Hamilton, Kanada
Promocija knjiga trojice bošnjaÄkih autora: Zijad Burgić s knjigom poezije "Krpljenje ljudske duše'', Rezak Hukanović ''Deseta vrata pakla'' te Suvad Hotić s knjigom istinitih priÄa o genocidu u Bosanskom Novom. Moderator i promoter profesor Emir Ramić. Manifestacija održana u sklopu Drugog tradicionalnog festivala bosanskog folklora u Hamiltonu Kanada u organizaciji KUD “Bosna u srcu” , pod pokroviteljstvom Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike, Instituta za istraživanje genocida Kanada i BošnjaÄkog islamskog centra Hamilton
Uvodna rijeÄ medijatora profesora Emira Ramića - BošnjaÄka budućnost zavisi od bošnjaÄkog pamćenja
BošnjaÄko pravo na bolju budućnost podrazumjeva obavezu da se gradi bošnjaÄka kultura pamćenja. Pamćenje, kao program opstanka, mora nadjaÄati suze, ojaÄati moral, oÄvrsnuti ambiciju i postati apsolutni kompas u ponašanju i Äinjenju svega bošnjaÄkog. Kultura pamćenja će svjedoÄiti da žrtva nije broj, već je žrtva život, život koji se mora pamtiti suosjećanjem, utoliko više što smo svi mi mogli biti, i svi možemo postati, komadi odjeće koji se vade iz masovnih grobnica. U svakoj je bošnjaÄkoj žrtvi ispisan i naš život.
Jevreji su od pamćenja holokausta stvorili multidisciplinarnu nauku, te se na njihovo iskustvo treba u potpunosti osloniti, bez straha od kopije, pošto genocid u Bosni i Hercegovini ima svoju posebnost.
Bošnjaci posebno trebaju baštiniti i podsticati umjetniÄke oblike kulture pamćenja, budući da samo umjetnost može emotivno iskustvo prenijeti kroz vrijeme i prostor. Sa žrtvama holokausta danas suosjećamo preko "Dnevnika Ane Frank", preko filmova kakvi su "Život je lijep" i "Šindlerova lista", te niza drugih književnih, filmskih i scenskih ostvarenja – a ne preko tragiÄne stastistike. Za Gerniku znamo preko Pikasa, iako je u povijesti destrukcije bilo mnogo tragiÄnijih mijesta. Stoga je podsticanje umjetniÄkog izraza o genocidu u Bosni i Hercegovini jedna od strateških razvojnih taÄaka kulture pamćenja.
Rezak Hukanović – Desta vrata pakla
Istina je nesto sa Äime treba da živimo a ne laži i prekrivanje istine.Nisam financijski moÄan ali mi je želja da se izgradi memorijalni centar u Omarskoj kao opomena za one generacije koje rastu a ne znaju za istinu” kaže Rezak.
Deseta vrata pakla treba da bude obavezno štivo o promoviranju istine koja nam je potrebna kako bi se ratne knjige mogle jedanput zatvoriti. Borba za istinu je trajni zadatak svih poštenih ljudi a Rezak je jedan od perjanica u promociji istine o zloÄinama prema Bosni i Hercegovini i njenim graÄ‘anima.
Nobelovac Eli Wiesel je napisao predgovor knjizi Deseta vrata pakla u kome kaže :”Dante nije bio u pravu. Pakao ne sadrži devet nego deset krugova. Rezak Hukanović nas vodi do poslijednjeg, najsmelijeg i srceparajuÄeg. Ovo djelo je prepuno emocija i nevjerovatnih dogaÄ‘aja. Pisano od strane autora koji je bio svijedok tragedije raspada bivše Jugoslavije. Imperativ je Äitati i potruditi se da se knjiga proÄita.”
Kako reÄe Hukanović ja nisam ništa pisao, rijeÄi su same iz mene hrlile, kao ptice iz razlupanog kaveza. TaÄno tako stiÄe se dojam da je knjiga napisana u jednom dahu i tako je treba i Äitati.
Treba posebno naglasiti da pored tolike muke i stradanja kroz koje je prošao autor knjige da u knjizi nema mržnje, dapaće knjiga je vjerodostojan dokaz humanosti, objektivnosti i stradanja ispriÄana kroz porodiÄni i prijedorski ambijent. Knjiga je izdana i na engleskom što je još jedan izvanredan potez autora koji će na takav naÄin prezntirati cijelom svijetu šta se dešavalo u Prijedoru i BIH. Gledajući brojÄano Prijedor je najveÄi grad –žrtva u BIH i svi oni koji ubrzo to ne shvate negirajuÄi zloÄine i genocid zauzeće sramno mjesto negatora genocida i istine. Knjigu treba procitati obavezno.
Zijad Burgić – Krpljenje ljudske duše
“Rat je bio strašan šok. Doživio sam ga, prije svega, kao poraz ideje slobode i njeno ustuknuće pred silama mraka. U meni se to saznanje transformisalo u svakodnevno veoma bolno suoÄavanje vlastitih zabluda i istina. Borba u vlastitom biću je najteža. Moje pisanje je egoistiÄni pokušaj traženja predaha u toj borbi”.
Agresiju na RBiH i genocid nad njenim graÄ‘anima Burgić doživljava kao strašan šok, kao poraz Äovjeka i civilizacije, kao poraz Ideje Bosne i Bosanskog duha – tih multidimenzionalnih vrijednosti koje su zapadnom i istiÄnom svijetu poslane od BiH, od divnih njenih graÄ‘ana, od dobrih ljudi koji bijahu meta zlih ljudi.
Doživljavajući zlo prema jednoj državi i prema njenim graÄ‘anima kao poraz ideje slobode i privremenu pobjedu sila mraka, Burgić je više od 20 godina šutio, ne pisao, ali duboko mislio, razmišljao, borio se sa svojim zabludama i istinama, borio se sa surovošÄ‡u prognaniÄkog života. A borba u vlastitom biću je najteža borba. I onda poslije 20 godina, poslije neophodnog predaha u BurgiÄevom promišljanju budi se onaj preživjeli, ali i obogaÄeni um, um koji nije slomljen u agresiji i genocidi, ali i um koji je ostao samostalan, samosvojan, neokaljan, Äist. Taj Äisti BurgiÄev um i djela koja iz njega proizilaze ostaju njegova trajna pouka i poruka svima, a prije svega mladima, poruka sadržana u drami spašenog Äovjeka koji se stalna pita o svemu, a prije svega o svome osjećaju iskorijenjenosti u svijetu kojem ne pripada, a u kojem mora živjeti.
Stršna je to borba u BurgiÄevom biću koju sam tako snažno doživio Äitajući njegovu knjigu. I ja se poslije Äitanja knjige kao i Burgić pitam, zar tu borbu svi ne prolazimu, zar je svi ne iskusismo, samo što se BurgiÄev um usudi napisati tu borbu, usudi napisati filozofiju ljudske iskorijenosti svih vrsta, one ljudske, zaviÄajne, domovinske kao pokretaÄa ljudske opstojnosti.
Burgićeva poezija svjedoÄi dramu Äovjeka koji se stalno pita, pita se o svemu osim o nepitanju. No, prije svega pita se o svom egzilu u Kanadi, i sljedstveno tome, pita se i o svome osjećaju iskorijenjenosti u svijetu kojem ne pripada a u kojem mora živjeti. Taj osjećaj iskorijenjenosti ne dotiÄe se tek ekspresivno patriotskih, ili zaviÄajno –nostalgiÄnih stihova, on se dotiÄe i najintimnijih, onih tzv. ljubavnih stihova, koji su po definiciji, svjedoci ljudske ukljuÄenosti u svijet .
Mutne rijeke – Novljani
Mutne rijeke, Äiji su autori-svjedoci agresije i genocida u Bosanskom Novom ne samo Bošnjaci nego i druge nacije nema namjeru narušiti etniÄke odnose u Bosanskom Novom – ali to nikako nesmije stajati na putu istine i pravde. Naprotiv, Knjiga Mutne rijeke doprinosi istini da se pokaže da nisu svi ljudi loši nego da je i u najtežim vremenima bilo ljudi koji su pomagali jedni drugima bez obzira ko je koje vjere ili nacije. Autori ne pozivaju na osvetu nego ukazuju budućim generacijama šta se može desiti ako se mir ne bude iskreno i ljubomorno Äuvao kao kap vode na dlanu, što je u interesu svih naroda i pojedinca bilo koje vjere i nacije. Knjiga Mutne rijeke ima pouku i poruku koja bi se mogla kratko iskazati u sljedećem
šna rijeÄ
Borazvijati kulturu pamJer se upamti samo ono što se zapiše, a što se ne zapiše - sigurno pada u zaborav. Vrlo je opasna i lažna teza koju neki uporno ponavljaju da "zadnju agresiju i genocid treba zaboraviti" jer su "sve tri strane krive podjednako" . Genocid nije nikakva ratna posljedica, genocid je cilj, a sredstvo za realizaciju tog cilja je rat. Prvi put se kod Bošnjaka desila promjena. Prvi put su Bošnjaci rekli ne ulozi žrtve. Prvi put su odluÄili da neće Äekati da ih pokolju i da neće generacijma priÄati kako su sa zavežljajem trÄali preko rijeke bez igdje iÄega i da je vrijeme za barem jednu generaciju koja neće imati nekog u porordici koga zloÄinac nije zaklao. Bošnjaci više nemaju pravo tražiti da budu zaklani u sljedeÄem turnusu genocida. Bošnjaci više ne smiju svoju dijecu odgojati kao sigurnu žrtvu sljedećeg genocida. Bošnjaci više neće živjeti na zadanu matricu, matricu buduće žrtve. Bošnjaci trebaju prestati držati scenario žrtve. Nema boljeg oružja od istine kojim Bošnjaci u domovini i u dijaspori mogu saÄuvati svoj identitet i boriti se za svoja ljudska i etniÄka prava u dijaspori i domovini.