BRANIOCI IDEJE BOSNE TREBAJU NADAHNJIVATI MADIBOVOM MUDROŠÄ†U
Autor: Emir Ramić
Madiba će vjeÄeno inspirisati generacije Bošnjaka u njihovoj borbi za istinu, pravdu i opšte nacionalno bošnjaÄko i bosanskohercegovaÄko državno dobro
"Niko se nije rodio s mržnjom prema drugom biću zbog njegove boje kože, ili njegovog porijekla ili religije. Ljudi uÄe da mrze, a ako se ljudi mogu nauÄiti da mrze onda ih treba nauÄiti i da vole, jer je ljubav mnogo prirodnija ljudskom srcu od mržnje." Nelson Mandela Madiba
„Dok sam prolazio kroz vrata prema kapiji koja vodi u slobodu, znao sam, ako iza sebe ne ostavim gorÄinu i mržnju, i dalje ću biti u zatvoru“. Nelson Mandela Madiba
Madiba je veliki, hrabar Äovjek koji je civilizaciji ostavio veliko naslijeÄ‘e: demokratije, zaštite ljudskih prava i sloboda, mira i blagostanja i tako postao stalni izvor inspiracija mnogih u svijetu. On više ne pripada nama, već vjeÄnosti, ali ne onoj obiÄnoj vjeÄnosti, već veliÄanstvenoj vjeÄnosti priznavanja, poštovanja, prihvatanja i tolerisnja drugog i drugaÄijeg. A, zar to nije Ideja Bosne i bosanski duh, koji su stalna meta napada istoka i zapada. Zato se istinski branioci ideje Bosne i bosanskog duha trebaju nadahnjivati Madibovom mudrošÄ‡u, odluÄnošÄ‡u i angažmanom, kako bi Bosnu i Hercegovinu uÄinili boljom, pravednijom, jedinstvenijom, prosperitetnijom, osloboÄ‘enom od zaostavština agresija i genocida. Aparthejd je u dejtonskoj Bosni i Hercegovini još prisutan. Bosna i Hercegovina je jedina koja ima diskriminatorski Ustav u Evropi. Kako se osloboditi aparthejda i diskriminacije svojim naÄinom života je pokazao i dokazao Madiba. Upotrebio je pomirenje za pobjedu istine i pravde. Koristio politiÄke tranzicije i društvene transformacije u borbi protiv nacionalizma, fašizma, fanatizma, vojnog i politiÄkoga nasilja i netolerancije. Volio je slobodu i ljudsko dostojanstvo, rušio barijere i branio ljudska prava i slobode, pokazao kako voljeti umjesto mrziti, ne zato što se nikad nije predao bijesu ili nasilju, nego zato što je nauÄio da se ljubavlju, istinom, pravdom može više postići za Äovjeka, civilizaciju, državu i društvo.
Bošnjaci imaju šansu da žive u boljoj Bosni i Hercegovini, zahvaljujući životu koji je Madiba proživio
Za tu bolju Bosnu i Hercegovinu, Bošnjacima su potrebni nacionalni ljudski simboli. Bošnjaci trebaju istaknuti najbolje vrijednosti koje njihovi umovi imaju.
Historijska je Äinjenica da se Bošnjaci nisu nikada koristili režimom fašizma i aparthejda. U svojoj nacionalnoj historiji Bošnjaci nemaju produkte sistemskog aparthejda, fašizma i genocidizma, ali zato imaju Rezolucije iz 1941. godine, kao prvi kolektivni izraz antifašizma u Evropi, kojim intelektualna elita jednog naroda ustaje u zaštitu drugih naroda. Bošnjaci su narod sa iskustvom žrtve više agresija i deset genocida. Bošnjaci nisu narod sa iskustvom zloÄina, ekstremizma, totalitarizma. U odnosu na sve evropske narode, Bošnjaci su, uz Jevreje, podnijeli najveće žrtve u Drugom svjetskom ratu, jer je izginulo 8,1 odsto ukupne populacije Bošnjaka. Bošnjaci su podnijeli i najveÄe žrtve kako u odbrani vlastite nacije, tako i u odbrani države Bosne i Hercegovine u agresijama i genocidima u periodu od 1992 do 1995. godine.
Madiba je Ävrsto vjerovao da je obrazovanje najmoćnije oružije za progresivnu promjenu naroda, države i društva. Bolje nacionalno obrazovanje treba mjenjati narodni i dražavotvorni status Bošnjaka, a samim tim Bosne i Hercegovine. A poÄetak te promjene u opštem nacionalnom obrazovanju Bošnjaka treba biti minimum zajedniÄkih bošnjaÄkih interesa za odbrani i jaÄanju bosanskog jezika, bošnjaÄke nacionalne kulture, historije, književnosti, tradicije i to ne samo u privremeno okupiranom dijelu Bosne i Hercegovine, već na Äitavoj njenoj teritoriji i dijaspori. Samo nacionalno obrazovana nacija je slobodna nacija.
Madiba je smatrao da svi ljudi trebaju biti slobodni što je pokazao u izjavi da "Na svijetu ne postoji stvar koja se zove polusloboda”. Zaista Bošnjaci se trebaju sami izboriti za svoju nacionalnu slobodu u jedinstvenoj Bosni i Hercegovini, a ta bošnjaÄka sloboda je odreÄ‘ena jaÄanjem jedinstvene, suverene, samostalne, nezavisne države Bosne i Hercegovine u kojoj neće biti okupiranih teritorija i bošnjaÄkim nacionalnim jedinstvom.
Bošnjaci moraju pobjediti strah od vlastitih nacionalnih i državnih pitanja
Madiba je uvijek je pokušavao da pronaÄ‘e riješenje za politiÄke i društvene probleme i kada je to izgledalo nemoguće. Bošnjaci moraju pobjediti strah od vlastitih nacionalnih i državnih pitanja, a ta pobjeda poÄinje utvrÄ‘ivanjem minimuma bošnjaÄkih nacionalnih interesa za zajedniÄku bošnjaÄki akciju koja mora biti omeÄ‘ena borbom za državu Bosnu i Hercegovinu i otvoreno, slobodno, civilno društvo, te bošnjaÄku nacionalnu emancipaciju i teritorijalnu i državotvornu svijest.
Madiba je govorio da bi bili slobodni, ljudi moraju poštovati slobodu drugih. Bošnjaci doista moraju poštovati slobodu drugih kako bi ostvarili vlastitu nacionalnu slobodu u i van Bosne i Hercegovine. To su radili u najtežim uslovima Drugog svijetskog rata, ali i zadnje agresije i genocida i to će raditi u budućnosti.
Rasizam i mržnja prema drugom i drugaÄijem su bile pojave protiv kojih se Madiba najviše borio u svome životu i otuda njegova poznata misao "Prezirem rasizam jer ga smatram varvarstvom, bez obzira da li dolazi od crnog ili bijelog Äovjeka”. Na žalost u Bosni i Hercegovini aparthejd nije pobjeÄ‘en, okupirane teritorije na kojima se drastiÄno krše osnovna ljudska prava i slobode, caruje aparthejd i dalje postoje. Nedovršeni agresija i genocid i papirni mir produkovani Dejtonskim mirovnim sporazumom legalizovali su rezultate agresije i genocida. "Ako želiš sklopiti mir sa svojim neprijateljem, onda moraš razgovarati sa svojim neprijateljem. Tako ti on postaje partner”, mislio je Madiba. Najbolji put anuliranja rezultata agresije i genocida je istina o agresiji i genocidu i pravda za žrtve tih zloÄina, što se najlakše može postići primjenom nepotpune Presude MeÄ‘unarodnog suda pravde po tužbi Bosne i Hercegovine protiv Srbije, a po tom dijalog sa establišmentom i narodom okupiranog dijela Bosne i Hercegovine u cilju jaÄanja države Bosne i Hercegovine.
Čovjek s vizijom, borac za slobodu i oslobođenje od kolonijalizma i okupacije
Madiba je govorio da trebamo poznavati svoga protivnika. Njegov stav je bio da moraš poznavati protivnikov jezik, strasti, nade i strahove, kako bi imao šansu da ga pobijediš. Nacionalnim obrazovanjem, razvijanjem nacionalne, teritorijalne i državotvorne svijesti i nacionalnim jedinstvom, Bošnjaci mogu upoznati sebe, bolje poznavati svoga protivnika i pobjediti svoje neprijatelje.
Madiba je znao i poduÄavao da mudrost dolazi ako se znanje prenosi i ako jedni druge slušamo i uÄimo jedni od drugih. Uvijek je bio onaj koji ujedinjuje, onaj koji nikada ne dijeli. BošnjaÄko iskustvo iz deset genocida i agresija i prenošenje toga iskustva s koljena na koljeno na ovim provjerenim Madibavim principima nema alternativu bošnjaÄkom progresu i jedinstvu.
Madiba će u bošnjaÄkom kolektivnom sjećanju ostati simbolom vezivnog tkiva jedinstva naroda, borbe protiv tlaÄenja naroda i pobjede nad režimom apartheida. ÄŒovjek s vizijom, borac za slobodu i osloboÄ‘enje od kolonijalizma i okupacije za sve narode koji su htjeli slobodu. A Bošnjaci hoće samo svoju nacionalnu slobodu omeÄ‘enu kolektivnim pamćenjem ne u ime osvete, već u ime pobjede nad aparthejdom u jedinstvenoj Bosni i Hercegovini.
Bošnjaci trebaju nauÄiti od Madibe to što je on u prvi plan svojih politiÄkih težnji stavio istinu, pravdu i opće dobro, unapreÄ‘enje ljudskog dostojanstva, poštovanje jedinstva, i stvaranje novog svijeta, izgraÄ‘enog na Ävrstim temeljima nenasilja, pravde i istine. Zbog njega smo razumjeli da nitko ne treba biti kažnjen zbog boje kože ili uvjeta u kojima je roÄ‘en, ali smo, takoÄ‘er, razumjeli i to da oni koji silom narušavaju ljudsko dostojanstvo, u ime istine i pravde trebaju biti kažnjeni.
Madiba se izdigao poslije zatvora, apartheida i mržnje kako bi ujedinio zemlju
Madiba se izdigao poslije zatvora, apartheida i mržnje kako bi ujedinio zemlju. Bio je nevjerojatan primjer humanitarizma i hrabrosti. Poslije utvrÄ‘ivanja istine i pravde Bošnjaci se trebaju izdići iznad nejedinstva, neznanja, meÄ‘usobne mržnje kako bi se ukljuÄili u process ujedinjavanja svih pristalica Ideje Bosne i bosanskog duha u odbrani i jaÄanju jedinstvene države Bosne i Hercegovine.
Madiba, Äovjek Äiju dušu nisu mogle ograniÄiti rasne, politiÄke i ekonomske nepravde, željezne šipke ili teret mržnje i osvete, suborac u borbi za narod i mir ostaje nada i inspiracija bošnjaÄkom narodu na njegovom teškom putu borbe za istinu i pravdu, nacionalno jedinstvo i državotvornu svijest.
(Autor je direktor Instituta za istraživanje genocida, Kanada)