Nema veće bijede od neznanja
Dan kada se svijet promijenio - povodom 10. godišnjice teroristiÄkih napada na Njujork i Vašington
Piše Emir Ramić
Više nego ikada danas se u Sjevernoj Americi priÄa o islamu i muslimanima. Mnogo je onih koji kad se upoznaju s izvornim islamom, požele biti muslimani. No, mnogo je i onih koji nisu u stanju razumjeti ni islam ni muslimane. Oni neće da razumiju da je baš islam prije svih ostalih postavio univerzalne vrijednosti slobode u vjeri i jednakosti u ÄovjeÄnosti. Nema prisile u vjeri, pravi put se jasno razlikuje od zablude. Ako ni zbog Äega drugog, a ono zbog Äinjenice da su spasili korijene ljudske kulture i civilizacije, muslimani zaslužuju poštovanje Amereikanaca i KanaÄ‘ana, koji još uvijek dovoljno ne razumiju da su u islamu vjera i znanje jednake vrijednosti te da su vjernik i uÄenjak jednako vrednovani. Ovakav odnos prema ljudskom znanju kao naÄinu djelovanja poštedio je muslimansku povijest od sukoba izmeÄ‘u vjere i nauke.
Kur'an kaže: "O ljudi! Mi smo vas stvorili kao muškarce i žene, i mi smo od vas stvorili narode i plemena kako biste se upoznali jedni s drugima”.
Svi narodi svijeta mogu zajedniÄki dijeliti vjeru u jednog Boga, dijeliti jednog oca Adema i jednu majku Havu; dijeliti Ibrahimovu vjeru, dijeliti ljubav prema Mejremi i poštovanje prema Isa, a.s.; dijeliti istinita kazivanja o Musau, a.s., i njegovom narodu na Sinaju; dijeliti Božansku rijeÄ Kur'ana i životni primjer Muhammeda, a.s. Nema spasa bez zajedništva u etici i moralu.
Svi narodi svijeta mogu živjeti zajedno u miru. Znamo da je to Božija vizija. Ovdje na Zemlji to je zadatak nas muslimana. Postoji dug civilizacije prema islamu. Jer islam je pronosio svjetlo uÄenja kroz stoljeća, utirući na taj naÄin put evropskoj renesansi i prosvijećenosti. Inovacije su se raÄ‘ale u muslimanskim zajednicama - te su inovacije u muslimanskom svijetu dovele do razvoja algebre; magnetnih kompasa i alata navigacije; vještina pisanja i štampanja; naših spoznaja u širenju bolesti i naÄinu njihovog lijeÄenja. Islamska kultura nam je podarila veliÄanstvene vidike i nevjerovatna dostignuća; neprolaznu poeziju i prelijepu muziku; elegantnu kaligrafiju i mjesta mirnog razmišljanja i promatranja. Kroz historiju upravo je islam demonstrirao rijeÄima i djelima mogućnosti religijske tolerancije i rasne jednakosti.
Partnerstvo između Amerike i Kanade i islama
U ibrahimovskoj religijskoj tradiciji Bog se obraća Äovjeku, s njim razgovara. Svi ljudi, u svakom vremenu i na svakom prostoru, odgovorni su spram ove vjeÄne poruke i njezina istinskog ozbiljenja. Razlike meÄ‘u ibrahimovskim religijama su akcidentalne naravi, a temelj i suština je zajedniÄka. Sve ove religije za svoje temeljno naÄelo imaju naÄelo tevhida. Svaki Äovjek, bio on religiozan ili ne, odgovoran je za dijalog, razumijevanje i spoznaju istine. Åžvi mi nosimo u sebi polog tolerancije, razumjevanja i dijaloga, samo je potrebno ozbiljiti uvjete u kojima će oni kroz naše biće i djelovanje dokuÄiti svoju manifestaciju.
Partnerstvo izmeÄ‘u Amerike i Kanade i islama mora se temeljiti na onome što islam jeste, a nikako na onome što nije. Sastavni, neodvojivi dio toga partnerstva je borba protiv negativnih stereotipa islama gdje god da se oni pojave. Deset godina nakon teroristiÄkih napada na New York i Washington, u Sjevernoj Americi se primjećuje strah i nepovjerenje prema islamu i muslimanima. Brojni ameriÄki i kanadski muslimani mogu iz prve ruke posvjedoÄiti da su, zbog svoje religije, bili meta ili napada, uvreda, poniženja, diskriminacija. Danette Zaghari-Mask kaže da ju je u Orlandu na Floridi verbalno napao stranac koji joj je rekao da je ‘”odjevena kao terorist”. Ova majka troje djece kaže da se najviše boji za svoju djecu: “Ja sam odrasla i mogu se nositi s takvom vrstom neprijateljstva no teško je situaciju objasniti djeci koja još uvijek razvijaju samopouzdanje. Ne želimo da naša djeca, Amerikanci, svijet vide kao nešto što je podijeljeno na “nas’” i “njih”. Jer, svi mi pripadamo jednoj, ljudskoj rasi”.
Amerika i Kanada se moraju suoÄiti sa Äinjenicom da je islam ameriÄka i kanadska vjera koja vodi svoje korjene sa Istoka isto kao i kršÄ‡anstvo i judaizam. No, i muslimani moraju shvatiti da su Amerika i Kanada mjesta suživota i dijaloga razliÄitih vjera i kultura. Budućnost islama u Americi i Kanadi mnogo više ovisi o muslimanskom odnosu prema Americi i Kanadi, nego ameriÄkom i kanadskom odnosu prema muslimanima. Što prije shvate ameriÄki Melting pot i kanadski Kulturni mozaik kao priliku za pokazivanje univerzalnih vrijednosti islama, lakše će muslimanima biti da naÄ‘u svoje mjesto u ameriÄkom i kanadskom društvu. Isto tako, što prije Amerika i Kanada shvate da su muslimani njihova realnost, lakše će im biti ostvariti svoje ciljeve ljudskog, društvenog i državnog razvoja.
U SAD i Kanadi postoji veliko nerazumijevanje islama i muslimana. Ne krivimo za to obiÄne Amerikance i KanaÄ‘ane koji su preokupirani i nemaju dovoljno informacija pa su zbunjeni i nervozni. Zadaća ameriÄkih i kanadskih muslimana i njihovih brojnih, na žalost meÄ‘usobno ne povezanih i nesložnih organizacija, je da ameriÄkom Melting potu i kanadskom Kulturnom mozaiku daju bolje informacije o tome što je to islam i šta su muslimani. U toj važnoj zadaći veliku ulogu igraju i ameriÄki i kanadski Bošnjaci i njihove, takoÄ‘e na žalost ne povezane, nesložne organizacije. Da bismo to postigli, potrebno nam je znanje, potrebni su nam sposobni i hrabri ljudi koji imaju osjećaj za povijesne izazove, koji imaju pameti da nas povedu tamo gdje ide napredni svijet, koji nisu protiv novih povijesnih procesa, koji se ne plaše svoje slobode, koji se ne boje tuÄ‘eg uspjeha, koji su u svakodnevnoj vezi s narodom, koji imaju ugled u narodu i koje narod sluša.
Mrzitelji islama i muslimana ne predstavljaju ameriÄke i kanadske društvene vrijednosti
U razliÄitim razdobljima ameriÄke i kanadske historije, sliÄan strah, nerazumijevanje i sumnje pratile su i druge vjerske skupine. Smatramo da aktualnoj islamofobiji pridonosi intenzivno praćenje – zloupotreba medija. Radi se o privremenoj devijaciji u odnosu na ameriÄko i kanadsko prihvaćanje vjerskih sloboda i razliÄitosti. Mrzitelji islama i muslimana ne predstavljaju ameriÄke i kanadske društvene vrijednosti. Ameriku i Kanadu predstavljaju, izmeÄ‘u ostalog i stotine džamija i islamskih centara koje su napredne, islamske škole u kojima su ljudi slobodni prakticirati islam kao gotovo nigdje na svijetu. To je prava Amerika i Kanada, i to je budućnost Amerike i Kanade. Budućnost bez ikakvog neprijateljstva prema islamu nešto je što porodice ameriÄkih i kanadskih muslimana s nestrpljenjem išÄekuju.
Ljude povezuju zajedniÄke težnje i želje da žive u miru i sigurnosti; da se obrazuju i rade uz dostojanstvo koje pripada Äovjeku, da vole svoje porodice, zajednice u kojima žive i da vole Boga. To je ono što spaja ljude, vjere, narode, civilizacije, države. To je nada za ÄovjeÄanstvo. To je nada za bolju odgovornost da zajedniÄki djelujemo za dan kada će majke moći gledati kako im djeca rastu bez straha, dan kada će planeta Zemlja postati mjesto mira što je Bog i želio da bude, mjesto za svu Ibrahimovu djecu koja će odrastati zajedno u miru kao u priÄi o Isri, kada su se Mojsije, Isus i Muhamed, mir njima, ujedinili u zajedniÄkoj molitvi.
Ne Äini drugome ono što ne bi želio da tebi uÄine
Muslimani su aktivno sudjelovali u kreiranju zapadne civilizacije, prvo, kroz spašavanje korijena evropske intelektualne i duhovne kulture u Bagdadu u devetom stoljeću i, drugo, kroz širenje racionalizma u Europi preko Andaluzije (Španije) u dvanaestom stoljeću. Muslimani su, dakle, suodgovorni za razvoj zapadne kulture i civilizacije i zato nemaju pravo da se odriÄu toga, kao što ni Zapad nema pravo da to sebi prisvaja. Naprotiv, muslimani imaju obavezu da se ukljuÄe u širenju moralnih vrijednosti koje mogu pomoći Zapadu da doživi duhovnu renasansu. TakoÄ‘er, Zapad ima obavezu da preispita svoj odnos prema muslimanima i da shvati da je mir i sigurnost univerzalna vrijenost svih ljudi i naroda i zato dok svi ne budu živjeli u miru niko neće živjeti u miru.
Islam se može ponositi tradicijom tolerancije. O tome svjedoÄi historija Andaluzije i Kordobe tokom inkvizicije. Dok je islamskim svijetom vladao duh priznavanja, poštovanja, prihvatanja, drugog i drugaÄijeg, dok je islamskim svijetom vladao duh torelnacije, Evropom se širila inkvizicija. Taj islamski duh tolerancije je potreban i danas ameriÄkom Melting potu i kanadskom Kulturnom mozaiku. Ali danas su prisutni razliÄiti izazovi. MeÄ‘u nekim muslimanima prisutna je jedna uznemiravajuća tendencija da svoju vlastitu vjeru mjere odbacivanjem tuÄ‘e vjere. Ti muslimani zaboravljaju da se bogatstvo vjerske raznolikosti mora njegovati. Postoji jedan postulat koji leži u srcu svake religije, ne Äini drugome ono što ne bi želio da tebi uÄine. Ova istina prevazilazi i vjere i narode. To je istina koja je njegovana kroz civilizacije i još uvijek kuca u srcima milijardi ljudi širom svijeta. Muslimani imaju snage da izgrade svijet kojem teže, ali samo ukoliko smognu dovoljno hrabrosti za novi poÄetak, imajući na umu ono što je već odavno napisano u Kur'anu: "O ljudi! Mi smo vas stvorili kao muškarce i žene, i mi smo od vas stvorili narode i plemena kako biste se upoznali jedni s drugima". Muslimanska integracija u ameriÄko I kanadsko društvo mora biti dvosmjerna. Muslimani treba da usvoje odreÄ‘ene sjevernoameriÄke vrijednosti koje su u biti islamske, ali i Sjeverna Amerika se mora osloboditi predrasuda prema muslimanima.
Terorizam nema vjere i predstavlja zloÄin protiv ÄovjeÄnosti
Nije taÄno da su islam i muslimani opasni, nema nikakve veze izmeÄ‘u islama i terorizma sa zloÄinima koje nosi. Terorizam nema vjere i predstavlja zloÄin protiv ÄovjeÄnosti, a ameriÄki i kanadski muslimani i njihove organizacije se moraju boriti protiv ekstremista koji pod imenom islama posežu za teroristiÄkim aktivnostima. Jer ko ima monopol nad ljudskim životom da procjenjuje Äiji su životi civila vredniji?! Oduvijek su ljudi od morala i pravde vjerovali da ako se jednom Äovjeku Äini nepravda isto je kao da se nepravda Äini svim ljudima. U Kur'anu stoji da: „Onaj koji ubije jednog nevinog Äovjeka kao da je ubio cijelo ÄovjeÄanstvo, a onaj koji oživi jednog Äovjeka kao da je oživio cijelo ÄovjeÄanstvo“.