ZnaÄaj kulture sjećanja – Institut za istraživanje genocida Kanada na 22. Susretima Bošnjaka Sjeverne Amerike
U ime sigurne budućnosti, mi moramo ovladati znanjem o genocidu nad Bošnjacima
Onaj ko kontroliše prošlost ima kontrolu i nad budućnošÄ‡u. Historija nas uvjerava da gdje god nije bilo kontrole nad poukama iz prošlosti, budućnost je bila ugrožena. BošnjaÄki narod je, u svojoj transhistorijskoj tragediji, najbolji dokaz ovog pravila. Usljed nemanja kontrole nad historijskim iskustvom, tragedije su se ponavljale i prenosile u budućnost. Usljed bošnjaÄkog zaborava bošnjaÄkog stradanja, genocidi nad Bošnjacima, u historijskim etapama, prenosili su se u buduća vremena. Time dolazimo do zakljuÄka – da je sjećanje uvjet bošnjaÄkog opstanka. Direktno reÄeno: Bošnjaci ne mogu opstati ako ne budu pamtili.
Razgovor o projektima i radu Instituta za istraživanje genocida Kanada sa Haris Hrle, Haris Silajdžić, Edin Ramić, Muhamed ŠaÄirbegović, Sabina Šutković, Irfan Mirza, Razim ÄŒolić.
Referat: U ime sigurne budućnosti, mi moramo ovladati znanjem o genocidu nad Bošnjacima
Emir Ramić: Slovo o kulturi sjećanja U ime sigurne budućnosti, mi moramo ovladati znanjem o genocidu nad Bošnjacima Slavni pisac George Orwell u jednom je svome eseju napisao da onaj ko kontroliše prošlost ima kontrolu i nad budućnošÄ‡u. Historija nas uvjerava da gdje god nije bilo kontrole nad poukama iz prošlosti, budućnost je bila ugrožena. BošnjaÄki narod je, u svojoj transhistorijskoj tragediji, najbolji dokaz ovog pravila. Usljed nemanja kontrole nad historijskim iskustvom, tragedije su se ponavljale i prenosile u budućnost. Usljed bošnjaÄkog zaborava bošnjaÄkog stradanja, genocidi nad Bošnjacima, u historijskim etapama, prenosili su se u buduća vremena. Time dolazimo do zakljuÄka - da je sjećanje uvjet bošnjaÄkog opstanka. Direktno reÄeno: Bošnjaci ne mogu opstati ako ne budu pamtili. Ova generacija, koja je svjedok posljednoj etapi genocida nad Bošnjacima, od 1992. do 1995., ima historijsku obavezu da institucionalno uspostavi mehanizam bošnjaÄkog pamćenja. To znaÄi obavezu da se Bošnjaci organizirano poduÄe tragiÄnom historijskom iskustvu, i da preko tog iskustva uspostave reflekse za samoodržanjem. KonaÄno je vrijeme da se poduÄimo pravilima opstanka, da razumijemo da je opstanak mehanizam, a ne sluÄajnost, i da pamćenje, koje uvjetuje opstanak, takoÄ‘e mora biti sistem, a ne stihija. Šta to konkretno znaÄi? To znaÄi našu borbu da iskustvo genocida nad Bošnjacima bude prožeto kroz sve vidove našeg vjerskog, društvenog i politiÄkog djelovanja, onako kako to dobrim dijelom već jeste. Islamska zajednica je odveć nosilac brojnih aktivnosti na planu kulture sjećanja. Imamo nekoliko institucionalnih adresa preko kojim se realiziraju istraživaÄki i i nauÄni projekti s ciljem da se zauvijek pobilježe Äinjenice o genocidu nad Bošnjacima. U pogledu politiÄkog angažmana, na planu insistiranja da bošnjaÄka žrtva doživi satisfakciju, u obliku života u slobodi i jednakopravnosti, najslabiji smo. BošnjaÄka politika još uvijek sa stidom, i sa nedovoljnom agilnošÄ‡u, insistira nad Äinjenicama o genocidu nad Bošnjacima. Ali, u ovom sistemu postoji jedan momenat na kome svi zajedno moramo poraditi. To je imperativ da savijest o transhistorijskom stradanju Bošnjaka postane svijest naše porodice. Mnogi pomen na genocid nad Bošnjacima doživljavaju kao sramotu, kao tešku i tužnu priÄu, pa misle ako pobjegnu od istine da će im biti bolje. Alternativa tome je da izgubimo narod i da izgubimo domovinu. A narod i domovinu možemo saÄuvati samo na jedan naÄin – ako u svim segmentima budemo pamtili i na ime pamćenja usmjeravali svoje vjerske, društvene i politiÄke aktivnosti. Moramo se izboriti da lekcije o genocidu nad Bošnjacima, o presudama meÄ‘unarodnih sudova za genocid, uÄ‘u u udžbenike naše djece, u školske programe, ali i da ove lekcije, kao nacionalni sadržaji, uÄ‘u u programe naših zajednica, posebno u dijasapori. Postoji nekoliko momenata koji ukazuju da bh. dijaspora nužno mora biti glavni nosilac i oslonac ovih aktivnosti. Dejtonski poredak je u sebe ukljuÄio i politike negiranja genocida nad Bošnjacima, ali u najmanju ruku i nastojanja da se lekcije o genocidu ne uÄe u bosanskim školama. Bezmalo, sve je usmjereno protiv bošnjaÄkog institucionalnog pamćenja. To znaÄi da se već sada obrazuju generacije koje sistemski zaboravljaju šta se dogodilo, kao što su zaboravljale i genocid nad Bošnjacima u Drugom svjetkom ratu, kada je stradalo 103.000 Bošnjaka. Dejtonski poredak odgaja sistemski zaborav Bošnjaka i zato trenutne državne institucije nisu u stanju sprovesti ovo o Äemu govorimo. U takvom ambijentu, limitirana je Islamska zajednica, limitirani su univerziteti, ali, limitirana je i politika. To što se radi na institucionalnoj uspostavi kulture sjećanja djeluje kao paralelni sistem , ali, mi drugog izbora nemamo. Mi tražimo pravdu za svoju žrtvu i tražimo pravo na opstanak – i taj naš zahtjev nema alternativu. Zbog toga je teret ove borbe na bh. dijaspori, posebno sjevernoamaeriÄkoj, koja ima mogućnost da se konektuje na ameriÄku i kanadsku demokratiju, koje su osloboÄ‘ene od zapadnoevropskih kalkulacija i predrasuda prema Bosni i Bošnjacima. Ljudi koji Äine našu dijasporu u Sjevernoj Americi dominantno su žrtve etniÄkog ÄišÄ‡enja i zloÄina, tako da je njihova humanistiÄka obaveza da se borbom za kulturu sjećanja doprinosi opstanku Bosne i Bošnjaka, a što je jedina moguća poruka da genocidni plan nije uspio. Uistinu, samo opstanak Bosne i Bošnjaka, a kojeg nema bez kulture sjećanja, može poraziti genocidne planove. Sve drugo bi znaÄilo naše poniženje, pred samima sobom, pred šehidima, pred historijom. Zato nam je važno da uspostavimo sljedeći važan iskorak u borbi za kulturu sjećanja – a to je da je uÄinimo prisutnom u našim domovina, porodicama, okupljanjima, onako kako je holokaust postao sastavni dio u životima jevrejskih pojedinaca i jevrejskih porodica. Taj iskorak se jedino može realizirati preko medijskih projekata koji će uÄiniti da ono što je ostvareno u nauci o genocidu nad Bošnjacima, ono što se radi na planu aktivnosti Islamske zajednice, ili što se poduzima na politiÄkom planu – postane prisutno u našim domovima. Mi želimo da ustanovimo svojevrsnu medijsku kulturu sjećanja, kako bi svijest o imperativima našer opstanka proticala kroz našu svakodnevnicu i time naš kolektivtet mobilizirala ka jednom cilju – opstansku našeg naroda i naše domovine. Ovaj put mi hoćemo da uspostavimo kontrolu nad bosanskom i bošnjaÄkom budućnošÄ‡u, tako što ćemo ovladati historijom bošnjaÄkog stradanja, i kao pojedinci, i kao zajednica.