Akademik Prof. dr. SMAIL ČEKIĆ
MEÄUNARODNI SUD PRAVDE JE SAHRANIO
KONVENCIJU O SPREČAVANJU I KAŽNJAVANJU ZLOČINA GENOCIDA
U vezi sa praksom MeÄ‘unarodnog suda pravde Äesto se, pored ostalog, vode ozbiljne i znaÄajne rasprave, iz kojih proizilazi znaÄajna dilema, prisutna kod nauÄnih radnika - istraživaÄa i struÄnjaka iz prakse, kao i kod nekih društvenih i politiÄkih subjekata. Ta dilema iskazuje se pitanjem - da li se radi o pravnoj ili politiÄkoj praksi, odnosno da li je to politiÄko ili pravno pitanje ili je ono i pravno i politiÄko?
Opšte poznata Äinjenica je da je pravo bitan instrument politike i da politika donosi odreÄ‘ene zakone, odnosno odreÄ‘ene sisteme pravnih normi, što nam može poslužiti kao argument koji potvrÄ‘uje osnovnu postavku dileme o tome da je navedeno pitanje politiÄkog karaktera. Uvažavajući nezavisnost institucija sudstva, koje na osnovu odreÄ‘enih dokaza (dovoljnih, valjanih i pouzdanih) i savjesnom i odgovornom primjenom odgovatrajućih zakona formalno i faktiÄki donosi presude bez politiÄkih ili drugih pritisaka, može se konstatovati da navedeno pitanje ima karakter prvenstveno pravnog pitanja.
Najilustrovaniji aktuelni društveni i politiÄki problem, koji je inicirao oštru polemiku meÄ‘u raznim i razliÄitim subjektima i podijeljenost u akademskoj zajednici i sudskoj praksi je Presuda MeÄ‘unarodnog suda pravde u Predmetu Bosna i Hercegovina protiv Srbije i Crne Gore, od 26. februara 2007, zbog kršenja Konvencije o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida. SliÄnog su karaktera i razliÄita ponašanja politiÄkih subjekata u Bosni i Hercegovini, regionu i meÄ‘unarodnoj zajednici u vezi sa pitanjem revizije Presude.
Istraživanjem i prouÄavanjem Presude otkrili smo i utvrdili da stavovi - ocjene, zakljuÄci i odluka nisu konzistentni, koherentni i korespodentni sa relevantnim i pouzdanim Äinjenicama i dokazima, te konsekventno i analogno tome, iznijete ocjene i odluke, ne samo da su neistinite i netaÄne, već su kontradiktorne, protivurijeÄne i apsurdne.[1] Ne uvažavanje Äinjenica društvene stvarnosti i iznošenje neosnovanih vrijednosnih sudova, u Äijoj osnovi nisu Äinjenice, doprinijelo je teorijskim konstrukcijama, koje se ne mogu konkretizovati i specificirati i koje, ne samo da ne odgovaraju Äinjenicama društvene stvarnosti, već su i u suprotnosti sa relevantnim Äinjenicama i uvjerljivim i pouzdanim dokazima o postojanju namjere (mens rea) da se potpuno ili djelimiÄno unište Bošnjaci, nacionalna, etniÄka i vjerska grupa kao takva, i akatâ (djelâ) zloÄina genocida – actus reus (planska, organizovana i sistematska ubistva, zlostavljanja, premlaćivanja, silovanja, muÄenja i drugi oblici zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava) nad pripadnicima zaštićene grupe (Bošnjacima) u Republici Bosni i Hercegovini - u svim okupiranim mjestima, gradovima u opsadi i sigurnim zonama Ujedinjenih nacija.
Presuda je i u suprotnosti sa konfirmiranim i verifikovanim nauÄnim saznanjima savremenih rezultata istraživanja najpoznatijih i najpriznatijih nauÄnih autoriteta, koji decidno tvrde da je genocid prvenstveno zloÄin države. Svi zloÄini genocida u XX stoljeću su (iz)vršeni uz planiranje, pripremanje, znanje, saglasnost, organizaciju i uÄešÄ‡e države /država i njihovih najviših organa vlasti, što je sluÄaj i sa državom Saveznom Republikom Jugoslavijom (Srbijom i Crnom Gorom), koja je na kraju XX stoljeća vodila osvajaÄki rat protiv Republike Bosne i Hercegovine i pri tome, pored ostalog, izvršila genocid nad Bošnjacima.
FaktiÄko oslobaÄ‘anje Srbije za zloÄin genocida u Republici Bosni i Hercegovini je tipiÄni primjer neosnovanih, kontroverznih, kontradiktornih i pogrešnih ocjena i zakljuÄaka MeÄ‘unarodnog suda pravde, što potvrÄ‘uje i dokazuje da je rijeÄ o politiÄkoj odluci. U suštini, ova politiÄka odluka (Presuda), puna brojnih falsifikata, laži i obmana, koje relevantna dokumenta ne mogu potvrditi, sama po sebi predstavlja zloÄin nad meÄ‘unarodnim pravom, njegovim sistemom i logikom, zatim nad Poveljom Ujedinjenih nacija i principima meÄ‘unarodnog mira, pravde i sigurnosti, ali nadasve monstruozan zloÄin nad dignitetom žrtava genocidâ uopšte, a posebno genocida u Republici Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća. I pored brojnih relevantnih dokaza koje je imao na raspolaganju, a koji govore suprotno, Sud je donio politiÄku odluku, Äime je nagradio Srbiju za genocid, a preživjele žrtve genocida ovim Äinom najgrublje povrijedio i kaznio. Ova presuda je najlošija poruka malim narodima, malim državama, nemoćnim i slabim u svijetu, da im se isto ili Äak i gore može dogoditi u svakom trenutku, a što iskljuÄivo zavisi samo od motiva, interesa i ciljeva velikih, jakih i moćnih država. To je vjerovatno, pored ostalog, izraz stanja sloboda i prava i razvijenosti današnje demokratije, razvoja civilizacije i kulture predstavnika velikih sila, evropskih i svjetskih država, vodećih Älanica OUN-a, koji ovom presudom govore i o sebi i svom odnosu prema zloÄinu genocida.
Presuda MeÄ‘unarodnog suda pravde je, takoÄ‘er, eklatantan primjer kontinuirane najnegativnije politike i politiÄke prakse meÄ‘unarodne zajednice, dominantnog, posebno uticajnog, dijela meÄ‘unarodne zajednice, prema Republici Bosni i Hercegovini i Bošnjacima – žrtvama genocida, Äime se nameće najozbiljnije pitanje – pitanje opstanka Bošnjaka u Bosni i Hercegovini.
Dostupni, upotrebljivi, vjerodostojni, znaÄajni, autentiÄni i relevantni dokumenti sadrže obavještenja, podatke i iskaze kojima se nesumnjivo može dokazati meÄ‘unarodna odgovornost Srbije i Crne Gore u planiranju, pripremanju, organizovanju, uÄešÄ‡u i izvršenju zloÄina genocida nad Bošnjacima u Republici Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća. Naime, genocid nad Bošnjacima u Republici Bosni i Hercegovini je, u skladu sa velikosrpskom genocidnom ideologijom, politikom i praksom, a po uzoru na fašizam i nacizam, (iz)vršen u kontinuitetu, sa manjim ili većim intenzitetom, bez obzira na broj likvidiranih. Najmasovniji akti genocida izvršeni su u regijama od po desetak općina sa bošnjaÄkom većinom (stanovništva) u Podrinju, Bosanskoj posavini, Potkozarju i u dolini Sane, regijama koje su prije izvršenja genocida naznaÄene kao strateški prioriteti velikosrpskog agresora i njegovih kolaboracionista. Masovne grobnice i koncentracioni logori su, pored ostalog, bitni pokazatelji agresije i realizacije njene osnovne namjere - biološko i duhovno uništenje Bošnjaka, odnosno zloÄin genocida nad tim narodom.
*
* *
MeÄ‘unarodni sud pravde nije prihvatio zahtjev za reviziju Presude iz 2007. u predmetu Bosna i Hercegovina protiv Srbije zbog kršenja Konvencije o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida. Navedenu odluku, odnosno obavještenje, od 9. marta 2017, Sud je urgentno, administrativno-ÄinovniÄki, bez ikakvog razumijevanja za žrtve genocida, bez imalo osjećaja za njihove patnje i boli, bez ikakve pažnje i/ili moralne odgovornosti, donio, uglavnom, na osnovu pisama ("razliÄite komunikacije") Älanova Predsjedništva Bosne i Hercegovine, odnosno iz tehniÄkih, proceduralnih razloga. Sud je morao, bar zbog žrtava genocida, imati u vidu Äinjenicu da suprotstavljeni stavovi Älanova Predsjedništva Bosne i Hercegovine ne mogu rezultirati podnošenjem zahtjeva za reviziju Presude. Jedan Älan Presjedništva otvoreno, javno i drsko štiti interese susjedne države (odgovorne za genocid), a nominalno-formalno i faktiÄki je na Äelu najvišeg izvršnog organa vlasti u Bosni i Hercegovini. Drugi politikantski kalkuliše i pruža podršku takvoj politici, pri Äemu faktiÄkim ponašanjem i formalnom podrškom amnestira zloÄince i izvršene zloÄine i nad narodom, kako on sam kaže, koga predstavlja. Nije nam poznato da li on, kao legalni i legitimni predstavnik hrvatskog naroda, ima ovlaštenje naroda – žrtava zloÄina hrvatskog naroda da u njihovo ime amnestira zloÄine izvršene nad njima. Treći Älan Predsjedništva je, svjestan Äinjenice da u takvoj konstelaciji politiÄkih odnosa Presjedništvo neće donijeti zajedniÄku odluku o reviziji Presude, a pod pritiskom liÄne savjesti, odgovornosti i pijeteta prema žrtvama genocida i iz ljudskih i moralnih razloga, ostao u uvjerenju opravdanosti podnošenja zahtjeva za reviziju Presude.
Zahtjev za reviziju Presude Sud u suštini nije ni razmatrao. Naime, Sud je, kako to s pravom tvrdi prof. dr. Francis Boyle, oduzeo žrtvama genocida pravo na reviziju Presude, te, prema prof. dr Davidu Schefferu, "praveći grešku, jednostavno prihvatio srpsku argumentaciju i odbacio sluÄaj o genocidu kao tehnikaliju…". OÄigledno je takva odluka donesena, kao i Presuda 2007, iz politiÄkih razloga - u interesu i za raÄun države Srbije, a protiv žrtava genocida, kojom se više vodilo raÄuna o interesu države Srbije – tužene strane, države odgovorne za genocid, a protiv žrtava genocida.
I odluka MeÄ‘unarodnog suda pravde od 9. marta 2017, bez obzira na osnovanost pitanja o statusu pravnog zastupnika i/ili njegovu aktivnost/neaktivnost i volju, htijenje i verbalne i/ili stvarne želje legitimnih predstavnika bošnjaÄke politike za uspjeh/neuspjeh revizije Presude, predstavlja kontinuitet (dosadašnje) politike i prakse tog suda. Ovo je uvreda, poniženje, uznemiravanje i ponovno dodatno ubijanje žrtava genocida. Ovo je, takoÄ‘er, uvreda i poniženje i za Rafaela Lemkina i sve njegove saradnike, a to je i poraz svih njegovih napora i aktivnosti da se, na rezultatu iskustva meÄ‘unarodne zajednice iz holokausta i genocida u Drugom svjetskom ratu, tekovina ljudske civilizacije, zaštite žrtve genocida. Konvencija o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida, najznaÄajniji meÄ‘unarodno-pravni dokument, donesena je sa osnovnim ciljem da sprijeÄi i kazni zloÄin genocida, da štiti žrtve genocida, da im omogući ostvarenje pravde i utvrdi istinu, te preživjelim žrtvama genocida omogući, bar donekle, dostojanstven biološko-fiziÄki opstanak. Nažalost, u praksi je to drugaÄije. Politika i praksa MeÄ‘unarodnog suda pravde u suštini štiti državu (Srbiju), meÄ‘unarodno odgovornu za zloÄin genocida. Tako je, o Rafaele Lemkin, umrla i sahranjena Konvencija o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida, o Äemu te, skrhani teškim bolom i nanesenom nepravdom, ovim putem obavještavamo, jer žrtve genocida na ovom svijetu nemaju kome da se obrate! Odluku o njenoj smrti, samo da znaš, donio je MeÄ‘unarodni sud pravde 9. marta 2017.
MeÄ‘unarodni sud pravde, Rafaele Lemkin, nažalost, iz politiÄkih razloga, nije htio da prihvati stvarnost da je genocid, po definiciji, najteži, najkompleksniji i najgnusniji oblik zloÄina u historiji ÄovjeÄanstva i jedna od nesumljivo najsloženijih društvenih pojava, projektirana u vremenu i prostoru kao proces koji je rezultat (kolektivne) ideologije, politike i prakse, koji ima svoje faze, sistemski i planski karakter, dinamiku i intenzitet i koji se vrši u kontinuitetu nad nezaštićenim, bespomoćnim, nedužnim i nenaoružanim žrtvama, odabranim samo što pripadaju nekoj, po meÄ‘unarodnom pravu, žaštićenoj grupi, koja je meta-cilj napada samo što zbog takve pripadnosti, kao niz meÄ‘usobno funkcionalno povezanih razliÄitih djelâ, poÄinjenih od velikog broja organiziranje udruženih uÄesnika u procesu koji karakterizira planiranje, pripremanje, organiziranje i izvoÄ‘enje, uz potpunu saglasnost, koordinaciju, neposredno uÄešÄ‡e i kontrolu najviših državnih organa i vlasti, što je karakteristiÄno i za genocid nad Bošnjacima u Republici Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća. Nesumnjivo je da se radi o pojavi koju najneposrednije proizvodi i iza koje stoji država, najmoćniji politiÄki subjekt u meÄ‘unarodnim odnosima.
MeÄ‘unarodni sud pravde je u suštini bio “prisiljen” da od ICTY-a preuzme sudsku presudu o zloÄinima genocida nad Bošnjacima Bosne i Hercegovine u sigurnoj zoni Ujedinjenih nacija Srebrenici, jula 1995. Sud je svjesno “izgubio” iz vida Äinjenicu da je genocid najteži oblik zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, najteži oblik kršenja meÄ‘unarodnog humanitarnog prava, potpuno i/ili djelimiÄno uništavanje nacionalnih, etniÄkih, rasnih ili vjerskih grupa kao takvih, zloÄin nad zloÄinima, zloÄin koji je ÄovjeÄanstvu, ukljuÄujući i Bosni i Hercegovini, u svim periodima historije, posebno u XX stoljeću, nanio ogromne ljudske žrtve - civilne žrtve i velika materijalna razaranja.
I genocid nad Bošnjacima u Republici Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća je zloÄin u meÄ‘unarodnom pravu, zloÄin koji nije samo stvar Bošnjaka, žrtava genocida, već je to stvar i problem cijelog ÄovjeÄanstva.
Dragi Rafaele, ti si nas uÄio, a mi nauÄeno i usvojeno savjesno i odgovorno prenosimo studentima, kako istraživaÄi genocida, preživjele žrtve genocida, meÄ‘unarodni i nacionalni sudovi, ukljuÄujući i MeÄ‘unarodni sud pravde, moraju govoriti u ime žrtava genocida, u ime onih koji ne mogu govoriti, podsjećati na njihove patnje i suze i potiskivati strah od zaborava. Oni moraju – to je njihova ljudska obaveza i dug - govoriti i u ime svih nevino ubijenih žrtava genocida u XX stoljeću, nažalost, stoljeću genocida, ukljuÄujući i žrtve genocida na Balkanu (na poÄetku, sredinom i na kraju XX stoljeća): Bošnjacima, Albancima, Srbima, Jevrejima i Romima, a posebno o žrtvama genocida u Republici Bosni i Hercegovini na kraju tog stoljeća – Bošnjacima, pripadnicima nacionalne, etniÄke i vjerske grupe kao takve. O žrtvama genocida mora se govoriti samo plemenito, istinito, sa dignitetom i samo na osnovu relevantne dokumentacije. To je i naša, svih nas, zajedniÄka dužnost i civilizacijska i kulturna potreba i obaveza prema nevino ubijenim ljudskim bićima- civilima i civilnom stanovništvu, kako bi spasili ÄovjeÄanstvo i civilizaciju, oÄuvali najviše ljudske vrijednosti, ljudske slobode, ljudska prava i živote svih, a posebno malih, slabih i nemoćnih ljudskih grupa, zajednica i naroda.
Na dokaze o genocidu ljudska bića – homo sapiens, bez obzira na nacionalnu, etniÄku, rasnu, vjersku, ideološku ili politiÄku pripadnost i opredijeljenost, moraju reagovati, moraju aktivno djelovati, ne smiju prikrivati Äinjenice, ne smiju biti neutralna, ne smiju biti ravnodušna, ne smiju šutjeti, ne smiju lagati, manipulirati, izmišljati..., ne smiju minimizirati, osporavati niti negirati genocid.
Nažalost, forma – proceduralno pitanje (status pravnog zastupnika) je za MeÄ‘unarodni sud pravde važnije od suštine – od zloÄina genocida i žrtava genocida, od prava, pravde, praviÄnosti, istine, budućnosti i opstanka univerzalnih ljudskih i društvenih vrijednosti savremene civilizacije i kulture na planeti Zemlji. Nakon svega, postavlja se pitanje da li će (preživjele) žrtve genocida, kojima je MeÄ‘unarodni sud pravde ponovo (po drugi put) nanio teške psihiÄke povrede (actus reus), moći preživjeti?
*
* *
Odbijanjem zahtjeva za reviziju Presude Sud je istovremeno uputio poruke razliÄitog sadržaja, forme, intenziteta i usmjerenosti izvršiocima zloÄina genocida i žrtvama zloÄina genocida. Izvršioci zloÄina genocida ovakvom odlukom su nagraÄ‘eni, ohrabreni, podstaknuti i stimulisani na ponovno planiranje, pripremu, organiziranje i izvršenje zloÄina genocida, potpuno svjesni Äinjenice da neće biti kažnjeni i da se na zloÄinu genocida najbolje može profitirati, odnosno biti nagraÄ‘en.
Žrtve genocida su dodatno, potpuno i definitivno ponižene. One nisu tretirane kao ljudska, razumna bića, sa ljudskim dostojanstvom, pravom na život i drugim pravima i ljudskim slobodama. One su, nakon ovoga, izložene svim mogućim negativnim uticajima i obnovljeno je njihovo etiketiranje kao meta – cilj napada koga treba uništiti.
Poruka MeÄ‘unarodnog suda pravde nije poruka samo za izvršioce zloÄina genocida i žrtve zloÄina genocida, već je to istovremeno i poruka svim ljudskim živim bićima i svim društvima i državama, malima i velikima, moćnima i nemoćnima, da je genocid, najteži oblik zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, uvijek moguć i izvjestan.
Jedno od pitanja, koje se, poslije svega nameće, jeste pitanje istine, odnosa istine i saznanja, istine i pravde. Da li je istina jedna ili ima više istina i kakav je njihov meÄ‘usobni odnos, te da li meÄ‘u njima postoje ikakve, a pogotovu logiÄne ili smislene veze i odnosi, samo su neka od pitanja koja se vezuju za istinu, odnosno za istinito saznanje o izvršenom zloÄinu genocida nad Bošnjacima, pripadnicima nacionalne, etniÄke i vjerske grupe kao takve, u Republici Bosni i Hercegovini na kraju XX stoljeća.
Na sadašnjem stepenu razvoja ljudskog društva, nauke i struke i odnosa istine i saznanja može se govoriti o nauÄnim i drugim saznanjima – struÄnim i iskustvenim i njihovoj istinitosti. Istinitost vezujemo za procedure, pravila i principe, odnosno metode kojima se dolazi do saznanja i subjekte saznanja. Imajući to u vidu, nauka, taÄnije njena metodologija, razlikuje nauÄna i struÄna istraživanja, koja pripremaju odreÄ‘eni subjekti, s odreÄ‘enim ciljevima i svrhama, potrebama i mogućnostima korištenja steÄenog saznanja.
Navedene postavke su i osnov za razlikovanje istinitosti saznanja, odnosno istine u širem smislu rijeÄi, koja korelira sa navedenim vrstama istraživanja i subjektima istraživanja, a koju oznaÄavamo i imenujemo kao sudsku, nauÄnu, politiÄku i ljudsku istinu.
Žrtve genocida, a posebno nauÄnike istraživaÄe, prvenstveno i iskljuÄivo interesuje NAUÄŒNA ISTINA do koje se dolazi kroz odreÄ‘enu nauÄnu procedure, uz strogu primjenu logiÄkih i metodoloških pravila procedure, primjenom valjanog i pouzdanog projekta nauÄnog istraživanja i nauÄnih metoda istraživanja kojima se obezbjeÄ‘uje objektivno, istinito saznanje.
Nažalost, MeÄ‘unarodni sud pravde žrtvama zloÄina genocida nije obezbijedio potvrdu istine, te im je preostala jedina mogućnost dolaženja do istine pomoću nauke i njenih nauÄnih istraživanja i kompententnih, savjesnih, odgovornih i moralnih nauÄnika istraživaÄa.
[1] S. ÄŒekić, PRAKSA MEÄUNARODNOG SUDA PRAVDE – PRAVNA ILI POLITIÄŒKA? – PREDMET: BOSNA I HERCEGOVINA PROTIV SRBIJE I CRNE GORE - , â‚ GENOCID U BOSNI I HERCEGOVINI: POSLJEDICE PRESUDE MEÄUNARODNOG SUDA PRAVDE, Zbornik radova MeÄ‘unarodne nauÄne konferencije, održane 10. i 11. jula 2009. u PotoÄarima (Srebrenica), Institut za istraživanje zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo, 2009, str. 55-137.