Mi smo krivi za svoju tešku sudbinu
Šta je Mehmed ef. Handžić pisao prije 67 godina: Bošnjaci, kao rijetko koji narod, imaju tu zlu kob da im se historija ponavlja
Mehmed ef. Handžić: Mi smo krivi za svoju tešku sudbinu
Odstupanje od pravog i stvarnog islamskog uÄenja, stvarni je uzrok slabljenja i nazadovanja, piše Handžić
Bošnjaci, kao rijetko koji svjetski narod, imaju tu zlu kob da im se historija ponavlja. Kao i svi drugi koji su osuÄ‘eni na tu kaznu s neizvjesnim epilogom, za takvo stanje su, dakako, prije svega sami krivi, sa svim svojim manama, a nije ih malo. To je i Božiji usud, koji su zaradili svojim zaboravom i već tradicionalnim nemarom.
Milost i oprost
No, spoznaja da se u bošnjaÄkom bivstvovanju, posebno u stanju duha, skoro ništa nije promijenilo u posljednjih 67 godina, izaziva zebnju. Na sve bošnjaÄke boljke, koje se manje-više i danas mogu konstatirati, upozoravao je jedan od najvećih bošnjaÄkih alima u 20. stoljeću, predsjednik "El-Hidaje", rahmetli Mehmed ef. Handžić.
Kako ilustrativan primjer može se uzeti njegov tekst pod naslovom "Božiji Pejgambere", objavljen u Äasopisu "El-Hidaje" od 7. marta 1944. godine. Handžić, inicijator Äuvene Sarajevske deklaracije protiv zloÄina u NDH, ovo svojevrsno pismo, neku vrstu ispovijesti poslaniku Muhammedu, a. s., objavio je samo Äetiri mjeseca prije svoje misteriozne smrti u 38. godini u Sarajevu.
Ovaj tekst može se smatrati nekom vrstom oporuke i vasijeta Bošnjacima da isprave svoje zablude. Efendija Handžić podsjeća da su sljedbenici poslanika Muhammeda, a. s., za "pola stoljeća osvojili polovinu tadašnjeg kulturnog svijeta, preporodili ljude u njemu i donijeli im ÄovjeÄnost, krijepost i sve duhovne vrline koje trebaju Äovjeka da rese da bi se mogao nadati u trajan napredak i uspjeh".
- Povijest nam je posvjedoÄila tu istinu ne jedanput nego stotinu puta. Prema tome, za nas je posve jasno riješiti problem slabosti i nazatka današnjih muslimana, iako stojimo na stanovištu da se trenutnim napretkom ne može dokazivati ispravnost i vrijednost, kao ni trenutnim nazatkom slabost, ništavost i manjkavost nekog poretka i ureÄ‘enja. Odstupanje od pravog i stvarnog islamskog uÄenja, od duha i srži islama, makar se i pridržavali nekih formi, stvarni je uzrok slabljenja i nazadovanja muslimana - piše Handžić.
Kao što je, nastavlja on, prvi pokus primjene islamskih propisa pokazao pozitivan rezultat i u najtežim prilikama, tako bi, bez sumnje, "pokazao pozitivne rezultate i prvi pokus vraćanja duhu i stvarnosti islama, pa makar to bilo u najtežim prilikama i u našoj napaćenoj Islamskoj zajednici".
- Mi smo, Božiji Pejgambere, krivi za svoju tešku sudbinu. Iznevjerili smo se tvome uÄenju, nismo pošli stopama tvojim, niti stopama tvojih drugova, niti stopama ostalih pravih muslimana. Neću se upuštati da govorim o svim islamskim zajednicama, koje skupa saÄinjavaju veliki organizam svjetske islamske zajednice nego ću preda te, Božiji Pejgambere, iznijeti samo stanje naše muslimanske zajednice u BiH. Evo, dvije godine stradamo kao niko i podnosimo na pravdi Boga najveće muke. U ovim stradanjima kroz ove dvije godine našem golorukom i nezaštićenom, ispravnom življu uÄinjeno je ono što papir od stida ne može nositi - navodi Handžić.
Goloruki svijet, bilježi Handžić, žene i djeca, kao ovce su klani, nedoklani ostavljani, na mijeh guljeni, svim mukama muÄeni, u vodu svezani bacani, na lomaÄi spaljivani, u potpaljenoj kući dimom i vatrom uništavani, na kolje nabijani, vješani i svakim zvjerskim metodama, koje samo zlodusi u svojoj zanesenosti mogu zamisliti, s životom rastavljani.
- Za ova naša stradanja mnogo je uzroka. Brojni su nas neprijatelji okružili. Ali, s islamskog stanovišta, najteži je onaj uzrok koji je pri nama, jer se vanjski uzroci lako nakupe, ali se lako i ometu i otklone kada je organizam zdrav pa reagira protiv svega što ga svana ugrožava. Mi meÄ‘u sobom možemo o tom uzroku razgovarati, jedni ga drugima iznositi, tražiti mu lijeka i nastojati ga otkloniti, znajući da sve to ne može nikada ispriÄati divljeg neprijatelja pred poviješÄ‡u i kulturnim svijetom - konstatira Handžić.
Kao da slušamo muke naših današnjih islamskih pregalaca ili ono malo preostalih moralnih i nepotkupljenih bošnjaÄkih intelektualaca, efendija Handžić istiÄe da smo "postali intereždžije i materijalisti". Ideal mnogih trgovaca, piše on, "jeste nagomilavanje imetka za koji i ne zna kome će služiti, dok mnogi seljak gleda kroz svoju kravicu i njivicu, njivica ostaje pusta, a kravici se nalazi drugi nepozvani gost".
- Predmet rada nazovipolitiÄara, koji su se nametali nesvjesnoj skupini, osobna je karijera i sitni interes njihove partijice, koja je otrovnim plodom raÄ‘ala. Karakterna pokvarenost vlada sitnim dušama. I u ovako teškim danima obogaćeni novi bogataši misle samo na svoj akšamluk i pijanÄevanje. Kockanje truje organizam naše zajednice. Pokusi da se pristupi lijeÄenju ovih strašnih bolesti teško uspijevaju, jer se uvijek naÄ‘e pokvarenjaka koji koÄe svaki konstruktivan i pošten rad - oštro skenira stanje tadašnjeg bosanskog društva efendija Handžić.
Radikalni potezi
Posebno kritizira odsustvo spremnosti da se radi za interese općeg dobra, što je i danas bošnjaÄka rak-rana. Jer, "sve što je iskreno i što je u ime Boga za opći naš preporod, u ovakvoj gomili propada i strada".
- Intereždžije, pokvarenjaci, licemjeri i lašci u vjeri imaju zadatak da u poÄetku utru svako nastojanje za opće dobro i idealnu borbu. U tome se oni brzo organiziraju i ujedine, a organizacija u poštenim stvarima strašno zapinje. Pored smetnja svana, velika je smetnja u nama samima. Stvarno su ovdje potrebni radikalni potezi i novo islamsko zagrijavanje i oduševljenje. Mora se jedanput reći Äestitim dobroželjiteljima našeg vjerskog života: "Vemtazul-jevme, ejjuhel-mudžrimun" ("A vi, o grešnici, danas se odvojite"; Sura Ja'sin, Kur'an) - zakljuÄuje Handžić.
Prema njemu, bošnjaÄkom preporodu treba prići promišljeno, ali junaÄki odvažno. Trebamo "sami pred sobom dobro kontrolirati svoje namjere i pregledati da li se mi prvi odazivamo onome Äemu druge pozivamo".
- Ovim putem samo vidim traÄak svjetla i nade. I ovim putem moramo poći - napisao je, na kraju, Handžić.
Omladina koja vjeru ljubi
- Iskrena i ozbiljna omladina s iskrenim pobornicima za naš duhovni preporod na
ovom polju može i treba mnogo uÄiniti. U nju se u tom pogledu mnogo nade polaže. Ali, samo iskrena omladina koja vjeru ljubi, koja je daleko od bolesnih ambicija i nepromišljenog trenutnog zagrijanja - upozorio je Handžić.
Velika djela
Mehmed Handžić roÄ‘en je 16. decembra 1906. godine u Sarajevu. Po završetku mekteba i ruždije, upisao se u novoosnovanu Šerijatsku gimnaziju, gdje je i maturirao 1926. godine. Ujesen te godine otišao je u Kairo i upisao se na Äuveni univerzitet El-Azhar. Diplomirao je 1931. godine.
Po povratku u Sarajevo 1931. godine, odslužio je vojni rok u sarajevskoj Vojnoj bolnici. Uskoro nakon toga postavljen je i za nastavnika i prefekta Gazi Husrev-begove medrese. Pokraj 1939. godine postao je nastavnik u Višoj šerijatsko-teološkoj školi, gdje je predavao tefsir Kur'ana te filozofiju šerijatskog prava (Usuli fikh). Iza njega je ostao veliki broj djela, a bio je izuzetno aktivan u društvenom životu tadašnjeg Sarajeva.