1. Otkad ste u SAD i može li se napraviti bilo kakvo poreÄ‘enje sa životom ui domovini? Ja živim u Kanadi 20 godina koja zajedno sa SAD Äini SjevernoameriÄki kontinent. Kanada je jedna od najrazvijenijih državu u svijetu. Ono što sliÄi našoj BiH je društveni sistem koji se u Kanadi zove Kulturni mozaik. Radi se o društvenom sistemu koji priznaje, poštuje, prihvata i toleriše drugo i drugaÄije kao osnovni moto društenog razvoja. Kanadski Kulturni mozaik je sliÄan Ideji Bosne i Bosanskom duhu što je zapravo bosanskohercegovaÄki put priznavanja, poštovanja, prihvatanja i tolerisanja drugog i drugaÄije. Na žalost ova najvažnija bosanskohercegovaÄka vrijednost je u dobroj mjeri napadnuta u agresiji i genocidu, od Äega se još nije oporavila. Što se tiće SAD tamo se društveni sistem zove Melting pot. To je sistem koji prednost daje AmeriÄkoj naciji od nacija koje su se doselile u nju. SjevernoameriÄka dijaspora je u kvantitativnom i kvalitativnom elementu najrazvijenija bosanskohercegovaÄka dijaspora. Zato je važnije od vraćanja te dijaspore u maticu da politiÄari u BiH shvate da je potrebno i realno moguće praviti dinamiÄnu i efikasnu bosanskohercegovaÄku državu u koju će i dijaspora biti integrisana. Realnije je da nauÄni instituti i fakulteti u BiH u svoja nauÄna vijeća i nauÄne projekte ukljuÄe i nauÄnike u sjevernoameriÄkoj dijaspori. Takvim pristupom BiH bi brže i na prirodan naÄin izbila na svjetski nivo nauke. Tu mnogi naši nauÄnici iz Kanade i SAD mogu da pomognu, kako u pravljenju koncepta, tako i u realizaciji. BiH vapi za jednim nadahnutim pokretom koji će narodnu gorÄinu prevesti u stvaralaÄku energiju, a narodu vratiti dostojanstvo i otvoriti perspektivu. Dio tog pokreta mora da bude i dijaspora sa svojim potencijalima. Dijasporu razoÄaravaju saznanja o nekim stremljenjima u matici, gdje su grubi materijalni vrijednosni principi postali gotovo jedini ideal društva. Matica se mora vratiti svojim izvornim pozitivnim tradicijama – humanizmu, moralu i stvaralaštvu. Bez toga BiH biće samo objekat eksploatisanja i servis Zapada, odnosno moderni robovi. Za razvoj BiH mnogo je važnije da država BiH donese takav paket zakona koji će omogućiti dijaspori da postane ravnopravan i odgovoran dio matice. Zašto da dijaspora ne može i nema pravo da doÄ‘e u BiH i da otvara poslove, banke, preduzeća, kupuje nekretnine. Dijaspora je neotuÄ‘ivi i organski dio države i društva u BiH. Svojim mnogostrukim kapacitetima dijaspora može i treba da bude važan faktor i presudna energija u obnovi, reintegraciji i integraciji BiH. Zato državni organi BiH moraju da razviju jednu sveobuhvatnu politiku prema dijaspori, zasnovanu na poštovanju liÄnosti i prava svih ljudi u dijaspori, poštovanju privatne svojine i ukljuÄivanju ljudi iz dijaspore kao partnera. Jer dijaspora je izvor snage za BiH. Ona postaje lobi za svoju državu, iz nje dolaze investicije. Dijaspora predstavlja glas za BiH, glas koji se Äuje i nosi poruku onoga po Äemu je BiH uvijek bila poznata – glas tolerancije, razumijevanja, zajedniÄkog života. Taj glas će biti jaÄi ako dijaspora djeluje zajedno i jedinstveno. Sistematskom i energiÄnom akcijom najumnijih ljudi u matici i dijaspori, dijasporu treba integrisati u politiku razvoja BiH. NauÄnici, poslovni ljudi i umjetnici u dijaspori i matici treba da se povežu, rade, suraÄ‘uju, da ne postoje granice nego da razmjenjuju svoja iskustva i ideje. Nauka, biznis i kultura su neophodni za razvoj bilo koje države, bilo kojeg društva. Suradnjom struÄnjaka dijaspore i matice otvaramo sebe, državu i društvo. Dijaspora je rijetko bila u prilici da sem davanja matici, utiÄe na bilo šta u politiÄkom, ekonomskom, kulturnom i nauÄnom razvoju matice, iako ona predstavlja najkompetentniju ciljnu grupu, spremnu, sposobnu i voljnu da uloži svoju emotivnu, moralnu i materijalnu komponentu u ekonomsku, pravnu, moralnu, socijalnu, kulturnu, nauÄnu, politiÄku i svaku drugu revitalizaciju matice. Od toga korist može imati ne samo država BiH, već cijela Evropa i svijet. Uvažavajući znaÄaj i mogućnosti dijaspore, država BiH stiÄe mogućnosti da tranzicioni proces sprovodi ne samo uz potrebnu pomoć demokratskog svijeta, već i uz pomoć koja se nudi od dijaspore. Ali dijaspora mora da osjeti da se nešto u matici promijenilo u odnosu na nju, a ne samo da se priÄa, a da suštinskih promjena zapravo nema. Takvo osjećanje moguće je izgraditi samo dugim, upornim i iskrenim radom. Dekreti tu ne pomažu. Ljudi iz dijaspore su Äisti jer ih nije pojeo sindrom samouništenja. To je rezultat Äinjenice da su ljudi u dijaspori izbjegli mentalnu manipulaciju i anomalije koje su ljudi u matici stekli teškim životom i preživljavanjem svega onoga što su preturili preko glave u agresiji i genocidu.
2. U kojoj državi u SAD ima najviše Bosanaca i Hercegovaca i Äime se najviše bave? Kada je Kanada u pitanju prema našim informacijama ima oko 30.000 graÄ‘ana bosanskohercegovaÄkog porijekla. U SAD ima oko 300.000 graÄ‘ana bosanskohercegovaÄkog porijekla. U Kanadi su uglavnom skoncentrisani u provinciji Onatario oko 80 posto. U SAD najviše naših graÄ‘ana ima u gradu ST. Louis, oko 70.000. GradonaÄelnik toga grada je javno pohvalio našu dijasporu rijeÄima da su naši ljudo od ovoga grada napravili metropolu. Kao što sam ranije rekao naša dijaspora u Sjevernoj Americi je uspjela. Naši ljudi, žene i mladi su izuzetno vrijedni i cjenjeni graÄ‘ani Kanade i SAD. Na žalost matica još nije prepoznala potencijal ove dijaspore. Mladi akademski kadar u dijaspori, vrlo uspješni poslovni ljudi, istaknuti istraživaÄi, cjenjeni umjetnici u skoro svim poljima društvene djelatnosti, znaÄajni kulturni radnici, sve uspješniji politiÄari u zemljama u kojima žive, sav taj potencijal država BiH ne koristi za promociju svojih vitalnih interesa u Kanadi i SAD. BosanskohercegovaÄka dijaspora u Sjevernoj Americi bolje ilustrira unutrašnji svijet ideje Bosne i Bosanskog duha, preciznije osjeća probleme, dileme i potrebe matice, brže naslućuje puteve i stranputice matice. Dijaspora je oÄuvala tradicionalni kontinuitet bosanskog duha, oliÄenog u humanizmu, toleranciji, solidarnosti, pluralizmu i multilateralizmu. Duhovni genij bosanskoga Äovjeka je 1.000 godina stvarao neponovljivu kulturu, raznolike jezike, literaturu, književnost, umjetnost, filozofiju i teologiju, neprocjenjivu humanistiÄku politiÄku i socijalnu filozofiju, te odveć inspirativnu i nadahnutu kulturu dijaloga koja se može mjeriti sa najvišim duhovnim i civilizacijskim ostvarenjima velikih kulturnih naroda u ljudskoj povijesti. RoÄ‘ena od takvog bosanskog duhovnog genija, dijaspora je potvrdila sposobnost, adaptibilnost i moć održavanja tradicionalnog, prihvatanje multietiÄnosti, ne odbacivanje sopstvenog identiteta i kosmopolitsku predispoziciju multikulturalizma. BosanskohercegovaÄka dijaspora se uspješno integrisala u kanadsko i ameriÄko društvo, ali i odbranila od asimilacije. MeÄ‘utim, dijaspora se osjeća odbaÄenom, neshvaćenom, usamljenom i suvišnom od svoje matice. Dijaspora zna da uklanjanjem prepreka u matici može svojim idejama, uticajem, obrazovanjem i kapitalom produkovati demokratsku i prosperitetnu državu BiH u koju će se sa ponosom vraćati treća ili Äetvrta generacija izbjeglica. Zato dijaspora insistira da nadležne vlasti pod hitno donesu Zakon o dijaspori. Taj zakon trebalo bi da bude pripremljen od strane eksperata, ukljuÄujući svakako i one iz dijaspore. Stvaranje demokratske, jedinstvene i prosperitetne BiH, u kojoj će svi znaÄajni resursi matice i dijaspore biti usmjereni ka ekonomskom, kulturnom, nauÄnom i duhovnom prosperitetu države BiH, trebalo bi da budu osnovna ideja ovog zakona. Dijaspori treba pružiti više od uobiÄajenog. Potpuno je pogrešno što se u svakom pristupu dijaspori u prvi plan istiÄe – „potrebni ste nam“, a pod tim se uglavnom misli na novac. Tek u novije vrijeme se govori o znanju i iskustvima koje ljudi donose iz dijaspore. Dijasporu, koja se dobrovoljno i snagom svog patriotizma stavila u službu države treba uvjeriti da je dobrodošla matici. Jer od tretmana dijaspore u matici zavisi i pozicija države BiH u svijetu. Svoditi državni odnos sa dijasporom na novac i investicije je površno. Ljudi iz dijaspore se moraju osjećati ravnopravnim graÄ‘anima BiH, a ne kao biznismeni koji su došli da ulože, zarade ili potroše. Institucije i graÄ‘ani BiH ne vide važnost dijaspore.
3. Kakav je generalno kontakt bh. graÄ‘ana s domovinom i jesu li je zaboravili? Da bi se ostvarila politiÄka, duhovna, kulturna i ekonomska simbioza dijaspore i matice potrebno je formirati Ministarstvo za dijasporu. Prve akcije Ministarstva bi trebale biti popis dijaspore i formiranje struÄnih i profesionalnih logistiÄkih i lobistiÄkih timova. Tako bi kontakt sa maticom postao organizovan, sistematiÄan, a ne samo privatni kao do sada. BosanskohercegovaÄka dijaspora u Sjevernoj Americi nije zaboravila svoju maticu. Dokaz za to je aktivnost na planu priznavanju bosanskog jezika u kanadskom Kulturnom mozaiku i ameriÄkom Melting potu na osnovu Äega je otvoreno više desetina škola bosanskog jezika sa više hiljada polaznika naše djece. Istina o agresiji i genocid na BiH je prezentirana u Kanadi i SAD. Kanadski parlament i ameriÄki Kongres i Senat su usvojili više rezolucija o genocidu Srebrenici i BiH. Pokrenuti su mnogi multidimenzionalni nauÄno istraÄivaÄki, umjetniÄki i lobistiÄki projekat na osnovu kojih su najbolje vrijednosti BiH prezentirane KanaÄ‘anima i Amerikancima. SjevernoameriÄka dijaspora je oÄuvala svoju posebnost i oduprla se negativnoj asimilaciji koja je tako snažno izražena u ameriÄkom Melting potu i kanadskom Kulturnom mozaiku. Tokom stogodišnje evolucije preko razliÄitih oblika kroz oÄuvanje, jaÄanje i prezentiranje svih vrijednosti bosanskohercegovaÄkog bića na najbolji naÄin je bila ambasador vrijednosti, dometa i dostignuća BiH u Sjevernoj Americi. Istovremeno je promovirala pozitvni oblik integracije, to jest stepen pozitivnog uklopljenja bosanskohercegovaÄke zajednice u ameriÄki Melting pot i kanadski Kulturni mozaik. BosanskohercegovaÄke organizacije su svojim djelovanjem jasno pokazale još jednu vrijednost dijaspore Sjeverne Amerike. Kroz cijelo proteklo stoljeće ona je ostala vjerna jedinstvenoj, nezavisnoj, demokratskoj, tolerantnoj državi BiH i otvorenom, slobodnom civilnom društvu, u kojima svaki narod i graÄ‘anin uživa jednakopravnost, mir, slobodu. Ona je svojim djelovanjem širila istinu o dogaÄ‘ajima u BiH tokom posljednje decenije 20. vijeka u ime postizanja pravde za sve žrtve agresije i genocida, tih strašnih zloÄina protov ÄovjeÄnosti, mira i slobode u Evropi i svijetu.