Fakultet politiÄkih nauka
Univerziteta u Sarajevu
Prof. dr. Senadin Lavić
DEKONSTRUKCIJA VELIKOSRBIJANSKOG DŽIHADA
Kecmanovićev velikosrbijanski boj protiv džihad-vjetrenjaÄa
Povodom komentara na moj intervju portalu Vijesti.ba, a koji je preuzeo portal Kliker.info (30. juli 2018), profesora Nenada Kecmanovića na vašem portalu Sve o Srpskoj, od 5. augusta 2018. godine, naslovljenog Džihad Senadina Lavića protiv velikosrbijanskog zla u Bosni zahtijevam da objavite moj odgovor.
Bivši sarajevski profesor Kecmanović se predstavio kao struÄnjak za islamizam i srpske mitove. Znakovito je da je uz moje ime i prezime u navedenom naslovu stavljena rijeÄ “džihad” što bi trebalo da automatski devalvira moju interpretaciju u medijskoj orbiti, da me obilježite kao opasnost, diskvalificirate kao respektabilnu osobu i pretvorite u nekog orijentalistiÄkom metodom oblikovanog religijskog fanatika (“muslimanÄića”) koji ne zna za evropsku racionalnost i koji ne pripada tom svijetu. Kecmanović je uložio veliki “stvaralaÄki” napor da uz islam doda militantnu notu kako bi se opravdala ÄetniÄka barbarstva i velikosrbijanski zloÄini nad Bošnjacima. Zato svako ko drugaÄije misli i govori mora biti spreman da iskusi napade i laži hegemonijskih propagandista i medijskog cinizma.
Budući da je bivši profesor Fakulteta politiÄkih nauka u Sarajevu u penziji neophodno ga je podsjetiti na nekoliko principijelnih stavova. Sve bošnjaÄko potiÄe i izvire iz Bosne. Bošnjaci svoje postojanje zasnivaju na bosanstvu, vezanosti za bosansku zemlju i krajeve. Oni su vremenom nastali iz ukupnosti bosanskog trajanja, iz simbioze etniÄkih grupa – nisu se pojavili s Osmanlijama ili se odvojili od Srba. O sultanu i turÄijatu tako lijepo i nadahnuto pripovijeda Ivo Andrić, bosanski nobelovac. Ali, to je samo romaneskna fikcija. U konstruktu o osmanskom naslijeÄ‘u postoje i bošnjaÄke neznalice, naravno, koje se uklapaju u velikosrpski ram islamizma i po njemu provode samoorijentalizirajuće destruktivno iskljuÄivanje iz povijesti Bosne. Te bošnjaÄke neznalice idealni su tipovi za igrokaz koji voli profesor Kecmanović zatoÄen u vlastitoj neosjetljivosti za fine razlike i prepoznavanje drugog i drugaÄijeg. Možda profesor ima neke posebne osjećaje za Tursku i njezino naslijeÄ‘e? To se nikada ne zna! On poruÄuje Bošnjacima da im Turska treba biti “matica”. A to je stara bolest palanaÄkih duhova koji nikada nisu imali povjerenja u sebe i nisu se oslanjali na sebe, nego su negdje drugdje tražili oslonac i “pamet”. Profesor Kecmanović podsjeća da je došao kraj poštivanju multikulturalizma i sada bi trebalo brzo “izbrisati” svaki trag razlike, postojanja drugog, neidentiÄnog, heterogenog, samosvojnog. Nažalost, Bošnjaci su iskusili šta to znaÄi 1995. godine. Možda profesor Kecmanović obznani da negira bilo kakav zloÄin i genocid nad Bošnjacima u ime velikosrbijanskog projekta zla?
Kad su Bošnjaci odluÄili da se izbore za svoju slobodu ili, hegelovski reÄeno, kad su bili spremni “rizikovati život” kao gospodarska svijest koja će se brinuti o sebi, završila se straviÄna epoha progona i neslobode. U tom dogaÄ‘anju, ona zgotovljena matrica potÄinjenosti o kojoj su uÄeni preko njegoševskih pjevanja da su “poturice”, “izdajice” i “nesoj” trebala je kod Bošnjaka proizvesti samorazumijevanje i samopredstavljanje kao orijentalizirane atrakcije u okviru jugoslavenstva, to jest oblikovati pogled na sebe kao religijsku grupu koja se odmetnula od svoga stabla i koja se vidi kao “folklorni kuriozitet” (M. Slezović) i predstavlja vlastito postojanje kroz neko kulturno-umjetniÄko društvo. Najvažnije napredovanje kroz “rad pojma” (G. W. F. Hegel), u povijesno-civilizacijskom procesu, što povrÄ‘uje politiÄkog subjekta u povijesti jeste svijest o Bosni kao povijesnom, kulturnom i politiÄkom okviru bošnjaÄkog bića. Na taj naÄin Bošnjaci su iskoÄili iz pripremljenog okvira za “sliku egzotiÄnog plemena” i postepeno se uzdizali u bosansko politiÄko biće pokazujući da su svjesni vlastitih kulturno-povijesnih atributa (oznaka jednog starog evropskog naroda) i njegove moderne politiÄke povijesti koja se vezuje za državu Bosnu i Hercegovinu.
Velikosrbijanska propagandno-obavještajna matrica o Bosni i Bošnjacima je užasna i podla. Opakost pomraÄenog i zarobljenog uma konstruira laž kako bi se Bošnjacima podmetnula krivnja što su mnogi meÄ‘u njima i muslimani, jer kao takvi oni su “mostobran za prodor islamskog terorizma u zemlje EU”. Zato se profesor Kecamnović prostire kao neprobojni pancirni pojas, antemurale christianitatis pred azijatskom, orijentalno-islamskom najezdom – tako već od Kosovskog boja.
Profesor kontinuirano pokušava Bošnjake utjerati u neku islamistiÄku skupinu. On oblikuje poželjnog i nepoželjnog Bošnjaka, te premotava po ko zna koji put potrošeni propagandni materijal koji se i dalje koristi u denunciranju Bošnjaka i negiranju Bosne. Stara je to matrica, Äesto korištena, ali pakosne su i jalove priÄe o džihadu i islamskim radikalima iz profesorovih mitskih svjetova. Za upućene to je već stari, proÄitani velikosrbijanski trik. Tokom cijelog 20. stoljeća od Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca do SoscijalistiÄke federativne republike Jugoslavije (SFRJ) Bošnjake utjeruju nerijetko i terorom u zadatu formu “religijske skupine”. Tu religijsku formu uz to nastoje utjerati u srpstvo, hrvatstvo, jugoslavenstvo – ali ne i u bošnjaštvo i bosanstvo! Utjeruju ih u sve moguće ideologizirane konstrukcije 20. stoljeća, ali im se svim silama prijeÄi njihovo bosansko postojanje. Ne bosanska republika bosanskog naroda! Profesor Kecmanović nije primjetio jedan “mali” povijesno-politiÄki okret u zadnjih trideset godina – Bošnjaci postoje kao politiÄka i kulturno-povijesna Äinjenica Bosne.
Ovdje valja podsjetiti, takoÄ‘er, na jedan stav koji se bitno tiÄe profesora Kecmanovića i njegovog predanog rada na raskorjenjivanju bosanskih Srba. Jedan dio bosansko-srpskih intelektualaca u 20. stoljeću poslužio je velikosrbijanskom projektu u pokušajima destrukcije Bosne. Oni su, naime, imali zadatak da u srpskom narodu stvore posebnu sliku srpstva i razvuku je u prošlost, tamo gdje ona nikada nije bila. Srbiziranje bošnjaÄkog pravoslavnog naroda postulirano je kao projekt od 1844. u NaÄertaniju, a onda je “nacionaliziranje” bošnjaÄkih pravoslavaca i njihovo “srbiziranje” poÄelo od 1863. godine s dolaskom Teofila Petranovića koji je bio istaknuti Älan društva za širenje srpskog imena u Bosni. Tek poslije toga slijedi konstruiranje srpskog identiteta i ljudi se opredjeluju za srpstvo. To znaÄi da su Bošnjaci u Bosni osnova iz koje su vremenom postali današnji Bošnjaci, bosanski Hrvati i bosanski Srbi. Naravno, profesor nikada neće pristati na ove historijske Äinjenice, jer one dezavuiraju sve mitove velikosrbijanske konstrukcije, to jest ideološki motivirane slike povijesti Bosne. Svako znanje treba imati etiÄki osnov i podržavati zahtjev za istinom, jer bez toga ono je obmana koja laž uzdiže u istinu.
Vladislav Skarić nas je obavijestio da su u rad Društva bili ukljuÄeni mnogi uÄitelji pravoslavnih škola, trgovci, popovi. Prva faza trebala je da nauÄi pravoslavne Bošnjake da govore da su “srpske pravoslavne vjere”. Vasa Pelagić napisao je u “RukovoÄ‘u za srpsko-bosanske, ercegovaÄke, starosrbinske i makedonske uÄitelje, škole i obštine” (1867) sljedeće:
Svaki uÄitelj treba da nauÄi prvo svoje uÄenike, a posle svu ostalu varošku dieÄicu koia goÄ‘ umeju govoriti: da kad jih kogoÄ‘ upita: šta si ti mladiću? Pa da mladić na to pitanje odma odgovori: ia sam Srbin. Dobro bi bilo kada bi se neki dobri ljudi našli koji bi dieÄici po koju kraicaru zato darivali, da se tim u njima još većma pobuÄ‘uje revnost k tome odgovori.
Tako se stvarao “srpski identitet” u Bosni – tehnika indoktrinacije ljudi, kako bi se svi pretvorili u Srbe. Svetozar Marković kritizira ovaj plan u knjizi Srbija na istoku i u Älanku “Srpske obmane”. Od 1863. godine do danas traje taj strašni proces raskorjenjivanja bosanskih pravoslavaca, većine današnjih bosanskih Srba i njihovo mentalno-identitetno odvajanje od Bosne. U tome sudjeluju propagandni glasovi Dositeja Obradovića, Ilije Garašanina, Vuka S. Karadžića, Jovana Cvijića, Vase Glušca, Vase Pelagića, Dobrice Ćosića, Milorada EkmeÄića, pa sve do profesora Kecmanovića i sliÄnih. Možemo samo zamisliti koja je odgovornost velikosrpskih intelektualaca za pogrešan smjer i obmanjivanje srpskog naroda o njegovoj narodnoj povijesti, identitetu, vezama s drugima narodima, religijskoj povijesti, etnogenezi, važnim liÄnostima... Ako uzmemo mnoga prezimena u Bosni vidjet ćemo da su to starobosanski, bošnjanski rodovi koji su vremenom, poslije uništenja Bosanske kraljevine i Crkve bosanske (bosanski krstjani) prihvatili katoliÄanstvo, pravoslavlje i islam. A onda na osnovu religijske pripadnosti i povijesno-politiÄkih procesa konstruirana i narodna imena u drugoj polovini 19. stoljeća. Zato je opravdano pitati u Bosni – otkada ste prihvatili srpski identitet ili neki drugi? Otkada na bosanskoj zemlji živite posuÄ‘enu povijest (i identiteta) i zašto negirate bošnjaštvo i bosanstvo ili bosanski jezik? Iz kojeg jezika dolazite?
Potrebno je upozoriti da je revizija povijesnih dogaÄ‘aja uzaludan i skaredan pothvat. Svaki revizionistiÄki pokušaj da se utvrÄ‘eni zloÄini negiraju predstavlja suštinski nemoralan Äin pojedinca ili grupe (kolektivna perverzija “plemena u agoniji”) i uÄešÄ‡e u tim zloÄinima. Revizionizam koji se danas natura kroz velikosrbijansku ideologiju u Bosni ne može nikoga obavezati da ga prihvati osim onoga dijela javnosti koji vjeruje Kecmanoviću i sliÄnima. Hoće li profesor ikada prihvatiti odgovornost za obmanjivanje javnosti, za izmišljotine i podvale, koje je godinama u svome revizionistiÄkom antibosanskom pomraÄenju producirao na sve strane? Dobro bi bilo da nam profesor objasni kako su komunistiÄki ideolozi postali nacionalistiÄki ideolozi? Ili je komunizam bio samo paravan za neku drugu ideologiju? Mehki jugoslavenski komunizam bio je, ipak, jedna od totalitarnih ideologija koje smo poznavali u 19. i 20. stoljeću. Ta Äinjenica pomaže nam da shvatimo kako su vrli komunisti preko noći postajali ogavni nacional-fašisti, etnoklerikalni fundamentalisti, šovinisti, rasisti, zloÄinci. Metafizika zla koja je preko totalitarne ideologije etno-fašizma operirala u povijesnim dogaÄ‘ajima kakav je disolucija SFRJ 1990-ih objektivirala se u naknadnim politiÄkim sistemima koji su rezultat zloÄina. Pokazalo se kako se jedna totalitarna ideja komunizma (dijalektika klasne borbe) zamjenjuje drugom, fašistiÄkom, u Äijoj je osnovi grupotvorbena cjelina na etniÄko-religijskom osnovu (sakralizirana etniÄko-religijska grupa). Jedan totalitarizam zamjenjuje se drugim i poslije disolucije bivše jugoslavenske države nastala su društva s primjesama fašistiÄke ideologije u kojima dominira totalitarna nacio-fašistiÄka politiÄka ideja u meÄ‘uljudskim odnosima. PolitiÄke stranke se kamfliraju pridjevom “demokratski/a” u nazivu, a stvarno provode nacio-fašistiÄke ideje. Ozbiljan hrišÄ‡anin, odgovoran znanstvenik i moralan Äovjek nikada ne bi ušao u taj labirint užasa. Sve ovo danas svjedoÄi da na balkanskom raskršÄ‡u imamo hroniÄnu krizu liberalnog društva i humanistiÄkih vrijednosti.
Profesor Kecmanović u svome anti-džihad zanosu nije pokazao humanistiÄke ideje – on i ne zna znaÄenje rijeÄi “džihad” izvan orijentalistiÄki sklepanog znaÄenja za medijsku upotrebu. U biografiji profesora nema važnih djela iz neke nauÄne discipline, ali on bi da svima popuje i drži lekcije s pozicije populistiÄkog cinizma. On slijedi onu vrstu pisanja koja se smatra polemiÄkom publicistikom, skromnog razumijevanja zbilje, bez filozofskih i socioloških pretpostavki, Äesto nelogiÄnog i kontradiktornog govorenja, informiranog iz policijsko-obavještajnih struktura. Tu nije rijeÄ o nauÄnim radovima koji su rezultat istrajnih i dugotrajnih znanstveno-istraživaÄkih procesa. Profesor Kecmanović ni kao profesor ni kao javna liÄnost nema velike i važne ideje. Njegova je najveća fraza “nemoguća država”! Ideologijski velikosrpski krik, dakle, nihil novi sub sole.
Profesor Kecmanović ne pripada liniji Äasnih srpskih liÄnosti u povijesti koje dolaze poslije Svetozara Markovića, a kakvi su Dimitrije Tucović, Ilarion Ruvarac, Radovan Dragović, Dragojlo Dudić, Petar i Ivan Stambolić, Dragiša Pavlović, Latinka Perović, Radomir Konstantinović, Olivera Milosavljević, Sonja Biserko, Olga Popović Obradović, SrÄ‘a Popović, Ivan Äurić, Nikola Samardžić, Miladin Životić, Nikola KovaÄ, Mirko KovaÄ, Vidosav Stevanović, Pero Mužijević, Tibor Živković i mnogi drugi. Ali, i bez obzira što nije u ovoj povijesnoj srpskoj liniji, profesor zna da u civiliziranom svijetu djelo genocida nema budućnost – da je to nemoguća neljudska tvorevina!
Bosna je nesumnjiva povijesna, politiÄka i kulturna Äinjenica bez obzira na sve moguće historiografske falsifikate, konstrukcije, laži i obmane koje je velikosrbijanska ideologija naturila kao “Äinjenice”. Bosna nikada nije bila “jedna od srpskih zemalja”, a Tvrtko I Kotroman je bio kralj Srbljem (Raškom), Bosnom, Hrvatskom, Dalmacijom... Nikada nije bio Srbin, niti je to neko bio iz bosansko-bošnjanske loze Kotromanića, i predstavlja prvog ujedinitelja ovih naroda obmanutih naracijama kvazi-intelektualaca i religijskih fanatika. Ali, Bosna i dalje ima sjajnu budućnost, jer ima neuništenu moralnu supstancu života. Ona je tisućljetna zemlja, hiljadugodišnje trajanje i ne može se uništiti nikakvim indoktrinacijama i manipulacijama opakih propagandista.
Nisu osvajaÄke Osmanlije u Bosni zatekle Srbe ili srpske vladare 1463. godine. Takvih nije bilo u Bosni do druge polovine 19. stoljeće. U Bosni u islam nisu ušli Srbi ili Hrvati – ne, pa to je jednostavno nemoguće! To su bili Bošnjani. Osmanlije su u 15. stoljeću zatekle Bošnjane krstjane koji su upravo doživljavali pogrom od ugarskih krstaša (1459). Nigdje nije bilo Srba koji su vladali Bosnom u to vrijeme – možda samo u srpskoj mitološkoj historiografiji ili, drugim rijeÄima, u povijesti velikosrpske laži o Bosni. Bošnjani su u Bosni prihvatili islam – to nisu bili “islamizirani Srbi” niti su Sklavinije “srpske zemlje”. Bošnjaci nisu napustili neku od srpskog naroda posvećenu “pradedovsku veru” i tako postali izdajnici. Crkva bosanska nije bila izdanak ili grana srpske crkve. Sasvim je normalno da ljudi prihvataju vjere i mijenjaju mišljenja. Isto kao i Srbi u Srbiji.
Površnost profesora Kecmanovića podvaljuje nam “ropstvo pod Turcima”, sliÄno mitskoj konstrukciji o devširimi (“danak u krvi”). Mit o srpskom ropstvu pod Osmanlijama nije baš taÄan. OdluÄujuća i najvažnija bitka Osmanlija nije bila na Kosovu 1389. godine – to je bio samo jedan usputni boj, ratna Äarka moglo bi se reći. Poslije tog Kosovskog boja za Osmanlije dogodila se kljuÄna bitka kod Nikopolja 1396. godine u kojoj su ratnici Stefana Lazarovog (sin kneza Lazara i Milice) dali odluÄujući doprinos u pobjedi vojske Bajzita I, zvanog Jildirim (1360–1403), Äime se otvorila kapija srednje Evrope. Bajazit I je oženio Lazarovu kćerku Oliveru, sestru Stefanovu. U bici kod Angore (Ankare) 1402. uz Bajazita su Stefanovi ratnici protiv razornih mongolskih snaga Temerlana. I danas je tamo veliko groblje Stefanovih ratnika. Dakle, o ropstvu pod Turcima cum grano salis. A kad se zapravo govori o dugu prema Turskom sultanatu istina je da obnova srpske države, kao modernog politiÄkog subjekta, svoj temelj ima upravo u tom sultanatu. Kako god to ideologijski bilo tumaÄeno, istina je takva. A to je bitno doprinijelo zapreÄenju politiÄke emancipacije Bosne i njezina naroda.
HistoriÄar Vladimir Ćorović u svom djelu Istorija Jugoslavije (Beograd, 1933) piše:
“Mi smo se pod Turcima širili, ne manje nego kao da smo imali najekspanzivniju svoju državu...”
On govori i ovako:
“Prema pravoslavnoj veri nije Mehmed II preduzimao nasilnih mera. Sam je liÄno bio, prema priÄanju savremenika, verski sasvim ravnodušan. Voleo je, prirodno, one koji su primili islam i time se na vidan naÄin obeležili kao pristalice turske. Ali, nije gonio ni drugih. Sultanija Mara, koju Turci nisu nagnali da preÄ‘e u islam, mada je bila njihova sultanija, postala je baš sa Mehmedovom potporom zaštitnik pravoslavlja. Kada se ohridski arhiepiskop Dorotej god. 1466. zamerio sultanu, koji je tada ratovao sa Skender-begom, sultan ga je, sa nekoliko uglednih OhriÄ‘ana, nasilno preselio u Carigrad; ali, samu arhiepiskopiju nije ukinuo...”
Ćorović veli i ovo:
“Pred kraj XV veka ima vesti da se nesmetano podižu ili popravljaju porušene crkve, a na poÄetku XVI veka gradi se nekoliko novih crkava i manastira. Mihailo iz Ostrovice, pominjani Srbin koji je dospeo meÄ‘u janjiÄare, piše sa priznanjem za Turke, koje inaÄe ne voli mnogo, da je “meÄ‘u ovim poganicima velika pravednost, oni su pravedni prema sebi i meÄ‘u sobom, pa i spram svojih podÄinjenih, bili ovi hristijani ili Äivuti... jer car sam strogo na to gledi...”.
Profesor Kecmanović je najbolji primjer one Hegelove tvrdnje “povijest nas uÄi da nas niÄemu ne uÄi”. Ako su “Turci” nekome napravili veliku štetu onda su to Bošnjaci koji su u 19. stoljeću zaustavljeni od sultana na putu ponovnog uspostavljanja bosanske države koju su im uništili u 15. stoljeću. Ali, treba podsjetiti, Husein GradašÄević je 12. septembra 1831. godine u Sarajevu, s rukom na Kur’anu u Carevoj džamiji, formalno proglasio autonomiju Bosne u sastavu Osmanskog sultanata. Sultanova odmazda nad Bošanjcima trajala je od 1832. do 1850. godine kada je izvršeno ciljano iskorjenjivanje bošnjaÄke elite, osmišljeni elitocid. To je jedan od bitnih razloga bošnjaÄkog nesnalaženja i lutanja u 20. stoljeću. Zato je svakom politiÄki osviješÄ‡enom Bošnjaku odbojna svaka nostalgija za turskim, što ne znaÄi da danas bosanskohercegovaÄka država ne treba, u vlastitom interesu, imati odnose s turskom ili bilo kojom drugom državom. Toliko profesore o “žalu za ‘pustim turskim’”.
Valja podsjetiti i na naše pretke, anitfašiste, u Drugom svjetskom ratu. Oni su zaÄetnici obnove bosanske državnosti na zasjedanju Zemaljskog antifašistiÄkog vijeća narodnog osloboÄ‘enja Bosne i Hercegovine održanog u Varcar Vakufu ili Mrkonjić Gradu 25./26. novembra 1943. godine. I na sve one koji su uÄestvovali u stjecanju obnove neovisnosti savremene Bosne i Hercegovine nakon turskog osvajanja Bosanskog kraljevstva 1463. godine i smaknuća njezinog kralja.
Na kraju, principijelna napomena. Da bi se neki razgovor odvijao na zadovoljavajućoj razini komunikacije on podrazumijeva kompetentnog sagovornika i moralnog govornika. Mnogi meÄ‘u nama i dalje vjeruju u takvu vrstu komunikacije, razmjenu znanja i poštivanje “nebeskog sazvuÄja” ezana i crkvenih zvona u Bosni i širom svijeta. Ne onih profesorovih izmišljenih “ezana sa stotine novih minareta” u današnjem Sarajevu. Obmanjuješ i varaš profesore Nenade Kecamnoviću.
Sarajevo, 25. kolovoza / augusta 2018. Senadin LAVIĆ