Intervju profesora Šabana Nurića sa profesorom Emirom Ramićem za SabaH –
Višestruko politiÄko, nacionalno, socijalno, kulturno, organizaciono pa i nauÄno-spoznajno gibanje u redovima BiH dijaspore, posebno ove iz posljednjeg bosanskog rata i poratnog perioda, specifiÄno bošnjaÄke, je bio razlog da se obratimo profesoru Emiru Ramiću iz Kanade, sa molbom za razgovor za
Gospodine Ramiću, s obzirom da je Vaša uza struÄna oblast interesovanja, stanje bošnjaÄke nacionalne svijesti u dijaspori, specijalno u Kanadi, recite ukratko kakvi su rezultati vašeg istraživanja na tom planu?
E. Ramić: Višegodišnje nezavisno sociološko-politološko istraživanje o stanju bošnjaÄke svijesti i organizovanosti u procesu njihove vjerske, nacionalne i državotvorne emancipacije ima namjeru putem metoda nauÄne analize pokušati dati odgovore na pitanja: Zašto je jedinstveno multidimenzionalno bošnjaÄko biće potrgano na jednodimenzionalne tabore? Zašto bošnjaÄko historijsko pamćenje postaje zaborav? Zašto se Bošnjacima negira pravo na sopstvenu prošlost, sadašnjost, budućnost, vjerski, nacionalni i kulturni kontinuitet? Zašto Bošnjaci pristaju da hodaju tuÄ‘im putem i budu sudionici tuÄ‘e historije, kulture i tradicije? Zašto bauk duha palanke kruži našim ubogim vjerskim, nacionalnim, patriotskim i kulturnim životom? Zašto nema konsenzusa meÄ‘u Bošnjacima o bilo kom bitnom pitanju njihove povijesne egzistencije? Zašto se istina od Bošnjaka godinama skrivala, tretirajući Bošnjake samo kao vjersku, a ne i nacionalnu, teritorijalnu i državotvornu zajednicu?
Dobro, u kontekstu rezultata Vaših istraživanja, sa stanovišta uvezanosti Bošnjaka i moguće njihove socijalne i politiÄke unutrašnje pozitivne interakcije, kao i akcije prema okruženju u kome žive i matiÄnoj BiH, kakvu bošnjaÄku budućnost anticipirate kao nosilac funkcija u dvije od tri najvažnije bošnjaÄke organizacije pomenute u uvodu u ovaj razgovor?
E. Ramić: Kroz istraživanje došao sam do zakljuÄka da je odgovor na većinu gornjih pitanja u produkciji bošnjaÄkog dijaloga. Funkcionisanje Bošnjaka u vjerskom,nacionalnom, kulturnom , duhovnom i civilizacijskom smislu podrazumjeva definisanje globalnog cilja bošnjaÄke egzistencije, što podrazumjeva dijalog na bazi snage argumenata, a ne na bazi nekog vjerskog, nacionalnog, politiÄkog ili bilo kojeg drugog kvazi autoriteta. Kroz dijalog Bošnjaci trebaju konaÄno postati svijesni kako svoje vjerske,nacionalne i kulturne snage tako i svoje snage u produkciji i oÄuvanju ideje Bosne i bosanskog duha koji su kreirali državotvorni prostor za egzistenciju
bošnjaÄkog bića. Prvi kratkoroÄni cilj unutar bošnjaÄkog dijaloga bi dakle bio kreiranje bošnjaÄkog fronta unutar koga bi negativna bošnjaÄka energija, koja proizilazi iz podjeljenosti bošnjaÄkog bića, bila transformisana u pozitivnu energiju baziranu na prihvatanju, poštovanju, tolerisanju i priznavanju razliÄitosti unutar jedinstvenog bošnjaÄkog bića. Drugi dugoroÄni cilj dijaloga bi bio kreiranje i prakticiranje civilnog društva u BiH, matiÄnoj državi svih Bošnjaka, i elemenata civilnog društva u bošnjaÄkoj dijaspori koji se iz bosanskohercegovaÄke perspektive ultimativno nameće kao jedini poznati model koji bi omogućio onaj presudni skok iz sadašnjeg muÄnog i bezizglednog provizorija, zasnovanog na trostrukom etniÄko-konfesionalnom autizmu i mehaniÄkom paralelizmu društvenog i državnog, u državnu zajednicu utemeljenu na nužnoj, živodajnoj, transetniÄkoj osmozi i prožimanju. Naš bošnjaÄki pluralitet mogao bi postati normalnim i poželjnim elementom općeg pluralistiÄkog društvenog i kulturnog ambijenta, pri Äemu bi svaki od konfesionalno-etniÄkih identiteta zadržao svoj autonomni prostor i integritet. Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike koji zastupa interese 350.000 Bošnjaka SAD i Kanade ima namjeru dokuÄiti znaÄaj i potrebu bošnjaÄkog dijaloga. Kongres će putem produkcije bošnjaÄkog fronta u kome će biti mjesta za sve oblike bošnjaÄkog organizovanja otvoriti vrata bošnjaÄkom dijalogu koji treba izroditi kritiÄnu pozitivnu bošnjaÄku masu i energiju sposobnu da kreira bošnjaÄki globalni interes, te da taj interes jaÄa i brani. Veliki znaÄaj u procesu produkcije bošnjaÄkog dijaloga zauzima lobiranje u zapadnim društvima za bošnjaÄki interes. Lobiranje je vrlo profesionalan, odgovoran i skup posao koji traži znanje i novac. Prvi BošnjaÄki Biznis Klub ima namjeru dokuÄiti Bošnjacima istinu, da samo nacionalno uvezan biznis može donijeti dvostruku korist. Umnožiti vlastiti kapital i finansirati bošnjaÄki lobi. To je moguća formula uspjeha za poÄetak produkcije bošnjaÄkog lobiranja, kao sastavnog dijela bošnjaÄkog dijaloga.
Pošto i Vi znate da jedan manji broj Bošnjaka, ne znam zašto, ne prihvata nikakve organizacije? To njihovo ne prihvatanje unosi kamen spoticanja na lokalnim bošnjaÄkim nivoima, Äesto i smutnje koje spreÄavaju bošnjaÄku organizovanu aktivnost! Možete li nam reći sažeto, kakvu ulogu u izlasku iz ove situacije može da odigra Kongres Bošnjaka a kakvu BBC Sjeverne Amerike?
E. Ramić: Istraživanje je pokazalo da više od 60% Bošnjaka nije ukljuÄeno ni u jedan od postojećih oblika organizovanja. To pokazuje nedovoljan interes Bošnjaka za organizovanost, nedovoljnu svijest o potrebi ukljuÄivanja u proces organizovanog djelovanja na zaštiti bošnjaÄkog interesa, ali i nedostatak ideja postojećih organizacija koje bi mogle privući razliÄite strukture bošnjaÄke populacije (omladinu, žene, intelektualce, biznismene itd.). Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike, BošnjaÄki Biznis Klub, Islamska Zajednica Sjeverne Amerike kao krovne organizacije Bošnjaka moraju mnogo više raditi na uvlaÄenju Bošnjaka u svoje redove. Možda bi bilo dobro razmisliti o formiranju zajedniÄkog tijela, od predstavnika navedenih krovnih organizacija, koje bi izradilo platformu za privlaÄenje Bošnjaka u organizacije, koje bi istovremeno lobiralo za bošnjaÄki interes u zapadnim društvima i koje bi lobiralo za produkciju nove, ne na Daytonskom sporazumu zasnovane, Bosne. Veliku ulogu u procesu privlaÄenja Bošnjaka u njihove organizacije imaju sredstva informisanja.
Lijepo. Ali ne znam dali i ostale, važne bošnjaÄke voÄ‘e o SabaH-u misle kao Vi?
E. Ramić: Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike i BošnjaÄki Biznis Klub cijene napore koje je uložio Sabah u odbrani bošnjaÄkog interesa na prostorima Sjeverne Amerike.Kongres je prihvatio da
Hvala vam na lijepim rijeÄima i povjerenju, a mi ćemo se truditi da budemo još bolji! MeÄ‘utim da mi nastavimo dalje o bošnjaÄkim pitanjima. OÄevidno kultura i religija kod Bošnjaka u dijaspori je svakodnevno na kušnji. Islam kao jedina bošnjaÄka religija prolazi kroz vrlo tešku fazu svoje globalne opstojnosti. Bosanski jezik i jest i nije priznat ovdje u Americi, posebno u Kanadi, gdje ga u zvaniÄnim popisima priznatih jezika još nejma. Sjena srpske i hrvatske lobistiÄke okupacione nakane je svuda vidljiva. Neke humanitarne organizacije u Kanadi otvoreno, i to dolarski, transparentno, pomažu ÄŒetniÄki ravnogorski pokret. O svemu tome ni glasa da Äujemo od diplomatskih predstavnika BiH države, od Ambasadora BiH u Ottawi. Iznesite nam svoj stav o tome?
E. Ramić: Osnovne komponente naroda, nacija: vjera, kultura, tradicija, jezik, kod nas Bošnjaka još nisu do kraja definisane. Istraživanje pokazuje da Bošnjaci nemaju strategiju odbrane svojih osnovnih komponenti. U takvoj situaciji ne Äudi što su te komponente predmet napada ili svojatanja od drugih. Bošnjaci nemaju lobistiÄki – strateški tim koji bi branio, odbranio i jaÄao navedene komponente, kako u zapadnim društvima tako i u matici. Ali stvari idu na bolje. Istraživanje je pokazalo nezadovoljstvo Bošnjaka sa bosanskim diplomatskim i konzularnim predstavništvima u Sjevernoj Americi. Bošnjaci ne doživljavaju bosanske ambasade i konzulate samo kao prostore za razvoj bilateralnih, politiÄkih, ekonomskih i kulturnih odnosa, zaštiti interesa bosanskohercegovaÄkih graÄ‘ana putem pružanja konzularnih usluga ili pomoć i asistenciji državnim organima BIH pri institucionaliziranju bilateralnih meÄ‘unarodnih ugovora, već kao komad bosanskog neba i bosanska zemlje na kojoj, i uz ćiju pomoć, će moći nastaviti borbu za jaÄanje ideje Bosne i bosanskog duha, neÄega što BiH može pokazati kao svoj doprinos globalnom multikuturalizmu, neÄega za što je izginulo 250.000 bošnjaÄkih sinova i kćeri. Bošnjaci Kanade su sa velikim oÄekivanjima doÄekali otvaranje bosanske ambasde u Ottawi. Sa još većim oÄekivanjima doÄekan je novi ambasador, intelektualac i ekonomista. Doista idealna kombinacija za ambasadora koji treba uvezati bosansku dijasporu sa maticom, Kanadu i BiH. Ali nade su pale u vodu. Ambasador se nije pojavio na manifestaciji obilježavanja 10. godišnjice agresije na BiH u Torontu. Više od hiljadu graÄ‘ana BiH i nekoliko najistaknutijih intelektualca i novinara iz Äitavog svijeta, svijedoÄeći o bosanskoj tragediji, pitali su se: Gdje su predstavnici bosanske ambasade?! Nikog iz ambasade nema na konferenciji jednog od najvećih ambasadora BiH, Danisa Tanovića, u Torontu. Nema reakcije ambasade na pisanja u štampi u kojima se negira postojanje BiH i ista svrstava pod zastavu Hrvatske. Nema reakcije ambasade na sramno davanje 75.000 dolara od strane Trillium Foundation, ÄŒetnickom ravnogorskom pokretu. Sklapaju se sumnjivi dogovori izmedju Carleton i BanjaluÄkog univerziteta. U takvoj situaciji, KBSA prelazi u ofanzivu. Sa svoja tri pisma upućena, ambasadoru BiH u Ottawi, The Ontario Trillium Foundation i Carleton univerzitetu, bošnjaÄke mase se postepeno bude. Bošnjaci postaju sve više svjesni da je njihova sudbina u njihovim rukama.Kongres ima snage da pokrenutu masu i pozitivnu energiju usmjeri ka produkciji bošnjaÄkog dijaloga i
bošnjaÄkog fronta,koji će biti sposobni da odbrane bošnjaÄko biće, sa njegovim vjerskim, nacionalnim i patriotskim osnovama, na ovim prostorima.
Jasno, i mi konja za trku imamo! MeÄ‘utim dokle će više Bošnjaci sve to morati tolerisati?
E. Ramić: Prošlo je vrijeme bošnjaÄkog tolerisanja i pasivnosti. Bošnjaci moraju imati jasnu strategiju odbrane globalnog bošnjaÄkog interesa, a to je vjerski, nacionalni i patriotski preporod.Globalni bošnjaÄki interes definitivno podrazumjeva; Razvijen osjećaj za državu Bosnu i Hercegovinu, jedinu bošnjaÄku maticu i matricu koja je porodila ideju Bosne i bosanski duh; Osjećaj za bošnjaÄku nacionalnu pripadnost definiranu bosanskom državom,bosanskim jezikom i bošnjaÄkom kuturom, tradicijom i historijom, te osjećaj za islam, pri Äemu se mora precizirati da nacionalno i patriotsko nije u sukobu i suprotnosti sa islamom. Takav globalni bošnjaÄki interes se mora produkovati unutarbošnjaÄkim dijalogom, pretvarajući negativnu energiju bošnjaÄke podjeljenosti u pozitivnu energiju jedinstva bošnjaÄke razliÄitosti oliÄene u bošnjaÄkom frontu. Tako formiran i definisan interes se mora braniti i jaÄati putem profesionalnog lobistiÄko-strateškog tima.
Gdje su u svim tim bošnjaÄkim pa i svebosanskim kretanjima u dijaspori, misleći ljudi, intelektualci, nauÄnici i umjetnici kojih je došlo puno u Sjevernu Ameriku?
E. Ramić: Jedna od tragedija Bosne i Bošnjaka je u tome da su u njima malo kad sila i pamet bile na istom mjestu. BošnjaÄka inteligencija je uglavnom otuÄ‘ena od svih komponenti bošnjaÄkog bića. Ona je izostala iz procesa produkcije bošnjaÄkog dijaloga, bošnjaÄkog fronta i globalnog bošnjaÄkog interesa. Ona je sebe iskljuÄila iz bošnjaÄke individue i zajednice.Uvijek se dodvoravala drugom, tražeći utoÄište u drugom i bježeći od svoga bića.Inteligencija je šutjela prije rata, u ratu i poslije rata.Ona šuti i u trenutnoj podjeljenosti bošnjaÄkog bića. Ona nije nezavisna ali glumi nezavisnost. BošnjaÄko biće ne zaslužuje takvu inteligenciju. Zahvaljujući
njenoj neutralnosti i pasivnosti Bošnjaci kasne u produkciji svojih globalnih interesa, u produkciji bošnjaÄkog dijaloga i fronta, u produkciji lobistiÄko-strateškog centra, gube orijentaciju u svijetu globalnog multikulturalizma, priziva se nekritiÄki zaborav,osporava se pravo na vjersku, nacionalnu i patriotsku liniju. Istraživanje pokazuje, da je bošnjaÄkom biću neophodna kritiÄna masa vjerski-nacionalno-patriotski osvješÄ‡ene inteligencije i biznismena , koji će biti nosioci preobražaja negativne energije bošnjaÄke potrganosti u pozitivnu energiju jedinstva bošnjaÄke razliÄitosti.Vjerski, nacionalno i patriotski emancipovani, bošnjaÄka inteligencija i biznismeni, mogu povesti Bošnjake u bošnjaÄki dijalog i front, koje će rezultirati produkcijom globalnog bošnjaÄkog interesa, Äuvanog i jaÄanog lobistiÄko-strateškim centrom i tako svrstati Bošnjake u red civilizovanih, demokratskih i progresivnih naroda.
Slažem se ali, “lipši magarće dok trava poraste,” što bi rekao naš narod. Da za sve njih, ovdje u tuÄ‘ini, ne bude kasno? Države socijalnog blagostanja, kakve su ove u zapadnoj politiÄkoj hemisferi nude sve, ali nažalost, useljenicima i asimilaciju! Ona visi iznad nas kao Damaklov maÄ. Bojim se da se veliki broj intelektualaca u dijaspori već nalazi u državotvornoj i emocionalno- tradicijskoj dubiozi, što je prvi korak ka gubljenju nacionalnog identiteta?
E. Ramić: Zapad nudi velike šanse intelektualcima da nastave svoj intelektualni i istraživaćki rad.Ali zapad nudi i veliki zamku asimilacije i zaborava. Ma kako, kao pojedinac, Äovjek bio materijalno ili duhovno bogat, on je siromah bez svoje zajednice.U bošnjaÄkoj zajednici je garancija opstanka bošnjaÄkog bića. Dakle ne u bilo kojoj zajednici ili u zapadnom društvu! Samo bošnjaÄka zajednica može držati Bošnjake organizirane i uzajamno povezane, smisleno i funkcionalno organizirane, udružene i ujedinjene. Samovolja, strast i mržnja, moraju biti odstranjeni iz bošnjaÄke zajednice. Ona se mora temeljiti na pravdi, znanju i velikodušnosti darežljivih. BošnjaÄka zajednica ili bošnjaÄki front, produkovan bošnjaÄkim dijalogom, može oteti od zaborava vjerski,nacionalni i patriotski osjećaj Bošnjaka, koji je sudbonosno ugraÄ‘en u ideju Bosne i bosanski duh ,što je kiÄma multikulturne Bosne.
U redu! Slažete li se sa mnom, da godine i starost povećavaju nostalgiju i jaÄaju želju za kontakt sa rodnom grudom?
E. Ramić: U svome životu ja se rukovodim pravilom da Äovjek nije samo rob božiji već njegov namjesnik.Namjesništvo podrazumjeva da Äovjek ima udjela u svojoj sudbini koju Bog mjenja samo ako se Äovjek aktivira. Kroz tu aktivnost ja upoznajem zakone prirode i društva ali i bježim od zamki nostalgije za Bosnom.Zato se moja aktivnost svela na multidimenzionalnu ideju Bosne i bosanski duh, na istraživanje
multidimenzionalnog bošnjaÄkog bića. U toj aktivnosti došao sam do zakljuÄka, da su usponi i padovi Bosne i Bošnjaka svojevrsna predstava o usponima i padovima Äovjeka i svijeta uopšte.
Još jedno, za ovakve razgovore, uobiÄajeno pitanje. Vi ste predstavnik svih Bošnjaka u Sjevernoj Americi. Jeste li Älan neke politiÄke partije, organizacije ili saveza koji djeluje u BiH?
E. Ramić: .Ja nisam Älan ni jedne politiÄke partije u Bosni. Kao nezavisni istraživaÄ, usput reÄeno, dosadašnji dio istraživanja, finansirao sam od svojih liÄnih sredstava. LiÄno smatram da je istraživanje vrlo korisno za nas Bošnjake i da bi se moralo nastaviti možda pod pokroviteljstvom bošnjaÄkih dobrotvora. Ja želim biti Älan sasvim nove forme bošnjaÄkog organizovanja, bošnjaÄkog fronta produkovanog na bazi sve bošnjaÄkog dijaloga, koji će iznjedriti globalni bošnjaÄki interes omeÄ‘en vjerskim,nacionalnim I patriotskim osjećajem. Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike je najbolji okvir za to.
To je u redu po mom mišljenju. Dakle kad je tako onda šta imate poruÄiti svim Bošnjacima i Bosancima u Sjevernoj Americi, prvo kao BošnjaÄki funkcioner u dijaspori, onda kao Emir Ramić?
E. Ramić: Bosni je podareno da bude veliko susretište svih velikih kultura, vjera , civilizacija i ideologija.Na tome velikom multidimenzionalnom polju produkovano je multidimenzionalno bošnjaÄko biće koje prenosi božansku poruku o toleranciji, prihvatanju, poštovanju i priznavanju drugog i drugaÄijeg.To je najviša ljudska poruka, u okviru koje se jedino može saÄuvati višedimenzionalno bićebožijeg roba i namjesnika. Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike, Islamska Zajednica Sjeverne Amerike, BošnjaÄki Biznis Klub i svi drugi oblici bošnjaÄkog organizovanja, moraju se osloboditi beskiÄmenjaštva, primitivizma, zajedljivosti i dotuÄenosti. Prizivajući kulturu kritike kao temelj produkcije bošnjaÄkog fronta oni tako trebaju produkovati bošnjaÄki dijalog. BošnjaÄki lobistiÄko-strateški centar iznjedren bošnjaÄkim dijalogom, imao bi dvostruku funkcjiu. Povesti akciju za vjerski, nacionalni, patriotski i državotvorni preporod Bošnjaka u dijaspori i matici, i akciju za produkciju nove, razliÄite od jugoslovenske i dejtonske Bosne. Bosnu u kojoj će biti širen bosanski duh i ideja Bosne, a jedinstveno multidimenzionalno bošnjaÄko biće poštovano kao kiÄma ideje Bosne i bosanskog duha. Gospodinu Emiru Ramiću, Bošnjaku sa dna kace, hvala na iscrpnom i prije svega znalaÄkom i poštenom razgovoru. ÄŒitaocima