Armin ÄŒusto, ÄŒlan Internacionalnog ekspertnog tima Instituta za istraživanje zloÄina genocida Kanada-IGK
U teorijskom smislu, pravno relevente Äinjenice koje se utvrÄ‘uju u kriviÄnom postupku, nazivaju se pravno relevantnim ÄinjeniÄnim stanjem, koje u kriviÄnom postupku podrazumjeva utvrÄ‘ivanje da li Äinjenca postoji ili ne postoji, i na osnovu toga spoznati njezino postojanje odnosno nepostojanje (Bayer,V.Jugoslavensko kriviÄno procesno pravo). Na osnovu Äinjenica i dokaza koje budu predoÄene, sud donosi presudu. KonaÄna presuda je pravno obavezujuća za sve, a sa stanovišta meÄ‘unarodnog kriviÄnog prava, presude koje donese MeÄ‘narodni sud pravde su konaÄne i obavezujuće za sve Älanice Ujednjenijh nacija. Kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, situacija je vrlo komplikovana zbog složenog državnog ureÄ‘enja, gdje jedan entitet unutar Bosne i Hercegovine, Republika Srpska, institucionalno negira presude Stalnog suda u Haggu koji je presudom utvrdio da je u Srebrenici poÄinjen genocid, presude MeÄ‘unarodnog suda za bivšu Jugoslaviju, gdje je u više predmeta vojno i politiÄko rukovodstvo Republike Srpske osuÄ‘eno za kriviÄno djelo genocida i zloÄine protiv ÄovjeÄnosti, kao i presude domaćih sudova. Negiranje presuda za najteže ratne zloÄine, u kojima je utvrÄ‘ena odgovornost pojedinaca ali i države (Srbija odgovorna jer nije sprijeÄila genocid i kaznila poÄinitelje) je vrlo opasna društvena stvar, i kako sociolozi tvrde, negiranje genocida je embrion za neki novi genocid. Problem koji je prisutan u Bosni i Hercegovini je Äinjenica da pored negiranja genocida od strane pojedinaca, isto negiranje dolazi od insitutucija vlasti koje svojim odlukama pokušavaju legalizirati posljedice genocida, nanoseći žrtvi novu bol i patnju.
Posljednji primjer jeste odluka skupštine grada Prijedora da odbije inicijativu odbornika Mirsada Duratovića za izgradnju spomen obilježja ubijenoj djeci Prijedora, kao i finansiranje projekata kojima je cilj sjećanje na nevine žrtve rata. U pogledu Prijedora radi sagledavanja potpunog ÄinjeniÄnog stanja ali i odgovora onima koji negiraju ratne zloÄine potrebno je navesti nauÄne i sudske Äinjenice koje dokazuju da je u Prijedoru izvršen genocid u kojem je postojala namjera potpunog ili djelomiÄnog uništenja Bošnjaka i Hrvata. Srpsko vojno i politiÄko rukovodstvo je nad pripadnicima nesrpskog stanovništva u potpunosti primjenilo metode koje su korištene u Drugom svjetskom ratu prilikom izvršenja holokausta od strane nacistiÄke NjemaÄke. Proces ubijanja i upostavljanja Äiste NjemaÄke države bez stranog elementa, Hitler je oznaÄio kao naruÄita obrada. U naruÄitoj obradi ubijeno je preko šest miliona Jevreja, a nakon Jevreja drugi narod koji je najviše istrijebljen bio je BošnjaÄki narod, 120 hiljada ubijenih Bošnjaka, što je oko 8, 1%°od ukupne bošnjaÄke populacije. Nacisti su prije nego što su krenuli sa ubijanjem Jevreja, odvajali iste od drugih skupina, oznaÄavali ih posebnim trakama, odvajali djecu od roditelja, a imovinu Jevreja konfiskovali. U Prijedoru BošnjaÄko i Hrvatsko stanovništvo je odvajano od Srpskog stanovništva, isti su oznaÄavani bijelim trakama, imovina konfiskovana, a muškarci odvoÄ‘eni u logore gdje su ubijani. Preko 3200 ubijenih, od Äega 102 djece, 25 žena, preko 30 hiljada zatoÄenih u logorima, 53 hiljade protjeranih iz Prijedora, prema nauÄnoj analizi dr. Emira Ramića, Äini grad Prijedor prvom bosanskom Srebrenicom, u kojoj je sistematski, isplaniran i proveden genocid protiv Bošnjaka i Hrvata.
Analizirajući elemente genocida, sadržane u meÄ‘unarodnim propisima, ali i domaćem pozitivnom pravu Bosne i Hercegovine, jasno se može vidjeti namjera vojnog i politiÄkog rukovodstva grada Prijedora , da sa tog podruÄja trajno istrijebi Bošnjake, posebno imajući u vidu da su u Prijedoru Bošnjaci predstavljali relativnu većinu oko 43% od ukupnog stanovništva, 6% su Äinili Hrvati, dok su Srbi predstavljali 42 % stanovništva. Preko 60 masovnih grobnica nalazi se na podruÄju Prijedora, a masovna grobnica Tomašica predstavlja najveću masovnu grobnicu nakon 2. svjetskog rata, iz koje je do sada ekshumirano preko 435 žrtava. Radnje koje su preduzimane nad nesrpskim stanovništvom u potpunosti oslikavaju radnje koje su sadržane u Konvenciji o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida (ubistvo Älanova grupe, teške povrede fiziÄkog ili mentalnog integriteta Älanova grupe, namjerno podvrgavanje grupe takvim životnim uslovima koji treba da dovedu do njenog potpunog ili djelomiÄnog fiziÄkog uništenja, mjere usmjerene ka sprjeÄavanju raÄ‘anja u okviru grupe, prinudno premještanje djece iz jedne grupe u drugu). Na osnovu radnji koje su izvršene prema bošnjaÄkom i hrvatskom stanovništvu, postavlja se pitanje da li je kod vojnog i politiÄkog rukovodstva grada Prijedora postojala namjera za izvršenje genocida, tzv. subjektivni element genocida-mens rea (genocidna namjera). Kako se kod genocida traži postojanje direktnog umišljaja ili dolus specialis, iz naredbi rukovodećeg kadra grada Prijedora vidi se postojanje plana za izvršenje genocida. Simo DrljaÄa, Älan Kriznog štaba grada Prijedora i haški optuženik je izrekao sljedeću reÄenicu :“Kod njihovih’ džamija, ne možete samo uništiti minarete. Morate uzdrmati i fundamente jer će to da znaÄi da ne mogu napraviti novu. Ako to uÄinite, sami će željeti ići. Otići će sami.“
Prema naredbama vojnog i politiÄkog kadra u Prijedoru su Bošnjaci i Hrvati masovno ubijani, a uporedo sa tim uništvane su vjerske i kulturne institucije Bošnjaka i Hrvata uz sistematsko uklanjanje tijela u masovne grobnice. Masovne grobnice, uništenje vjerskih i kulturnih insitucija predstavljaju tzv. indirektni naÄin u utvrÄ‘ivanju postojanja genocidne namjere. Srpske vlasti u Prijedoru su u potpunosti provodile “politku srbizacije”, kojoj je cilj da pored ubistva nesrpskog stanovništva kroz rušenje kulturnih i vjerskih institucija Bošnjaka i Hrvata zauvijek prekrije materijalne tragove kulture, religije, odnosno življenja Bošjaka i Hrvata na podruÄju grada Prijedora. Sljedeća Äinjenica kada je u pitanju Prijedor jeste podatak da je Prijedor po broju osuÄ‘enih i optuženih zloÄinaca (njih preko 30) pred Haškim sudom za bivšu Jugoslaviju, grad zloÄinaca.ZloÄini u Prijedoru u potpunosti oslikavaju definiciju genocida koju je dao Rubinstein, koji gencid definira kao najradikalnije sredstvo države u cilju eliminacije odreÄ‘ene skupine stanovništva. Rubinstein u definisanju genocida polazi od radnji koje preduzima država u cilju izvršenja genocida, što bi u sluÄaju Prijedora znaÄilo da su vojne i politiÄke strukture u Prijedoru u potpunosti slijedile naredbu tzv.države Republika Srpska, gdje je za uspostavljanje etniÄki Äiste države potrebno masovno ubijanje stranog “neÄistog” elementa, rušenje vjerskih i kulturnih insititucija Bošnjaka i Hrvata kao i ukopavanje leševa u masovne grobnice. Gore navedene Äinjenice nam govore o monstruoznosti poÄinjenih zloÄina u Prijedoru i stoga odluka da se Bošnjacima i Hrvatima zabrani kultura sjećanja na genocid, kroz izgradnju spomenika ubijenoj djeci Prijedora, predstavlja pokazatelj stanja u tom gradu, koji se ogleda u nepostojanju spremnosti organa grada Prijedora da se suoÄe sa krvavom prošlošÄ‡u koja bi prema svim standardima ljudskog dostojanstva morala natjerati na katarzu. Priznati da se desio genocid, etniÄko ÄišÄ‡enje, logori smrti, silovanja, predstavlja njihov prioritet u cilju svjetlije budućnosti ovog podruÄja, jer institucionalno negiranje genocida je uvertira u novi genocid.