju na brojne, raznovrsne, raznomjesne i raznovremene razmjere holokausta, genocida i drugih oblika zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, što je jedan od mogućih adekvatnih preventivnih strateških oblika aktivnosti.
Istražujući (nauÄno-teorijski i nauÄno-empirijski) genocid i druge oblike zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, nauÄnici - istraživaÄi istovremeno dižu glas protiv genocida i upućuju poruku koja će bitno utjecati i djelovati na svijest i moral moćnika, kako bi spasili savremeno ÄovjeÄanstvo i civilizaciju, oÄuvali najviše ljudske vrijednosti, ljudske slobode, ljudska prava i živote svih, a posebno malih, slabih i nemoćnih ljudskih grupa, zajednica i narodâ. Sadašnje i buduće generacije iz svih dosadašnjih zloÄina genocida moraju konaÄno u interesu budućnosti savremenog svijeta i civilizacije, izvući historijsku pouku o potrebi jaÄanja, razvijanja i ujedinjavanja svih antifašistiÄkih snaga, bez obzira na nacionalnu, etniÄku, rasnu, vjersku, ideološku ili politiÄku pripadnost i opredijeljenost u strategiji spreÄavanja i kažnjavanja zloÄina genocida.