GENOCID U SREBRENICI - SUMRAK MEÄUNARODNE ZAJEDNICE, PRAVA, PRAVDE I ISTINE, ÄŒOVJEKA I CIVILIZACIJE
Genocid u Srebrenici je dobio planetarnu potvrdu koja je iskazana kroz pravosnažne presude izreÄene u oba meÄ‘unarodna suda . 23 godine od genocida nad Bošnjacima Srebrenice, «sigurne zone UN-a», ostaje trajno svjedoÄenje o sumraku civilizacije na kraju 20. stoljeća
Genocid u Srebrenici se dogodio dok je enklava bila pod zaštitom snaga UN i pred oÄima cijelog svijeta. Oni koji kažu da nisu mogli predvidjeti da će se dogoditi genocid nisu u pravu. Sjetimo se pisma koje je generalnim sekretaru UN napisala Sadako Ogata, tada Visoki komesar za izbjeglice. Napisala je: « Potrebno je da hitno upozorite zapadne lidere na tragediju koja je na pomolu u Srebrenici »! To je samo po sebi trebalo da bude veoma jak alarm u Vijeću sigurnosti. Za svaku osudu je to što tadašnji Generalni sekretar UN Boutros Boutros-Ghali nije Vijeće sigurnosti izvijestio o ovakvom strašnom upozorenju. To je bilo veliko zataškavanje odgovornosti meÄ‘unarodne zajednice, i to, uglavnom, velikih sila u Vijeću sigurnosti UN, da se suoÄe s realnošÄ‡u da se pred njihovim oÄima dogaÄ‘a genocid. Cijenu politike neÄinjenja životima su platili srebreniÄki Bošnjaci. Genocid u Srebrenici je pokazao Äinjenicu da genocidi proizlaze iz dugog procesa koji je prepoznatljiv po svom obrascu svrsishodnih djelovanja koja su zajedniÄka za svaki genocid: od politiÄke doktrine i poruke koja kreira jasnu razliku izmeÄ‘u njih i nas, sve do izvršavanja genocida. Genocid u Srebrenici je pokazao da genocid nije zloÄin pojedinaca. Samo najviše državne vlasti mogu efikasno instrumentalizirati mržnju kroz orkestriranu kampanju prije Äinjenja genocida, a zatim dati izvršiocima sredstva i organizaciju kako bi se mržnja prevela u djelovanje i da bi se sproveo genocidni proces u detalje, dok voÄ‘stvo, u stvari, donosi vrlo uopćene odluke. Genocid u Srebrenici je pokazao da meÄ‘unarodna politiÄka volja, koja je nužna za zaustavljanje genocida, nije sistematiÄna i zavisi od razliÄitih faktora koji nisu univerzalni nego pripadaju razliÄitim partikularnim državnim interesima. Na kraju genocidu Srebrenici je pokazao da je genocid povezan sa poricanjem. Za preveniranje genocida od ponavljanja potrebno je hitno uspostaviti “zonu zabrane poricanja“. Ovakvo bi se djelovanje moglo postići jedino uz utvrÄ‘ivanje Äinjenica, priznavajući zloÄine i patnju žrtava i identificirajući korijene koji dovode do genocida kako bi se oponiralo argumentu “samo uzrok“ koji se uvijek koristi da bi se opravdao genocid; argument koji generira nove cikluse nasilja pothranjujući pozive na ponavljanje ili na osvetu meÄ‘u žrtvama. Kazna za zloÄince i pravda za žrtve za genocid u Srebrenici i u Bosni i Hercegovini je trajan zadatak i obaveza, kako se tako što više nikada i nigdje ne bi ponovilo.
Istina o agresijama i genocidu u Bosni i Hercegovini je velika moć
Rezultati dosadašnjih nauÄnih istraživanja zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava nesumnjivo potvrÄ‘uju da je, na osnovama srpske i hrvatske nacionalistiÄke ideologije, politike i prakse, u svim okupiranim mjestima i gradovima u opsadi Republike Bosne i Hercegovine 1992-1995. planski, sistematski i organizovano izvršen zloÄin genocida. Države Srbija i Crna Gora, odnosno Savezna republika Jugoslavija i Republika Hrvatska odredile su historijske i strateške ciljeve: zauzimanje i uništenje države Bosne i Hercegovine i istrebljenje Bošnjaka. S tim u vezi, planirano je i organizovano sistemsko izvršenje svih oblika zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava, a posebno zloÄina protiv mira i zloÄina genocida, sa ciljem potpunog uništenja Republike Bosne i Hercegovine kao države i genocida nad Bošnjacima, pripadnicima nacionalne, etniÄke i vjerske grupe kao takve. Genocid nad Bošnjacima u oružanoj agresiji je zloÄin države Srbije i Crne Gore. Poricanje genocida nad Bošnjacima u mirnodopskoj – Dejtonskoj agresiji, je takoÄ‘e zloÄin i strategija države Srbije. Iza genocida i iza poricanja genocida stoji ista ideologija srpskog nacionalizma. Stoji isti politiÄki establišment koji sada pokušava dvadesettreću godišnjicu genocida u Srebrenici iskoristiti za promociju vlastite ideologije, politike i prakse. Zato VuÄićev odnos prema Srebrenici i bošnjaÄkim žrtvama, nije dokaz njegovih ljudskih i državniÄkih odgovornosti, nego je primjer zloupotrebe srebreniÄkih žrtava u dnevopolitiÄke svrhe. Ljudska, državniÄka, moralna odgovornost VuÄića podrazumjeva izvinjenje bošnjaÄkom narodu za sramnu izjavu izreÄenu za govornicom Skupštine Srbije da će za svakog ubijenog Srbina ubiti 100 Muslimana, iniciranje usvanja Rezolucije o Srebrenici u Skupštini Srbije, a u kojoj bi se osudio genocid, poštovanje presuda Haškog tribunala, koji je dokazao genocid u Srebrenici.
Kontinuirani, udruženi, zloÄinaÄki poduhvat
Jedan od strateških ciljeva srpske nacionalistiÄke ideologije, politike i prakse je Podrinje, kao cjelovit geopolitiÄki prostor, po kome rijeka Drina predstavlja kiÄmu spajanja istoÄnobosanskohercegovaÄkog teritorija sa Republikom Srbijom, što je i jedan od “strateških ciljeva srpskog naroda u Bosni i Hercegovini”. Cijelim tokom rijeke Drine i na cijelom prostoru istoÄne Bosne, u svim mjestima i gradovima, u kontinuitetu je u periodu 1992-1995. izvršen genocid. Država Srbija i Crna Gora, odnosno Savezna republika Jugoslavija je, na temelju politiÄkog projekta-srpskog velikodržavnog projekta “svi Srbi u jednoj državi” , odnosno politike genocida, osmislila, planirala, pripremila, organizovala i izvršila agresiju na Republiku Bosnu i Hercegovinu i genocid nad Bošnjacima. Raspoloživi podaci i relevantna saznanja nedvosmisleno, pored ostalog, potvrÄ‘uju masovnost, brutalnost i barbarizam prema žrtvama genocida, civilima, kao i genocidnu namjeru, planiranje, pripremanje, organizaciju i sistematiÄnost u izvršenju zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava.
U genocidu u Srebrenici istrijebljene su tri generacije Bošnjaka
Sredinom 1995. humanitarna situacija za civile Bošnjake i vojno osoblje u enklavi postala je, kao što je i bilo predviÄ‘eno Karadžićevom. direktivom od 8. marta 1995., bila katastrofalna. Civili su umirali od gladi. PoÄetkom jula 1995. komanda Drinskog korpusa poduzela je neposredne pripreme za vojnu operaciju protiv “sigurne zone” Srebrenica. Operacija je nazvana “Krivaja ’95.” Ofanziva Oružanih snaga “Republike Srpske”, uz zajedniÄko djelovanje jedinica iz Savezne Republike Jugoslavije te dobrovoljaca iz Rusije i GrÄke, na Srebrenicu, “sigurnu zonu” Ujedinjenih nacija, zapoÄela je 6. jula 1995. Bošnjaci su od UNPROFOR-a tražili da im “vrati oružje, koje su predali kao dio sporazuma o demilitarizaciji od 1993.” MeÄ‘utim, taj zahtjev je odbijen s obrazloženjem kako je “UNPROFOR odgovoran za odbranu enklave, a ne oni”. Oružane snage “Republike Srpske” su, u djelujući zajedno sa jedinicama iz Srbije i “Republike Srpska krajina” te stranim plaćenicima, a u skladu sa velikosrpskom ideologijom, politikom i praksom, deportirale “sve bošnjaÄke žene i djecu” iz PotoÄara i na hiljade muškaraca i djeÄaka, koji su, nakon zauzimanja Srebrenice, sigurne zone UN-a, pokušali pobjeći, zarobile, zatoÄile i likvidirale te zatrpale u masovne grobnice na skrovitim mjestima. U bezoÄnoj operaciji ubijanja, uglavnom za Äetiri dana, s namjerom, organizovano i prema taÄno utvrÄ‘enom planu i obrascu, na straviÄan naÄin, likvidirano je preko 8.000 Bošnjaka Republike Bosne i Hercegovine, meÄ‘u kojima preko 800 djece, što je motivisano njihovom nacionalnom, etniÄkom i vjerskom pripadnošÄ‡u kao takvom, te osvajanjem njihovog životnog prostora, koji je u srpskim velikodržavnim planovima oznaÄen od strateške važnosti. Tri generacije muškaraca su istrijebljene, Äime je izvršena radikalna destrukcija bošnjaÄke nacionalne, etniÄke i vjerske zajednice. RijeÄ je o zloÄinu genocida, svjesnom, namjernom i ciljno svrsishodnom istrebljenju civila i civilnog stanovništva u Evropi nakon Drugog svjetskog rata.
Ujedinjene nacije nisu željele, niti su pružile podršku u odbrani svoje teritorije sigurne zone Ujedinjenih nacija
Ujedinjene nacije nisu željele, niti su pružile zraÄnu podršku u odbrani svoje teritorije, sigurne zone Ujedinjenih nacija, niti u zaštiti i spašavanju civila i civilnog stanovništva na toj teritoriji, za što snose punu odgovornost, jer nisu zaustavile ostvarivanje osvajaÄkih srpskih ciljeva ni sprijeÄile zloÄin genocida, postupajući suprotno Povelji Ujedinjenih nacija i Konvenciji o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida. Polazeći od bitnih stanovišta politiÄkog i vojnog rukovodstva Ujedinjenih nacija, te Sekretarijata Ujedinjenih nacija, o ulozi UNPROFOR-a u zaštiti sigurnih zona Ujedinjenih nacija u Republici Bosni i Hercegovini, Ghali-Akashi i Janvier-Smith bitno su reducirali mandat UNPROFOR-a i njegovu ulogu i zadatke u Republici Bosni i Hercegovini, posebno o upotrebi zraÄnih snaga u zaštiti sigurnih zona Ujedinjenih nacija - teritorije i civilnog stanovništva na toj teritoriji, svodeći ga iskljuÄivo na vlastitu samoodbranu (samoodbranu UNPROFOR-a), samo radi oÄuvanja mira i omogućavanja nastavka tzv. mirovnih pregovora. To je bio oÄigledan i tipiÄan primjer zavjere u odgovornom sprovoÄ‘enju rezolucija Ujedinjenih nacija i žrtvovanja sigurnih zona UN-a, odnosno žrtvovanja civilnog stanovništva u njima, što je omogućilo najneposrednije (mirne i sigurne) pripreme, organizovanje i izvršenje genocida u sigurnim zonama Ujedinjenih nacija. Istovremeno, to je u direktnoj konfrontaciji i protivrjeÄnosti sa temeljnim odredbama dokumenata meÄ‘unarodnog prava, posebno Konvencije o spreÄavanju i kažnjavanju zloÄina genocida (1948) i Ženevskim konvencijama (1949) i Dodatnim protokolima (1977). U aparatu Ujedinjenih nacija nije bilo politiÄke i druge volje da se zaustavi srpski agresor i sprijeÄi genocid, pri Äemu posebno nije bilo politiÄke volje da se upotrijebi odluÄna zraÄna sila u odbrani sigurne zone Ujedinjenih nacija i zaštiti civila i civilnog stanovništva. Srpski agresor je uz uÄešÄ‡e svojih kolaboracionista i petokolonaša iz Republike Bosne i Hercegovine, u i oko sigurne zone Ujedinjenih nacija Srebrenice, jula 1995, u toku jedne sedmice na hiljade zarobljenih Bošnjaka likvidirao i zatrpao u masovne grobnice; na stotine živih je zakopao; muškarce, žene i djeÄake je sakatio i klao; djecu ubijao pred oÄima majki; natjerao djeda da pojede džigericu svoga unuka; silovao žene i djevojke; prisilno premjestio oko 30.000 ljudi, uglavnom žene i djecu, priredio scene dostojne Danteovog pakla. O tim “scenama nezamislivog divljaštva” postoje brojni dokazi, meÄ‘u kojima i masovne grobnice - primarne, sekundarne i tercijarne. To su, prema meÄ‘unarodnim sudovima, “zaista scene iz pakla, napisane na najmraÄnijim stranicama ljudske historije”.
Genocid u Bosni i Hercegovini nije samo Srebrenica
Genocid u Srebrenici po svojim je razmjerama tipiÄan primjer zloÄina uništavanja Republike Bosne i Hercegovine i istrebljenja Bošnjaka. U i oko sigurne zone Ujedinjenih nacija Srebrenice posebno je izražen karakter oružanog sukoba i priroda zloÄina u Republici Bosni i Hercegovini. Agresija je bila perfidna i otvorena, brutalna, osvajaÄkog i genocidnog karaktera. Na tom podruÄju je tada ponovo javno, uz prisustvo i sauÄesništvo vojnika Ujedinjenih nacija (Holandski bataljon), izvršen genocid nad Bošnjacima Republike Bosne i Hercegovine. Dosadašnja steÄena i verifikovana nauÄna saznanja do kojih je Institut za istraživanje genocida Kanada došao nesumnjivo dokazuju i potvrÄ‘uju krucijalno saznanje o karakteru oružanog sukoba u Republici Bosni i Hercegovini i prirodi zloÄina, Äiji osnovni sadržaj Äine: meÄ‘unarodni oružani sukob, odnosno agresija na Republiku Bosnu i Hercegovinu i genocid nad Bošnjacima u svim okupiranim mjestima i gradovima u opsadi. Savezna republika Jugoslavija sa svojim kolaboracionistima iz Bosne i Hercegovine jula 1995, kao i od 1992, Bošnjake Republike Bosne i Hercegovine s podruÄja sigurne zone Ujedinjenih nacija Srebrenice ubijala na teritoriji 14 općina Republike Bosne i Hercegovine, dok su žrtve genocida porijeklom iz 12 općina Republike Bosne i Hercegovine. Genocid u Bosni i Hercegovini je zloÄin države Srbije i njenih institucija, preko aparata prisile, to jest, vojske i policije. Poricanje genocida je strategija države Srbije i brojnih njenih institucija. Genocid je proces. Srebrenica ne bi bila moguća 11. jula 1995. da nije bilo onoga što se dešavalo aprila 1992. godine, što i piše u optužnici koju je potpisao tadašnji glavni tužilac RiÄard Goldston, i to 25. jula 1995. To je optužnica za genocid i nije podignuta 2002. ili 2003., već osam dana nakon egzekucija. Uz sve pritiske koje je imao, on je potpisao optužnicu u kojoj piše da su Mladić i Karadžić, koji su uhapšeni na teritoriji Srbije kasnije, odgovorni za genocid od aprila 1992. do 1995. godine.
Stradanje Bošnjaka u agresiji i genocidu je položena ogromna kolektivna žrtva ne samo u odbranu i jaÄanje bošnjaÄke nacije, već i bosanskohercegovaÄke države
U cilju istrebljenja Bošnjaka Republike Bosne i Hercegovine, srpske snage su u i oko sigurne zone Ujedinjenih nacija Srebrenice s namjerom izvršile genocid. Bošnjaci su branili sebe kao narod, svoju vjeru, historiju, kulturu, tradiciju, svoju državu ali i osnovne principe Evrope. MeÄ‘utim Evropa je odbila braniti Bošnjake i Bosnu i Hercegovinu. MeÄ‘unarodni sudovi koji su nadležni da odluÄe šta je genocid, a šta nije, donijeli su odluku da je to genocid. Patnja žrtava traje 20 godina, rane žrtava još krvare. Pravo i pravda trebaju biti dostižni svakom Äovjeku, a ne samo onim koji su najjaÄi. ZloÄinci moraju znati da nikada neće biti sigurni i mirni i nikada neće moći mirno spavati. Nemojmo dozvoliti da žrtva bude važna samo kada treba da svjedoÄi. To znaÄi, ako zloÄinac ima pravo na kaznu, žrtve imaju pravo da doÄ‘u do istine i pravde. Pozivamo prijatelje istine i pravde da ne dozvole da žrtve Srebrenice i drugih stratišta u Bosni i Hercegovini budu zaboravljene, te da uÄine sve kako bi poÄinitelje brojnih zloÄina u Bosni i Hercegovini stigla zaslužena kazna. Nekažnjivost nije opcija, pravda mora biti zadovoljena, iz teških lekcija iz srebreniÄke i bosanskohercegovaÄke prošlosti je neophodno izvući poruke i pouke za efikasno djelovanje i izgradnju bolje budućnosti. Mir i prosperitet se moraju graditi na istini i pravdi. 20 godina od genocida u Srebrenici je i prilika da se oda poÄast žrtvama, te da se sagledaju izazovi i problemi u kriviÄnom dokazivanju zloÄina genocida i ukaže na koji naÄin se odvija prevencija genocida, te da se dodatno rasvijetli trenutni položaj žrtava i svjedoka genocida, kao i da se razmotri na koji naÄin se suprostaviti negiranju genocida. Moramo uÄiti o genocidu u Srebrenici i Bosni i Hercegovini ne samo kao o histoprijskim Äinjenicama. Već i kao naÄinu da našu djecu uÄimo o opasnostima rasizma, antisemitizma,, islamofobije i drugih primjera ljudske netrpeljivosti. Moramo uÄiti mlade naraštaje da cijene demokratiju i ljudska prava i slobode i hrabriti ih da odbacuju mržnju, netoleranciju i etniÄke i vjerske sukobe tako da „nikad više“ postane istinito, da se nikada više ne dogodi Srebrenica. U Srebrenici i Bosni i Hercegovini „nikad više“ nije urodila plodom. Ako u istinu želimo sprijeÄiti buduće genocide moramo uÄiniti mnogo više od suosjećanja sa žrtvama. Moramo shvatiti psihološki bezdan poÄinitelja i ravnodušnost promatraÄa genocida. Poslije Srebrenice Ujedinjene nacije trebaju redefinirati svoju misiju slanja umijeća mira protiv umijeća ratovanja, pravednog mira protiv pravednog rata, svetog mira protiv svetog rata. Genocidu u Srebrenici u srcu Evrope pokazuje Äovjekovu slabost i mogućnost da poÄini genocid protiv svoga bližnjega. Mi koji nismo željeli rat, mi koji nismo bili nikome prijetnja, mi koji nismo imali ni nacionalnih ni teritorijalnih pretenzija u odnosu na susjede. Kažnjeni smo agresijom na našu državu i genocidom nad našim narodom. Svijet je propustio da zaštiti Bošnjake od genocida, a potom ih ostavio bez jake samo održive države. Jedino se Bošnjacima osporavaju prava većine, jedino država Bosna I Hercegovina ima tri predsjerdnika, plemenski ustav i teritoriju podjeljenu po etniÄkim principima. Samo je za Bošnjake obaveza da se mire sa zloÄincima. Samo se Bošnjake treba nadzirati jer im se ne vjeruje, dok oni treba da vjeruju svima. Samo u Bosni i Hercegovini pojedinac nije osoba, nije važno njegovo individulano pravo i sloboda, već je njegovo pravo i sloboda u zamišljenom nacionalnom toru u kojem se on ne prepoznaje kao osoba, već ako dio plemena u kome elita ima sve, a pojedinac ništa. Nadam se da je Evropa priznala svoj grijeh prema Bošnjacima, a to će praktiÄno pokazati ako se stvano obaveže da više nikada Bošnjaci neće biti ubijani i protjerivani sa svoje zemlje zbog njihove vjere, kulture, historije, tradicije, nacije.
Genocid u Srebrenici nije samo pitanje Bosne i Hercegovine, nego i cijelog svijeta
Genocid u Srebrenici dio je neposrednih priprema Dejtona u tradicionalnom maniru stavljanja pred svršen Äin, radi osiguranja za Srbiju strateški važnog graniÄnog pojasa, Podrinja. Taj zloÄin genocida samo je vrh ledenog brijega zloÄina protiv ÄovjeÄnosti i meÄ‘unarodnog prava izvršenih u kontinuitetu Äetiri godine na gotovo tri Äetvrtine državne teritorije Republike Bosne i Hercegovine, u svim okupiranim mjestima i gradovima u opsadi. Kazna za zloÄince i pravda za žrtve je trajan zadatak i obaveza, kako se genocid više nikada i nigdje ne bi ponovio. U godini kada se navršava 20 godina od genocida u Srebrenici, najveÄeg zloÄina poslije holokausta u Evropi ukazujemo na neophodnost prevladavanja kulture nekažnjivosti, te na neophodnost spreÄavanja negiranja genocida u Srebrenici, koji je potvrÄ‘en relevantnim sudskim odlukama, kao i na spoznaju da je njegovo priznanje prvi korak na putu do pomirenja. Kultura sjećanja na žrtve genocida je od egzistencijalne važnost. Genocid u Srebrenici nije samo pitanje Bosne i Hercegovine, nego i cijelog svijeta. Važno je ukazati na potrebu memorijalizacije genocida i kolektivnog sjećanja. Kroz memorijalizaciju genocida i kolektivno sjećanje radimo na historijskom pamćenju, kao bitnom faktoru otpora fašizmu, destrukciji i agresiji. ÄŒuvajući uspomene na genocid u Srebrenici i Bosni i Hercegovini, danas snažno afirmišemo univerzalne vrijednosti: bogatstvo razliÄitosti, antifašizam, svetost mira i razvijamo aktivizam i internacionalno suprostavljanje nepravdama i svim devijacijama vremena u kome živimo. ÄŒuvajući uspomene na genocid u Srebrenici i Bosni i Hercegovini sprjeÄavamo buduće genocide u vremenu kada se širom svijeta dešavaju brojni zloÄini.
BošnjaÄko kolektivno pamćenje mora biti odreÄ‘eno bošnjaÄkom nacionalnom i narodnom potrebom, mora biti kolektivna strategija, namjera i sistem
Kultura sjećanja na žrtve genocida je od egzistencijalne važnost. Kroz Äinjenice, liÄne i kolektivne priÄe, te nauÄna istraživanja, pokazujemo sveobuhvatnu sliku genocida, Äin, razloge i posljedice genocida. Genocid u Srebrenici nije lokalno, već globalno pitanje. Važno je suoÄavati se sa genocidom. Važno je ukazati na važnost memorijalizacije genocida i kolektivnog sjećanja. Kroz memorijalizaciju genocida i kolektivno sjećanje radimo na historijskom pamćenju, kao bitnom faktoru otpora fašizmu, destrukciji i agresiji. ÄŒuvajući uspomene na genocid u Srebrenici, danas snažno afirmišemo univerzalne vrijednosti: bogatstvo razliÄitosti, antifašizam, svetost mira i razvijamo aktivizam i internacionalno suprostavljanje nepravdama i svim devijacijama vremena u kome živimo. ÄŒuvajući uspomene na genocid u Srebrenici sprjeÄavamo buduće genocide. Osnovni elementi strategije pamćenja su: oÄuvanje sjećanja na genocid nad Bošnjacima , djelovanje na suzbijanju: negacije genocida, antibošnjaštva, dehumanizacije bošnjaÄkog identiteta kao osnovnih preduvjeta za opstanak Bošnjaka na svojoj pradjedovskoj zemlji Bosni i Hercegovini. BošnjaÄko kolektivno pamćenje zauvjek kazuje ne zaboravu agresiji i genocidu, osuÄ‘uje negatore genocida, trasira put poništavanja legalizovanih rezultata agresije i genocida na bosanskohercegovaÄkoj zemlji i kolektivno radi da se Bosna i Hercegovina poÄne graditi na moralnom, politiÄkom, znanstvenom i kulturnom odnosu prema genocidu. Bošnjaci su narod koja ima obavezu na samopoštovanje i pravo na poštovanje od drugih na temelju bošnjaÄke povijesne autohtonosti, nacionalne samosvjesnosti, kulturne, historijske i tradicijske samobitnosti i moralne samoodgovornosti. Na taj naÄin Bošnjaci imaju pravo i odgovornos na sjećanje i pamaćenje. Genocid u Srebrenici je mjesto straviÄnog zloÄina genocida, ali i simbola stradanja graÄ‘ana u Bosni i Hercegovini, simbola stradanja svih nevinih ljudi u Evropi i svijetu. U nemanju sistemske strategije u kulturi pamćenja, genocid nad Bošnjacima u Bosni i Hercegovini se svodi na genocid u Srebrenici, a genocid u Srebrenici se svodi na vjersko politiÄku manifestaciju. Time se iskrivljuje i prikriva sadržina genocida. Svi oni koji genocid u Bosni i Hercegovini reduciraju samo na genocid u Srebrenici, a genocid u Srebrenici reduciraju na vjersko politiÄki Äin ne razumiju suštinu genocida niti suštinu kulture pamćenja genocida. U Srebrenici se zaokružuje i dovršava agresivni, genocidni barbarski pohod ekspanzionistiÄkog režima koji je ognjem i maÄem pravio veliku Srbiju. Srebrenica je Ävorno mjesto mape i mreže zloÄina nad Bošnjacima. Pravosnažne presude internacionalnih i nacionalnih sudova za genocid u Srebrenici su sasvim dovoljan materjalno-pravni razlog da se ukine Republika Srpska. Strategija bošnjaÄke kulture pamćenja podrazumijevalo ukljuÄenje akademskih i umjetniÄkih potencijala u nauÄno i kreativno osmišljavanje formi putem kojih bi se Bošnjaci saživjeli sa cijenom svoga opstanka. Dostojanstvo bošnjaÄke žrtve se brani i jaÄa od bošnjaÄki individue preko bošnjaÄke porodice, do bošnjaÄkih ustanova, zajednica, društva. Kultura pamćenja nije u suprotnosti sa antifašistiÄkim tekovinama Ideje Bosne i Bosanskog duha, ali jeste u suprotnosti sa dejtonskom Bosnom i Hercegovinom koja je zarobila tu ideju i taj duh. Genocid nad Bošnjacima gradi novu Bosnu i Hercegovinu u kojoj će Ideja Bosne i Bosanski duh ponovo imati svoju bitnost i bitisanost.
Srebrenica treba biti svaki dan sa prijateljima istine i pravde, jer je ona trajno odredila svijetsku budućnost
Trajno meÄ‘unarodno posmatranje i tretiranje zloÄina genocida u Srebrenici daje nadu da će slobodni svijet i meÄ‘unarodna zajednica izvršiti pritisak da se u vrhu politiÄke elite srpskog naroda u bosanskohercegovaÄkom manjem entitetu i u Srbiji prizna genocid kroz priznavanje presuda meÄ‘unarodnih sudova, a to će zasigurno biti osnova da se zapoÄne izgradnja povjerenja i mira. Od 2007. godine kada je potvrÄ‘eno da su vojska i policija entiteta Republika Srpska poÄinile genocid, Srebrenica je postala simbol stradanja, ali i topos nade savremenog ÄovjeÄanstva i znanja o ljudskim nedjelima i zloÄinima