Narod koji je preživio genocid sebi ne smije dozvoliti neodgovornost u popisu stanovništva. Ovo je vrijeme povijesnog uozbiljenja bošnjaÄkog naroda i epohalne konsolidacije cjelokupnog narodnog bića
Nacija je državljanstvo koje posjedujemo kao graÄ‘ani države BiH, a državljanstvo je javno-pravni odnos izmeÄ‘u pojedinca i države. Ona ukazuje na Älanstvo u Ujedinjenim nacijama. BosanskohercegovaÄka nacija ili država je od 22. maja 1992. godine, 177. Älanica Ujedinjenih nacija (kojih je danas 193), a ne nepostojećih Ujedinjenih naroda. Spram toga, sasvim je jasno da Bošnjaci kao narod, a ne kao nacija, pripadaju skupini većoj od 6.000 naroda, koliko ih živi na našoj planeti Zemlji. U Njujorku se pred zgradom UN-a na jarbolima vihore 193 zastave, a ne 6.000. To je sasvim jasno.
Popis stanovništva u BiH se vrši na nivou bosanskohercegovaÄke nacije, internacionalno priznate države, pa ona, stoga, ne može biti jedna od etniÄkih grupa (naroda) koje se popisuju. Insistiranje na popisivanju bosanskohercegovaÄke nacije jednako je zahtjevu za njeno svoÄ‘enje na jednu od popisnih etniÄkih grupa (naroda). Taj proces se naziva etnizacija nacije - to je, ustvari, uništavanje bosanskohercegovaÄke nacije. Mi smo nacionalno Bosanci i Hercegovci zato što smo državljani države BiH, a nacije mogu sadržavati u sebi narode, bilo trideset, bilo stotinu i trideset (naprimjer, SAD više od 50 naroda ili Turska oko 26 naroda), ili tri naroda kao u BiH (uz izvjestan broj malobrojnijih naroda). PodreÄ‘ivanje nacije narodu je antibosanski projekt.
Naizgled semantiÄka greška iz 19. stoljeća, u periodu poslije osnivanja UN-a na ovim prostorima, pojavljuje se kao podvala kojom se nastoji ukinuti internacionalno priznato bosanskohercegovaÄko državljanstvo i država s kontinuitetom, nakon legalne disolucije Jugoslavije, koji postoje na nivou UN-a, tako da se Bosanci i Hercegovci pretvore u puku etniÄku grupu (narod), koja ne postoji na nivou Ujedinjenih nacija. Doduše, ovaj pokušaj izjednaÄavanja nacije i naroda potpuno je legitiman u pravoslavlju, ali nije legitiman u islamu, protestantizmu i rimokatoliÄanstvu - a nikako nije legalan u UN-u, njegovim organima, dokumentima i pridruženim konvencijama.
Najveća opasnost za Bošnjake u predstojećem popisu to da sami dobrovoljno negiraju svoju matiÄnu državu, poistovjećujući naciju i narod (etnikum). Bošnjake se pokušava izmanipulirati, zbuniti, zavesti da ponovo budu neka "druga kategorija" kojom se skriva njihovo narodno ime (Bošnjak), a njihovo nacionalno ime (Bosanac) podmeće se kao narodno ime. U prošlosti im se ime musliman podmetalo kao narodno ime, a ono je samo oznaÄavalo vjersku dimenziju njihovog života.
Bošnjaci će i ovu "igru" nadvladati u jednoj objedinjenoj kampanji bošnjaÄkih institucija u BiH i širom svijeta. Ovim putem upozoravam Bošnjake u državi BiH i širom svijeta da Äuvaju sveto narodno ime Bošnjak i da bdiju nad njim. Etnonim Bošnjak je njihovo odreÄ‘enje, ovosvjetovno ime i moraju ga Äuvati bilo gdje da žive.
Najveća opasnost za Bošnjake bilo bi samootcjepljenje Bošnjaka od države BiH naivnim insistiranjem na neÄemu što se zove "bošnjaÄka nacija", taÄnije odricanje od bosanskohercegovaÄke nacije - kako im je pitanjem broj 24 u popisnici podmetnuto kroz poistovjećivanje etnosa (naroda) i nacije. To je dio priÄe o "bošnjaÄkoj državici", "bošnjaÄkoj naciji", nekom opasnom "Bošnjakistanu", "muslimanskoj teritoriji" i sliÄno. Sada je jedinstvena prilika da upravo Bošnjaci odbiju dobrovoljno staviti svoj paraf na ukidanje države BiH, u kojoj, naravno, trebaju živjeti ravnopravni narodi - bošnjaÄki, srpski, hrvatski, jevrejski, albanski, romski itd. Nemarnost ili neopreznost u izjašnjavanju mogu imati za posljedicu da nekoliko desetina hiljada Bošnjaka završi u kategoriji ili modalitetu "ostali". Narod koji je preživio genocid sebi ne smije dozvoliti takvo ponašanje i neodgovornost. Ovo je vrijeme povijesnog uozbiljenja bošnjaÄkog naroda i epohalne konsolidacije cjelokupnog narodnog bića. To je, dakle, jedan proces u kojem se svi skupa nalazimo.
Opasnosti se nalaze i u veoma lošem aktuelnom konceptualiziranju i formuliranju popisa i negativnim posljedicama koje bi iz toga proistekle. Naprimjer, sadržaj popisnog upitnika i intencija cjelokupnog popisa otpisuje stotine hiljada Bosanaca i Hercegovaca, a meÄ‘u njima stotine hiljada pripadnika bošnjaÄkog naroda iz dijaspore, jer su svi oni po aktuelnom Zakonu o popisu stanovništva, domaćinstava i stanova u BiH 2013. odreÄ‘eni kao "privremeno prisutna lica" (Älan 7., stav 2.) koja se više neće raÄunati u ukupan broj stanovnika odreÄ‘enog popisnog podruÄja u BiH, to jest neće biti ni popisana, jer ne zadovoljavaju kriterije definiranja "uobiÄajenog mjesta stanovanja"! U ovaj popis treba ukljuÄiti i dijasporu, tako da se otklone sada nametnute restrikcije koje su je iskljuÄile, jer veliki broj naših ljudi u inozemstvu i dalje ima državljanstvo BiH. Zar neko od nas smije iskljuÄiti naše državljane iz ovog popisa? To je nedopustivo! Radi se o stotinama hiljada ljudi - ne smijemo ih zaboraviti ili otpisati! To je neodvojivi dio našeg naroda na koji mislimo i s kojim saraÄ‘ujemo.
Druga opasnost popisa, bolje reÄeno, šteta, jeste to da će RS biti predstavljena kao skoro potpuno "srpski prostor", što je totalno drugaÄije od stanja u RBiH prije agresije i genocida, prema popisu iz 1991. godine - a što je za sve Bosance i Hercegovce odane svojoj domovini, meÄ‘u koje spadaju skoro svi pripadnici bošnjaÄkog naroda, ogromna, nenadoknadiva šteta u svakom relevantnom domenu, Äije se dugoroÄne negativne posljedice u ovom Äasu još ne mogu sagledati. Statistika nekad ne raspoznaje genocid i plašim se da može da ga prikrije.
Proglas Bošnjaka Sjeverne Amerike o Popisu Stanovništva u BiH 2013
Imajući u vidu da prije popisa stanovništva Bosne i Hercegovine 2013 {BiH} postoji odreÄ‘en broj Bošnjaka koji imaju dileme oko izjašnjavanja u smislu bosanstva, muslimanstva ili bošnjaštva, što je direktna posljedica višegodišnje zabrane korištenja starog narodnog imena Bošnjak, što je bez presedana u historiji svijeta, zabrane koja je provedena tako efikasno i organizirano da je to ime za narod gotovo potpuno bilo izbrisano iz upotrebe, te posljedica prinude koja je od Austro-Ugarske, preko Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, odnosno Kraljevine Jugoslavije, do SocijalistiÄke Federativne Republike Jugoslavije nametala izjašnjavanje Bošnjaka kao Srba, Hrvata, Crnogoraca i/ili Makedonaca, islamske vjere, te neopredjeljenih.
Svijesni da Bošnjaci na popisu ne smiju dozvoliti da budu zavedeni u smislu religijske i etniÄke, odnosno nacionalne pripadnosti.
Svijesni historijskog znaÄaja pravilnog opredjeljenja Bošnjaka na popisu što će znaÄajno doprinijeti sudbini Bošnjaka i BiH i šire.
Objavljujemo
Proglas Bošnjaka u dijaspori, usvojen na Okruglom Stolu povodom Dana Državnosti u Grand Rapids, država MiÄigen, 23. Novembar 2012 godine
Bošnjaci ne smiju nikada zaboraviti da je najbitniji cilj agresije na Republiku BiH i genocida nad njenim graÄ‘anima, što je ujedno i suštinski cilj svih ekspanzionistiÄkih nacionalizama i velikodržavnih projekata protiv BiH i njenih graÄ‘ana, uništiti Bošnjake i dokazati da država BiH nema svoj autonomni bošnjaÄki narod, nego da u njoj žive iskljuÄivo Srbi i Hrvati. Bošnjaci ne smiju nikada zaboravti da je manji entitet nastao legalizacijom rezultata agresije i genocida i zaustavljanjem Armije BiH u njenom oslobodilaÄkom pohodu. Od samog poÄetka Bošnjaci su politiÄki marginalizirani u manjem entitetu, koji se stalno pokušava prikazati kao ekskluzivno pravo pripadnika samo srpskog naroda, Äime se i danas promovišu i afirmišu ciljevi agresorsko-genocidne politike. To je danas jedino mjesto u Evropi gdje se jedan stari narod diskriminira od strane vlasti manjeg entiteta po pitanju svoga narodnog imena, imena svoga jezika i uÄenja disciplina iz reda narodne grupe predmeta i nacionalne kulture.
Imajući u vidu potrebu oÄuvanja i razvijanja kulture bošnjaÄkog pamćenja navedenih zloÄina, kao i svijest o tome da je predstojeći popis stanovništva historijski, s obzirom na to da se po prvi put u skorijoj historiji Bošnjacima otvara mogućnost da se izjasne kao Bošnjaci, ovim proglasom pokrećemo kampanju narodnog osvještavanja i obrazovanja Bošnjaka u dijaspori.
Poševši od slijedećih historijskih Äinjenica kao i trenutne realnosti politiÄke i demografske kompozicije u Bosni i Hercegovini :
1. BiH je matiÄni, državno-pravni, društveni, povijesno-etniÄki, organizacioni i institucionalni prostor bošnjaÄke egzistencije.
2. Staro narodno ime Bošnjak veže bošnjaÄki narod kao autohtoni narod sa prostora BiH za bosanskohercegovaÄku državno-pravnu i društvenu zajednicu.
3. Bosnjak, Srbin, i Hrvat su jedino priznati konstitutivni narodi u Dejtonskom sporazumu.
4. BošnjaÄko stradanje i bošnjaÄka kultura pamćenja, nastali na iskustvu genocida i agresije, izvor su bošnjaÄke akcije za bolju bošnjaÄku i bosanskohercegovaÄku budućnost. Osnovni cilj bošnjaÄke kulture pamćenja je istina o agresiji i genocidu, sankcioniranje pokretaÄa i izvršilaca tih zloÄina, ostvarenje prava i zadovoljavanje pravde za žrtve tih zloÄina.
5. Bosanski jezik je temeljni most meÄ‘usobnog razumijevanje Bošnjaka kao samostalnog naroda, razumijevanja Bošnjaka sa drugim narodima i razumijevanja Bošnjaka i BiH.
Apelujemo da:
1. Bošnjaci uÄestvuju na popisu 2013 godine i izjasne se kao Bošnjaci, Äiji maternji jezik je bosanski jezik.
2. BosanskohercegovaÄki muslimani se izjasne kao Bošnjaci, jer « musliman » je vjersko opredjeljenje a ne nacionalno ili narodno. Pripadnici ove kategorije trebaju na popisu oznaÄiti da su Bošnjaci islamske vjeroispovijesti koji govore bosanskim jezikom.
3. Svi oni koji se osjećaju primarno kao Bosanci i Hercegovci takoÄ‘er trebaju da na popisu se izjasne kao Bošnjaci kao jedan od konstutitivno priznatih narodnih obilježja u dejtonskom ustavu. Podjela Bošnjaka na Bosance i Hercegovce samo ide u korist onima koji žele podijeliti Bosnu i Hercegovinu i Bošnjake.
Kolektivna amnezija Bošnjaka je definitivno sprijeÄena zahvaljujući navedenim bitnim odrednicama bošnjaÄke egzistencije. BošnjaÄko kolektivno sjećanje se Ävrsto utemeljilo upravo kroz obnovljeno vraćanje izvornog, drevnog, narodnog imena Bošnjak kao legitimnog naziva cijelog naroda.
Samo ako Bošnjaci prihvate svoju bošnjaÄku narodnost, bosanski jezik kao maternji jezik onda će navedeni popis biti historijski znaÄajan kako za Bošnjake, tako i za državu Bosnu i Hercegovinu.
BošnjaÄka opredijeljenost za vlastito povijesno ime, vlastiti jezik, za vlastitu vjeru, dakle, za vlastitu kulturu, sama po sebi bit će dovoljna da onemogući bilo kakvu zloupotrebu i manipulacije na predstojećem popisu stanovništva.
Bošnjaci su sami sebi najbolji prijatelji
BošnjaÄki narodni identitet koji je utemeljen u bošnjaÄkom mišljenju i osjećanju još od 1832. godine, konstantno se negira od svih regionalnih nacionalnih pokreta i evropskih zemalja.
BošnjaÄko narodno ime je bilo formalno zabranjeno od 1906. do 1993. godine, a i tada je prihvaćeno s kalkulacijom. Da je tako, najbolje govori Äinjenica da je i sam lider SDA nakon rata preporuÄivao da se Bošnjaci pomjere ka Bosancima i da je tom prilikom davao iste argumente kao i današnji zagovornici bosanstva. Taj Äovjek nije imao jasnu predstavu o znaÄenju narodnog identiteta ni u historijskom ni u liÄnom. Neki krugovi agresivno nameću razne teorije o prirodi bošnjaćkog nardnog identiteta, a primjetno je da su u tom poslu angažirane razne organizacije koje djeluju pod firmom civilnog društva.
Opravdano je biti veoma pažljiv prema namjerama tih anonimnih krugova. A sve što se zbiva u vezi s popisom je i netransparentno. Poznato je da su sve prevare kamuflirane, zbog Äega moramo znati da nuÄ‘enje alternativa za identifikaciju ima za cilj jedino Bošnjake. To proizlazi iz dvije okolnosti.
Prva je da su i srpski i hrvatski nacionalni identitet već duže od jednog stoljeća priznati, da su održavotvoreni i pomagani od struktura svih dosadašnjih režima i da su kao takvi Ävrsto utemeljeni ne samo u dovršenim procesima identifikacije religijskog i nacionalnog identiteta u jedinstveni identitet, tako da je svaki pravoslavac Srbin i svaki Srbin pravoslavac, kao što je svaki katolik Hrvat i svaki Hrvat katolik, pa se u takvom odnosu neće ništa mijenjati, štaviše, on će se produbljivati zbog uspostave tvorevina koje su postale instrument nacionalne podjele. Ponuda nekih novih, neodreÄ‘enih identifikacija na njih se ne odnosi.
Druga okolnost koja govori o tome da je ova zbrka oko identifikacije namijenjena jedino Bošnjacima sastoji se u Äinjenici da je s Bošnjacima jedino, u cijeloj novijoj historiji, vršena sva sila eksperimenata i da su im nuÄ‘ene brojne lažne identifikacije kako bi se oni odrekli svog identiteta. Takav odnos bio je u funkciji nastojanja da se BiH liši bitnog obilježja historijskog individualiteta, a to je da i ona, kao i druge zemlje, ima svoj originalni narod i da se u nacionalnom pogledu ona svede na zemlju u kojoj žive samo dva naroda i neke grupe koje nemaju obilježja nacija.
Bošnjaci su stotinu godina dobivali imena koja su ih navodila da postanemo Srbi ili Hrvati, a njihovo pravo ime im je bilo zabranjeno.
Kada se uzme u obzir ko sve i na kakav naÄin, apodiktiÄki zastupa tezu da bi za Bošnjake i BiH i bilo bolje da Bošnjaci nestanu i da se transformišu u Bosance, pa da u BiH ostanu samo srpska i hrvatska nacija, a Bošnjaci se utope u neodreÄ‘eno znaÄenje pojma Bosanci, što je teritorijalno, a nikako narodno ime, onda postaje jasno da se moramo veoma pažljivo i oprezno odnositi prema popisu.
"Timeo Danaios dona ferentes" je mudrost koja upozorava Bošnjake da su oni sami sebi najbolji prijatelji, naravno, ako znaku ko su i šta su, šta žele i kuda idu. Oni koji su Bošnjake nedavno tako udruženo ubijali i progonili nisu odustali od ciljeva zbog kojih su vršili te užase nad Bošnjacima.