Intervju Halila Šetke sa profesorom Emirom Ramićem za web magazin Kliker info
Dok je svijetu sve prisutnija tendencija novog pristupa dijaspori, BiH još nije shvatila da ima sjevernuameriÄku dijasporu, koja iz prve ruke, može svijetu pokazati da sa BiH i Bošnjacima valja raÄunati
U vrijeme dok je na Äelu Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike bio profesor Emir Ramić, ova najjaÄa organizacija koja okuplja bošnjaÄku dijasporu na prostoru sjevernoameriÄkog kontinenta bila je noćna mora najvećim neprijateljima države BiH , kako u zemlji tako i u inostranstvu. Ovu Äinjenicu priznaju i najveći Ramićevi oponenti zbog kojih je idejni pokretaÄ svojevrsnog preporoda bosanskohercegovaÄke dijaspore prije par mjeseci morao podnijeti ostavku . Od tada pa do danas Ramić nije detaljnije obrazlagao sukobe u KBSA zbog Äega ovaj razgovor I poÄinjemo pitanjem, odnosno konstatacijom da je ovo jedan od rijetkih primjera da Äelnik podnosi ostavku zbog uspjeha te da nakon svega još i šuti .
Ramić : Kao svjedok islamske, bošnjaÄke i bosanskohercegovaÄke bogate, krvave prošlosti, turbulentne sadašnjosti i sigurnije budućnosti, kao svjedok slobode ljubavi prema islamu kao vjeri, sistemu i praksi života, kao svjedok slobode ljubavi prema bošnjaÄkoj naciji, njenoj kulturi, historiji, tradiciji, kao svjedok slobode ljubavi prema bošnjaÄkom pamćenju, kao svjedok slobode ljubavi prema bošnjaÄkim nacionalnim institucijama {bošnjaÄka akademija nauka, bošnjaÄki muzej genocida, svijetski kongres Bošnjaka, bošnjacki sabor, kao svjedok slobode ljubavi prema bosanskom jeziku kao povijesnoj paradigmi kontinuiteta kulturne, historijske i nacionalne samobitnosti Bošnjaka, kao svjedok slobode ljubavi prema jedinstvenoj, demokratskoj, prosperitetnoj državi BiH bez genocidnih paradržavnih tvorevina, kao svjedok slobode ljubavi prema otvorenom, slobodnom, civilnom bosanskohercegovaÄkom društvu, kao svjedok slobode i lahkoće govora, kulture dijaloga i kulture kolektivne igre; pokušao sam svojim radom poruÄiti kako naspram politiÄkih i duhovnih elita živi akademska elita koja misli na sebi svojstven naÄin budućnost Bošnjaka i Bosne i Hercegovine. Moje polje rada i djelovanja je bošnjaÄki dijalog u ime rušenja svih vještaÄkih zidova meÄ‘u Bošnjacima, za rad širenja najboljih vrijednosti Bošnjaka i BiH, za rad oÄuvanja i jaÄanja svih komponenti bošnjaÄkog nacionalnog bića, za rad jaÄanja države BiH u kojoj neće biti niti jednog traga zloÄina agresije i genocida, za rad jaÄanja otvorenog, slobodnog, civilnog društva u BiH u kome će biti zagarantovana osnovna prava i slobode Äovjeka, graÄ‘anina, naroda, državljanina, za rad kolektivnog bošnjaÄkog otpora sve više prijetećoj asimilaciji sjevernoameriÄkih Bošnjaka u ameriÄki Melting pot i kanadski Kulturni Mozaik i na kraju za rad kolektivnog bošnjaÄkog napora da se prihvate sve pozitivne tendencije integracije sjevernoameriÄkih Bošnjaka u ameriÄko i kanadsko društvo. Misleći ljudi treba da budu tolerantni prema onima koji misle drugaÄije od njih o istoj stvari. Jedna od najvećih blagodati ovoga svijeta je da su ljudi razliÄiti, da razliÄito misle. A da bi Äovjek mogao misliti, on mora imati slobodu. No, u obilju slobode govora i oni što - ne misle, umišljaju da je njihovo mišljenje jedino ispravno. I otuda potiće kaljanje, vrijeÄ‘anje i ponižavanje lićnost Äovjeka, Božijeg roba, što je najveći grijeh. Hvala Allahu, koji mi je podario moć da mislim i da radim ono što mislim da je najbolje za Bošnjake i BiH. Svjestan sam da ima onih koji misle drugaÄije. Ja cijenim svaÄije mišljenje i spreman sam saslušati svakoga. Ali, naÄin na koji neki ljudi saopćavaju svoje mišljenje, nije prihvatljivo zato što je iskljuÄivo, zlonamjerano, što vrijeÄ‘a i ponižuje Božijeg roba. Poželjno je da imamo razliÄita mišljenja, koja treba da razmjenjujemo u duhu tolerancije i uvažavanja. Oni koji pokušavaju da unesu nepovjerenje meÄ‘u nama tako što nas okreću jedne protiv drugih, treba da znaju da im to naša i njihova djeca neće oprostiti, jer su radili i rade direktno protiv te djece, njihove muslimanske, bošnjaÄke i bosanskohercegovaÄke budućnosti. Ja sam ponosan što sam zajedno sa prijateljima ideje, organizacije i pokreta KBSA, produkovao krovnu organizaciju ameriÄkih i kanadskih Bošnjaka, nezavisnu od bilo koje politiÄke i druge opcije. KBSA je postao glasnogovornik bošnjaÄke bitnosti i bitisanosti, toliko jak glas da su ga se poÄeli pribojavati najveÄi neprijatelji Bošnjaka i BiH i uvažavati najveÄi prijatelji. I baš tada u uslovima krize bošnjaÄkog nacionalnog bića i krize funkcionisanja države i društva u BiH, produkovani su problemi unutar KBSA. Historija kao najbolja uÄiteljica života će na kraju reći svoje, ali jedno je sigurno ja sam podnio ostavku na dužnost predsjednika UO KBSA kao moj liÄni Äin ukazivanja na potrebu bošnjaÄkog dijaloga, za rad bošnjaÄkog jedinstva kao jedinog moguÄeg modusa produkcije minimuma bošnjaÄkih zajedniÄkih interesa i ciljeva za maksimalnu bošnjaÄku akciju, u uslovima velike prijetnje Bošnjacima i BiH, kao moj liÄni Äin protesta protiv neljudskog, nemoralnog, necivilizacijskog i neislamskog kaljanja liÄnosti, ne samo moje, već liÄnosti svih onih koji su tragali za još boljim i efikasnijim KBSA, kao moj liÄni Äin protesta protiv nastojanja da KBSA postane produžena ruka pojedinih politiÄkih i duhovnih opcija u matici i dijaspori i na kraju kao moj liÄni Äin želje da se Bošnjaci nauÄe priznavati, prihvatati i poštovati demokratske i legalne odluke svojih zakonodavnih i izvršnih organa.
Kliker.info : U svojim istupima neposredno prije podnošenja ostavke upozoravali ste da BiH ulazi u najosjetljiviji period kada je u pitanju njena održivost. U tom kontekstu kako bi opisali
Ramić : PolitiÄka kriza bosanskohercegovaÄkog društva i države onemogućava normalizaciju života, ponižavajući graÄ‘ane BiH. Urušavanjem temelja državnosti, kao pravno-egzistencijalnog okvira za sve, i narušavanjem zagarantirane ravnopravnosti (konstitutivnosti) naroda i pojedinaca na cijeloj teritoriji BiH, gubi se optimalno-racionalni politiÄki okvir i grubo narušava civilizacijsko-vrijednosni sistem demokratski razvijenih društava koji jedini vodi ljudskoj budućnosti većine graÄ‘ana BiH. GraÄ‘ani su potpuno potisnuti iz procesa demokratizacije društva koja bi jedina vodila društvenom skladu (politiÄki aspekt) i životu s vlastitim solidarnim potrebama (civilizacijski i etiÄki aspekt). Zato se BiH nalazi u najtežoj poziciji od rata. Zemlja je najdirektnije suoÄena s legalizacijom etniÄkog ÄišÄ‡enja i visokog kriminala s državnom i vojnom imovinom.
Kliker.info: KBSA je otvoreno protiv Prudskog sporazuma. Recite nam kakvo je vaše liÄno mišljenje o tom kontroverznom politiÄkom dokumentu ?
Ramić : Dogovor is Pruda destabilizuje BiH, a jaÄa entitete, legalizira etniÄko ÄišÄ‡enje i organizovani kriminal. Taj sporazum svjedoći o kontinuitetu bošnjaÄkih zabluda kao što su: entitetska privatizacija bila je strašna greška protiv BiH; aprilski paket ustavnih promjena je takoÄ‘er bio štetan; prudski sporazum je takoder sporazum koji vodi ka legaliziranju rezultata agresije i genocida. Popis stanovništva sa etniÄkom odrednicom, prije povratka protjeranih, bio bi konaÄna i najvalidnija ovjera rezultata zloÄina agresije i genocida. To bi bila veleizdaja hiljadugodišnje egzistencije državnog i društvenog tkiva BiH.
Visoki predstavnik meÄ‘unarodne zajednice Miroslav LajÄak svakodnevno i po više puta ponavlja da - “ taj dogovor jaÄa BiH", a za što ne postoji ni jedan argument. De facto, taj dogovor u dijelu rješavanja državne imovine krši i Ustav BiH i Sporazum o sukcesiji bivše SFRJ, prema kojima bi imovina trebala pripasti iskljuÄivo državi BiH. MeÄ‘unarodna zajednica i njen Visoki predstavnik Miroslav LajÄak i neke uticajne bošnjaÄke politiÄke partije su uporni proizvoÄ‘aći floskule “RS je realnost i to se mora prihvatiti”, što je apsurdna i neprihvatljiva teza. U obraÄanju Vijeću sigurnosti UN poÄetkom decembra Miroslav LajÄak ni jednom rijeÄju ne pominje presudu MeÄ‘unarodnog suda pravde u Hagu od 26. februara 2007. godine, kojom je potvrÄ‘eno da su snage bosanskih Srba, Vojska i Policija, u Srebrenici u julu 1995. poÄinile genocid, koji je Srbija propustila da sprjeÄi, a zatim i da kazni i izrući Tribunalu njegove poÄinioce, na Äelu sa Ratkom Mladićem, ali zato bez uztezanja govori o obnovljenom pokušaju Skupštine RS o otcjepljenju od BiH, Äime samo navikava svjetsku zajednicu i javnost na tu opciju rješenja krize u BiH, umjesto da primjenjuje Bonske ovlasti i takve nezakonite pokušaje u korjenu sprijeći. Visoki predstavnik se zalaze za vladavinu prava dok najdirektnije ignoriše odluku najvišeg suda pravde u svijetu, a poznato je da su pravne norme i odluke iz meÄ‘unarodnog prava starije od zakona bilo koje pojedinaÄne države ili grupe država, a kamoli entiteta. ÄŒinjenica je da se u RS sistematski realizuje Karadžićev nacionalistiÄki genocidni projekat, koji je jedina i prava smetnja napretku BiH. Dok premijer RS istiće i ponavlja da je "BiH podijeljena zemlja" radeći intenzivno na toj podjeli dotle Mirolsav LajÄak ne preduzima ama baš ništa ozbiljno da ga zaustavi na tom putu. Lajcak tvrdi da Haris Silajdžić, lider Stranke za BiH i Älan Predsjedništva BiH, svojim nastupom pred Savjetom bezbjednosti UN stvorio krizu i znatno otežao politiÄku situaciju u zemlji, da nema pravo da gura svoju politiÄku platformu, već treba da govori u ime svih graÄ‘ana BiH. ÄŒlan predsjedništva BiH gospodin Haris Silajdžić iznoseći ovakvu politiÄku platformu govori u ime najveÄeg dijela graÄ‘ana BiH u zemlji i svijetu, a visoki predstavnik Miroslav LajÄak, govori u ime znatno manjeg dijela graÄ‘ana BiH kad govori o RS kao realnosti i kada brutalno ignoriše odluke MeÄ‘unarodnog suda pravde. Osudu zaslužuje ne Silajdžić, nego oni koji ne žele da Äuju osudu o tihoj ali sistematskoj legalizaciji i realizaciji Karadžićevog projekta u BiH i pogrešno i zlonamjerno interpretiraju njegov govor. Eventualno usvajanje neprincipijelnog dogovora iz Pruda o raspodjeli državne imovine, popisa stanovništva, regulisanja Distrikta BrÄko te ustavnih promjena, znaÄilo bi cementiranje sadašnje entitetske podjele i nepotrebno prejudiciranje budućih principijelnih ustavnih reformi. Neprincipijelni dogovor je ionako tešku i komplikovanu politiÄku situaciju u BiH dodatno produbio i otežao. Sva pitanja dogovora, naÄin njihovog donošenja, priprema i netransparentan rad državne komisije u pripremi nacrta zakona u Parlamentu BiH su naišli na žestoke i opravdane kritike najveÄeg dijela bh. javnosti kao i milionske dijaspore BiH.
Kliker.info : Prije par dana akademik Muhamed Filipović je inicirao ideju o ponovnom održavanju BošnjaÄkog sabora na kojem bi najumnije bošnjaÄke glave zauzele osnovne smjernice djelovanja u vrijeme kada se izabrani politiÄki predstavnici bošnjaÄkog naroda ne snalaze najbolje u ovim prelomnim vremenima. Šta vi mislite o pomenutoj ideji ?
Ramić : Stanje bezidejnosti i bezizlaznosti u koju je zapala bosnjacka politika, zahtjeva hitno organiziranje Bosnjackog sabora na kojem bi se utvrdile smjernice i upute za spas BiH i bosnjackog naroda. BošnjaÄki lideri se razlikuju po osnovnom pitanju Sabora, bošnjaÄki nacionalni program da ili ne. Ja bi odgovorio da nama Bošnjacima treba jedna strategija u smislu minimuma bošnjaÄkih zajedniÄkih interesa za maksimalmu bošnjaÄku akciju za produkciju državotvorne i teritorijalne svijesti Bošnjaka. Jer Bošnjaci imaju orginalni identitet, iskljuÄivo vezan za državu BiH, kao zemlju i njenu historiju i teritoriju. Bošnjacima danas nije ugrožen duhovni identitet, već nacionalni ili bolje reÄeno Bošnjacima nedostaje nacionalna, državotvorna i teritorijalna svijest. PolitiÄke stranke, koje danas zastupaju Bošnjake nejasno vide politiku. Za razliku od prvog bošnjaÄkog sabora koga su sazvali politiÄari, iskoristivši ga za svoje uske politiÄke ciljeve, ovaj sabor treba biti sazvan od dijela nacionalno svijesne, politiÄki neutralne bošnjaÄke inteligencije. To bi trebao biti i svebošnjaÄki sabor Bošnjaka u matici i dijaspori. Bošnjaci bez sopstvene strategije ne mogu odgovoriti na pitanja koja historija postavlja pred njih. A glavno pitanje za Bošnjake je BiH, njen opstanak i opstanak Bošnjaka u njoj. Sabor mora ponuditi politiÄke i ustavno pravno solucije koje će jednom za uvjek onemoguÄiti podjelu BiH. To će biti najveća sigurnost za opstojnost bošnjaÄkog bića u i van BiH. Pored sabora Bošnjacima treba Kongres Bošnjaka svijeta za jedinstveno nacionalno okupljanje Bošnjaka u dijaspori i bošnjaÄka akademija nauka i muzej genocida za intelektualno, jedinsvteno djelovanje na planu institucionalizacije bošnjaÄkog pamćenja. Problemi u unutar Bošnjaka, BiH i dijaspore predstavljaju izazov, na koga treba odgovoriti sabor. BošnjaÄki nacionalni interes je suviše ozbiljna problematika. Svijedoci smo meÄ‘usobnih nesporazuma i neslaganja dva vodeća bošnjaÄka politićara. Koji imaju dijametralno suprotne stavove o istom problemu. Zato ja podržavam organizovanje bošnjaÄkog sabora. On treba da postavlja smijernice bošnjaÄke politike. A vladajuće bošnjaÄke stranke su obavezne da tu politiku sprovode u praksi. Sabor treba za sva vremena sprijećiti mogućnost da neki mediokritet, koji se je doćepao vlasti sticajem sretnih okolnosti podobnošÄ‡u, a ne vrijednošÄ‡u, sumnjivih moralnih i intelektualnih kvaliteta, odlućuje o bošnjaÄkoj sudbini. Sabor treba da potvrdi konstantu da se bošnjaÄka nacija koju pratimo od najstarijih vremena, a iza koje stoji sasvim konkretan narod sa svojim jezikom, historijom, kulturnim naslijeÄ‘em i duhovnim svojstvima koji mu obezbjeduju vlastitu samobitnost, može dalje profilirati i realizovati u jedinstvenoj, demokratskoj, graÄ‘anskoj, sekulranoj državi BiH i otvorenom, slobodnom društvu. Sabor treba da produkuje prodemokratski orijentiranu politicku akciju kojom će se moći definitivno razviti moderna bošnjacka nacija i s njom svi nacionalni standardi koje imaju savremene nacije u uslovima multikulturne BiH.
Kliker.info :Haris Silajdžić, Sulejman Tihić , Zlatko Lagumdžija i reis Cerić su osobe od kojih se oÄekuje da trasiraju put u Sarajevu kojm se izlazi iz vremena beznaÄ‘a.da li su oni po vašem mišljenju kadri obaviti taj posao ili ćemo morati saÄekati do dolaska mlaÄ‘ih I prodornijih?
Ramić : Nisu kadri. Jedini rezultat njihovog rada je stalni sukob izmeÄ‘u njih. A to je najgora moguća situacija. To paralizira bošnjaÄki narod i njegove politiÄke, ekonomske, kulturne i nauÄne institucije. Zato Bošnjaci moraju reagirati, kako oni u matici, tako i oni u dijaspori. Bošnjaci moraju reagirati jer su neki njihovi poltiÄki i duhovni lideri uzurpirali pravo predstavljanja naroda. Mi Bošnjaci ni jednom od lidera nismo dali mandat da urušava bilo koju komponentu bošnjaÄkog nacionalnog bića – islam, bošnjaštvo, bosanstvo, da urušava i prodaje državu BiH, da legalizuje rezultate agresije i genocida, da zabranjuju organizovane i institucionalne uspomene na bošnjaÄke žrtve, da guše osnovne tekovine slobodnog, civilnog društva. Stalna konstanta bošnjaÄke starategije je pamćenje zloćina genocida i agresije, ne u ime osvete, već u ime istine i pravde, bez kojih nema kolektivnog bosanskohercegovaÄkog državnog i društvenog tkiva, BošnjaÄka budućnost se jedino može graditi u jedinstvenoj, nezavisnoj, demokratskoj BiH, bez genocidnih tvorevina na pamćenju i na opmeni, a ne na zaboravu. Zato mora doći do promjene u bošnjaÄkom mišljenu u kome će svaÄ‘a bošnjaÄkih lidera ustupiti mjesto dijalogu i kolektivnom radu. U protivnom Bošnjaci će dobiti rješenje protivno njihovim interesima od strame meÄ‘unarodne zajednice, kojoj ja nikada nisma vjerovao, ne vjerujem i neću vjerovati jer je Bošnjacima oduzela pravo na odbranu pošto je kvazi proglasila nezavisnost BiH. BošnjaÄki poltiÄari moraju imati korektivni, institucionalni factor, produkovan bošnjaÄim saborom, što može biti tijelo sastavljeno od duhovno, nacionalno, državotvorno svijesne bošnjaÄke inteligencije, politiÄke neovisne.
Kliker.info :.ÄŒesta meta vaših saopštenja tokom vašeg predsjednikovanja je bio predsjednik Vlade RS Milorad Dodik .Šta ste govorili ameriÄkim senatorima I kongresmenima o njemu kada ste lobiraliu za njegovu smjenu ?
Ramić : Dodik je protiv definiranje dodatnih nadležnosti države BiH i usklaÄ‘ivanja entitetskih ustava s Ustavom BiH. Dodik je protiv konstitutivnosti naroda na cijelom podruÄju BiH. Dodik je protiv objedinjavanja institucije ombudsmana. Dodik je protiv obaveze kompenzacije imovine, bez Äega nema ni povratka prognanika u prijeratne domove. Podatak koga je Dodik nedavno iznio da je Republika Srpska do sada vratila oko 99 posto imovine svima koji su tražili povrat, te da RS ne može silom vraćati nikoga u RS ne odgovara istini, jer zapravo Dodik i RS nisu uÄinili ništa kako bi se Bošnjaci vratili na svoja historijska, kulturna, duhovna i tradicijska ognjišta. Dodik nikada nije javno odgovorio koliko se Bošnjaka stvarno vratilo u RS, te koliko je Bošnjaka zaposleno u politiÄkim, ekonomskim, kulturnim, nauÄnim, obrazovnim institucijama RS. Dodik je protiv Komisije za oÄuvanje nacionalnih spomenika. Bošnjaci u RS još ne mogu bezbrižno doÄekati i provoditi svoje vjerske, nacionalne i državne blagdane. Bošnjaci u RS su objekti iživljavanja, provociranja, maltretiranja i premlaćivanja. Bošnjaci nisu sigurni u RS. Žalosno je što se Bošnjaci u RS trebaju osiguravati dok obavljaju namaz. Napadi na džamije su zapravo slika RS. Dodik je protiv državnih korporacija koje bi bile okosnica ekonomske integracije i razvoja BiH. On istupa iz Elektroprenosa BiH i formirate Elektroprenos RS. Dodik samo insistira na opstanku entiteta RS, pozivajući na Daytonski sporazum i prijeti secesijom. O ne želi jaÄanje države BiH. Zato je RS je neprihvatljiva za mene. Ona poÄiva na rezultatima zloÄina agresije i genocida, nasilnom etniÄkom ÄišÄ‡enju, kulturocidu, ekocidu, etnocidu, urbicidu, elitocidu. Daytonski sporazum nikada nije usvojen od Skupštine Republike BiH, Daytonski ustav nikada nije prošao proceduru legalne promjene Ustava Republike BiH u Skupštini Republike BiH. Tako RS nije legalna. AmeriÄkim i kanadskim poltiÄkim, kulturnim i nauÄnim subjektima sam obeÄao da će sjevernoameriÄki Bošnjaci i njihove organizacije upotrijebiti sve svoje snage da se demokratskom i organizovanom akcijom promjeni politiÄka slika RS, odnosno da se entitetska tvorevina napravljena na agresiji i genocidu koja tako ugrožava hiljadugodišnje jedinstveno državno i društveno tkivo BiH poništi u ime daljeg jaÄanja ideje Bosne i bosanskog duha, na Äijim temeljima je izgraÄ‘en savremeni demokratski, civilizovani svijet. Paradržavno-entitetski i teritorijalni kontinuitet RS je sve više ugrožen i sjevernoameriÄki Bošnjaci ameriÄkim i kanadskim subjektima predlažu da što prije pokrenu proceduru totalnog ukidanja manjeg entiteta na raÄun jaÄanja demokratske, jedinstvene, prosperitetne države BiH i otvorenog, slobodnog, civilnog društva. Dodik je sljedbenik politike koju je vodio Garašanin, Obrenović, KaraÄ‘orÄ‘evići, Milošević, SANU-u, Karadžić i Mladić. Ne misleći dobro jedisntvenoj, demokratskoj, prosperitetnoj državi BiH, on ne misli dobro demokratskom, civilizovanom svijetu. Zato on ne može biti subjekt pregovora o boljoj državi i društvu u BiH.
Kliker.info : Novi ameriÄki predsjednik I njegova administracija za koji dan ulaze u Bijelu kuću. Šta oÄekujete od ove ekipe ?
Ramić : Pobjeda Obame na ameriÄkim predsjedniÄkim izborima je historijska pobjeda koja obilježava novi poÄetak ne samo za SAD, nego i za Äitav svijet. Ona nosi poruku nade i jedinstva koja je već dobila globalnu podršku i poštovanje. Odnos BiH sa Sjedinjenim AmeriÄkim Državama će sada dobiti jedan novi podstrek jer se u administraciji Obame nalazi mnogo prijatelja BiH. BiH ulazi u kritiÄnu fazu demokratskih reformi i upravo su SAD u poziciji da utjeÄu na takve reforme s obzirom na to da se radi o primarnim vrijednostima i principima SAD. Oćekujem od budućeg ameriÄkog predsjednika da u islamskom svijetu “vodi manje militaristiÄku politiku” , te da svoju administraciju otvori i ameriÄkim muslimanima, jer je 95 posto ameriÄkih muslimana glasalo za njega. Do sada je Obama na važna mjesta imenovao mnoge pripadnike manjine, ali niti jednog muslimana. Želim da Obama obnovi vladavinu zakona i poštuje prava svih ljudi bez obzira na vjeru. Pozivam sve ameriÄke Bošnjake da se više angažiraju u ameriÄkoj politici. Pobjeda Baracka Obame treba biti primjer i za ameriÄke Bošnjake, da postanu angažirani graÄ‘ani SAD, te da energiÄnije poÄnu promicati vlastite interese. Najbolji naÄin uspostavljanja bošnjaÄkog identiteta je uporno raditi na ostvarenju vlastitih interesa u SAD. Kvalificirani ameriÄki Bošnjaci se trebaju natjecati za oko osam hiljada mjesta u novoj predsjedniÄkoj administraciji. BošnjaÄka zajednica u SAD trebala bi poslužiti kao most izmeÄ‘u SAD i BiH, te pomoći i natjerati ameriÄku politiku da se konkretnije angažuje u demokratskim procesima u BiH.
Kliker.info :Dugo ste bili na Äelu najbrojnije bh. organizacije u Sjevernoj americi. Recite nam kakvi su ljudski, materijalni , tehniÄki I umni potencijali bosanske dijaspore na ovom podruÄju I koliko sve to skupa pomaže domovini BiH.
Ramić : U BiH ne postoji svijest o znaÄaju koje sjevernoameriÄka bošnjaÄka dijaspora nudi matici. Ta svijest ne postoji kod politiÄkih i duhovnih lidera, kod umjetnika i intelektualaca, kod graÄ‘ana. U takvoj situaciji iluzorno je oÄekivati kritiÄnu masu koja bi mogla izvrsiti demokratski pritisak i ishoditi promjenu politiÄke svijesti o najaktivnijoj, naobrazovanijoj i najmnogobrojnijoj bh dijaspori. U uslovima kada je BiH na dugom i neizvjesnom putu politiÄkog, graÄ‘anskog, demokratskog, kulturnog i nauÄnog osvješÄenja u kome razvoj državotvorne i teritorijalner svijesti, posebno njenog najbrojnijeg naroda, Bošnjaka, još nije primatnost, sjevernoameriÄka dijaspora se doživljava sa zavišÄu, Äiji pripadnici su sretnici koje su otišli u daleki svijet, s onu stranu bare, a hoće da se petljaju u poslove matice i na izborima odluÄuju kako Äemo živjeti graÄ‘ani u matici.
Dok je svijetu sve prisutnija tendencija novog pristupa dijaspori, BiH još nije shvatila da ima sjevernuameriÄku dijasporu, koja iz prve ruke, sa najrazvijenijeg ekonomskog i politiÄkog tržišta može svijetu pokazati da sa BiH i Bošnjacima valja raÄunati. A to i jeste ono što nazivamo vanjskom politikom neke države. U BiH se potcjenjuje interes sjevernoameriÄke dijaspore za zbivanja u BiH. To se mjeri iskljuÄivo samo odazivom biraÄa na izborima, a zaboravlja se koliki je taj odaziv bio u onih prvih par izbornih krugova poslije rata, zaboravlja se kako je taj odaziv mali i u BiH i zaboravlja se kako niko u dijaspori politiÄki ne radi, a niti u matici ijedna politiÄka stranka ima ozbiljan naÄin i pristup u radu sa dijasporom. Godinama sam od svih probosanskih politiÄkih partija tražio njihove programme da ih prestavimo sjevernomeriÄkim Bošnjacima. Nikada nismo dobili. Godinama sam tražio da predstavnici poltiÄkih partija za vrijeme izborne kampanje doÄ‘u i u Sjevernu Ameriku i na licu mjesta poltiÄki propagiraju svoj program, posebno onaj prema dijaspori, nikada nije bilo odgovora.
Organiziranost bošnjaÄke dijaspore u Sjevernoj Americi je nužno limitirana kadrovskim i financijskim moguÄnostima sa jedne strane i duhovnom potporom i otvaranjem države i BH društva prema dijaspori, s druge strane. U duhovnom smislu, uticaj sjevernoameriÄke bošnjaÄke dijaspore na društvena kretanja u BiH je limitiran uglavnom na internet. Ostali najuticajniji mediji, štampa i TV, dijaspori ne daje prostora. U administrativnom smislu, direktan uticaj ameriÄke i kanadske bošnjaÄke dijaspore na društveni tok u matici ne postoji, jer država nije uspjela prilagoditi izborni zakon zahtjevima dijaspore pa tako nema niti posebnih izbornih jedinica za dijasporu niti ima predstavnika dijaspore u parlamentima, niti je formirano zasebno Ministarstvo za dijasporu, niti imamo zakona o dijaspori, što su višegodišnji uzaludni zahtjevi KBSA.
NajveÄi dio sjevernaomaeriÄke bošnjaÄke dijaspora je nastao kao posljedica agresije, genocida, stradanja, progona. Tako se iseljavalo najobrazovanije i najimuÄnije stanovništvo. ZloÄin agresije i genocide koji je Bošnjake pomeo diljem svijeta uÄinio je da se mnoštvo kvalificiranih i obrazovanih Bošnjaka sa razvijenim organizacionim sposobnostima naÄ‘e u Sjevernoj Americi. Oni su uspjelau vrlo kratkom roku uvezati se u dvije krovne organizacija Islamsku zajednicu i KBSA. U post agresorskom vremenu ili bolje reÄeno u postdejtonskom vremenu, kao odgovor na naraslu opuštenost Bošnjaka, poslije kratkotrajnog njihovog buÄ‘enja kroz agresiju na BiH i zloÄin nad nama, kao svojevrsna pozitivna pobuna sjevernoameriÄkih Bošnjaka protiv te posloviÄne bošnjaÄke opuštenosti, produkuje se KBSA. Produkovan je da odbrani i pojaÄa nacionalnu, posebno, državotovrnu i teritorijalnu komponentu bošnjaÄkog nacionalnog bića putem organizovanog otpora prema asimilaciji Bošnjaka u sjevernoameriÄka društva, prihvatanja najboljih vrijednosti integracije u sjevernoameriÄka društva koje ne Äine prepreku opstojnosti i jaÄanju bošnjaÄkog identiteta s jedne strane, i uvezanosti dijaspore sa maticom s druge strane. U post agresorskom vremenu ili bolje reÄeno u postdejtonskom vremenu, kao odgovor na naraslu opuštenost Bošnjka, poslije kratkotrajnognjihovog buÄ‘enja kroz agresiju na BiH i zloÄin nad nama, kao svojevrsna pozitivna pobuna sjevernoameriÄkih Bošnjaka protiv te posloviÄne bošnjaÄke opuštenosti, produkuje se KBSA. U vremenu i prstoru egzistencije islamske zajednice kao tada jedinog oblika bošnjaÄkog organizaovanja bilo je suÄ‘eno da KBSA opstane vezajući se za islamsku zjednicu. Produkovan da odbrani i pojaÄa nacionalnu, posebno, državotovrnu i teritorijalnu komponentu bošnjaÄkog nacionalnog bića putem organizovanog otpora prema asimilaciji Bošnjaka u sjevernoameriÄka društva s jedne strane, i uvezanosti dijaspore sa maticom s druge strane, KBSA je izrastao u istinsku krovnu organizacija sjevernoameriÄkih Bošnjaka, poštovanu od svih prijtaelja Bošnjaka i BiH i od koje se plaše bošnjaÄki i bh neprijatelji. KBSA ima snage da prebrodi sve poteškoće u uslovima naraslih previranja meÄ‘u ameriÄkim i kanadskim Bošnjacima i njoihovim organizacijama. MeÄ‘utim, kljuÄ svakog konstruktivnog odnosa matica-dijaspora je u matici. Nalazimo se u uzburkanom historijskom toku sjevernoameriÄke bošnjaÄke dijaspore. Mlada dijaspora, uglavnom došla kao posljedica zloÄina agresije na BiH i genocida nad Bošnjacima, u uslovima nedovoljne definisanosti bošnjaÄkog nacionalnog bića i neizvjesne budućnosti matice BiH, bez koje nema Bošnjaka, u uslovima nedovoljne razvijenosti nacionalne, državotvorne i teritorijalne svijesti, kada mladoj, neiskusnoj i neorganizovanoj dijaspori prijeti sve ubrzaniji hod ka asimilaciji u ameriÄki Melting pot i kanadski Kulturni mozaik, ameriÄki i kanadski Bošnjaci su se sasvim opravdano i prirodno okrenuli svojoj duhovnosti, svojoj vjeri i svojim islamskim organizacijama – džematima. Na žalost bošnjaÄki duhovni lideri, to nisu umjeli iskoristiti, tako da danas imamo svega 7 posto sjevernaomaeriÄke bošnjaÄke populacije, organizovane u džemate. KBSA koji se kasnije javio kao revolucionarna pobuna duhovno i nacionalno svijesnih sjevernoameriÄkih Bošnjaka je u dobroj mjeri sublimirao glas pobune ameriÄkih i kanadskih Bošnjaka za oÄuvanjem bošnjaÄkog vjerskog, nacionalnog, kulturnog, historijskog, jeziÄkog i patriotskog identiteta. Na žalost ni KBSA nije okupio kritiÄnu masu ameriÄkih i kanadskih Bošnjaka u njihovoj borbi protiv asimilacije, niti je trasirao mehanizme prihvatanja svih pozitivnih vrijednosti integracije u ameriÄko i kanadsko društvo. Jedan je od uzroka za to je što se se kod sjevernoameriÄkih Bošnjaka sreli svi oblici krajnosti. Od bošnjaÄke skupine dobrodušnih, spremnih na svaku liÄnu i kolektivnu žrtvu, do skupine apsolutno uskogrude, beskrajno samožive, potkupljive, ljigave i, nadasve, opsjednute omalovažavanjem svega vlastitoga.
Kliker.info:.Ovaj razgovor gospodine Ramić vodimo u vrijeme kada svjetska ekonomska kriza prijeti da uzdrma i same temelje na kojima poÄiva savremeni svijet. Kao dobar poznavaoc prilika na podruÄju Amerike šta preporuÄujete našim ljudima ?
Ramić : Svjet je postao globalno selo. To nije novo, ali je svakako zanimljivo sagledati i najnovije posljedice globalizacije. Nijedna ekonomija nije samostalna. Ekonomije Äak i najuticajnih zemalja (npr. zemlje G 7 ) zavise od globalnih trendova, promjena i oscilacija na tržištima novca i roba koje novcu daju vrednost (nafta i zlato). Najzaštićenije zemlje na sve globalne ekonomske potrese su zemlje tzv. BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija i Kina) prije svega zbog njihove autonomne održivosti.
Kriza koja je aktuelna najveća je od tridesetih godina XX vjeka. PoÄela je ameriÄkim kolapsom u hipotekarnim kreditima (US mortgage collapse) u avgustu 2007. kao posljedica neusklaÄ‘enosti ponude i potražnje. Razlika u proizvodnoj i potršaÄkoj cjeni roba i usluga jeste profit; što se više i jeftinije proizvodi to je profit veći; zemlje "trećeg sveta" proizvodnju su uÄinile profitabilnijom nego ikada u historiji; profit se plasira u banke kao finansijski kapital kompanija (proizvoÄ‘aÄa); banke taj kapital (novac) "vraćaju" graÄ‘anima, privredi i državi putem kredita i zajmova. I tako u krug. U tom krugu "slaba karika" je bila što je profit i proizvodnja bila znatno veća nego potreba graÄ‘ana i privrede za kešom koji se tako gomilao u bankama. Taj je keš, tako, izgubio vrjednost. Amerikancima je istovremeno sa rastom proizvodnje opadala potrošnja, prije svega zato što je primarna snaga njihove ekonomije u vojnoj industriji (koja je poslije sedamdesetih blago reći usahnula), tj. u kompenzovanoj vrjednosti dolara kao ultimativne valute u svetskoj robno-novÄanoj razmjeni. Dakle, vojna industrija sa smanjenom proizvodnjom (s jedne strane) i nafta i Äelik koji se kupuju i prodaju (ne više samo i jedino u USD) u evrima od 1992. (što je prvo uÄino Sadam Husein, pa baš sebi stvorio nezgodnog neprijatelja - SAD ) posredno je smanjila realnu kupovnu moć prosjeÄnog amerikanca. Ali on se ipak i dalje zaduživao. Obzirom da je problem globalnog karaktera, jedino rešenje je globalno rešenje; sveobuhvatno i opšte, a koje će biti potom primenjeno na pojedinaÄnom mikro (državnom) nivou. Ja vjerujem u globalno rješenje. Šta savjetovati ameriÄkim Bošnjacima po pitanju ekonomske krize. Prije svega svako bošnjaÄko domaÄinstvo u SAD treba imati svoju stratešku procjenu. Ne možemo govoriti o mjerama ako ne postoji procjena na koji naÄin se individualno svako od nas može boriti protiv krize. Na nacionalnom nivou ameriÄkih Bošnjaka ova ekonomska kriza treba konaÄno otvoriti oÄi o potrebi produkcije jedne poslovne asocijacije sjevernoameriÄkih Bošnjaka iz koje bi kasnije razvili kreditnu zadrugu i banku.
Kliker.info: Da li ste zagovornik integracije naših ljudi u ameriÄko društvo ili povratka u BiH ?
Ramić : Proces povratka prognanih je najsloženiji i najpotrebniji proces u postratnom oporavku svugdje u svijetu. BošnjaÄka priÄa o povratku ima dvije strane, jedna je bošnjaÄka, a druga aktuelnih vlasti Republike Srpske. Bošnjaci imaju stvarnu želju da se vrate tamo odakle su prognani, pod uslovom da dobiju stvarnu pomoć, da ostanu tamo gdje su se vratili. Veća je želja Bošnjaka nego pomoć onih koji su zaduženi da im omoguće održiv povratak. Što se tiÄe odnosa vlasti RS-u prema Bošnjacima, povratnicima nemamo pozitivnu suradnja i puno razumijevanje vlasti RS. Ako imamo u vidu da se samo 6-8% graÄ‘ana vratilo u RS, pitanje povratka je najozboljnija stvar koje mora biti rješavana na bazi programa. Postoje dvije kategorije ljudi na koje se može uticati u smislu povratka. Jedna grupa je ona koja se snašla i koja ima ušteÄ‘en kapital. Ta grupa se može vratiti u BiH bez pomoći. Ta grupa se želi vratiti jer smatra da se u BiH može investirati u mali biznis. Druga gupa je ona koja se nije snašla u SAD i Kanadi i kojoj treba pomoć za povatak. Povratak je pitanje broj jedan, na Äiji pozitivan odgovor se ništi rezultat genocida i vraća demografsko stanje BiH na stanje prije genocida. Postoji želja za povratkom kod obe grupe i tu želju sada treba kapitalizirati jednim programom i fondom za povratak koji mora biti podržan od države BiH i Äiji sponsor i realizator za Sjevernu Ameriku, a možda i za Äitavu dijasporu bi bio KBSA. Povratak neće biti brz kao progon.
Kliker.info : I na kraju ovog razgovora recite nam ko je šta je I odakle je profesor Emir Ramić ?
Ja sam roÄ‘eni prijedorÄanin. U prijedoru sam završio osnovnu i srednju školu, a u Sarajevu fakultet. Više godina istražujem multidimenzionalnost bosanskohercegovaćkog društva i države, te potrebitost bošnjaÄkog dijaloga. Kao rezultat istraživanja objavio sam više nauÄnih i istraživaÄkih publikacija. OsnivaÄ sam prve Akademije bosanskih studija u NjemaÄkoj, Škole bosanskog jezika u Kanadi, BošnjaÄkog islamskog centra Hamilton, BošnjaÄkog biltena Hamilton, Multikulturnog Äasopisa Mosaic iz Kanade, lobist i zagovornik: priznavanja bošnjacke multidimenzionalnosti (sa ravnopravnim tretmanom sve tri njene komponente: Islam, Bošnjaštvo i Bosanstvo); bošnjaÄkog dijaloga, kao revolucionarne transformacije bošnjaÄkog bića u okviru koje će steÄena i krvlju plaÄena sloboda Bošnjaka, oliÄena u definitivnoj produkciji Bošnjaka kao nacije i defintivnoj odbrani Bosne i Hercegovine kao jedine domovine Bošnjaka - biti stvarno materjalizovana u slobodu odluÄivanja o svim uslovima bošnjaÄke egzistencije; produkcije bošnjaÄkog pamćenja, ne u ime osvete, već u ime negacije egzistencije i razvoja srpsko-hrvatskog establišmenta, hranjenog na osnovama nestanka Bošnjaka; pomirenja Bošnjaka u smislu lijeÄenja unutrašnje bošnjaÄke mržnje; aktiviranja bošnjaÄke inteligencije kao preduvjeta svekolike bošnjaÄke razvijenosti; prava na bosanski jezik, bošnjaÄku historiju, kulturu, tradiciju, naciju, vjeru, bibliografiju i književnost; produkcije bošnjaÄkog jedinstvenog fronta putem bošnjaÄkog dijaloga u ime produkcije Svijetskog kongresa Bošnjaka, BošnjaÄkog sabora, BošnjaÄke akademije nauka i BošnjaÄkog nacionalnog muzeja pamćenja; produkcije demokratske, ujedinjene, prosperitetne Bosne i Hercegovine u kojoj bošnjaÄko biće više nikada neće biti ponižavano i potlaÄeno, u kojoj će svi biti ravnopravni, u kojoj neće biti Republika Srpska kao daytonsko priznanje genocida i etniÄkog inžinjeringa, koja neće biti anti bošnjaÄki protektorat i svojevrsna multikulturna inkvizicija; priznavanja bosanskog jezika, ali ne samo kao internacionalnog jezika, već i kao warld heritage language, što omoguÄuje produkciju škola bosanskog jezika, bosanskih biblioteka, odjela za bosanska jezik pri ameriÄkim i kanadskim bibliotekama, katerdri bosanskih sudija na ameriÄkim i kanadskim univerzitetima. ÄŒlan sam Amnesty International Kanada, Društva za ugrožene narode NjemaÄka, mnogih mirovnih multikulturnih, multivjerskih i multietniÄkih asocijacija. Trenutno radim na dva istraživaÄka projekta koji tretiraju problematiku i položaj Bosnjaka u Sjevernoj Americi. The Hamilton Mundilization Commitee Hamilton Kanada dodijelio mi je priznanje, kao do sad najmlaÄ‘em dobitniku, The world citizenship awards, za moj doprinos miru, toleranciji i suživotu razliÄitih kulturnih, vjerskih i etniÄkih grupa. Kao predsjednik Kongresa Bosnjaka Sjeverne Amerike {KBSA}, krovne organizacije ameriÄkih i kanadskih Bošnjaka, dao sam doprinos jaÄanju ove organizacije koja danas predstavlja istinski glas sjevernoameriÄkih Bošnjaka od koga strahuju neprijatelji Bošnjaka i BiH i koga poštuju svi njihovi prijatelji. Zajedno sa prijateljima KBSA produkovao sam KBSA kao nezavisnu organizaciju, nezavisnu od bilo kojih opcija u dijaspori i matici. Trenutno sam saradnik Instituta za istraživanje zloÄina protiv Äovjećnosti i meÄ‘unarodnog parva Univerziteta u Sarajevu i saradnik AmeriÄkog univerziteta u Bosni i Hercegovini.
Poruka Bošnjaće, ljubi svoju BiH, svoju bošnjaÄku tradiciju, kulturu, historiju, jezik, duhovnost. Poštuj svoga komšiju. Tako ćeš sretno živjeti i biće ti dobro gdje god živio. To je bošnjaÄko obiÄajno pravo. Istina jedino može Bošnjaka uÄiniti slobodnim. Ona nije dopustiva u uvjetima zarobljenosti zloÄinaca. Sloboda savjesti treba biti prvo bošnjaÄko oslobodjeno podrucje iz koga se raÄ‘a znanje o vlastitoj bošnjaÄkoj bitnosti i samobitnosti, koji će tvoriti uvjete za obnovu koilektivnog bošnjaÄkog pamćenja i na tom temelju uÄvrstiti bošnjaÄko samopouzdanje kao okosnicu snage za dostojanstveniji zivot u nacionalnoj nezavisnosti i slobodi u okvirima multidimenzionalne BiH.