Umjesto In memorijama Mehi BARAKOVIĆU
ÄŒOVJEK PJESMA
15 septembar 2011 - Ako za loše vijesti nikada nije kasno, onda je moj dragi kolega Uzeir Bukvić mogao priÄekati da proÄ‘e noć, pa da mi tek tada javi tužnu vijest. Nije priÄekao, nego me iz Norveške pozvao u srijedu uveÄe i izokola poÄeo:
- Prihvati se za nešto i nemoj plakati! Maloprije su mi iz Getoborga javili da je tamo, poslije kraće bolesti, umro pjesnik Meho Baraković!
Kako meni malo treba, ja odmah otisnuh plakati. Ko streha. Nisam ja zaplakao za pjesnikom Mehom, nego za dragim Äovjekom, koji je, dok je bio sretan i dok je živio u svome Trebinju, zajedno sa Mustafom Cicom Arnautovićem, i nešto ranije sa Bratom Pavlovićem, bio onaj ljudski brend, pa kad se kaže: TREBINJE, odmah pred oÄi iskrsavaju oni – pjesnici.
Meho Baraković nije bio Trebinjac po roÄ‘enju (roÄ‘en je u Banjaluci 1945. godine), ali je veliki dio svoga tihog, reklo bi se samozatajnog života, sve do izgona 1992. godine, kako-tako proživio u Trebinju. U tome gradu doživio je radost objavljivanja prve zbirke pjesama. Nekada slavna izdavaÄka kuća „Veselin Masleša“, uz uredniÄku ruku Izeta Sarajlića, objavila je1972. godine prvu Barakovićevu zbirku pjesama pod znakovitim naslovom AZIL. Od tada, od te sudbonosne godine, poÄinje njegovo traganje za vlastitim azilom pod kapom nebeskom. Iz voljenog Trebinja prognan je, a da ni sam nije znao zašto, u Plav u Crnoj Gori gdje je ostao do kraja rata. Plavljani su u njemu prepoznali dobrog Äovjeka i dobrog pjesnika, pa su mu omogućili da tokom te duge i tri bolne godine objavi Äak pet zbirki pjesama, meÄ‘u kojima i knjigu tužnoga naslova IZMEÄU PLAVA I ZABORAVA.
Potom je, opet kao izbjeglica, dospio u Švedsku u kojoj poÄinje njegova nova, veoma plodna pjesniÄka faza. Objavljuje knjigu za knjigom, a zbirka GETEBORG ILI KO BI REKAO DA JE TO MOGUĆE donosi mu i neke nagrade, pa i širu pjesniÄku prepoznatljivost.
Za života je objavio dvadesetak zbirki pjesama. Već i po tome je jedan od najplodnijih bosanskohercegovaÄkih pjesnika. Sa grupom bosanskohercegovaÄkih autora koji žive u Skandinaviji, putovali smo po Norveškoj taÄno prije dvije godine u okviru obilježavanja stote godišnjice roÄ‘enja norveškog nobelovca Knuta Hamsuna. Tada je, na putu izmeÄ‘u Osla i Lillehammera, dok je voz grabio kroz prekrasne predjele crnogoriÄnih šuma okićenih snijegom, naš dobri pjesnik Meho Baraković, novinarima Bukviću i potpisniku ovih redova rekao:
- U godinama sam kad nema više mjesta oduševljenju. Ne pjevam niti sam, ustvari, ikad pjevao o suncu i mjesecu, o mjeseÄini i nesretnoj ljubavi. Valjda što sam pokasno i poÄeo pisati pjesme, pa sam preskoÄio tu fazu. Ovdje, kad sam došao, vidio sam da se mogu pisati i pjesme o prirodi. Moja poezija nije za dopadanje. Ne udvaram se Äitaocu. Ja odgovaram na neka pitanje i dileme koje me muÄe. Pojam smrti, recimo, pojam kraja života, pojam prolaznosti. Moglo bi se, zapravo, reći da ja tokom cijeloga života pišem samo jednu knjigu i jednu pjesmu – pjesmu o životu...
Tu knjigu, daleko od zaviÄajnih predjela, u bolnici na periferiji Geteborga, juÄer je dobri pjesnik Meho Baraković zauvijek zatvorio. Oplakujući ga ja, zapravo, oplakujem i njegovu sudbinu i sudbine tolikih drugih divnih ljudi rasutih, poput Sijermine djece, širom ove nesretne planete.
U prologu jedne svoje knjige naš savremeni pisac iz okolice Goražda Enes Topalovic, koji kao prognanik živi u norveškom Bergenu, kaže:
- PjesniÄe, može li se živjeti od poezije?
- Može, ali poslije smrti!
Ako je tako, onda će novi život dragoga Mehe Barakovića ponovo poÄeti ovih dana kada mu tijelo naÄ‘e vjeÄito poÄivalište u voljenom Trebinju u kojem mu nije bilo suÄ‘eno umrijeti, ali jeste, barem mrtvome – živjeti.
Vehid GUNIĆ