Navršilo se 110 godina od Memoranduma o pravima muslimana: Šta su Bošnjaci tražili od Franje Josipa
Autor F. VELE
Ugledni Bošnjaci pisali o pokrštavanju Fate Omanović, siroÄeta Šerifa BaruÄije, Osmana Krupića
Bošnjaci su, oÄito je, narod sklon iluzijama. Valjda zbog te zle historijske kobi i Äinjenice da se "ni s kim historija nije našalila kao s Bosnom", kako kaže Meša Selimović, bošnjaÄki narod Äestp zaboravlja zlo koje mu se nanese, pa Äak i slavi one koji mu ga Äine. Možda i zato što im poslije jednog dželata u živote obiÄno doÄ‘u još gori!
Jedna od tih iluzija je i ona da je Bošnjacima u vrijeme Austro-Ugarske okupacije BiH sve bilo potaman i da su bili potpuno zaštićeni njihova Äast, imetak, život, pa i vjera, kako im je bilo obećavano na Berlinskom kongresu kada se Otomanska imperija povlaÄila s naših prostora. No, pokazalo se da narod u to vrijeme nije bez razloga pred Begovom džamijom uzvikivao kako "Sultan može dati Stambol, ali ne i Bosne". Uzalud...
Stoljetna ognjišta
Malo poznati BošnjaÄki memorandum koji je grupa uglednih Bošnjaka poÄetkom juna prije taÄno 110 godina (1901.) u BeÄu predala caru i kralju Franji (Francu) Josipu I, svakako baca jasnije svjetlo na život pod okupatorima iz jedne kršÄ‡anske zemlje. Potpisali su ga Äuveni mostarski muftija Ali Fehmi Efendi Džabić, te Hamid-beg Hasanpašić, Hadži Osman Efendi PrÄić, Hadži Sulejman-beg Cerić, Hadži Salih-aga BiÄakÄić i Šerif Efendi Arnautović.
Memorandum iznova potvrÄ‘uje kako na ovim prostorima nije bilo lako opstati, kako težnje da se Bošnjaci podjarme traju duže od jednog stoljeća, ali i da su ovdašnji muslimani itekako spremni boriti se za stoljetna ognjišta. Ovaj dokument dugo je skrivan, pa Äak i zabranjivan u Kraljevini SHS i Jugoslaviji, kao i u Titovoj Jugoslaviji. Iako ima izuzetnu vrijednost. Memorandum uglednih Bošnjaka je slabo poznat u našoj historiografiji. Tek poslije posljednje agresije i genocida ponovo ga je priredio i objavio Salko ÄŒampara.
Razloge za skrivanje tog dokumenta treba tražiti u Äinjenici da je Memorandum došao na valu bošnjaÄke borbe za vjersko-prosvjetnu autonomiju, pa kasnijim režimima nije odgovaralo da se Bošnjaci sjećaju starih buna. Posebno ovaj dokument treba cijeniti zbog Äinjenice da je Austro-Ugarska godinu poslije aneksije Bosne, dakle 1909. godine, izmeÄ‘u ostalog zahvaljujući i ovoj predstavci, priznala spomenutu vjersku i prosvjetnu autonomiju, što je bio prvi znak bošnjaÄkog buÄ‘enja.
Bošnjaci su Memorandumom direktno tražili autonomiju od Franje Josipa. Tako tvrde da je ona garancija njihovog opstanka i da su u "tu svrhu izradili i priložili statut te samouprave". U Memorandumu se negoduje zbog toga što se "islamskom narodu zabranilo žaliti na ugroženi vjerski opstanak, zabranilo mu se moliti i tražiti kod zemaljskih vlasti osiguranje svoje vjere i za taj i takav rad proglasilo ga se buntovnikom i progonilo ga se kao takvog".
Više od 20 godina, istiÄe se u Memorandumu, živio je islamski narod pod okupacionom vladom, a da se iz njegovih usta nije Äula nikakva žalba i tužba. Islamski narod, nastavlja se, živio je samo za svetinje svoje vjere, te "politiÄkih tekovina ne samo da nije tražio nego je mirno gledao kako se za istima u njegovoj starodrevnoj otadžbini jagme drugi, do juÄer stranci".
- I u današnjim teškim danima, po naš islamski milet, gdje nam je utemeljen i naš vjerski opstanak, daleko je od nas pomisao na bilo kakve politiÄke akcije i prazne demonstracije... Najsmjelije molimo da se islamskom narodu okupiranih zemalja osigura vjerski opstanak i napredak vjerskom samoupravom... Tome dubokome uvjerenju dao je islamski narod vidljivog izražaja u pokretu koji je zahvatio cijeli islamski milet do krajnjih dubina njegovih, a koji je se pokazao u silnim mnogobrojnim gomilama iseljenika, u glasnom vapaju preostalih da se opstanak islamske vjere u okupiranim zemljama osigura vjerskom samoupravom islamskog naroda - istiÄe se u Memorandumu Franji Josipu I.
U tom dokumentu se po prvi put procjenjuje da je za prve 23 godine vladavine Austo-Ugarske Äak 200 hiljada Bošnjaka napustilo BiH i uputilo se pretežno prema Turskoj. Zajedno s njima, vele, otišao je znaÄajan broj bošnjaÄke uleme, što je ostavilo posebno teške posljedice.
Bošnjaci upozoravaju da se "hiljade pripadnika islamskog naroda odvajaju od otadžbinske rodne grude i traže spas na žarkim obalama maloazijskim, daleko do zemlje svojih otaca i svojih svetih uspomena".
- Jedan dio islamskog naroda se stao u gomilama seliti iz starodrevne mu otadžbine, a drugi dio, koji neće da napušta sveta ognjišta svojih oÄeva, stao se gušÄe okupljati oko svojih odabranika... Duboko je uvjerenje islamskog naroda u okupiranim zemljama da današnje njegovo nepovoljno vjersko stanje ima svoj korijen u njegovoj vjerskoj organizaciji, koju je stvorila inovjerna vlada i koja stoji sama pod utjecajem inovjerne vlade - navodi se u dokumentu.
Nadalje, posebno ogorÄenje je iskazano prema veoma lošem obrazovanju vjerskih službenika, koje je okupacijska vlast smišljeno uspostavila kako bi mogla manipulirati Islamskom zajednicom (IZ).
Iz tih razloga je formirana i poznata vjerska škola "Daru-l-muallimin" u kojoj budući imami uopće nisu izuÄavali predmete iz domena islamske tematike niti su uÄili arapski i turski jezik?! Nivo obrazovanja je bio na razini osnovne škole. Dakako, loše obrazovani imami nisu mogli u potpunosti ispuniti emanet prenošenja znanja na djecu, a, što je posebno bitno, nisu mogli istinski predvoditi svoj narod, jer stvarnih politiÄkih zastupnika tada nisu imali.
Usnuli Bošnjaci
Nadalje, kako se može išÄitati u BošnjaÄkom memorandumu, ovdašnjim muslimanima posebno je teško palo što su vlasti Austro-Ugarske, opet, suprotno zakljuÄcima Berlinskog kongresa, insistirale da se "prekinu sve veze sa Carigradskim Mešihatom, duhovnim zamjenikom Halife i vrhovnog vjerskog poglavara svih sunitskih muslimana".
Zbog toga su, a da bi sprijeÄili postojanje režimske Islamske zajednice, ponovo tražili od Franje Josipa da se imenovanje reisu-l-uleme IZ "može izvršiti samo uz prethodnu privolu Carigradskog Mešihata".
- Visoka vlada, naprotiv, došla je pred nas sa zahtjevima, koji cijelu vjersku samoupravu islamskog naroda stavlja pod moćni utjecaj vlade, te koji svaki utjecaj islamskog naroda na sastav najvišeg tijela u zemlji, na postavljanje najvišeg duhovnog poglavara i glavnih duhovnih starješina sasvim iskljuÄuje, te ga, naprotiv, sasvim podvrgava iskljuÄivom utjecaju inovjerne vlade - tvrdi se u Memorandumu.
Težak položaj Bošnjaka u prve 23 godine Austro-Ugarske, a što je bio uvod za obraćanje Franji Josipu i traženje boljih uvjeta života, konstatiran je šest mjeseci ranije u Memorandumu austrougarskom upravitelju BiH Benjaminu Kalaju (Kallay). Oni su detaljno opisali probleme zbog kojih je bošnjaÄki narod doveden u težak položaj te zašto insistiraju samo na samoupravi.
- Poslije dvadesetogodišnje okupacione vlade vidio je islamski narod oko sebe porušene džamije, razrovana i razgrabljena islamska groblja, uništene zadužbine pobožnih muslimana, džamije prerušene u katoliÄke crkve, na islamskim grobljima podignute katoliÄke samostane, šetališta i marvinska sajmišta, a s islamskim nadgrobnim kamenima kaldrmisane drumove... Našao je islamsku omladinu lišenu islamske svijesti i ponosa, pusti plijen katoliÄke propagande! - ogorÄeno se tvrdi u Memorandumu upućenom Kalaju.
Usnule Bošnjake prodrmao je poznati sluÄaj Fate Omanović iz sela Kuti, sjeverno od Mostara, koji se, kako se tvrdi, dogodio u noći sa 2. na 3. maj 1899. godine.
- Tada su katolici ugrabili djevojÄicu Fatu, kćerku težaka Osmana Omanovića, i odveli je u nepoznatom pravcu. Kako se kasnije ispostavilo, djevojÄica je bila smještena kod lokalnih Äasnih sestara i pokrštena! Jasno se vidi da se pokatoliÄenje izvršava nad malodobnicima, na pravno i djelatno nesposobnim osobama, da se izvršava naÄinom nedopuštenim u pravnoj državi. Roditeljima otimaju djecu, muževima žene, nasilno se ruše temeljni osnovi porodiÄnog i braÄnog života - pišu bošnjaÄki prvaci.
No, mada je najpoznatiji, sluÄaj Fate Omanović nije jedini sluÄaj pokatoliÄavanja u BiH tog vremena. Tako se u Memorandumu spominje i pokrštavanje malodobnog siroÄeta Šerifa BaruÄije u FranjevaÄkom samostanu GuÄa Gora, na padinama Vlašića.
Upozorava se i da pojedini Äinovnici iz vlasti pomažu "pokatoliÄenje i savjetom i novcem". Kao primjer se navodi i pokatoliÄenje izvjesnog Osmana Krupića.
- Poznata je Äinjenica da se je pod upravom okupacione vlade katolicizam tako osilio da je prema ostalim vjeroispovijestima, a naroÄito prema islamskoj, postao u tolikoj mjeri agresivan, da je već došlo do silovitog pokatoliÄavanja islamskih malodobnika, osobito ženskog spola, i do najstrašnijih i najužasnijih pogrÄ‘avanja nekih naših vjerskih svetinja. Da će katolicizam u Herceg-Bosni biti agresivan, to je garantovala već sama liÄnost vrhbosanskog nadbiskupa, povjerenika kongregacije rimokatoliÄke propagande za Balkan, podanika zagrebaÄke velikohrvatske propagande za Herceg-Bosnu. Njegova liÄnost je dala rimskoj crkvi u našoj otadžbini znaÄaj, da je ona ecclesia militanas (borbena crkva, op. a.) - konstatira se u dokumentu.
Poseban znaÄaj Memorandum ima zbog Äinjenice da sadrži obilje podataka o rušenju džamija, uzurpacijama, skrnavljenju harema i otimaÄini vakufske imovine, što i danas može biti znaÄajno istraživaÄima i obnoviteljima vakufa. Tako je, kako se navodi u BošnjaÄkom memorandumu, na Isa-bega džamiji u Sarajevu sagraÄ‘ena zgrada, na sarajevskoj Ajaz-paša džamiji podignuto je svratište, u Ćemal-beg džamiji je napravljeno skladište piva, a na At mejdan džamiji skladište drva!
U Travniku su, kako se navodi, jezuiti oborili novu Tophane džamiju, a na njenom mjestu podigli svoj samostan i crkvu. U Zvorniku su katolici u crkvu preobratili Fahtijci-džamiju, oborili joj munaru i podigli zvonik. U Konjicu, na RepovaÄkoj džamiji izgraÄ‘en vojni magacin, dok je jedna džamija u Stocu srušena nakon što je duže vrijeme bila vojni magacin. Vlasti su u Bosanskom Novom nagovorile Bošnjake da sruše džamiju kako bi im, kao, izgradili ljepšu. Kada je džamija srušena, okupacijska vlast im je dala posve nedostatna sredstva pa džamija nije ni izgraÄ‘ena!
Posebna surovost, kako se tvrdi, pokazana je u postupanju s haremima.
Suhe šljive
U Sarajevu je tako od velikog islamskog harema zvanog ÄŒekrdžinica napravljen gradski park. Harem uz ćupriju u Višegradu austrougarske vlasti su uništile, a na njemu je napravljen kamenolom. Kameni nišani s harema su smrvljeni i njima je nasuta cesta! Pored Višegrada putevi su nasipani smrvljenim nišanima s harema u Sarajevu, Livnu i drugim mjestima u BiH. Štaviše, nišani s harema u Trebinju ugraÄ‘eni su u tamošnju rimokatoliÄku crkvu! Katolici su u selu Grožđani kod Fojnice prisvojili harem za privatne svrhe.
Na haremu Okolišta u Višegradu sazidana je kuća za cestara, a od ostatka harema napravljena bašÄa. Na haremu u ÄŒajniću, takoÄ‘er, nicale su kuće, dok je na Lakišića haremu u Mostaru, površine od 20-ak hiljada kvadrata, u centru grada, sagraÄ‘ena željezniÄka stanica i magacin, a mnogo kasnije robna kuća HIT. U mostarskoj mahali Zahum poznati biskup fra Paškal Buconjić je harem uredio za svoju baštu, a preko jednog harema napravljen put za hrvatsko katoliÄko društvo.
Nadalje, u Trebinju je na haremu porodice Ćatović napravljena zgrada općinskog ureda, osnovna škola, općinska mesnica, Babića spomenik, dvije gostionicee i kuglana.
Na trebinjskom haremu Stari mezari sagraÄ‘en je perivoj, a na Begovskim mezarima, kako navode potpisnici Memoranduma, "šetalište koje služi kao tajno bludilište"!
U PoÄitelju je u medresi smještena politiÄka kotarska ispostava, dok je u Travniku rimokatoliÄka crkva sagraÄ‘ena na haremu koje je bilo uz Rahimino turbe, a na travniÄkom haremu Šupljika izniklo je šetalište, skladište špirita i željezniÄka stanica...
Nekadašnji naÄelnik Jajca Jozo Filipović, piše u BošnjaÄkom memorandumu, na haremskoj zemlji je napravio kuće koje je izdavao u najam, a u istom gradu je za proširenje jedne tvornice uništen veliki prostor harema. U Livnu je na Turnića haremu napravljena zgrada općinskog ureda, a u Donjoj Tuzli oteto muslimansko greblje od 18 dunuma te izgraÄ‘ena željezniÄka stanica, magazin i skladište suhih šljiva.
- Eto, tako se naše najsvetije tradicije poništavaju. Eto, tako se naša groblja, koja su po šerijatu i postojećim bh. zemaljskim zakonima vlasništvo vakufa, sada postala pusto maslo i svako ih otima, hara i u svoje svrhe upotrebljava, a mi muslimani moramo trpiti i sa bolom u duši pregarati i gledati kako se uništavaju blage uspomene naših predaka - zakljuÄuje se u Memorandumu.
Na haremu stoÄno sajmište
U GraÄanici je na haremu sagraÄ‘ena zgrada kotarskog ureda. U Zvorniku su u gruntovnicu kao erarno dobro upisana dva harema. U Banjoj Luci je na haremu Hišeta napravljena nepotrebna cesta, mezarje BegluÄko pretvoreno u šetalište, baš kao i harem kod Šehove džamije i harem kod Ićhisar džamije u Bihaću.
Na banjaluÄkom mezarju Musline jaruge izgraÄ‘en je javni zahod! U Derventi je na haremu postavljen rezervoar za vodovod, u Doboju je izgraÄ‘ena zgrada općine, a u Bihaću je na haremu naÄinjeno, ni manje ni više, do javno stoÄno sajmište, a od harema Ićhisar džamije šetalište. U Sanskom Mostu je na haremu nikao hotel. Veliko vakufsko zemljište Musala u Sarajevu oteto je i na njemu napravljen park, a u Mostaru je, takoÄ‘er, na Musali napravljen hotel "Neretva" i, takoÄ‘er, park.
Uzeli vakufske šume i slane bunare
Da ni vakufska imovina nije bila pošteÄ‘ena, potvrÄ‘uje saznanje da su austro-ugarske vlasti poništile volju vakifa Gazi Tuarli-bega da Äetvrtinu vlasništva u slanim bunarima uvakufi za vjerske potrebe, pa te bunare pripisali sebi.
Uzete su i vakufske šume Dubrave, Grabež i Lisina u Mrkonjić-Gradu (Varcar-Vakufu), kao i livade i pašnjaci u tom gradu, a na vakufskom dobru napravljen kamenolom. Vlasti su vakufsku zemlju uzimale i u Orašju, a u ModriÄi za male pare prodale nekom Janku Odžakoviću.
Prijetnje i provokacije Bošnjaka
U Memorandumu se posebno opisuju provokacije i prijetnje koje su Bošnjaci morali trpjeti.
Spomenut je sluÄaj dešavanja prilikom jedne proslave koju je priredila hrvatsko-jezuitska gimnazija u Travniku.
- Jezuita koji je govorio u proslavu papinu, rekao je meÄ‘u inima: "Mauri, kako i ostali muslimani, nesposobni su za život, pošto im stoji na putu pogana vjera Muhamedova" - navodi se u dokumentu.
Upravitelj Mrkonjić-Grada, izvjesni dr. Strassman, nadalje, izjavio je pred svjedocima, uglednim Bošnjacima, da će se "svi Muslimani u BiH za 10 godina morati pokrstiti". Izvjesni politiÄki Äinovnik Lekavski je trojici uglednih Bošnjaka u hotelu "Posavina" u BrÄkom kazao da su oni, zapravo, Hrvati. Kada su se oni usprotivili, ovaj je, udarajući šakom po stolu, rekao:
- Kakav musliman, to nije ništa, to je vjera lažna, vaš je svetac Muhammed najveći magarac na svijetu!
Kao primjer šikaniranja muslimana u Memorandumu se istiÄe da u "Općoj povjesnici", knjizi za osnovnu školu, navodi se da je poslanik Muhammed, a. s., "bolovao od živaca", a da je Halifa "lukavi Sultan".