Genocid
Ako se gledaju konaÄne presude MeÄ‘unarodnog kriviÄnog suda za bivšu Jugoslaviju, u Prijedoru nije poÄinjen genocid. MeÄ‘utim trebamo se pozvati na meÄ‘upresudu Slobodanu Miloševiću iz 2004. godine, prema kojoj je genocid poÄinjen u sedam bh. općina, a meÄ‘u njima je i Prijedor. Presuda Žalbenog vijeća Tribunala u Haagu Dušku Tadiću iz 1999. godine eksplicitno govori o agresiji na Bosnu i Hercegovinu. TakoÄ‘er, ukoliko se analiziraju izjave pojedinih lidera bosanskih Srba, onda, s pravom možemo govoriti o genocidu. “Radoslav BrÄ‘anin, lider samozvane Autonomne regije Krajine rekao je da na teritoriju buduće srpske države smije živjeti samo do dva posto nesrpskog življa. Izjave Karadžića i Mladića o tome da će jedan narod nestati gotovo su svima poznate.
Hronologija genocida
Na izborima 1990. godine pobjedu je ostvarila SDA, koja zajedno s SDS-om i HDZ-om formira općinsku vlast. Ipak, 30. aprila 1992. SDS je nasilno, uz pomoć JNA, preuzeo vlast u općini, a svi nesrbi dobili su otkaz. Napad na selo Hambarine zapoÄeo je 22. maja, a dva dana poslije zapoÄeo je napad i na Kozarac. Jedna grupa probosanskih snaga pokušala je 30. maja preuzeti kontrolu nad gradom Prijedorom i tog dana voÄ‘ene su borbe u samom centru Prijedora. MeÄ‘utim, taj pokušaj oslobaÄ‘anja Prijedora pokazao se neuspješnim zbog nedostatka ljudstva i oružja. Dan “bijelih traka” je 31. maja jer je tada svim nesrbima na podruÄju Prijedora nareÄ‘eno da na lijevoj ruci istaknu bijele trake, a na kućama bijele Äaršafe kao znak raspoznavanja. Već tada, u periodu od 23. do 26. maja, zapoÄeto je s otvaranjem koncentracionih logora. Napad na lijevu obalu rijeke Sane, gdje su se prema Sanskom Mostu nalazila bošnjaÄka naselja, zapoÄeo je 20. jula, a 5. augusta, zahvaljujući izvještajima britanskih novinara, svjetska javnost saznaje za postojanje logora u Prijedoru. Dan prije raspuštanja logora Omarska, 5. augusta, izvedeno je 125 logoraša i pogubljeno na lokalitetu Hrastova Glavica. Masakr na Korićanskim stijenama desio se 21. augusta i tu su ubijani logoraši iz Trnopolja. Treba napomenuti da su ljudi u logorima svakodnevno ubijani. Tako je 24. jula u Keratermu u Äuvenoj “Sobi br. 3” ubijeno oko 160 Bošnjaka, a u istom periodu iz Omarske odvedeno 44 logoraša koji su ubijeni u blizini Bosanske Krupe. Rijetko spominje da je u Prijedoru, osim Bošnjaka, stradao i znaÄajan broj Hrvata. U Prijedoru je bilo oko šest posto Hrvata, odnosno oko 6.000. Tokom genocida u Prijedoru ubijeno je oko 300 Hrvata i dolazi se do zakljuÄka da ni u jednoj općini u BiH nije stradalo toliko hrvatskih civila koliko u Prijedoru. Njihov povratak nakon rata gotovo je zanemarljiv, vratilo ih se tek nekoliko stotina, a danas ih većina živi u Hrvatskoj. Oni koji su se vratili, zajedno s Bošnjacima, uÄestvuju u obilježavanju svih znaÄajnijih datuma stradanja PrijedorÄana.
Odgovorni za genocid
Ako tražimo odgovorne za genocid u Prijedoru, smatramo da se mora krenuti od Slobodana Miloševića. Do sada je Haški Tribunal za zloÄine u Prijedoru podigao 29 optužnica te donio 17 presuda, dok su neki predmeti predati bh. pravosuÄ‘u. MeÄ‘u onima koji su osuÄ‘eni za zloÄine u Prijedoru su MomÄilo Krajišnik, Biljana Plavšić, Radoslav BrÄ‘anin, Mićo Stanišić, zatim Stojan Župljanin. Od onih koji su djelovali na lokalnom nivou osuÄ‘en je ratni naÄelnik Milomir Stakić, stražari u Omarskoj MlaÄ‘o Radić, Milojica Kos, Miroslav KvoÄka, Dragoljub Prcać, stražari u Keratermu Predrag Banović, Damir Došen, Duško Sikirica i Dragan Kolundžija, pripadnik interventnog voda prijedorske policije Darko MrÄ‘a, ali i pojedinci koji nisu imali funkcije a koji su uÄestvovali u zloÄinima kakvi su bili Duško Tadić i Zoran Žigić. Iako se ponekad navodi da su Tadić i Žigić bili stražari u Keratermu i Omarskoj. oni nisu imali nikakvu funkciju, nego su samoinicijativno dolazili u logore i uz odobrenje stražara vršili zloÄine. TaÄan broj onih koji su uÄestvovali u zloÄinima a koji nisu procesuirani teško je ustvrditi. Više od 90 posto vojnosposobnih Srba uÄestvovalo u ovim zloÄinima, posebno ako sauÄesnicima smatramo one koji su uÄestvovali u prikrivanju zloÄina kao i one koji su vršili propagandu. Ipak, mi imamo sluÄaj da je u Omarskoj bilo zatoÄeno 11 Srba koji nisu bili lojalni srpskoj vlasti. U Omarskoj su zatoÄeni i ubijeni muž i žena srpske nacionalnosti jer su, navodno, u njihovom stanu naÄ‘eni propagandni materijali SDA. Bilo je pojedinaÄnih sluÄajeva da je prijatelj spasio prijatelja, ali je taj broj zanemarljiv. Važno je napomenuti da je u Prijedoru izvršen elitocid, jer je najprije ubijena bošnjaÄka elita, intelektualci koji su masovno stradali u Omarskoj. Možda najpoznatija prijedorska žrtva jeste dr. Esad Sadiković, koji je 10 godina radio u Prijedoru, a niko nije stao u njeogovu zaštitu kada su došli da ga vode u logor.
Nauka o genocidu
Nauka o genocidu potvrÄ‘uje da su nad Bošnjacima i Hrvatima u Prijedoru s namjerom izvršeni svi oblici zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava. Na taj naÄin su ispunjeni svi uslovi koji se tiÄu materijalnog elementa genocida: svi akti genocida (actus reus), definirani u Älanu II (a-e) Konvencije o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida. Svi zloÄini u Prijedoru izvršeni su s namjerom da se unište Bošnjaci i Hrvati, pripadnici nacionalne, etniÄke i vjerske grupe kao takve, što potvrÄ‘uje i dokazuje da je rijeÄ o zloÄinu genocida. Genocid u Prijedoru je bio naÄin ostvarivanja ratnih ciljeva.
NauÄnu istinu o genocidu u Prijedoru, pored ostalog, Äine sljedeće bitne odredbe:
- organizovano, masovno, s namjerom ponižavanje ljudskog dostojanstva i nacionalnog identiteta Bošnjaka i Hrvata, uništavanje svega postojećeg što odražava bošnjaÄki i hrvatski nacionalni identitet u cilju stvaranja „Velike Srbije“;
- agresor je u Prijedoru kao podruÄju srpskih strateških prioriteta nad civilima izvršio planski, organizovano, sistematski i u kontinuitetu brojna masovna i pojedinaÄna ubistva;
- agresor je u realizaciji općeg deklariranog politiÄkog cilja formiranja jedinstvene države srpskog naroda nad djecom, izvršio zloÄin genocida i druge oblike zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, ubijajući ih i ranjavajući, sakateći i prekidajući im djetinjstvo, ostavljajući im teške fiziÄke posljedice i psihiÄke poremećaje kojih se neće moći osloboditi do kraja života;
- agresor je u skladu sa srpskim politiÄkim projektom „svi Srbi u jednoj državi“, na desetine hiljada civila i civilnog stanovništva, Bošnjaka i Hrvata i drugih, planski, organizovano, masovno i s namjerom sistematski izdvajao, hapsio, zatvarao i zatoÄavao u brojnim koncentracionim logorima smrti. Masovne grobnice žrtava genocida, posebno Tomašica, kljuÄni su i objektivni indikator izvršenog genocida i nesporni i neoborivi materijalni dokazi njegovog izvršenja. Njihova najneposrednija povezanost sa izvršenim zloÄinom genocida neviÄ‘ena je u historiji svijeta. Masovne prijedorske grobnice, teškoće i problemi njihovog otkrivanja, ukazuju, pored ostalog, na planiranje, organizovanje i izvršenje zloÄina genocida, kao bitnog indikatora genocida, s namjerom i ciljem da se prikriju dokazi o zloÄinu genocida;
- agresor je vršio masovna sistematska silovanja i druge mnogobrojne oblike barbarskih djela seksualnog nasilja, muÄenja i ponižavanja žena, djevojaka i djevojÄica, kao i starica;
- agresor je planski, organizovano, sistematski i ciljano, u skladu sa genocidnom namjerom o istrebljenju rukovodstva bošnjaÄkog i hrvatskog naroda ubijao, ranjavao i uništavao bošnjaÄku i hrvatsku politiÄku i intelektualnu elitu Äime je izvršio genocid;
- agresor je planski, organizovano, masovno i sistematski uništavao arhitektonske spomenike i urbane cjeline od znaÄaja za kulturu Bošnjaka i Hrvata, njihovo kulturno naslijeÄ‘e metodiÄno je spaljivano i dizano u zrak dinamitom.
Danas se kontinuitet genocidne ideje u Prijedoru ogleda u masovnom kršenju osnovnih ljudskih prava i sloboda prognanika i povratnika, preživjelih žrtava i svjedoka genocida.
Žrtve genocida u Prijedoru
- ubijeno 102 djece
- ubijeno 256 žena
- ubijeno 3550 bošnjaÄkih civila, 186 hrvatskih civila i 1 srpski civil
- žrtve muÄenja u koncentracionim logorima smrti 31.000
- žrtve nasilnih progona i deportacije 53. 000
- porušene sve džamije i katoliÄke crkve
ZakljuÄak
Da “cilj opravdava svako sredstvo” nisu imali naumu samo fašisti iz Drugog svjetskog rata. Kontinuitet te ideje nastavljen je i “usavršavan” sve do današnjih dana. Tako su agresori na BiH tu makijavelistiÄku ideju u potpunosti, pa Äak i preko mjere primijenili u realizaciji svojih velikodržavnih planova, Äineći strašne zloÄine protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava. Sav mogući arsenal zloÄina, sa namjerom najrigidnijeg dehumaniziranja, tortura i drugih zloÄinaÄkih morbiditeta odmah, na samom poÄetku agresije primijenjeni su u najžešÄ‡em obliku, kako bi se postigao takav efekat da je za nesrbsko stanovništvo jedino rješenje nestanak sa prostora cijele Bosne i Hercegovine. O tome jasno govori opsada glavnog grada i drugih gradova i širih regiona, formiranje srpskih opština i regija, te nasilno preuzimanje vlasti u opštinama gdje su Srbi Äinili relativnu većinu. Shodno tome, odmah se pristupilo dehumaniziranju, aparthejdu, zatvaranju, silovanju i svim mogućim oblicima zloÄina protiv ÄovjeÄnosti. Eklatantan primjer za sve ove radnje je podruÄje Prijedorske općine, u kojoj su poÄinjeni svi mogući zloÄini, koji bi mogli nositi prefiks genocida, koji poÄinje sa predratnim aparthejdom, “bijelim trakama”, logorima, ubistvima i “prisilno nestalim licima” do deportovanja i zloÄina na Korićanskim stijenama nadomak Travnika, na kraju deportacijake relacije.
Sva ta dešavanja, jasno je da su ostavila dubokog traga u društvenim odnosima tako i danas u vrijeme “hladnog mira”, stav prema nesrbima, prema žrtvama etniÄke kampanje ostao je isti, koliko zbog frustracije što se pitanje homogenog srpskog teritorija nije potpuno riješilo, toliko i zbog istine koja sa Tomašicom i drugim grobnicama izlazi na vidjelo i najbolje govori o teškim zloÄinima nad civilnim stanovništvom. Tako frustrirane, od potpisivanja Daytonskog mira pa do danas, općinske vlasti Prijedora nikada nisu javno priznale djela tadašnjih fašistiÄkih vlasti i odale pokajanje za patnje kroz koje su prošle na hiljade nesrba, te pružile ruku pomirenja i pokajanja. Naprotiv, stiÄe se utisak da se žali što se potpuno nije riješilo pitanje “nepoželjnih, nenarodnih elemenata”, kako su tretirali nesrbski živalj. To pokazuje i odnos prema preživjelim žrtvama kojima se onemogućava da govore javno o zloÄinima i obilježavanju istih Äime im se uskraćuje jedno od osnovnih ljudskih prava, pravo na slobodu govora i pravo na sjećanje. To je oÄiti dokaz da se nisu nauÄile lekcije iz najtežih zloÄina, razaranja, destrukcije i svih drugih okrutnosti koje su se dešavale u vremenu agresije. Indolentan odnos i poricanje nepobitnih fakata o poÄinjenim zloÄinima JNA,vojske i policije Republike Srpske, policije Srbije, dobrovoljaÄkih grupa i formacija, bezmalo ništa drugo ne može znaÄiti do nepromijenjen stav prema nesrpskom življu, koji prema toj fašistiÄkoj ideologiji nema mjesta na teritoriju, koji su Srbi zacrtali samo za sebe. Nasuprot tome žrtve uporno traže svoje pravo da ukažu na razmjere zloÄina i posljedice etniÄkog ÄišÄ‡enja, dostojanstveno sjećanje i obilježavanje, kao i podizanje adekvatnog spomen obilježja, kao opomene na strahote koje se ne bi trebale nikad ponoviti. Zato žrtve s pravom traže da se zloglasni koncentracioni logori obilježe kao spomen-stratišta Bošnjaka i Hrvata u Prijedoru, te da 31.maj postane trajno datumsko obilježje prijedorskih “bijelih traka”, kao izraza najrigidnijeg fašistiÄkog aparthejda te da se institucionalizira i postane dio institucionalnog pamćenja.
To je ujedno prilika da se 31. maj proglasi Evropskim danom borbe protiv fiziÄkog obilježavanja ljudi, najmorbidnije dehumanizacije, segregacije i aparthejda, te zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, koji su uslijedili nakon markiranja žrtve.
Tako su zloÄini poÄinjeni u Prijedoru su Äisti oblik aparthejda, koji se može okarakterisati kao krajnje neÄovjeÄne radnje, Äinjene u režiji parainstitucionalnog režima u namjeri potÄinjavanja, dehumaniziranja i stvaranja nepodnošljivih uslova za život kako bi se što brže i što okrutnije izvršilo etniÄko ÄišÄ‡enje nesrpskog etniÄkog elementa. Na taj naÄin ne samo da se stvorio razliÄit pravni položaj nesrba u odnosu na etniÄke Srbe, već se ovdje radi o potpunom obespravljivanju nesrba po sistemu “rasnih zakona”, što se vrlo brzo ostvarilo sa zatvaranjima, torturom i egzekucijama u koncentracionim logorima u Omarskoj, Keratermu, Trnopolju, te mnogim drugim mjestima zatvaranja, te strašni zloÄini prilikom deportovanja prema srednjoj Bosni, posebno na Korićanskim stijenama nadomak Travnika, gdje je u “Äast ispraćaja”, na najsvirepiji naÄin bacanjem u provaliju i mitraljiranjem pobijeno preko 200 ljudi.
Genocid u Prijedoru je oliÄenje o tome dokle mogu ići granice bezumlja, mržnje, netolerancije, neljudskosti, ne priznavanja, ne poštovanja, ne prihvatanja drugaÄijeg i drugog.
Genocid u Prijedoru je jedan je u nizu genocida u vrijeme agresije na Republiku Bosnu i Hercegovinu u krvavom ideološkom pogromu i državno organizovanom zlu, s kojim se politika još uvijek ne želi obraÄunati na ljudski smislen inaÄin.
Genocid u Prijedoru je dokaz da se fraza „nikad više“, pojavljuje kao izraz moralnog licemjerja, politikantske nedosljednosti i neodgovornosti svijetskih moÄnika.
Genocid u Prijedoru je potvrda da je historija svijeta, historija zloÄinca i žrtve, u kojoj zloÄinac svim sredstvima, a prije svega ubijanjem i zatiranjem, hoće gospodariti žrtvom, a da za to ne snosi nikakvu odgovornost, pravdajući zloÄin Äinom povijesnog osvješcenja i katarze, za koga treba još biti nagraÄ‘en.
Genocid u Prijedoru je svojom okrutnošÄu najbolje pokazao agresorsko, genocidne ciljeve Srbije i Crne Gore prema državi Bosni i Hercegovini, prema bosanskohercegovaÄkom društvu oliÄenom u Ideji Bosne i Bosanskom duhu i prema njenom najbrojnijem narodu, Bošnjacima.
Zato genocid u Prijedoru predstavlja najefektnije sredstvo za spoznaju srpsko-crnogorskog zloÄina genocida za vrijeme agresije na Bosnu i Hercegovinu. Upotrebom nezamislivih metoda ubijanja, muÄenja, silovanja, protjerivanja, rušenja i uništavanja materjalnih i duhovnih dokaza o postojanju bošnjaÄkog i hrvatskog naroda i uništavanju vrijednosti ideje Bosne i Bosanskog duha na kojima se zapravo temelji ujedinjena Evropa i civilizovani svijet, rušio se jedan grad i ljudi toga grada.
U vrijeme kada je na prostorima Bosne i Hercegovine, otvoreno i javno, u politiÄkim i znanstvenim krugovima prisutno negiranje genocida uprkos pravomoćnim sudskim presudama i brojnim Äinjenicama koje potvrÄ‘uju da je na prostoru Bosne i Hercegovine poÄinjen genocid, IGK još jednom podsjeća svijetsku javnost da postoji konsenzus meÄ‘u struÄnjacima za izuÄavanje genocida da je sistematsko ubijanje Bošnjaka i Hrvata u Prijedoru Äin genocida.
Genocid u Prijedoru ostaje opomena Äovjeku i ÄovjeÄanstvu o neophodnosti stalne spremnosti za prepoznavanje politike zla u kojoj je genocid cilj, a ne posljedica rata.
IGK