Kongres Bošnjaka Sjeverne Amerike {KBSA} artikulira i predstavlja bošnjaÄke interese te promovira pozitivne aspekte bošnjaÄkog kulturnog, historijskog, etniÄkog i vjerskog nasljeÄ‘a, bošnjaÄke etike i bošnjaÄkih vrijednosti. Istovrmeno KBSA se zalaže za demokratsku, jedinstvenu i prosperitetnu državu Bosnu i Hercegovinu {BiH} u kojoj će svi konstitutivni narodi i graÄ‘ani živjeti u miru i ravnopravnosti, te za otvoreno, slobodno civilno društvo.Organizovanje KBSA je jedan od najvažnijih koraka u procesu okupljanja i organizovanja sjevernoameriÄkih Bošnjaka. KBSA je pokazao da je došlo vrijeme da ameriÄki i kanadski Bošnjaci odrede svoje potrebe i ciljeve u procesu oÄuvanja i jaÄanja njihove narodne, nacionalne i teritorijalne svijesti u kanadskom Kulturnom mozaiku i ameriÄkom Melting potu. Putem KBSA sjevernoameriÄki Bošnjaci se odupiri nametanom zaboravu vlastite narodne, nacionalne I teritorijalne bitnosti i bitisanosti, te definišu svoje vlastito mjesto u kanadskom i ameriÄkom društvenom sistemu. KBSA je trasirao put oslobaÄ‘anja kanadskih i ameriÄkih Bošnjaka od kompleksa manje vrijednosti, te trasirao put Bošnjacima da odluÄuju sami o svojoj narodnoj, nacionalnoj i teritorijalnoj sudbini.
BošnjaÄka dijaspora u Sjevernoj Americi nije bila takvog obima i takve snage da bi preuzela ulogu predvoditeljskog ili oblikujućeg Äinioca bošnjaÄkog biÄa. Intelektualno malobrojna i nepovezana politiÄki, narodno i nacionalno dezorijentirana, optereÄena paradigmima i rješenjima koja su povijesno već bila prevaziÄ‘ena, bez institucionalnih oblika življenja i djelovanja i bez institucionalne potpore i zaštite, sjevernoameriÄka bošnjaÄka dijaspora se borila za goli fiziÄki opstanak. Njena upuÄenost na znatno brojniju, stariju, ustrojeniju i bogatiju srpsku i hrvatsku diasporu bila je Äinjenica povjesne zbiljnosti i nužnonosti, iz kojih su se izvodila dodatna cijepanja i podvajanja.
U takvim okolnostima Tajib Pašanbegović u Torontu iznosi historijsku ideju o potrebi formiranja KBSA putem koga sjevernoameriÄki Bošnjaci trebaju izraziti narodnu, nacionalnu, jeziÄku, kulturnu i tradicijsku vlastitost u kanadskom i ameriÄkom društvu, te dići svoj vlastiti glas u odbranu svojih vlastitih narodnih i nacionalnih interesa. Osnovni ciljevi ove, slobodno možemo reÄi historijske inicijative su: afirmacija bošnjaÄkog, bosanskog i islamskog identiteta ameriÄkih i kanadskih Bošnjaka; afirmacija multikulturnog, multivjerskog i multietniÄkog identiteta BiH u ameriÄkom Melting potu i kanadskom Kulturnom mozaiku; koordinacija djelovanja svih oblika bošnjaÄkog i bosanskohercegovaÄkog organizovanja u Sjevernoj Americi; podsticanje sjevernoameriÄkih Bošnjaka za njihovu konstruktivnu aktivnost u ameriÄkom i kanadskom društvu; lobiranje za bošnjaÄki i bosanski interes u ameriÄkom i kanadskom društvu; produkcija bošnjaÄke i bosanske informativno-lobistiÄke mreže u smislu da se bošnjaÄki i bosanski glas Äuje i prepoznaje u ameriÄkom i kanadskom društvu.
KBSA nije govorio u ime svih sjevernoameriÄkih Bošnjaka, ali se trudio da sve što piše i radi odgovara interesima Bošnjaka u Kanadi i Americi i interesima države BiH. Bošnjaštvo za KBSA je stvarna i jedina nacionalna identifikacija. KBSA se zalaže za samostalnu, nezavisnu, jedinstvenu, demokratsku BiH, te za ravnopravnost, toleranciju i demokraciju svih bosanskih faktora. Iz toga proizilazi Bošnjaštvo kao temeljna i najvrijednija karakteristika BiH. U svojim dokumentima KBSA jasno kaže: "BiH je nedjeljiva povijesna i politiÄka cjelina, a bošnjaštvo je naše jedino nacionalno obilježje".
KBSA je pokušao artikulirati proces razumjevanja bošnjaÄke vlastitosti i posebnosti. Pri tome posebno se istiÄe nedostatak unutar bošnjaÄkih intelektualnih snaga koje bi u jednom nacrtu odredile naÄela bošnjaÄke opstojnosti. U tom programu KBSA smatra važnim tri stvari, Prvo, Bošnjaci su svoj nacionalni položaj uvijek razumjevali u dijalektiÄkom odnosu s bosanskom posredovanošÄu. Drugo, i u najtežim momentima za vlastitu opstojnost, Bošnjaci ne napuštaju ideju Bosne i Bosanski duh, kao multidimenzionalne višesložne vjerske, kulturne, nacionalne, i civilizacijske zajednice. TreÄe, Bošnjaci nikada nisu, s obzirom na narav njihove bosanske ukorijenjenosti pristajali uz ideju nacionalnog ekskluzivizma i produkciji BiH kao jednonacionalne države. BošnjaÄki krugovi vrijednosti su vjera, nacija, država.
Na žalost ni poslije agresije na BiH i genocida nad Bošnjacima analize bošnjaÄkog stanja još nema. Bošnjaci još nisu unutar sebe demokratizovani prema zapadnim naÄelima, niti moralno ustrojeni prema islamskim naÄelima. Danas bošnjaÄko biÄe opstoji na naÄelu odanosti pojedincima, a pojedinci ili uske interesne grupe nisu, niti mogu biti osnov jednog društva, jednog naroda, jedne države.
Preduvjet za biološki, politiÄki, kulturni, ekonomski i teritorijalni oporavak Bošnjaka, KBSA vidi u jaÄanju bošnjaÄke svijesti i duha. Agresija i genocid nisu uništili duh Bošnjacima, ali taj duh još nije postao bošnjaÄki duh. Nizak nivo nacionalne, teritorijalne i državotvorne svijesti ni danas se nije znaÄajno popravio. KBSA će istrajati na planu bošnjaÄke samospoznaje, jer znanje sebe znaÄi i znanje drugog, razluÄivanje prijatelja od neprijatelja, svoga dobra od tuÄ‘eg zla.
Od 2005 godine u Kanadi je na federalnom nivou registrovan KBSA,Ogranak za Kanadu. U radu KBSA, a posebno u radu njegovog ogranka za Kanadu svojim radom istakao se profesor Emir Ramić, koji se trenutno nalazi na dužnosti predsjednika KBSA, ogranak za Kanadu.
Prije formiranja KBSA za Bošnjake u Kanadi i Americise se jedva znalo. Sada kanadski i ameriÄki Bošnjaci sve više postaju respektabilna snaga.
Pored redovnih aktivnosti na planu lobiranja za bošnjaÄki i bosanski interes, predstavljanja bošnjaÄkih i bosanskih vrijednosti u kanadskom I ameriÄkom društvu, KBSA je posebno bio aktivan u sljedeÄem:
- Bosanski jezik priznat u Kanadi kao jezik Svijetske kulturne baštine,
- KBSA je rekao ne fondaciji "The Trillium Foundation" Toronto zbog sramane donacije u iznosu od 75.000 dolara ÄŒetniÄkom ravnogorskom pokretu Kanada, koji je od tih sredstava izgradio bistu Draže Mihajlovića u njegovoj prirodnoj veliÄini,
- KBSA je rekao ne najmultikulturalnijem univerzitetu u svijetu, Univerzitetu Ottawa, Kanada, koji je pokušao formirati mirovne studije na etniÄki oÄišÄ‡enom univezitetu u Banja Luci,
- KBSA je pozvao UN i druge međunarodne organizacije da ispitaju odgovornost kanadskog generala Lewisa MacKenzia za vrijeme njegove misije u BiH,
- Od akcija KBSA posebno istiÄemo manifestaciju “Never Again“, povodom desetogodišnjice agresije na BiH na kojoj su u jednoj od najvećih univerzitetskih sala na Univerzitetu u Torontu, pred više hiljada Bošnjaka, Bosanaca i KanaÄ‘ana, najistaknutija svijetska pera govorili o BiH.
- Upotreba nacionalnog imena Bošnjak u Kanadi,
- Genocid u BiH se treba izuÄavati u kanadskim školama,
- Poslije pet godina intezivnog lobiranja Kanadski parlament jednoglasno usvojio Rezoluciju o genocidu u BiH,
- Pušten u parlamentarnu proceduru Zakon o genocidu u BiH – Bill -C – 533,
- NauÄno istraÄivaÄki projekat Borba protiv negatora genocida,
- Poziv Darku Trifunoviću da uÄestvuje na Evropskom kongresu policije je povuÄen, i njegovo uÄešÄ‡e je otkazano,
- Srđi Trifkoviću, negatoru genocida u Bosni i Hercegovini i propagatoru antimulimanske kampanje, zabranjen ulaz u Kanadu,
- NauÄno istraživaÄki projekat Razum, pravda, ne osveta,
- Poziv bosanskohercegovaÄkoj dijaspori u Kanadi da podrži Klub Prijatelja BiH u Kanadskom Parlamentu,
- Povelja Bošnjaka,
- Otvoreni Apel bosanskohercegovaÄkih intelektualaca – univerzitetskih profesora, nauÄnika, književnika i umjetnika iz zemlje i dijaspore,
- BošnjaÄki Proglas,
- Poziv Parlamentu AmeriÄke države Teksas da prizna genocid u BiH promjenom usvojene rezolucije koja negira genocid u BiH,
- Stalna postavka o genocidu u BiH u Kanadskom muzeju za ljudska prava,
- Genocid u Sarajevu prezentiran Kanađanima i Kanadskim univerzitetima,
- Spomen obilježje žrtvama Genocida u Srebrenici u Windsoru, Kanada,
- Otkazano predavanje Michaela Parentia, negatora genocida u BiH.
Prioriteti Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike
1. Bošnjaci su narod malen po broju, ali velik po duhu. Zbog posloviÄne indiferentnosti bošnjaÄkog naroda, teret oÄuvanja bošnjaÄkog identiteta u Sjevernoj Americi pada na 5-6% onih svjesnijih i ponosnijih Bošnjaka. ZapoÄet proces bošnjaÄkog osvješÄ‡enja, koji traje već punu deceniju KBSA će iskoristiti za ponudu sadržaja koji će privući i onih drugih 95% Bošnjaka koji trenutno nisu organizovani u ni jedan od oblika bošnjaÄkog organizovanja.
2. KBSA će konkretno raditi na planu oÄuvanja od negativne asimilacije sjevernoameriÄkih Bošnjaka i jaÄanja njihove pozitivne integracije u ameriÄko i kanadsko društvo: putem podizanja nivou obrazovanja sjevernoameriÄkih Bošnjaka {što je stepen obrazovanja Bošnjaka veći, to je manja mogućnost od negativne asimilacije, neobrazovan Äovjek se prepušta neselektivnoj asimilaciji i prihvata sve što mu se nudi u sjevernoameriÄkim društvima), putem podizanja nivoa bošnjaÄke svijesti o potrebi ukljuÄivanja Bošnjaka u njihove vjerske, nacionalne i patriotske organizacije (što je stepen bošnjaÄke svijesti o potrebi ukljuÄivanja Bošnjaka u njihove vjerske, nacionalne i patriotske organizacije manji, to je stepen od njihove negativne asimilacije veći. U tom smislu KBSA će predložiti otvaranje posebnih specijalizovanih škola bosanskog jezika u kojima će se mladi Bošnjaci obrazovati u smislu kako oÄuvati bošnjaÄku kulturu, tradiciju, duhovnost i jezik s jedne strane, dobivati najbolja znanja iz oblasti sekularnih nauka s druge strane, i na kraju na pojedinaÄnom planu odgojiti superiorne bošnjaÄke pojedince, koji će biti u stanju ponuditi najbolji model za integraciju Bošnjaka u ameriÄko i kanadsko društvo.
3. KBSA tako želi produkovati superiorne bošnjaÄke lidere koji će bez kompleksa niže vrijednosti o pripadnosti manjinskoj naciji, voliti svoje, cijeniti drugo, biti superiorni pojedinci-intelektualci, biti integrisani u sve djelove ameriÄkog i kanadskog društva, sposobni da aktivno kreiraju budućnost ameriÄkog i kanadskog društva.
4. Živimo u dinamiÄnom vremenu u kome KBSA mora prihvatiti ritam bržih promjena nego što je to bilo ranije. Iskustvo steÄeno tokom dosadašnjeg rada KBSA poslužiće nam da izvršimo potrebne promjene i potpunije odgovorimo na zahtjeve Bošnjaka u Sjevernoj Americi. U tom smislu ideju KBSA treba ponuditi svim oblicima bošnjaÄkog organizovanja koji do sada nisu unutar KBSA kao što su kulturno umjetniÄka društva, sportska društva, informativna glasila na podruÄiju Sjeverne Amerike itd.
5. Rastući broj Bošnjaka u dijaspori prati i rast njihovih nacionalnih, patriotskih i vjerskih potreba i zahtjeva. Potrebe za odbranom i jaÄanjem svih komponenti bošnjaÄkog bića i svih pozitivnih vrijednosti multidimenzionalnog bh. društva i države u dijaspori je izazov na koji KBSA odgovara otvaranjem procesa za formiranje Kongresa Bošnjaka svijeta. Kongres Bošnjaka svijeta kao meÄ‘unarodna neprofitna, nevladina i nestranaÄka organizacija, ima za cilj okupljati i povezivati Bošnjake i bošnjaÄke organizacije i zajednice izvan BiH i tako stvarati uvjete njihovoga uspješnijeg djelovanja za interese BiH i Bošnjaka. Kongres Bošnjaka svijeta djeluje na prezentiranju i povezivanju svekolike bošnjaÄke baštine, historije, kulture, tradicije, jezika i duhovnosti u velikoj porodici naroda svijeta. Istovremeno prezentira najbolje vrijednosti multidimenzionalnog bosanskohercegovaÄkog društva i države u porodici država svijeta.
6. Posebna pažnja će biti posvećena praćenju realizacije zahtijeva KBSA u pogledu jaÄe uloge dijaspore u transformaciji i tranziciji bh države i društva.
Prioriteti Kongresa Bošnjaka Sjeverne Amerike na bošnjaÄkom planu:
1. KBSA vidi Bošnjake kao samosvojni, politiÄko pravni i nacionalni subjekat sa historijskim i tradicijskim identitetom, sudbinski vezanog za BiH.
2. KBSA budućnost Bošnjaka posmatra kroz suverenu, nezavisnu, cjelovitu, državu BiH i demokratski razvijeno civilno, otvoreno društvo u kojima će nacionalna posebnost i nacionalni interesi Bošnjaka biti uvažavani i poštovani od svih drugih naroda.
3. Svaki pokušaj osporavanja suvereniteta, nezavisnosti, teritorijalnog integriteta i cjelovitosti BiH ima nesagledive negativne posljedice za Bošnjake, ali i za: BiH, Balkan, Evropu i Svijet.
4. UnutarbošnjaÄki dijalog i bošnjaÄki dijalog sa drugim bh faktorima je najbolji modus bošnjaÄkog preporoda.
5. KBSA će se angažovati na produkciji osnovnih naÄela bošnjaÄke postojanosti. KBSA smatra da su polazne osnove bošnjaÄkog tog programa: bošnjaÄki nacionalni položaj je uslovljen bosanskohercegovaÄkom posredovanošÄ‡u jer je opstanak Bošnjaka kao nacije jedino moguć sa maticom BiH; bošnjaÄki nacionalni položaj je determiniran poimanjem BiH kao multikulturne, multivjerske, multietniÄke i multicivilizacijske zajednice; zbog bosanskohercegovaÄke ukorijenjenosti bošnjaÄkog nacionalnog bića, ideje o podjeli BiH ili ideje o jednonacionalnoj državi su strane bošnjaÄkom narodu. BošnjaÄka prevlast nad drugima je strana bošnjaÄkom biću i nametnuta je iz Srbije i Hrvatske. BošnjaÄka nacionalna posebnost i ako evidentna, nije dovoljno rašÄlanjena, nedovoljnim definisanjem bošnjaÄkog odnosa prema vjeri, naciji i državi, KBSA vidi oÄuvanje bošnjaÄke nacionalnosti i duhovnosti kroz oÄuvanje i jaÄanje bh državnosti, jer samo država i njen aparat mogu efikasno zaštiti nacionalnu i duhovnu posebnost, KBSA smatra da bošnjaÄka politika se mora izbaviti iz pasivne pozicije, stanja išÄekivanja, samo odgovaranja na tuÄ‘e-Äesto antibošnjaÄke inicijative, prihvatanja rješenja iz vlastite nemoći. BošnjaÄku politiku treba crpiti iz bošnjaÄkog iskustva, iskustva države BiH i zajedniÄkih ciljeva bošnjaÄke nacije, KBSA će inicirati analizu bošnjaÄkog stanja po mjerilima demokratskog zapada i uz poštovanje islamskog morala. Osnovni cilj analize je: produkovanje minimuma zajedniÄkih nacionalnih ciljeva za jaÄanje ekonomskog i teritorijalnog identiteta Bošnjaka, jaÄanja njihove svijesti i duha, te jaÄanja njihove nacionalne, državotvorne i teritorijalne svijesti. Analiza treba dati odgovore na pitanja: kako promjeniti trenutnu dezorijentaciju Bošnjaka u njihovu orijentaciju u ime zaustavljanja razgradnje bošnjaÄkog identiteta i kolektiviteta? Kako zaustaviti dijeljenje bošnjaÄkog nacionalnog bića po ideološkim, politiÄkim, socijalnim, interesnim, regionalnim i drugim vještaÄki nametnutim razlikama, što to biće svodi na suprotstavljene, procentualno nebitne grupacije kojima je lakše manipulisati i vladati? Kako zaustaviti gubljenje pozicije politiÄkog faktora u BiH kod Bošnjaka, steklog u agresiji i genocidu? KBSA će poraditi na produkciji istinske bošnjaÄke inteligencije kao slobodne i samostalne u svome intelektualnom radu. KBSA će poraditi na modeliranju bošnjaÄkog politiÄkog establišmenta, ujedinjavanju istog, ubacivanju svježih ljudi i ideja u isti.
Prioriteti KBSA na planu BiH:
1. KBSA vidi BiH kao poseban politiÄki entitet, kao zajednicu graÄ‘ana i suverenih naroda.
2. KBSA vidi BiH i kao kulturnocivilizacijski svjetski unikat.
3. KBSA vidi BiH i kao historijsku formulu multikulturne, multivjerske i multinacionalne zajednice, kao svojevrsnog humanog i demokratskog rješenja egzistencije Äovjeka i civilizacije.
4. KBSA se zalaže za BiH kao demokratsku, sekularnu, graÄ‘ansku republiku, suverenih graÄ‘ana i ravnopravnih naroda u kojoj vlada princip poštovanja razliÄitosti i tolerancije kao jedini modus opstanka ideje Bosne i bosanskog duha. KBSA takoÄ‘e vidi BiH kao decentralizovanu državu sa širokom regionalnom i lokalnom upravom, uz oÄuvanje osnovnih državnih prerogativa.
5. KBSA smatra da Dejtonski ustav znaÄi cementiranje RS i svojevrsnu nagradu za zloÄin genocida na kojem je ta tvorevina nastala. KBSA je protiv RS jer ona ratni plijen zloÄina i agresije na BiH i njene graÄ‘ane. Dejtonska BiH je materijalizacija nemogućeg, eksperimentalna država u globanom opticaju, nastala u grotlu globalizacije. Dejton joj se nudi kao akt bez povijesti koji ju je saÄuvao za bezbroj mogućnosti. Zato je dejtonska bh država antidržavna država u kojoj se odsutnost države tumaÄi kao njena prisutnost, u kojoj je bh ljudski faktor prezasićen mitovima, strahom i unutrašnjom rasutošÄ‡u. To je država eksperiment, ideološki prazna država koja se održava paradoksom: branilac bosanskohercegovaÄkog suvereniteta i teritorijalne ukupnosti dolazi izvana (meÄ‘unarodni faktor), a antisuverenitetske sile egzistiraju unutar ovog suvereniteta. Ovaj suverenitet bez teritorijalnosti ispostavlja se kao realni domet nekooperacije unutrašnjeg i vanjskog faktora. Od eksperimentalne države meÄ‘unarodne zajednice, od neizgovorene zemlje gdje su sve mogućnosti širom otvorene, KBSA će pokušati ponuditi alternativu postojećem stanju, alternativu zasnovanu na bosanskom odgovoru u kome će kulturna harmonija, kao simbol tradicijske Bosne ponovo kreirati ideju Bosne i bosanski duh.
6.Unutrašnje bosanskohercegovaÄke politiÄke snage još nisu u stanju samostalno voditi BiH. Bez snažnijeg pritiska meÄ‘unarodne zajednice mnoge stvari ne bi išle naprijed. KBSA smatra da je meÄ‘unarodna zajednica u moralnoj, politiÄkoj i svakoj drugoj obavezi da zajedno sa unutrašnjim bosanskohercegovaÄkim faktorom izvede BiH na put evroatlantske integracije.
Emir Ramić